EPA/WLTP sammenligning Ioniq/Kona/Leaf40kWh

Startet av til, fredag 09. mars 2018, klokken 23:48

« forrige - neste »

gigafactory

Et tysk regneark på internett, sikkert Hyundai som har lagt det ut  :+1:

Joltus

Vel, den offisielle Nissan wltp kom jo fra østerrike, på tysk.

Så hvorfor ikke? Mener du det skulle kommet på koreansk?

tuono

Sitat fra: gigafactory på søndag 11. mars 2018, klokken 14:25
Et tysk regneark på internett, sikkert Hyundai som har lagt det ut  :+1:

Finnøy burde jo komme inn her å forklare opphavet til denne tabellen på lik linje med hva han gjorde i Kona-seksjonen. Finnøy er en kjemperessurs på dette forumet etter min mening, men i dette tilfellet har nok kildekritikken hans hatt helg.

Joltus

Finnøy har da ingenting med denne tabellen å gjøre? Han har bare kommentert tabellen.

tuono

Du har helt rett! Har gått i surr med sitater. Beklager Finnøy om du er inne og leser.

Men for de som ønsker å vite mer om opphavet til denne tabellen: Kona seksjonen. Tror ikke man skal ta den for god fisk.

Gordon Retriever

For å unngå at dette regnearket dukker opp flere ganger og blir tatt for god fisk, siterer jeg meg selv fra Kona-delforumet:

SitatEt kjapt søk bekrefter min imidlertid mistanke om at dette ikke var noe veldig offisielt oppsett, men en beregning gjort av signaturen AgV8DdmU på goingelectric.des diskusjonsforum: Link.

Joltus

Det sies at tabellen er tull....

Men... Bruker man rekkevidden og batteristørrelsen får man jo forbruket. Tabellen viser jo at forbruket på kona basert på wltp rekkevidden er 13,6kwh. Da er det tatt 64kwh netto batteri

Og forbruket basert på rekkevidden og nettobatteriet til leaf blir på: 13. Da er det tilsynelatende tatt 37 kwh netto på leaf. Om dette stemmer vet man jo ikke, men er det mindre enn 37 så synker jo faktisk forbruket bare enda mer....

Så hva er det som er feil i tabellen egentlig? Sånn bortsett fra at forbrukstallene variere mer eller mindre fra de offisielle tallene.... Da tenker eg på totalforbruket som WLTP er basert på.

At NEDC tilsier at leaf er mer effektiv enn Ionic er irrellevant, siden det også bare er en utregning av forbruk basert på rekkevidde og batteristørrelse. Og vi vet alle hva man skal mene om NEDC.

Forskjellen i forbrukstallene fra offisiell til denne tabellen på Kona tipper eg hovedsaklig kommer pga ladetap. På Leaf høres det ikke helt plausibelt ut, siden det blir ganske mye ladetap.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA