Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)

Startet av mkaut, mandag 12. mars 2018, klokken 15:04

« forrige - neste »

Storg

Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. november 2019, klokken 19:43

Ionity startet bra, men nå virker det som de mister fremdrift og avventer mer trafikk på lokasjonene. Nå for tiden har Cirkle K mye mer fremdrift og de kan jo også tilby butikk og sitteplasser også på alle sine lokasjoner.

Dette er nok også grunnen til at Ionity tar det litt roligere, det er andre som gjør jobben for dem. Circle K har et mye bedre business case enn Ionity. De tjener på landing ved at kundene bruker penger i butikken.

Storg

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. november 2019, klokken 19:45
2. De har sikkert ikke ubegrensede budsjetter, men er det for lite å forlange at Daimler/Mercedes, BMW Group, Ford, VW, Audi og Porsche bruker mer penger på å muliggjøre problemfri og rask lading i Europa enn Tesla gjør alene? Det er jo gigantiske konsern med enorme overskudd. De burde jo ha alle forutsetninger for å bygge et ladenettverk som får supercharger-nettverket til å se ut som en liten fjert. Tesla er en mygg fra USA sammenlignet med denne konstellasjonen. Om de ikke vil tjene penger på lading på sikt eller føler det faller for langt fra kjernevirksomhet kan de jo bare selge nettverket en gang i fremtiden.

Jeg forstår ikke hvorfor du mener at disse absolutt må gjøre alt akkurat som Tesla gjorde. De har klart seg i 100 år uten å være i drivstoff bransjen, så hvorfor skal de starte nå. De startet Ionity for å være sikker på at bilene ville få landing, men nå ser de trolig at konkurransen faktisk løser mye av dette for dem. Dessuten er det lov å endre planer, hvis man ser at behovet endrer seg.

Øyvind.h

Sitat fra: Storg på søndag 24. november 2019, klokken 19:50
Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. november 2019, klokken 19:43

Ionity startet bra, men nå virker det som de mister fremdrift og avventer mer trafikk på lokasjonene. Nå for tiden har Cirkle K mye mer fremdrift og de kan jo også tilby butikk og sitteplasser også på alle sine lokasjoner.

Dette er nok også grunnen til at Ionity tar det litt roligere, det er andre som gjør jobben for dem. Circle K har et mye bedre business case enn Ionity. De tjener på landing ved at kundene bruker penger i butikken.

Det er et poeng, om de ikke tror de kan tjene penger på lading. Kanskje de er redd for at andre vil legge seg på kostpris pga trafikk i butikken?
Om jeg betaler 100 eller 200 for strømmen kjenner jeg er mindre viktig enn at laderen er tilgjengelig og står et sted jeg kunne tenke meg å ta pause. Behovet er såpass sjeldent at pris er mindre viktig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Storg på søndag 24. november 2019, klokken 19:54
2. De har sikkert ikke ubegrensede budsjetter, men er det for lite å forlange at Daimler/Mercedes, BMW Group, Ford, VW, Audi og Porsche bruker mer penger på å muliggjøre problemfri og rask lading i Europa enn Tesla gjør alene? Det er jo gigantiske konsern med enorme overskudd. De burde jo ha alle forutsetninger for å bygge et ladenettverk som får supercharger-nettverket til å se ut som en liten fjert. Tesla er en mygg fra USA sammenlignet med denne konstellasjonen. Om de ikke vil tjene penger på lading på sikt eller føler det faller for langt fra kjernevirksomhet kan de jo bare selge nettverket en gang i fremtiden.

Jeg forstår ikke hvorfor du mener at disse absolutt må gjøre alt akkurat som Tesla gjorde. De har klart seg i 100 år uten å være i drivstoff bransjen, så hvorfor skal de starte nå. De startet Ionity for å være sikker på at bilene ville få landing, men nå ser de trolig at konkurransen faktisk løser mye av dette for dem. Dessuten er det lov å endre planer, hvis man ser at behovet endrer seg.
Og Nokia klarte seg lenge uten å ha noe app-økosystem. Det er en ny hverdag. Hvorfor skal de gidde å starte nå - det er et godt poeng. Tesla har demonstrert klart og tydelig hvorfor.
Å slepe tilbud etter seg i påvente av etterspørsel er høna og egget. Med den innstillingen kan man jo bare glemme å få opp særlig med CCS ladere utenfor Norge, ettersom etterspørselen er lav utenfor Norge.
Når du står der med bilen og vil lade er det for sent. Da dannes inntrykkene, erfaringer spres osv. Det er gode grunner til at folk som har brukt kommerse nettverk før nå ikke vil kjøre noe noe annet enn Tesla. Jeg har kjørt mange langturer med Leaf på strekninger malt med tynn ladepensel. Det er ikke spesielt gøy.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Storg

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. november 2019, klokken 19:58
Sitat fra: Storg på søndag 24. november 2019, klokken 19:54

Og Nokia klarte seg lenge uten å ha noe app-økosystem. Det er en ny hverdag. Hvorfor skal de gidde å starte nå - det er et godt poeng. Tesla har demonstrert klart og tydelig hvorfor.
Å slepe tilbud etter seg i påvente av etterspørsel er høna og egget. Med den innstillingen kan man jo bare glemme å få opp særlig med CCS ladere utenfor Norge, ettersom etterspørselen er lav utenfor Norge.
Når du står der med bilen og vil lade er det for sent. Da dannes inntrykkene, erfaringer spres osv. Det er gode grunner til at folk som har brukt kommerse nettverk før nå ikke vil kjøre noe noe annet enn Tesla. Jeg har kjørt mange langturer med Leaf på strekninger malt med tynn ladepensel. Det er ikke spesielt gøy.

At Tesla har bygd et bra nettverk og at det er enkelt å forholde seg til er det ikke noe tvil om. Men det bygges CSS 150 kw ++ i resten av europa også, f.eks av Fastned osv. Det er bare et mye mer uoversiktlig landskap, og det er det viktigste å fikse. Ikke at Ionity bygger mest mulig.

Øyvind.h

Når de store bilkonsernene slo seg sammen og dannet et lade-selskap trodde jeg faktisk de gjorde det fordi de hadde lært av Tesla. Skal de bare lage et lite selskap med få spredte stolper kunne de jo like gjerne bare ventet på kommersielle aktører. Det eneste plusset er at det fungerer likt på tvers av landegrenser. Brikkekaos, apper ++ er gufs fra fortiden.

Men mulig jeg forventet for mye av de tradisjonelle produsentene.
VW ID4 GTX 2023

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. november 2019, klokken 20:21
Når de store bilkonsernene slo seg sammen og dannet et lade-selskap trodde jeg faktisk de gjorde det fordi de hadde lært av Tesla.
Enig, eller at de hvertfall var redde for å henge for langt etter.

Counterpointer

Sitat fra: Storg på søndag 24. november 2019, klokken 20:05
Men det bygges CSS 150 kw ++ i resten av europa også, f.eks av Fastned osv. Det er bare et mye mer uoversiktlig landskap, og det er det viktigste å fikse.
Og hva synes du de gjør for å fikse dette?

Her er vel Audi et eksempel hvor de laget et system som skulle gjelde for mange ladeoperatører med Audi kort.
Slik jeg forstår dette systemet (med alle forbehold for det er ikke åpenbart enkelt), så blir det for de aller fleste alt for dyrt.

Det er først når bilen din kan kobles til en hvilkensomhelst lader i et stort nettverk og lading starter basert på vin nummer eller lignende at de får et oversiktlig landskap.

Storg

Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. november 2019, klokken 21:41
Sitat fra: Storg på søndag 24. november 2019, klokken 20:05
Men det bygges CSS 150 kw ++ i resten av europa også, f.eks av Fastned osv. Det er bare et mye mer uoversiktlig landskap, og det er det viktigste å fikse.
Og hva synes du de gjør for å fikse dette?

Her er vel Audi et eksempel hvor de laget et system som skulle gjelde for mange ladeoperatører med Audi kort.
Slik jeg forstår dette systemet (med alle forbehold for det er ikke åpenbart enkelt), så blir det for de aller fleste alt for dyrt.

Det er først når bilen din kan kobles til en hvilkensomhelst lader i et stort nettverk og lading starter basert på vin nummer eller lignende at de får et oversiktlig landskap.
I det øyeblikket f.eks bilene har innsikt i hvor nærmeste lader og status på denne, da er mye gjort. Når det gjelder betaling, så tipper jeg at det vil ta litt tid. Men der vil man bruke agregatorer, og kanskje også Kredittkort etterhvert. VIN kobling hadde vært fint.

Men jeg tror at i det man vet hvor man kan lade, så er mye gjort. Betaling er litt plagsomt, men ikke nok til at mange vil velge Tesla fremfor noe annet. Vi mennesker er for forskjellige på hva vi bryr oss om.

Øyvind.h

I eqc får du i hvert fall opp antall ladere og status på disse. Naturligvis ikke i nærheten av like enkelt og integrert som i Tesla, men en grei start. På den annen side er det kun supercharger du kan se plassering og tilgjengelighet på i Tesla, mens eqc og andre bruker info fra flere kommerse aktører/alle som tilgjengeliggjør status i et spesifikt grensesnitt. Du kan også starte lading rett fra bilen, men hvor bra det fungerer i praksis får jeg ikke testet før neste sommer.
VW ID4 GTX 2023

Counterpointer

Sitat fra: Storg på søndag 24. november 2019, klokken 21:45
Men jeg tror at i det man vet hvor man kan lade, så er mye gjort. Betaling er litt plagsomt, men ikke nok til at mange vil velge Tesla fremfor noe annet. Vi mennesker er for forskjellige på hva vi bryr oss om.
Tror ikke vi er så forskjellige at vi ikke bryr oss om betaling. Det er bare å se på hvordan Ionity sin fastpris gjør at E Golf og andre står leeenge på lader siden de har betalt.
At ikke alle vil velge Tesla er åpenbart, men enn så lenge holder de veldig godt på forspranget.
Jeg ville ikke basert meg på Ionity på impulsiv langtur i Europa, det hadde krevd nøye planlegging. Med Tesla kunne jeg bare reist, navi hadde vist meg det jeg trengte. DET er en stor forskjell.

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. november 2019, klokken 21:50
På den annen side er det kun supercharger du kan se plassering og tilgjengelighet på i Tesla,
Litt OT, men nå kan du også få opp visse andre operatører i Tesla sin navigasjon. Det er jo egentlig først nå vi har nytte av dette med CCS plugg eller adapter. Gamle Chademo adapteret var for et fåtall.

Storg

Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. november 2019, klokken 21:58

Jeg ville ikke basert meg på Ionity på impulsiv langtur i Europa, det hadde krevd nøye planlegging. Med Tesla kunne jeg bare reist, navi hadde vist meg det jeg trengte. DET er en stor forskjell.
Men det er jo ikke nødvendig.  Finnes jo mange flere leverandører. Fosilgjengen stopper jo ikke bare på Shell. De velger den som passer best.

Counterpointer

Sitat fra: Storg på søndag 24. november 2019, klokken 22:05
Sitat fra: knut.aulie på søndag 24. november 2019, klokken 21:58

Men det er jo ikke nødvendig.  Finnes jo mange flere leverandører. Fosilgjengen stopper jo ikke bare på Shell. De velger den som passer best.
Og pumpene er plugg and play og du får samme pris når du betaler med kort. DA hadde det vært greit

Simen1

Øyvind: Jeg har alltid tenkt at utbyggingsstrategiene har to trinn:

1. Utvide dekningen til hele kartet er dekket uten "hull" som man ikke kommer seg forbi selv med fullt batteri
2. Skalere opp antall ladere både per sted og ved å bygge stasjoner i mellom de eksisterende, når det faktiske behovet gjør det til god økonomi.

Tesla har skiftet fokus fra trinn 1 til 2 de siste årene. Jeg vil anta det er færre ikke-Teslaer med >50kW ladeeffekt på veiene nå og dermed høyere fokus på trinn 1 i deres utbyggingsstrategi. Også kan det som det nevnes ha noe å gjøre med at Circke K gjør jobben for dem, gratis.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA