Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: daktari på tirsdag 25. august 2020, klokken 07:19
Sitat fra: RJK på mandag 24. august 2020, klokken 23:49
Sitat fra: daktari på mandag 24. august 2020, klokken 23:35
Dem flesker til med hele 4 ladere på Alvdal, mulighet for 6.

OT: kanskje like greit med de prisene. 16-24,/mil med etron. Billigere å fly Oslo Trondheim t/r...

Ikke aktivert Audi Charging Services ennå? Med dette i boks, så er du nede på 6-7 kroner uten henger på slep...

Er riktignok bare gratis medlemsskap det første året...

EDIT: riktignok nedi 5'ern på mila hos f.eks. BKK, om jeg forstod dette riktig.

https://e-tron.charging-service.audi/o/dcs-api/customer/groupIds/47851/tariffs/pdf?locale=nb_NO
Gratisåret er over...

Ja, da regner jeg med at du ikke så det regningssvarende å fortsette med abonnement. Da er det vel bare å bytte bil, og få ett nytt år med på kjøpet... :D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Ionitys store konkurransefortrinn er (relativt) mange ladere på hver lokasjon. (Ladehastighet har også vært et fortrinn, men her har jo bla BKK og Cirkle K gjort store fremskritt siste halvåret).

Da fremstår det noe puslete å begynne med 4 stolper på en såpass trafikkert vei som Østerdalen gjennom Alvdal.

Med dagens prispolitikk, så er det jo nettopp "garantien" for ingen kø som gjør at man betaler for Transitabonnement (eller evt er villige til å betale for dyr drop in).
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 25. august 2020, klokken 10:50
Ionitys store konkurransefortrinn er (relativt) mange ladere på hver lokasjon. (Ladehastighet har også vært et fortrinn, men her har jo bla BKK og Cirkle K gjort store fremskritt siste halvåret).

Da fremstår det noe puslete å begynne med 4 stolper på en såpass trafikkert vei som Østerdalen gjennom Alvdal.

Med dagens prispolitikk, så er det jo nettopp "garantien" for ingen kø som gjør at man betaler for Transitabonnement (eller evt er villige til å betale for dyr drop in).

Skulle gjerne sett flere, men er sikkert greit at de får testet litt. Men at de starter med 4, men kun opsjonm på 2 til, det synes jeg var mest stusselig. De fleste stedene setter de jo opp 2 rader, med 2 ladere på hver, og da mulighet til å doble til 4 på hver rekke, og dermed 8 plasser totalt.

Og her kan det godt være at det er grunnlag for 4-8 stolper til etterhvert. Men det fordrer jo at de kommer seg ned på mer akseptable priser, siden Maingau og andre partnere etterhvert er blitt nesten like dyrt som drop-in, og dermed langt høyere pris enn konkurrentene.

Venter forøvrig stadig på nyheter som omhandler det at Hyundai/Kia er gått inn på partnersiden, og om det fører til at "vi" også får noe tilbud om bedre priser, uten at abonnementsprisen blir så stor at man likevel kunne "klattladet" og likevel kommet billigere ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kamuflars

#528
Hvis jeg har forstått det riktig har nettstasjonene til Ionity seks "utganger" hver, så hvis de skulle satt opp mer enn seks ladere hadde de trengt enda en nettstasjon/trafo. Men jeg stusser litt over at de som oftest bare setter opp fire ladere, og ikke "flesker til" med seks med en gang.

Jeg lurer forresten på hva Ionity gjør den dagen de bestemmer seg for å bygge på de ledige plassene på f.eks. Dombås, hvor de har Tritium-ladere av den gamle typen. Kommer de til å sette opp ladere av ny type ved siden av de gamle, eller blir de gamle fjernet og brukt til å utvide på andre stasjoner med ladere av gammel type? (Dette blir vel mer en estetisk problemstilling enn praktisk, innmaten er såvidt jeg har skjønt mer eller mindre den samme.)
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Rollep

Sitat fra: daktari på mandag 24. august 2020, klokken 23:35
Dem flesker til med hele 4 ladere på Alvdal, mulighet for 6.
Det holder sikkert foreløpig. Så lenge folk som ikke har råd til avtale boikotter Ionity blir det sikkert mulighet for oss andre og lade uten å stå i kø :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

RJK

Sitat fra: Rollep på tirsdag 25. august 2020, klokken 14:50
Sitat fra: daktari på mandag 24. august 2020, klokken 23:35
Dem flesker til med hele 4 ladere på Alvdal, mulighet for 6.
Det holder sikkert foreløpig. Så lenge folk som ikke har råd til avtale boikotter Ionity blir det sikkert mulighet for oss andre og lade uten å stå i kø :)

Er ikke nødvendigvis snakk om å ha råd eller ikke. Det kan være så lite som at det ikke finnes et tilsvarende tilbud fordi man ikke kjører "det rette merket", kjøpte "for tidlig" (f.eks. vet jeg ikke om de som kjøper E-Golf og ID.3 får tegnet avtale) eller at kjøremønsteret gjør at man ikke trenger lading så ofte at man orker å sløse med å betale for en avtale som uansett gir tap.

Ikke alle som er villig til å kaste vekk penger på driften, selv om de betaler ekstra for å få en flott bil. Litt av poenget med elbil, er jo at det er billigere. Da er det ikke så interessant å betale mere for å lade på tur, enn de ville betalt med dieseldroget sitt, for de som har/hadde slikt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: Rollep på tirsdag 25. august 2020, klokken 14:50
Sitat fra: daktari på mandag 24. august 2020, klokken 23:35
Dem flesker til med hele 4 ladere på Alvdal, mulighet for 6.
Det holder sikkert foreløpig. Så lenge folk som ikke har råd til avtale boikotter Ionity blir det sikkert mulighet for oss andre og lade uten å stå i kø :)
Det er slik jeg blir rik og du fattig når du er villig til å betale overpris! ;-D
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorgenM

Ikke helt relevant til topic (dog langt mer relevant enn daktaris svulmende sparekonto):

Ionity åpner for helautomatisk betaling, og Porsche åpner showet.
https://www.tu.no/artikler/porsche-taycan-blir-forste-elbil-ut-med-fiklefri-lading-hos-ionity/498035
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

DeepFu

At noen finner det både fornuftig og ønskelig at elektrisitet skal koste 3 til 5 ganger så mye som diesel kommer jeg aldri til å begripe. Men så har jeg en følelse av at noen først og fremst er ute etter å trolle.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Øyvind.h

Så lenge ladeaktørene tjener penger er jeg fornøyd. Tjener de penger setter de opp ladere. Om det betyr 5 eller 8kr per kWh på 150kW stolpe vil vi se de nærmeste årene. Det vil uansett alltid forbli veldig mye dyrere enn strømmen hjemme på grunn av kostnaden ved distribusjon.
Hva diesel koster i dag vet jeg ikke, men det er et helt annet produkt med annen form, annen produksjon, annen distribusjon og må fylles i en annen type bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

DeepFu

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 25. august 2020, klokken 17:13
Så lenge ladeaktørene tjener penger er jeg fornøyd. Tjener de penger setter de opp ladere. Om det betyr 5 eller 8kr per kWh på 150kW stolpe vil vi se de nærmeste årene. Det vil uansett alltid forbli veldig mye dyrere enn strømmen hjemme på grunn av kostnaden ved distribusjon.
Hva diesel koster i dag vet jeg ikke, men det er et helt annet produkt med annen form, annen produksjon, annen distribusjon og må fylles i en annen type bil.
Diesel koster nå 1,5 til 1,7 pr kWh, og når man som du sier tar høyde for produksjons- og distribusjonsmetode blir det enda mer ubegripelig.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

RJK

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 25. august 2020, klokken 16:29
Ikke helt relevant til topic (dog langt mer relevant enn daktaris svulmende sparekonto):

Ionity åpner for helautomatisk betaling, og Porsche åpner showet.
https://www.tu.no/artikler/porsche-taycan-blir-forste-elbil-ut-med-fiklefri-lading-hos-ionity/498035

Herlig, da er det en standard som er mulig å forholde seg til, og det er bare å begynne å pushe på leverandørene/produsentene for å få det implementert.

Dog, frykter mange ikke vil endre programvaren for å støtte dette i eksisterende biler, og vil bruke måneder og år før det kommer på nye, kommende modeller.

Uten å ha sjekket, tipper det ikke er mulig med bil som er offline, så i beste tilfelle betyr dette at man alltid må dele nett fra telefonen om det skulle komme. Selv om det burde holde at bil får kommunisere over pluggen, som den uansett gjør når man skal lade.

Men er verdt å "feire" alle små steg til det bedre. Kommer dette som industristandard, kan vi glemme kortautomat og brikkekaos.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kamuflars

Sitat fra: RJK på tirsdag 25. august 2020, klokken 11:18
Venter forøvrig stadig på nyheter som omhandler det at Hyundai/Kia er gått inn på partnersiden, og om det fører til at "vi" også får noe tilbud om bedre priser, uten at abonnementsprisen blir så stor at man likevel kunne "klattladet" og likevel kommet billigere ut.

Det skjer nok når Ioniq 5 og Kia CV lanseres, men jeg har en uggen følelse av at eiere av eldre modeller ikke vil få tilbud. Men jeg håper jeg tar feil. ;)
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

ThomasEL

Sitat fra: RJK på tirsdag 25. august 2020, klokken 17:59
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 25. august 2020, klokken 16:29
Ikke helt relevant til topic (dog langt mer relevant enn daktaris svulmende sparekonto):

Ionity åpner for helautomatisk betaling, og Porsche åpner showet.
https://www.tu.no/artikler/porsche-taycan-blir-forste-elbil-ut-med-fiklefri-lading-hos-ionity/498035

Herlig, da er det en standard som er mulig å forholde seg til, og det er bare å begynne å pushe på leverandørene/produsentene for å få det implementert.

Dog, frykter mange ikke vil endre programvaren for å støtte dette i eksisterende biler, og vil bruke måneder og år før det kommer på nye, kommende modeller.

Uten å ha sjekket, tipper det ikke er mulig med bil som er offline, så i beste tilfelle betyr dette at man alltid må dele nett fra telefonen om det skulle komme. Selv om det burde holde at bil får kommunisere over pluggen, som den uansett gjør når man skal lade.

Men er verdt å "feire" alle små steg til det bedre. Kommer dette som industristandard, kan vi glemme kortautomat og brikkekaos.

Ser i artikkelen at Audi åpner for dette i løpet av året. Så må vi som allerede har e-tron bare krysse fingrene for at dette er noe Audi vil implementere på eksisterende biler med en software oppdatering...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA