Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. juli 2018, klokken 09:11
Det er jo forståelig at de ikke bygger noe særlig før de begynner å levere biler da.

Det er pr idag 58868  elbiler i Norge som kan lade på Ionity sine ladere, og 3975 av disse kan utnytte ladehastighet over 50 KW.
Kilde: http://elbilstatistikk.no/?sort=4

Det finnes vel ingen andre land i Europa der Ionity har en større mulighet for å få et betydelig antall kunder enn i Norge de neste par-tre årene hvis de gjøre tingene riktig.
Ikke begriper jeg hvorfor de ikke utnytter denne muligheten til å lære i et modent elbil marked.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Sitat fra: goggo på torsdag 12. juli 2018, klokken 10:02
Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. juli 2018, klokken 09:11
Det er jo forståelig at de ikke bygger noe særlig før de begynner å levere biler da.

Det er pr idag 58868  elbiler i Norge som kan lade på Ionity sine ladere, og 3975 av disse kan utnytte ladehastighet over 50 KW.
Kilde: http://elbilstatistikk.no/?sort=4

Det finnes vel ingen andre land i Europa der Ionity har en større mulighet for å få et betydelig antall kunder enn i Norge de neste par-tre årene hvis de gjøre tingene riktig.
Ikke begriper jeg hvorfor de ikke utnytter denne muligheten til å lære i et modent elbil marked.

mvh
Hugo
Det er et godt poeng med antallet biler

At Ionity skulle ha behov for å lære, stiller jeg meg litt spørrende til. Direktøren for Ionity kommer fra Fortum og har lært alt de trenger i Norge i flere år. Poenget er nok at de avventer av både praktiske og markedstekniske hensyn. 4000 biler er nok ikke nok marked til å ha profitt på lynladere.

Amatøren

Men er ikke Ionity et selskap eid av flere bilprodusenter?

Slik sett burde bilprodusentene være interessert i at Ionity bygger ut så det er ladenettverk for bilene de skal selge.

Uten ladenettverk som er raskt så vil det være vanskelig å overbevise innbitte fossil sjåfører å bytte til elbil. Dermed får de ikke solgt så mye for å dekke inn utviklingskostnader og eventuelt nødvendig antall for å ha lavt gjennomsnitt på utslipp fra produserte biler totalt.

Derimot så kan jo en eller flere bilprodusenter, som ikke har kommet så langt med utvikling av elbiler, bremse Ionity (veto?) i håp om å bremse salget til de som er kommet lengst....
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

De har tusenvis av kjøpere i kø, så de får solgt uansett, og å sette de i drift og tape penger på de før de må er neppe interessant?

Lønnsomheten i hurtigladere har jeg stor tvil til med dagens prising og bruksmønster.

Panduck

Sitat fra: mariowing på lørdag 07. juli 2018, klokken 21:35
Ladet nettopp på en helt ny e.on stasjon i Sverige, den tok kredittkort (og kontaktløs) :-)

Lurer litt på hvordan dette var støttet. På de laderne jeg så med kortbetaling i Tyskland, måtte man betale for en gitt tidsperiode (f.eks 15 minutter) dersom man brukte kredittkort. Ingen mulighet å ta "start / stopp og betal for brukt tid". Det er et steg tilbake.

turfsurf

Sitat fra: goggo på torsdag 12. juli 2018, klokken 10:02
Det er pr idag 58868  elbiler i Norge som kan lade på Ionity sine ladere, og 3975 av disse kan utnytte ladehastighet over 50 KW.
Kilde: http://elbilstatistikk.no/?sort=4
Ingen av de bilene som kan lade med mere enn 50kW er fra en av bilprodusentene bak Ionity så vidt jeg vet. Altså vil de bygge ett ladenettverk som gir fordeler til sine konkurrenter. Jeg tviler sterkt på at noe annet en ett par PR stasjoner kommer opp før bilsalget er i gang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: Panduck på mandag 16. juli 2018, klokken 00:06
Sitat fra: mariowing på lørdag 07. juli 2018, klokken 21:35
Ladet nettopp på en helt ny e.on stasjon i Sverige, den tok kredittkort (og kontaktløs) :-)

Lurer litt på hvordan dette var støttet. På de laderne jeg så med kortbetaling i Tyskland, måtte man betale for en gitt tidsperiode (f.eks 15 minutter) dersom man brukte kredittkort. Ingen mulighet å ta "start / stopp og betal for brukt tid". Det er et steg tilbake.

Jeg vet om en hurtigladestasjon i Norge (Ved Best Jølstraholmen langs E39 i Sogn og Fjordane) som også støtter kredittkortbetaling. Lang og omstendelig prosess med trykk ditt for å velge ladestasjon, trykk datt for å velge antall minutter, vente litt for hvert valg, og endelig får man lov til å taste kode og OK. Deretter må man plugge i bilen, trykke start på lader og vente litt før lading starter. Utrolig tungvindt og tregt. Etter min mening er RFID mye bedre.

Uansett er det mye å gå på med automatisk identifisering av bilen slik som Ionity vel skal støtte. Hurtiglading før og etter overgang til Tesla er to helt forskjellige opplevelser. Med Tesla er jo bilen nesten ferdigladet på den tiden det tok meg å få startet lading med kortbetaling på Jølstraholmen. Jeg har heller ikke tall på de gangene jeg slet med å starte lading på Fortumstasjoner med RFID, app eller SMS før jeg måtte ringe kundeservice og få dem til å starte lading. Og til slutt så er det veldig greit at det er mange ladestolper tilgjengelig, da det er kjipt å komme til en enslig hurtiglader som er defekt.

Nå planlegger vel ikke Ionity ladestasjoner med like mange plasser som det Tesla setter opp, men det blir i alle fall minst 6 ladeplasser pr. sted ser det ut til. Håper bare at utbyggingen av 150 kW kommer skikkelig i gang utover ettersommeren og høsten slik at de første Jaguar og Audi eierne får mulighet til å lade kjapt opp langs stamvei-traseene. Det er jo allerede en del 150 kW ladere "på lufta" allerede i Sveits, Tyskland og Danmark. Prøvde å finne ut mer oppdatert info om planlagt utbygging OG av hva som faktisk er åpnet allerede, men må si at på informasjon har Ionity stort forbedringspotensiale.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Burde ikke være spesielt avansert å få til trekk kort ved start og trekk kort ved avslutning som med parkering. Kunne til og med vært gjort med "berøringsfri" betaling (under 200,-) for alle med kort som støtter det (alle i dag?).

Hadde vært ti ganger bedre enn apper og brikker og fandens oldemor.

jkirkebo

Sitat fra: gr på mandag 16. juli 2018, klokken 10:51
Burde ikke være spesielt avansert å få til trekk kort ved start og trekk kort ved avslutning som med parkering. Kunne til og med vært gjort med "berøringsfri" betaling (under 200,-) for alle med kort som støtter det (alle i dag?).

Hadde vært ti ganger bedre enn apper og brikker og fandens oldemor.

Hva gjør du da med de som viser kortet ved start men ikke ved avslutning? Belaster maksbeløp?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

1. Koble til bilen.

2. Vift/dra kortet for å starte lading.

3a. Vift/dra kortet for å stoppe lading.
3b. Avslutt lading selv med knapp i bilen.
3c. Avslutt lading med stoppknapp på lader.


Både 3 a, b aller c kan godt avslutte betalingsprioden med en gang.

Det er jo så enkelt at man tar bare betalt for den tiden ladingen pågår.

Eventuelt fra ladingen starter til kabelen trekkes ut av bilen for å forhindre unødvendig okkupering av lader etter at batteriet har blitt fulladet.

Vanskeligere er det ikke. Helt unødvendig å bruke brikke/kort for å avslutte lading/betaling.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på mandag 16. juli 2018, klokken 19:35

3c. Avslutt lading med stoppknapp på lader.

3c blir vel ikke veldig populært når neste i køen finner ut at det er hans tur å lade...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. juli 2018, klokken 16:42
Hva gjør du da med de som viser kortet ved start men ikke ved avslutning? Belaster maksbeløp?

Bruk av kort fungere jo utmerket ved tanking av bensin, der man ikke vet hva beløpet er når kortet leses. Så jeg antar det bør gå greit på lading av elbil også. Uansett har jeg aldri opplevd noe annet enn å måtte betale for et antall minutter først.

Det kan godt være at de ønsker å støtte kredittkort, men gjøre det så "vanskelig / dyrt" som mulig, så det kun blir en reserveløsning, og de fleste bruke app / rfid.

Amatøren

#87
Sitat fra: turfsurf på mandag 16. juli 2018, klokken 20:51
3c blir vel ikke veldig populært når neste i køen finner ut at det er hans tur å lade...

Vel,..... nå tenkte jeg ikke nødstoppen!

Hvis de kunne implementert betaling med kredittkort (da også trådløs betaling med det) så var tanken min at de kunne lage en stopp "knapp" (ikon) på touch skjermen.

Sånn helt for enkelhets skyld.

Ulempen er at andre kan for pur faen skap stoppe lading en for andre, men det kan de jo med nødstoppen også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på mandag 16. juli 2018, klokken 20:52
Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. juli 2018, klokken 16:42
Hva gjør du da med de som viser kortet ved start men ikke ved avslutning? Belaster maksbeløp?

Bruk av kort fungere jo utmerket ved tanking av bensin, der man ikke vet hva beløpet er når kortet leses. Så jeg antar det bør gå greit på lading av elbil også. Uansett har jeg aldri opplevd noe annet enn å måtte betale for et antall minutter først.

Det kan godt være at de ønsker å støtte kredittkort, men gjøre det så "vanskelig / dyrt" som mulig, så det kun blir en reserveløsning, og de fleste bruke app / rfid.

Ved bensinfylling bruker man PIN-kode og svært kort tid. Et helt annet case enn kontaktløs betaling for lading. Det er noen tidsgrenser inne i bildet her, uten at jeg kjenner de nøyaktige spesifikasjonene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorgenM

Nå er det kun 1 måned siden ABB ble valgt som leverandør av Ionity-laderne og 2-3 måneder siden endelig design på selve laderne ble spikret, så at det ikke har kommet noen stasjoner enda er naturlig.

De 3-4 stasjonene som allerede er satt opp er pilot-stasjoner og jeg vil tro laderne der også blir byttet ut etter en stund.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA