EPA/WLTP sammenligning Ioniq/Kona/Leaf40kWh

Startet av til, fredag 09. mars 2018, klokken 23:48

« forrige - neste »

til

Fant denne sammenligningen:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ser ikke så værst ut forbruket på nye Leaf. Kona vil ha høyere forbruk, men har mye større batteri.

Bjoris

Hvis denne stemmer i praksis så tror jeg det er mange som blir skuffet over Kona, litt mer en Ioniq, men mye bedre enn nye Leaf har jo være gjengangeren i forventningene...

Syns det er merkverdig om Kona bruker så mye, men den er veldig tung, 200 kg mer enn Ioniq og 100 mer en den mye større Leafen... Batteriet skulle jo være 150 kg lettere enn Ampera sitt...

Vi får se nå da, tror fortsatt ny Leafen skal gå litt rimeligere enn den gml og da blir rekkevidden veldig bra på den:)

til

Jeg har hatt den nye Leafen i en uke (har kjørt 2013 24kWh gen2 Leaf i 4 år og 105.000km) og det lille jeg har fått sammenlignet så langt har den nye lavere forbruk enn den gamle.

Men blir ikke klok på prosent visning på batteri. Får ikke tallene til å stemme med forbruk, virker ikke som den er linjær. Har ikke fått sjekket med LeafSpy ennå.

Bjoris

Sitat fra: til på lørdag 10. mars 2018, klokken 08:13
Jeg har hatt den nye Leafen i en uke (har kjørt 2013 24kWh gen2 Leaf i 4 år og 105.000km) og det lille jeg har fått sammenlignet så langt har den nye lavere forbruk enn den gamle.

Men blir ikke klok på prosent visning på batteri. Får ikke tallene til å stemme med forbruk, virker ikke som den er linjær. Har ikke fått sjekket med LeafSpy ennå.

Mange har rapportert dette så jeg tenker å kjøpe ny OBD2 kontakt og ha LeafSpy med i starten. Den gml var håpløst å få kontakt med. Såg en video der bilen og LeafSpy holdt følge til 70% og så skilte de lag med mindre i bilen enn LS. Dessverre kjørte han ikke bilen langt ned, men det ble stor avstand ganske fort over 50% også...

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: til på fredag 09. mars 2018, klokken 23:48
Fant denne sammenligningen:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ser ikke så værst ut forbruket på nye Leaf. Kona vil ha høyere forbruk, men har mye større batteri.

Denne forbruksoversikten ser veldig spennende ut, skulle gjerne hatt kilden her.

MEN – foruten rekkeviddetallene er det lite som stemmer med offisielle tall fra Nissan og Hyundai selv.
1)   Men det som er litt rart er det store spriket mellom offisielt forbruk ihht til f.eks. WLTP lest ut fra denne listen og det som Nissan og Hyundai presenterer offisielt.
WLTP syklusen:
•   Offisielt sier at Leaf 40kWh har et forbruk ihht på henholdsvis 194/206 wh/km med hhv 16/17 hjul. Den uoffisielle kilden over sier 130 wh/km
•   Hyundai oppgir offisielt for Kona med 39 kWh batteri 139 wh/km i forbruk
•   For utgaven med 64kWh batteri oppgir utgaven oppgir Hyundai offisielt 143 wh/km.
Den uoffisielle kilden over sier 136 wh/km
•   For begge Kona utgavene er energiforbruket langt under er det Nissan selv oppgir for Leaf via offisielle kanaler.
EPA syklusen:
•   Leaf 40kWh har rapportert forbruk på 186 wh/km, Ioniq 155 wh/km. Ingen offisielle tall for Kona vedr forbruk. Den uoffisielle kilden over sier henholdsvis 152 og 141 wh/km
NEDC syklus
•   Leaf 40kWh har rapportert forbruk på 170 wh/km, Ioniq 115 wh/km. Ingen offisielle tall for Kona vedr forbruk. Den uoffisielle kilden over sier henholdsvis 100 wh/km og 98 wh/km. (Hmm at Leaf skulle klare lavere forbruk enn Ioniq strider mot alle tester mellom disse to bilene)

Med andre orde stemmer ingen av forbrukstallene i dette regnearket med noen offisielle tall for energiforbruk fra verken for Nissan eller Hyundai, men rekkeviddene oppgitt stemmer for alle 3 målemetoder.

2)   Det hadde vært mye mer relevant å sammenlikne Kona EV 39kWh med Ioniq og Leaf 40kWh.

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Joltus

13kwh fra den uoffisielle tabellen stemmer nå hvertfall med 285 km.... Det gjør ikke tallene i tabellen din fra Nissan Finnøy. 19 i forbruk av vil jo gi mye mindre rekkevidde enn 285. Så enten er 285 feil eller 19 fra nissan sine tall.

Joltus

Sitat fra: Finnøy på lørdag 10. mars 2018, klokken 20:12
Den uoffisielle kilden over sier henholdsvis 100 wh/km og 98 wh/km. (Hmm at Leaf skulle klare lavere forbruk enn Ioniq strider mot alle tester mellom disse to bilene)
Disse tallene kommer jo fra NEDC, så de trenger man vel nesten ikke kommentere....

Wltp sier 13 leaf og 11,5 ionic og stemmer med wltp rekkevidde i tabellen.

Den offisielle til Nissan vil jo tilsi under 200 km rekkevidde. Altså 19 i forbruk.... Der må det være noe feil i tabellen. Enten rekkevidden eller forbruket.

Joltus

Kona offisielt forbruk sier 143, det skulle med wltp rekkevidde tilsi 67kwh batteri, mens 13,6 i tabellen over her tilsier 63,7. Høres jo mer riktig ut det siste.

Det offisielle tipper eg tar med tap i lading, det er det hvertfall noen wltp forbruk som gjør. Mulig noe av forskjellen på Leaf også ligger her, men det er i såfall et ganske heftig tap i ombordladeren i såfall.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Joltus på lørdag 10. mars 2018, klokken 21:39
Kona offisielt forbruk sier 143, det skulle med wltp rekkevidde tilsi 67kwh batteri, mens 13,6 i tabellen over her tilsier 63,7. Høres jo mer riktig ut det siste.

Det offisielle tipper eg tar med tap i lading, det er det hvertfall noen wltp forbruk som gjør. Mulig noe av forskjellen på Leaf også ligger her, men det er i såfall et ganske heftig tap i ombordladeren i såfall.
@Joltus, merk at de offisielle forbrukstallene sjelden stemmer overens med rekkeviddetall fra EPA/WLTP/NEDC. Betrakt det som ulike offisielle verdier gitt etter egne regler for hva man kan publisere.
F.eks var Leaf 24/30 oppgitt med 150wh/km forbruk etter NEDC med rekkevidder hhv 199/250km. Dette forbruket stemmer ikke overens med rekkevidden oppgitt ;)

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Joltus

Det eg mener.

Den lista over her stemmer hvertfall forbruket  med rekkevidden....

Bjoris

En må ikke se på forbruk og rekkevidde siden forbruket må ta med tap i ladeprosessen for å bli rikig, det er jo det som blir det riktige forbruket selv om rekkevidden ikke berøres av tap i ladingen...

Joltus

Eg tror de sjekker rent forbruk uten ladetap også, og dermed får vi disse forskjellige tallene.

Synes tabellen over her ser plausibel ut og ser ut til å vise forbruk kun ved kjøring, altså uten ladetap.

Den viser også hvor gærn sen nedc testen er

snoemann

Denne tabellen var jo kjempefin!

Godt med side-by-side sammenlikninger.

Generelt sett ser tallene ok ut, bortsett fra at spriket mellom WLTP highway 105km/t , og EPA "Hard" 100km/t virker å være altfor høyt.
Hvorfor har WLTP såpass mye høyere forbruk her på Kona?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Joltus

Litt rart for bak 105 står jo 94....virker nesten som det er 94kmt de mener.

Tellus

Tror vi skal ta disse tallene med en klype salt. WLTP syklusen kjøres under forskjellige hastigheter så vidt jeg vet. Hvordan de kan plukke ut forbruk under en gitt hastighet forstår jeg ikke. Kan jo være noen estimater, men slike er neppe veldig nøyaktige.

Med mindre WLTP har helt andre kjøresykluser for elbiler enn for fossilbiler. Det ville jo også vært veldig rart.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA