Hvilken motivasjon har bilprodusentene for elbilsatsingen ?

Startet av doldis1, man 12. mar 2018, kl. 09:22

« forrige - neste »

hsa77

Sitat fra: DagfinnN på søn 18. mar 2018, kl. 10:12
Sitat fra: Øystein16 på søn 18. mar 2018, kl. 08:53
Det er billegare og enklare å kutte unødvendig bruk av energi først.
Jeg lurer på hvilken unødvendig bruk av energi som er enkelt å kutte ut.
F.eks. motivere folk til adferdsendring er ikke enkelt.
Et eksempel: Varmepumpe sparer energi og penger. Som forventet tar folk ut noe av denne gevinsten med å øke varmen i huset - altså gjøre det mer komfortabelt.
Ikke bare øke varmen, men nå har man jo også muligheten til kjøling i heimen - dvs strømforbruket kan faktisk øke! Mange lar varmepumpa stå på "auto", da vil den gå automatisk over i kjøledrift ved høy temperatur - gjerne midt på dagen når huset allikevel står tomt...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

doldis1

Sitat fra: AppleKnocker på søn 18. mar 2018, kl. 00:06
Sitat fra: doldis1 på lør 17. mar 2018, kl. 14:27
Sitat fra: AppleKnocker på fre 16. mar 2018, kl. 16:32
Tenkte jeg kunne ta en liten gjennomgang av hver enkelt produsent og deres motivasjon for å satse på elbil ..Går ut fra at de fleste her er enig i min lille oversikt ?

Huff da..

Selvfølgelig er motivasjonen til alle disse først og fremt å tjene penger.
Hvis noen virkelig tror at motivasjonen til Elin Musk er å redde verden, så sitter nisselua for stramt.

Alle store selskaper har en bambus visjon med et fnugg av sannhet. Men ingen av de på lista står opp morgenen hvis ikke det er penger å tjene.

A huffameg .. Til det er å si at hvis noen her tror at Elon Musk's motivasjon er penger, har trolig nisseluen sittet for slakt og glidd ned og sperret utsikten..

For spesiellt interreserte har den Amerikanske journalisten Ashlee Vance utgitt en bok om Musk der Musk selv har bidratt til innholdet.
Den finnes også i en (etter mitt skjønn) meget god Norsk oversettelse av Poul H. Poulsen utgitt av Vega forlag.
Selskapet Tesla Motors har som formål å tjene penger. End of discussion.

Elon Musk personlig har nok en mer kompleks kompott av ting som driver ham. Egoet hans er sentralt i dette. Det er veldig lite
Sitataltruisme
i det han gjør. Alle store selskaper har en visjon hvor de fremstår som de skal gjøre godt i verden. Forskjellen mellom dem og Tesla er at ganske mange tydeligvis tar Elon Musk bokstavelig.

Altruisme  ;D  Du er en liten skøyer ? Skal vi like godt dra Musk over i religionens verden ? Altruisme, som i figuren Jesus som den romerske keiseren Konstantin fikk diktet opp og skrevet inn i historiebøkene etter kirkemøtet i Nikea år 325..?

Jeg tror ,i likhet med deg vil jeg anta, at Musk likt alle andre mennesker gjør det han har lyst til og at selve begrepet "altruisme" pr. definisjon er absurd.

I MOTSETNING til deg har jeg forsøkt å sette meg inn i fenomenet Musk før jeg valgte å gå ut å mene noe om han

AppleKnocker

Sitat fra: turfsurf på søn 18. mar 2018, kl. 08:26
«Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy».
Toyota er ikke mye dårligere: «Toyota will lead the way to the future of mobility, enriching lives around the world with the safest and most responsible ways of moving people.»

Forskjellen er at Musk har klart å lure folk til å tro at han mener det han sier.

Toyota og Tesla har til felles at de ønsker å maksimere egen profitt. Det er en del av spillet, ikke noe galt med det i mine øyne. Men det er egoisme. Som igjen er det motsatt av altruisme for de som sliter med fremmedordene.

Svaret på spørsmålet i tråden er penger. At det ikke er opplagt kan skyldes at veldig mange i Norge får pengene sine fra NAV, jobber i kommunen eller på andre måter lever sitt litt i en vernet bedrift. Det er ikke kritikk av enkeltpersoner i tråden, men av samfunnet som syr puter under armene på folk slik at de ikke trenger å forholde seg til at verdier må skapes.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

doldis1

Appleknocker,

Enig med resten, men her falt du av lasset :

SitatForskjellen er at Musk har klart å lure folk til å tro at han mener det han sier.

Musk "lurer" ingen. Folk tror på det han sier på grunnlag av det han allerede har gjort (!)
Av samme grunn som at mange ikke tror på VW's utspill, også på grunnlag av hva de har gjort....Genialt enkelt, ikke sant ?

Rio

Sitat fra: doldis1 på søn 18. mar 2018, kl. 15:50
Appleknocker,

SitatForskjellen er at Musk har klart å lure folk til å tro at han mener det han sier.

Musk "lurer" ingen. Folk tror på det han sier på grunnlag av det han allerede har gjort (!)
Av samme grunn som at mange ikke tror på VW's utspill, også på grunnlag av hva de har gjort....Genialt enkelt, ikke sant ?

Du forveksler "folk" med deg selv.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Motorwatt

La oss stikke fingern dypt ned i Moder jord. Det finnes ikke et enkelt menneske som "kan redde verden". Ikke Musk eller noen annen enkeltperson. Musk kan kanskje gjøre den bedre, men han kan ikke redde den alene. Så doldis1, prøv å returnere tilbake til realitetene.

Øystein16

Sitat fra: Øyvind.h på søn 18. mar 2018, kl. 09:07
Tesla sørger for kraftig reduksjon i energiforbruk til persontransport.
Det kjem vel helst an på brukaren eg bruken - som Tesla ikkje har ansvar for. Dersom alle taxiar i Oslo køyrer Teslataxi vil det sikkert ha større samfunnsnyte enn om dei same bilane kun er privatbilar.   

Hansi

Dette er som du skriver ikke så mye Tesla selv kan gjøre så mye med direkte. Da bør vi som kan arbeide for det. Det er såvidt jeg vet fritt valg av taxi, hvis jeg noensinne skal ta taxi, noe jeg sjelden gjør, vil jeg garantert velge en elbil fremfor alt annet. Samtidig bør vi forespørre myndighetene om bedre tilrettelegging for eltaxier med f.eks ladestasjoner på holdeplasser og la eltaxiene komme først i taxikøen.
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Lepet65

Siden taxi-næringen er gjennom regulert av kommunene/byene kan de bare pålegge alle med løyve å ha kun elbiler. Dette er vel mest aktuelt for byer med forurensningsproblemer (Oslo, Bergen, Trondheim) og vil få ned tomgangskjøring av diesel-drosjer.

hsa77

Drosjeeiere kan vel skrive av og få refundert de fleste avgiftene ved kjøp av bil, da blir Teslaen fort tre ganger så dyr som Toyota Aurisen... Og i og med at de færreste drosjeholdeplasser er ved en supercharger vil bilen være ute av drift flere timer hvert døgn pga lading -  mens fossiltaxien kun krever 10min bensinpåfyll i døgnet. Dessverre ser regnestykket ganske dårlig ut for eltaxi, her må myndighetene inn med tilskudd - har ingen tro på å bruke pisk på en bransje som har så dårlig lønnsomhet.

Mr Oizo

Interessant å se at netto driftsresultat knapt er noe bedre på denne bilen kontra fossilt drevne biler.
Er jo det alle driver og preiker om her hele tiden, fossilbiler har 1000 bevegelige deler og elbilen har 20. Elbilen varer evig og krever knapt noe vedlikehold i hele tatt. Det kan jo virkelig ikke stemme, da dette er en slags undersøkelse som går over litt flere kilometer og eiertid enn det de fleste har sine elbiler som jeg ser, 1-2 år er tiden de fleste eier de før de bytter til en ny en som er akkurat lik.

Lepet65

Sitat fra: hsa77 på søn 18. mar 2018, kl. 20:24
- har ingen tro på å bruke pisk på en bransje som har så dårlig lønnsomhet.

Det er fordi taxien står og venter mesteparten av dagen, dessverre . .
Da kan den likegodt stå og saktelade, trenger ikke SuC.

hsa77

Sitat fra: Lepet65 på søn 18. mar 2018, kl. 20:56
Sitat fra: hsa77 på søn 18. mar 2018, kl. 20:24
- har ingen tro på å bruke pisk på en bransje som har så dårlig lønnsomhet.

Det er fordi taxien står og venter mesteparten av dagen, dessverre . .
Da kan den likegodt stå og saktelade, trenger ikke SuC.
Men da må myndighetene sørge for ladestasjoner på alle taxi-holdeplasser, det må også organiseres slik at drosjen beholder plassen sin i køen selv om den lader.

Det er vel dessverre også slik at det er dyrere å ha en bil til 900k stående å vente i kø, enn en til 300k.... Skal kjøres noen tusen km for å kjøre inn 600k.

AppleKnocker

Sitat fra: doldis1 på søn 18. mar 2018, kl. 15:50
Appleknocker,

Vel, det nettopp det han har gjort som er grunnlaget. Og han innrømmer til dels lureri i flere bøker og dokumentarer. Han er f.eks åpen om at han til en viss grad driver med "Bait and switch". Det er jo lureri.

Ingen andre enn Musk kunne kommet unna med de enorme avvikene det er mellom hva som sies og hva som faktisk leveres for Tesla sin del. Noen ganger blir selv Musk sittende i klisteret, ref måten Tesla oppga hk på Tesla Model S P85D.

Når jeg ser på hva autopilot angivelig skulle gjøre på min bil, så er det milevis fra realitetene. I stedet har det kommet en autopilot 2 som sannsynligvis heller ikke kommer til å levere full selvkjøring som lovet. Jeg gidder ikke engang å gå gjennom hvilke datoer de ulike Tesla modellene er lovet.

Det er mye løgn for å si det rett ut. Men det er enda mer genialitet, og derfor slipper Elon Musk unna.
Minner litt om Bill Clinton egentlig. Han løy så det rant, men pga en unik karisma hylles han  som en helt. I hvert fall i Norge.

En del har vært gjennom Tesla Roadster bestilling, Model S bestilling og evnt Model X. De ser det som sies fra Tesla i et litt annet lys enn de som meldte seg på når Model 3 ble lansert.

Jeg betrakter meg som en Tesla og Musk fan. Men: Trick me once, shame on you. Trick me twice, shame on me.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA