Bytte av enkelt celler.

Startet av Skvulp, man 12. mar 2018, kl. 13:47

« forrige - neste »

Skvulp

Ringte de som selger det 30 batteriet, den ble solgt i dag tidlig.
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

jsa061

Aiai, det var synd! Du var klar til å kjøpe?

TorC

Sitat fra: leafnor på ons 14. mar 2018, kl. 17:57

Australia: https://www.youtube.com/channel/UCj4UgKZEKcPGGhogHEq9pNw/search?query=leaf

Jeg begynner å tro det at om en rett og slett byttet kun cellene fra en 30kWt pakke over i Gen1 pakke, der en beholv "infrastruktur", så har man plutselig en 30kWt Gen1 Leaf.
Nesten så en får lyst å prøve.

Det var ikke " så og si ren plug&play" for "Australieren" (som forøvrig heter Niall, og bor i New Zealand....).  Han kan veldig mye om å bygge batterier, men selv for han var dette ikke helt enkelt. Han klarte å svi av en BMS (den har har nå er faktisk en BMS fra meg) og holdt på å brenne opp hele pakken og seg selv.

Husk også at det er forskjell på det som er G1 og det som egentlig er G2, altså Lizard. Lizard batteriene er et sant helvete å åpne. Så de som har 2011-2012 er på en måte heldige.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

leafnor

Sitat fra: TorC på tor 15. mar 2018, kl. 20:30
Sitat fra: leafnor på ons 14. mar 2018, kl. 17:57

Australia: https://www.youtube.com/channel/UCj4UgKZEKcPGGhogHEq9pNw/search?query=leaf

Jeg begynner å tro det at om en rett og slett byttet kun cellene fra en 30kWt pakke over i Gen1 pakke, der en beholv "infrastruktur", så har man plutselig en 30kWt Gen1 Leaf.
Nesten så en får lyst å prøve.

Det var ikke " så og si ren plug&play" for "Australieren" (som forøvrig heter Niall, og bor i New Zealand....).  Han kan veldig mye om å bygge batterier, men selv for han var dette ikke helt enkelt. Han klarte å svi av en BMS (den har har nå er faktisk en BMS fra meg) og holdt på å brenne opp hele pakken og seg selv.

Husk også at det er forskjell på det som er G1 og det som egentlig er G2, altså Lizard. Lizard batteriene er et sant helvete å åpne. Så de som har 2011-2012 er på en måte heldige.
Intet er vell rent "plug&play" nei. Har respekt for strøm, så å grave i en batteripakke helt uten videre tror jeg man ikke skal. Selv han "ausee" som da er NewZelander og kanskje er en proff eller godt kvalifisert pioner er pioner på sitt vis.
Om jeg skulle gjort det, ville jeg ha hatt med meg en "NEK400" kollega fra jobb eller to som i daglige jobber bl.a vet hva en 1000A 400V fordeling krever for tilnærming. Et batteri på 400V er vell noe i samme kategori.
Lov å "drømme" litt om hav en kunne gjort, men feiger nok til og heller kjøper en 30 eller 40kWt Leaf om det er det en vil ha, fremfor å grille lemmer i et batteri en egentlig ikke vet noe om!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Balrog

Finnes det noe som helst eksempel på at noen har fått kjøpe en ny batteripakke til gen1 av Nissan som har markedsført seg med at det skulle være enkelt og billig, (men som nekter å gjøre det i hvert fall til meg)?

Jeg vil gjerne bytte batteri, men vet ikke om jeg gidder å bytte brukt og dårlig mot brukt og dårlig. Hvor langt en Leaf har gått spiller alene ikke så stor rolle ift. batteriets tilstand.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

TorC

@Balrog: Nissan har vel ikke markedsført dette i Norge? Og billig har det vel ikke blitt markedsført som uansett. Det var vel snakk om 5500 USD inkludert innbytte av gammel pakke.

@Leafnor: Hvis du bytter, så må du nesten rapportere skikkelig her til forumet. Hvis man får tak i et 30 kWt batteri til ca 20K som man slenger inn i en bil med 10 prikker så kan jo dette kanskje øke verdien på bilen mer enn utgiftene. Og ikke minst bruksverdien... 

leafnor

Sitat fra: TorC på søn 18. mar 2018, kl. 14:24
@Leafnor: Hvis du bytter, så må du nesten rapportere skikkelig her til forumet. Hvis man får tak i et 30 kWt batteri til ca 20K som man slenger inn i en bil med 10 prikker så kan jo dette kanskje øke verdien på bilen mer enn utgiftene. Og ikke minst bruksverdien...
Bruksverdien øker betydelig. @TorC, har du sett sett inne i er 30kWt batteri? Om så, er cellene like Gen1/2 cellene med tanke på pluss/minuspoler?
Eller noen her inne som vet?

Det er egentlig bare en hel del skruer å skru, samt å holde orden på alle koblinger som skal til.........tror jeg.
Youtube er rene fjernundervisningunversitetet.
Beste intruksjonsvideo så langt:

https://www.youtube.com/watch?v=0dBjPwJ_Qaw
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jkirkebo

Sitat fra: leafnor på søn 18. mar 2018, kl. 14:30
Bruksverdien øker betydelig. @TorC, har du sett sett inne i er 30kWt batteri? Om så, er cellene like Gen1/2 cellene med tanke på pluss/minuspoler?

Første utgave av 24kWh Leaf hadde to forskjellige modultyper, der pluss/minus-plasseringen var forskjellen.  24kWh Leaf fra 2013 og nyere har bare en type, de er vendbare (symmetriske). Jeg antar det samme gjelder 30kWh-batteriet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

TorC

Sitat fra: leafnor på søn 18. mar 2018, kl. 14:30
Eller noen her inne som vet?

Det er egentlig bare en hel del skruer å skru, samt å holde orden på alle koblinger som skal til.........tror jeg.
Youtube er rene fjernundervisningunversitetet.

Både ja og nei. Polene på modulene alternerer, altså er noen positive til høyre, og andre til venstre...

Oppsettet i de nye pakkene er ifølge Kiwien annerledes så man må bruke de gamle kabelsettet og "bus-bar" på de nye modulene.

Det er litt mer enn bare "mange skruer". Når man skrur disse ut vil verktøyet være farlig nær motstående poler. Jeg har bare erfaring med G1, men der er det heldigvis mulig å dele pakken i 3 seksjoner og heise dem ut for bytte av bus-bars slik at man slipper unna det verste pirkearbeidet. Men selv da må det brukes riktige hansker og isolert verktøy.

Selvsagt øker bruksverdien, men spørsmålet er om det øker bruksverdien mer enn investeringen. Det er fortsatt "gamle" biler det er snakk om. For oss som har disse bilene så er nok spørsmålet om den øker såpass mye at vi er villige til å ta en slik utgift, kontra det å kjøpe en 4-5 år nyere bil som allerede har det større batteriet, og alle andre fordelene det medfører å ha en mye nyere bil.

Det er også forskjell på hva man er villig til å betale når man bare baserer seg på inuisjonen/følelser og hvis man kjører harde tall, og hvor mye man er villig til å betale for mer fritid.

leafnor

Fornuften sier, la være. Entusiasmen sier, hvorfor ikke.
Alltid likt å skru bil, eller egentlig, ta vare på det jeg har.
Byttet opphengskule her på fredag, og kjente vell at det var akkurat passe med jobb. Bruke et ukeverk eller flere på batterioperasjon, og kanskje et av mine "9-liv" også blir vell mye :(

Men det er jo en stor oppside. Og med rett riskapetitt så går man på. Konge skulle det være å fått fatt på første kondemnerte 40kWt leaf. Så en video av 40kWt batteriet fra bilens underside, og virker å være likt med dagens. Da er vell det og bare å flytte på batteripakkene inne i batteriboksen?
Fått de cellene over skulle virkelig ha gitt en ny bil.

@Jkirkebo, er det to ulike gen1 batterier? Da ble det en variabel til i ligningen. For da kan jo mitt batteri være ulikt fra det han "kiwi" viser. Altså fines det to av gen1, så gen2 ("lizard"), gen2 30kWt og nå Gen3 (2) 40kWt.

Leaf 2019/Jan 42.000 km

TorC

Ja de er ulike. Derfor har jeg tidligere i tråden presisert at Lizard batteriene egentlig er G2, men det er flertallet som bestemmer hva som kalles hva.

Det å ta ut og sette inn batterikassen er gjort på totalt en halvtime på verksted med rett verktøy. Det å bytte innmat er nok ikke mer enn et par timers jobb med rett verktøy. Det er alt forarbeidet som tar tid når man ikke har noen oppskrift som kan følges. Da jeg byttet min pakke var det ingenting der ute så jeg måtte bruke veldig mye tid på research.

leafnor

Ok, Lizard er lizard, og er i gen1 og gen2. Da ble det litt enklere igjen.
Har tilgang på lokalitet som er som et bilverksted med bukk, løftebord, kran og verktøy som må til.
Kanskje ikke det tar så mye tid.
1. Det går jo først an å åpne 30kWt pakken. Kanskje den mest svette jobben da den nok er "limt" som andre Gen2 pakker, men med luftmeisel er det vell som å "skjære smør."
2. Så ta ut de tre bankene, og av med "bus-bar" fordi det er bare battericellene som skal byttes.
3. Skru av lokk. Mål noe spenninger på kontaktpunkter. Noter ned.
4. Så ut med batteriet i bilen, ut med BMS, og ut med batteribankene i den også. Enkelt, det er skrudd lokk.
5. Av med bus-bars, og sett de på batteribankene fra 30kWh
6. Inn med de tre bankene. Mål volt på samme punkter som i pkt 2, sjekk at det ikke er 100V feil!
7. Monter BMS, plugg inn og tro det ikke blir røyk!
8. På med lokket.
9. Monter batteriet tilbake i bilen.
10. Kjør!
11. Annonser 2012 cellene på eBay, kanskje noe payback der. :D

Det virker så enkelt når jeg stiller det opp slik.  :angel:

Men etter å ha levd noen år, sanket vekttall i yngre år på universitet, fått fagprøvenemdens signatur på et svennebrev, og Murphys lover i bokhyllen som innbundet bokverk, så kan det ikke være så enkelt!

Were is the "catch-22"?

I mellomtiden surfer jeg litt etter 30kWh batteri på nettet. Finnes et, kanskje jeg kjøper om prisen riktig.

Leaf 2019/Jan 42.000 km

jkirkebo

Sitat fra: leafnor på søn 18. mar 2018, kl. 16:34
@Jkirkebo, er det to ulike gen1 batterier? Da ble det en variabel til i ligningen. For da kan jo mitt batteri være ulikt fra det han "kiwi" viser. Altså fines det to av gen1, så gen2 ("lizard"), gen2 30kWt og nå Gen3 (2) 40kWt.

Nei, det er kun to varianter av 24kWh. Det originale samt "Lizard" som vel er på EuroLeaf fra 2013.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

leafnor

Sitat fra: jkirkebo på søn 18. mar 2018, kl. 18:44
Sitat fra: leafnor på søn 18. mar 2018, kl. 16:34

Nei, det er kun to varianter av 24kWh. Det originale samt "Lizard" som vel er på EuroLeaf fra 2013.
OK.
Forøvrig, det mer jeg ser på youtube, jo mer får jeg trua. God porsjon sunn elektromekanisk innsikt, så går det å jobbe på en slik pakke. Det er ikke direkte romdrakter de bruker de som har lagt ut filmer, men så vet jeg jo ikke noe om hvor fornuftige de er!

https://www.youtube.com/watch?v=-z4o8y2RR2A
Leaf 2019/Jan 42.000 km

Skvulp

Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA