Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: RJK på tirsdag 25. august 2020, klokken 17:59
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 25. august 2020, klokken 16:29
Ikke helt relevant til topic (dog langt mer relevant enn daktaris svulmende sparekonto):

Ionity åpner for helautomatisk betaling, og Porsche åpner showet.
https://www.tu.no/artikler/porsche-taycan-blir-forste-elbil-ut-med-fiklefri-lading-hos-ionity/498035

Herlig, da er det en standard som er mulig å forholde seg til, og det er bare å begynne å pushe på leverandørene/produsentene for å få det implementert.

Dog, frykter mange ikke vil endre programvaren for å støtte dette i eksisterende biler, og vil bruke måneder og år før det kommer på nye, kommende modeller.

Uten å ha sjekket, tipper det ikke er mulig med bil som er offline, så i beste tilfelle betyr dette at man alltid må dele nett fra telefonen om det skulle komme. Selv om det burde holde at bil får kommunisere over pluggen, som den uansett gjør når man skal lade.

Men er verdt å "feire" alle små steg til det bedre. Kommer dette som industristandard, kan vi glemme kortautomat og brikkekaos.
Det er definitivt et skritt i riktig retning men fremdeles en veldig lang vei å gå før man slipper å bruke apper, ladebrikker og ladekort.

For det første må det være mulig at på en rask og enkel måte kunne temporært deaktivere eller pause Plug & Charge.

Greit nok på Ionity men jeg vil definitivt ikke at bilen skal begynne å lade gjennom Porsche Charging Service når jeg plugger i hos andre operatører. Det vil nemlig koste 50-100% mer per kWt enn det jeg oppnår i dag ved hjelp av ladebonuser, strømavtal, Coop bonus osv.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

RJK

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 25. august 2020, klokken 22:04
Sitat fra: RJK på tirsdag 25. august 2020, klokken 17:59
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 25. august 2020, klokken 16:29
Ikke helt relevant til topic (dog langt mer relevant enn daktaris svulmende sparekonto):

Ionity åpner for helautomatisk betaling, og Porsche åpner showet.
https://www.tu.no/artikler/porsche-taycan-blir-forste-elbil-ut-med-fiklefri-lading-hos-ionity/498035

Herlig, da er det en standard som er mulig å forholde seg til, og det er bare å begynne å pushe på leverandørene/produsentene for å få det implementert.

Dog, frykter mange ikke vil endre programvaren for å støtte dette i eksisterende biler, og vil bruke måneder og år før det kommer på nye, kommende modeller.

Uten å ha sjekket, tipper det ikke er mulig med bil som er offline, så i beste tilfelle betyr dette at man alltid må dele nett fra telefonen om det skulle komme. Selv om det burde holde at bil får kommunisere over pluggen, som den uansett gjør når man skal lade.

Men er verdt å "feire" alle små steg til det bedre. Kommer dette som industristandard, kan vi glemme kortautomat og brikkekaos.

Ser i artikkelen at Audi åpner for dette i løpet av året. Så må vi som allerede har e-tron bare krysse fingrene for at dette er noe Audi vil implementere på eksisterende biler med en software oppdatering...

Audi kommer nok etter, med mindre de fremdeles sliter med å få appen og programvaren til å virke sånn passelig ok, om man skal tro det er så stort problem som det kan virke i E-Tron-tråden...

;)


Sitat fra: Rollep på onsdag 26. august 2020, klokken 12:09
Sitat fra: RJK på tirsdag 25. august 2020, klokken 17:59
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 25. august 2020, klokken 16:29
Ikke helt relevant til topic (dog langt mer relevant enn daktaris svulmende sparekonto):

Ionity åpner for helautomatisk betaling, og Porsche åpner showet.
https://www.tu.no/artikler/porsche-taycan-blir-forste-elbil-ut-med-fiklefri-lading-hos-ionity/498035

Herlig, da er det en standard som er mulig å forholde seg til, og det er bare å begynne å pushe på leverandørene/produsentene for å få det implementert.

Dog, frykter mange ikke vil endre programvaren for å støtte dette i eksisterende biler, og vil bruke måneder og år før det kommer på nye, kommende modeller.

Uten å ha sjekket, tipper det ikke er mulig med bil som er offline, så i beste tilfelle betyr dette at man alltid må dele nett fra telefonen om det skulle komme. Selv om det burde holde at bil får kommunisere over pluggen, som den uansett gjør når man skal lade.

Men er verdt å "feire" alle små steg til det bedre. Kommer dette som industristandard, kan vi glemme kortautomat og brikkekaos.
Det er definitivt et skritt i riktig retning men fremdeles en veldig lang vei å gå før man slipper å bruke apper, ladebrikker og ladekort.

For det første må det være mulig at på en rask og enkel måte kunne temporært deaktivere eller pause Plug & Charge.

Greit nok på Ionity men jeg vil definitivt ikke at bilen skal begynne å lade gjennom Porsche Charging Service når jeg plugger i hos andre operatører. Det vil nemlig koste 50-100% mer per kWt enn det jeg oppnår i dag ved hjelp av ladebonuser, strømavtal, Coop bonus osv.

Er jo fint om du kan legge til de som mangler hos ACS, eller koble ut for visse operatører, men kommer du så veldig mye bedre ut hos GK da?

Ser ut som du får samme priser og samme rabatt, du bare slipper å dra kortet/brikken hos GK, men tar det via ACS istedet, så den virker kun som en brikke fro GK. Da får du lettvint tilkobling, og rabattene dine.

Grønn Kontakt3

AC-lading (<= 22kW)
City:0,10 NOK/ min + 2,50 NOK/ kWh
Transit: 0,10 NOK/ min + 2,50 NOK/ kWh

DC-lading (<= 50kW)
City:1,25 NOK/ min + 2,90 NOK/ kWh
Transit: 1,25 NOK/ min + 2,90 NOK/ kWh

DC-lading (> 50kW)
City:1,25 NOK/ min + 2,90 NOK/ kWh
Transit: 1,25 NOK/ min + 2,90 NOK/ kWh
"3 Ytterligere rabatter fra vår partner Grønn Kontakt kan gjelde for Charging Events på Grønn Kontakt-stasjoner og vil reflekteres i prisene
på Deres månedlige regninger. Vennligst se Grønn Kontakts nettsted for flere detaljer."

https://e-tron.charging-service.audi/o/dcs-api/customer/groupIds/47851/tariffs/pdf?locale=nb_NO
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: RJK på onsdag 26. august 2020, klokken 13:36

Er jo fint om du kan legge til de som mangler hos ACS, eller koble ut for visse operatører, men kommer du så veldig mye bedre ut hos GK da?

Ser ut som du får samme priser og samme rabatt, du bare slipper å dra kortet/brikken hos GK, men tar det via ACS istedet, så den virker kun som en brikke fro GK. Da får du lettvint tilkobling, og rabattene dine.
Ja, sånn er det kanskje med ACS (Audi Charging Service), men jeg har PCS (Porsche Charging Service) ;)
Porsche er så snodige at de tar 3,26 kr/kWh hos alle ladeoperatørene så legger de på en minuttpris som varierer med type lading. Opptil 22 kW - 0,55 kr/minutt, opptil 50 kW - 1,11 kr/minutt, opptil 150 kW - 2,22 kr/minutt og opptil 350 kW - 3,33 kr/minutt (Unntatt Ionity som har null tillegg)
I utlandet er det enda høyere tillegg, der kommer man lett opp i 6-7 kr/kWh hvis man finner på å bruke kortet på annet enn Ionity ladere.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

RJK

Sitat fra: Rollep på onsdag 26. august 2020, klokken 20:41
Sitat fra: RJK på onsdag 26. august 2020, klokken 13:36

Er jo fint om du kan legge til de som mangler hos ACS, eller koble ut for visse operatører, men kommer du så veldig mye bedre ut hos GK da?

Ser ut som du får samme priser og samme rabatt, du bare slipper å dra kortet/brikken hos GK, men tar det via ACS istedet, så den virker kun som en brikke fro GK. Da får du lettvint tilkobling, og rabattene dine.
Ja, sånn er det kanskje med ACS (Audi Charging Service), men jeg har PCS (Porsche Charging Service) ;)
Porsche er så snodige at de tar 3,26 kr/kWh hos alle ladeoperatørene så legger de på en minuttpris som varierer med type lading. Opptil 22 kW - 0,55 kr/minutt, opptil 50 kW - 1,11 kr/minutt, opptil 150 kW - 2,22 kr/minutt og opptil 350 kW - 3,33 kr/minutt (Unntatt Ionity som har null tillegg)
I utlandet er det enda høyere tillegg, der kommer man lett opp i 6-7 kr/kWh hvis man finner på å bruke kortet på annet enn Ionity ladere.

Ja, noen forskjeller er det tydeligvis der da...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Klarte ikke å dy meg for å legge den ved her og, hvor den kanskje passer best...

;)

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Rollep

Da er Ionity i gang med bygging i både Skei og Alvdal :)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

JorgenM

Ionity skulle ha 20 stasjoner i Norge i 2020, men nå er det 21 operative/under bygging så da ligger de i alle fall ikke ETTER skjema :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Kamuflars

Sitat fra: JorgenM på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:36
Ionity skulle ha 20 stasjoner i Norge i 2020, men nå er det 21 operative/under bygging så da ligger de i alle fall ikke ETTER skjema :+1:

Og de har fått konsesjon for ytterligere to. (Aspøya og Jaren)
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Rollep

Sitat fra: JorgenM på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:36
Ionity skulle ha 20 stasjoner i Norge i 2020, men nå er det 21 operative/under bygging så da ligger de i alle fall ikke ETTER skjema :+1:
De ligger ganske godt an i resten av Europa også.

De når kanskje ikke helt opp til planen som var 400 stasjoner i løpet av 2020 men de har 345 i drift eller under bygging, så muligheten er der. Spesielt i Frankrike og Spania er der for tiden mange stasjoner under bygging.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

ToWalkOrDrive

#550
Men er det sånn at for Ionity så stopper landet i Trondheim, eller har noen hørt om planer lenger nord? Ser det heldigvis popper opp en del andre 100+kW-ladere rundt forbi, men ikke så mye nordover. Opprinnelig var jo planen at en skulle kunne kjøre nordover med Ionity, men de begynner jo å nærme seg å ha påbegynt de 400 laderne...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Stopper fremdeles i Trondheim, så ser ikke ut som det kryper så langt nord ennå. Som om Nord-Norge ikke finnes.


Oppfatter spørsmålet mer i retning når begynner de å bygge stasjonene som er markert med gult i bildet han la ved, som man hadde grunn til å håpe at faktisk ville åpne i 2019. Nå er det et nytt år gått siden de skulle vært ferdige, om de hadde fulgt den antydede planen sin.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil Fonn

Ser det gule feltet nord for Trondheim inneholder hele 7 lade stasjoner :+1:
Litt vanskelig lese det grove kartet nøyaktig, men ser ut som om det er planlagt ladere på følgende plasser. Steinkjer, Trones / Brekkvasselv, Trofors, Mo i rana, Storjord i Saltdal, Kobbelv og Storjord i Tysfjord.
La oss håpe Ionity snart bygger disse nordover langs E6  :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

JorgenM

Ionity Aspøya har status 'now building'.

Og Alvdal åpnet vel i går.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Vidar1979

Sitat fra: JorgenM på torsdag 19. november 2020, klokken 11:26
Ionity Aspøya har status 'now building'.

Og Alvdal åpnet vel i går.
Tar Ionity over Grønn Kontakt på Aspøya eller blir det en 3. ladeleverandør der?

Kjører hyppig forbi der på vei til/fra hytta og det er jevnt lav belastning både på Tesla og GK.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA