Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. november 2019, klokken 19:45
På langtur står laderne nå så tett at jeg fint kan hoppe over både 1,2 og 3 lokasjoner. Eksempelvis Oslo-Hafjell hvor jeg passerer 42 ladere på Nebbenes, 16 på Lillehammer og 20 i Øyer.

Du glemte 20 i Brumunddal ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Sitat fra: Simen1 på søndag 24. november 2019, klokken 22:46
Øyvind: Jeg har alltid tenkt at utbyggingsstrategiene har to trinn:

1. Utvide dekningen til hele kartet er dekket uten "hull" som man ikke kommer seg forbi selv med fullt batteri
2. Skalere opp antall ladere både per sted og ved å bygge stasjoner i mellom de eksisterende, når det faktiske behovet gjør det til god økonomi.

Tesla har skiftet fokus fra trinn 1 til 2 de siste årene. Jeg vil anta det er færre ikke-Teslaer med >50kW ladeeffekt på veiene nå og dermed høyere fokus på trinn 1 i deres utbyggingsstrategi. Også kan det som det nevnes ha noe å gjøre med at Circke K gjør jobben for dem, gratis.
Når Tesla startet i 2013 satt de opp i mindre skala. Eksempelvis Oslo-Trondheim var det bare 8 stolper på Lillehammer og 8 på Dombås. Ionity har valgt å sette opp 6 på Dal rett nord for Oslo, og 4 på Dombås. Litt senere utvidet Tesla med 8 på Elverum og 8 på Alvdal (husker ikke nøyaktig, men var noe sånt) slik at også RV3 ble dekket. På bunn startet de altså med et vesentlig større antall og tettere enn Ionity. For 6 år siden.
Som du påpeker er ikke situasjonen for Tesla i 2013 den samme som for konstellasjonen BMW/Mercedes/Ford/VAG i 2019. Ja de har en del biler med små batterier på veiene, og det finnes flere ladeaktører. Men de har mange med store batterier også. Og veldig mange rett rundt hjørnet. En sped Ionity-start i 2019 ville vært 20 ladere med kanskje 100-150km mellomrom. Med mulighet for dobling på kort tid. Det flommer jo inn enormt antall CCS biler nå og fremover i en helt annen skala.

Utfordringen med «andre gjør jobben for oss» er akkurat den samme som for de andre merkene i 2013->. Ingen gidder sette opp store ladestasjoner. Alle setter opp små stasjoner. Basert på min erfaring er dette kunnskapsløst i områder med mye trafikk. Det er store stasjoner med mange stolper som gir trygghet og god omløpshastighet på stasjonen. Å kjøre fra stasjon til stasjon for å finne ledig lader var noe jeg holdt på med for mange år siden når jeg hadde elbil fra annet merke. I områder med lite trafikk ser jeg at 6-8 stolper hver 150-200km kan fungere brukbart.

Det koker nok ned til at Tesla ser på bekymringsfrie langturer som langt mer sentralt enn de andre merkene. Og de alene velger å bruke mye mer penger på dette enn andre merker, selv om deres modeller også kan benytte kommerse CCS ladere. Og det skuffer meg.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. november 2019, klokken 08:57
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. november 2019, klokken 19:45
På langtur står laderne nå så tett at jeg fint kan hoppe over både 1,2 og 3 lokasjoner. Eksempelvis Oslo-Hafjell hvor jeg passerer 42 ladere på Nebbenes, 16 på Lillehammer og 20 i Øyer.

Du glemte 20 i Brumunddal ;)

Glemte den i farten ja :) E6 nordover synes jeg er bra dekket med god fleksibilitet og alltid tilgang på ladere. Selv ekstreme utfartsdager hvor alle 42 ladere på Nebbenes er opptatt tar det ett minutt så får du plugget i.
Det er altså ca 100 stolper på en 20 mils tur. Og det fungerer bra i dag for ett enkelt merke.
Lynladere for alle andre merker er vel pt begrenset til 6 på Dal og 3 på Strandtorget? 9 stykker? For hele resten av bilparken? Eller har jeg oversett noe?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Jeg gjorde en opptelling for noen måneder siden i august, og siterer meg selv i all beskjedenhet, siden jeg ikke er imponert over tempoet til Ionity:

Sitat fra: daktari på onsdag 28. august 2019, klokken 22:39
Korrekt, jeg tenker en "lader" lader en bil av gangen. En ladestasjon håndterer mange biler samtidig. De kunne hvertfall satt opp en 10-12 stk, så vi slapp denne kø-diskusjonen. Det er samlet solgt vesentlig fler CCS-biler en Teslaer, særlig inkl. Model 3. 50kW regner jeg ikke med som "hurtig" ;-)

Min magefølelse var basert på de vi ser når vi teller opp: at Tesla åpnet hele 8 nye stasjoner med 114 ladere hittil i 2019, og i tillegg minst 22 nye ladere på eksisterende stasjoner.

Ionity derimot: 8 stasjoner men bare 38 ladere.
Circle K har på egen hånd åpnet en ca. 6 ladere på 3 stasjoner rundt Oslo.
BKK har en 4-5 stasjoner med ca 10 ladere. Fortum likeså.

Ionity:
Aurland/sogneporten 4 ladere
Lura (Sola) 4 ladere
Rygge (Moss) 6 ladere
Leirvik (Stord) 4 ladere
Dal (Gardermoen/Jessheim) 6 ladere
Vik (Hønefoss) 6 ladere
Haukås (Bergen) 4 ladere
Dombås 4 ladere

Tesla:
Knapstad/Jaren (Spydeberg) 18 ladere
Rugtvedt/Stathelle (Porsgrunn) 20 ladere
Levanger 12 ladere
Lærdal 12 ladere
Hernes (Elverum) 16 ladere
Mo i Rana 8 ladere
Gulsvik (Krøderen, Rv7) 12 Ladere
Skarnes (Kongsvinger) 16 plasser (under bygging)

Gamle stasjoner med utvidelser
Klett (Trondheim) 10 nye ladere
Aksdal (Haugesund), 4 nye ladere
Grong (Namsos) 4 nye ladere
Storjord (Bodø) 4 nye ladere

Tar forbehold om at jeg ikke har talt helt rett, men utfordrer noen enda mer nerdete enn meg til å ta over jobben...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Kristian O

Så Ionity har maks 6 ladere pr stasjon i Norge? :o
Det er temmelig tannlaust  :-1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Lepet65

Sitat fra: daktari på mandag 25. november 2019, klokken 22:40
Jeg gjorde en opptelling for noen måneder siden i august, og siterer meg selv i all beskjedenhet, siden jeg ikke er imponert over tempoet til Ionity:

Sitat fra: daktari på onsdag 28. august 2019, klokken 22:39
Korrekt, jeg tenker en "lader" lader en bil av gangen. En ladestasjon håndterer mange biler samtidig. De kunne hvertfall satt opp en 10-12 stk, så vi slapp denne kø-diskusjonen. Det er samlet solgt vesentlig fler CCS-biler en Teslaer, særlig inkl. Model 3. 50kW regner jeg ikke med som "hurtig" ;-)

Min magefølelse var basert på de vi ser når vi teller opp: at Tesla åpnet hele 8 nye stasjoner med 114 ladere hittil i 2019, og i tillegg minst 22 nye ladere på eksisterende stasjoner.

Ionity derimot: 8 stasjoner men bare 38 ladere.
Circle K har på egen hånd åpnet en ca. 6 ladere på 3 stasjoner rundt Oslo.
BKK har en 4-5 stasjoner med ca 10 ladere. Fortum likeså.

Ionity:
Aurland/sogneporten 4 ladere
Lura (Sola) 4 ladere
Rygge (Moss) 6 ladere
Leirvik (Stord) 4 ladere
Dal (Gardermoen/Jessheim) 6 ladere
Vik (Hønefoss) 6 ladere
Haukås (Bergen) 4 ladere
Dombås 4 ladere

Tesla:
Knapstad/Jaren (Spydeberg) 18 ladere
Rugtvedt/Stathelle (Porsgrunn) 20 ladere
Levanger 12 ladere
Lærdal 12 ladere
Hernes (Elverum) 16 ladere
Mo i Rana 8 ladere
Gulsvik (Krøderen, Rv7) 12 Ladere
Skarnes (Kongsvinger) 16 plasser (under bygging)

Gamle stasjoner med utvidelser
Klett (Trondheim) 10 nye ladere
Aksdal (Haugesund), 4 nye ladere
Grong (Namsos) 4 nye ladere
Storjord (Bodø) 4 nye ladere

Tar forbehold om at jeg ikke har talt helt rett, men utfordrer noen enda mer nerdete enn meg til å ta over jobben...

Også kan du slenge på beskjedne 40 SuC på Liertoppen, kanskje ferdig før jul

Counterpointer

Det er nesten sånn at vi som kan lade på alle disse stasjonene er overpriviligerte, Sorry, stryk nesten .......

Det Tesla ikke har i forhold til kundeoppfølging og kvalitetskontroll, tar de igjen på ladefronten. Sykt imponerende av en eneste produsent.

Rollep

Må forstyrre litt med å melde at Ionity har startet byggingen av stasjonen i Røldal.

Sånn, da kan dere fortsette skribleriene om Teslas fortreffelighet :D

Otkristo

:+1:
Sitat fra: Rollep på torsdag 28. november 2019, klokken 18:15
Må forstyrre litt med å melde at Ionity har startet byggingen av stasjonen i Røldal.

Sånn, da kan dere fortsette skribleriene om Teslas fortreffelighet :D

antwerpen

Otkristo

Da er søknaden inne for Ionity lader ved Circle K Elverum

Rollep

Sitat fra: antwerpen på fredag 20. desember 2019, klokken 14:21
Travelt på de 4 plassene ved Ionity Malmö i dag!
På høy tid å begynne taue eksosbiler som står parkert på ladeplasser.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Kires

Noen av dere detektiver som har sett noen søknader på lynladere i gudbrandsdalen fra Ionity eller andre tilbydere?
Vet Cirkle K Øyer skal sette opp men vet ikke når
2023 Ford Mustang Mach E LR AWD
2023 VW ID.3 Pro S

Otkristo

Søknad inne for ny ladestasjon ved. Circle K Bagn, Sør-Aurdal kommune

jkirkebo

Sitat fra: Otkristo på torsdag 06. februar 2020, klokken 17:51
Søknad inne for ny ladestasjon ved. Circle K Bagn, Sør-Aurdal kommune

Oj, da blir det tett der. Det er allerede Fortum og GK rett ved siden av. Men bra at det kommer noe raskere da, jeg har ladet der en 4-5 ganger.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA