Tesla er kanskje ikke så opptatt av miljøet?

Startet av hsa77, fre 09. mar 2018, kl. 21:17

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Amoss på lør 10. mar 2018, kl. 12:09
Sitat fra: Mobileum på lør 10. mar 2018, kl. 11:05
Men påstanden om at Tesla er en garantist for elbilens fremtid stiller jeg spørsmålstegn ved. Ikke tvil om at de var/er en pådriver, men nå er vel heller spørsmålet om de fortsatt vil ligge foran når det nå kommer store konkurrenter med større ressurser.

Det han nok er inne på er vel om disse "store konkurrenter med større ressurser" overhode hadde kommet med noe som helst uten at Tesla hadde gått opp løypa. Og så langt har vi ikke sett så mye til disse "store konkurrenter med større ressurser" og hva de evnt. får til - bortsett fra noen konsepter og luftige løfter og "compliance cars". 

Og hva tror du vil skje med disse luftige løftene dersom Tesla plutselig skulle gått konkurs eller på annen måte falle ut av markedet?

På hvilken måte skulle de "falle ut av markedet" annet enn ved en konkurs? Konkurs, eller ikke, kommer vel an på investorers vilje til å stadig skyte inn ny kapital og/eller långivernes vilje til å utvide lånerammer, innvilge nye lån og da til betingelser som er mulige å leve med. Jeg håper vi ikke vil få se svaret på det, men sikker er jeg ikke. Når velrenommerte eksperter spår et mulig fall i aksjemarkedet på 40% så vil nok de som aldri har tjent penger kunne oppleve et enda større problem/problemer med tillit, tror jeg.

doldis1

Sitat fra: Mobileum på lør 10. mar 2018, kl. 11:05
Tror ikke antallet uttalelser for eller imot Tesla på dette forumet på noen måte vil påvirke aksjekursen til Tesla.

SitatMen påstanden om at Tesla er en garantist for elbilens fremtid stiller jeg spørsmålstegn ved
. Ikke tvil om at de var/er en pådriver, men nå er vel heller spørsmålet om de fortsatt vil ligge foran når det nå kommer store konkurrenter med større ressurser.

Jeg håper ikke dine analytiske evner er din sterkeste side.. Skulle Tesla gå konkurs i dag kan du plusse 5 år på tiden det tar før elbilen tar over globalt, kanske 10..

Den virkelige elbilalderen starter når TM3 utkonkurrerer Tyske entry premium biler i USA. Nå blir det trolig ikke før neste år siden Tesla har hatt endel problemer med TM3 produksjonen.Det spiller imidlertidig liten rolle så lenge Tyskerne bruker pusterommet til å redde Dieselen, eller "forsøke" å redde Dieselen er vel riktigere.

hsa77

Jaja, det går visst ikke an å linke til en artikkel som kritiserer Teslas valg av transport uten å bli beskyldt for å ønske Tesla nedenom og hjem. Vi lever i en verden hvor det er ganske få ting som er helt svart eller helt hvitt, men stadig flere går i skyttergravene på hver sin ytterkant!

Jeg synes Tesla skal ha all mulig ære for å vise resten av verden at det er mulig å lage en elbil som fullt ut kan erstatte fossilbilen. Model S kom for snart 6 år siden, og det er vel først i år det kommer biler fra andre fabrikanter som kan måle seg med den.

Når et selskap har levert en så utrolig bra innsats for miljøet må det vel være lov å bli skuffet over at de leier inn svært forurensende og trafikkfarlige biler til å transportere bilene sine?

Et selskap som ønsker å vise samfunnsansvar og være miljøvennlig stiller krav til miljø, sikkerhet og arbeidsforhold når de kjøper inn tjenester. Man må ha sovet ganske godt i timen for ikke å ha fått med seg problemet vi har i Norge med trafikkfarlige forurensende lastebiler med underbetalte sjåfører fra Øst-Europa. Da må det vel være lov å være dypt skuffet over Tesla i denne saken?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

krl

Overskriften er litt vel ladet.

Og hele artikkelen er på nivå med å beskylde folk for å være miljøsvin fordi drosjesentralen sender en diesel-bil. Men det er en helt grei sak å skrive noe om, slik at Tesla, eller andre bedrifter, blir dyttet i rett retning med tanke på å forbedre prosessene sine etc..

Agmuns

Sitat fra: hsa77 på lør 10. mar 2018, kl. 14:39
Jaja, det går visst ikke an å linke til en artikkel som kritiserer Teslas valg av transport uten å bli beskyldt for å ønske Tesla nedenom og hjem. Vi lever i en verden hvor det er ganske få ting som er helt svart eller helt hvitt, men stadig flere går i skyttergravene på hver sin ytterkant!

Jeg synes Tesla skal ha all mulig ære for å vise resten av verden at det er mulig å lage en elbil som fullt ut kan erstatte fossilbilen. Model S kom for snart 6 år siden, og det er vel først i år det kommer biler fra andre fabrikanter som kan måle seg med den.

Når et selskap har levert en så utrolig bra innsats for miljøet må det vel være lov å bli skuffet over at de leier inn svært forurensende og trafikkfarlige biler til å transportere bilene sine?

Et selskap som ønsker å vise samfunnsansvar og være miljøvennlig stiller krav til miljø, sikkerhet og arbeidsforhold når de kjøper inn tjenester. Man må ha sovet ganske godt i timen for ikke å ha fått med seg problemet vi har i Norge med trafikkfarlige forurensende lastebiler med underbetalte sjåfører fra Øst-Europa. Da må det vel være lov å være dypt skuffet over Tesla i denne saken?
Ja, det er fullt mulig. Då må bare venne deg til å ignorere et par brukere som er på nivå med RS2000 eller hva nå han som frekventerer Broom heter.

Amoss

Sitat fra: arthur på lør 10. mar 2018, kl. 12:29
På hvilken måte skulle de "falle ut av markedet" annet enn ved en konkurs?

Det finnes flere måter ett bilmerke kan "falle ut av markedet på", og det er ikke noen garanti at merket faller ut selv om bedriften går konkurs. F.eks. kan noen velge å kjøpe opp firmaet for å legge det ned, eller firmaet kan gå konkurs, og noen kjøper opp konkursboet for å fortsette driften, evnt. offentlig inngripen (se under).

Eks: GM gikk konkurs, men lever fortsatt i beste velgående. GM merkene "Oldsmobil" og "Pontiac" ble (besluttet) avviklet i forkant av konkursen til GM. GM kjøpte opp Oldsmobil i 1908.
Model S 85D

Rollep

Sitat fra: doldis1 på lør 10. mar 2018, kl. 13:03
Skulle Tesla gå konkurs i dag kan du plusse 5 år på tiden det tar før elbilen tar over globalt, kanske 10..
Det kan vi i tilfelle leve utmerket godt med  :D

Det er jo uansett ikke slik at elbilen kommer å ta over i den nærmeste fremtiden.

arthur

Sitat fra: Amoss på lør 10. mar 2018, kl. 15:45
Sitat fra: arthur på lør 10. mar 2018, kl. 12:29
På hvilken måte skulle de "falle ut av markedet" annet enn ved en konkurs?

Det finnes flere måter ett bilmerke kan "falle ut av markedet på", og det er ikke noen garanti at merket faller ut selv om bedriften går konkurs. F.eks. kan noen velge å kjøpe opp firmaet for å legge det ned, eller firmaet kan gå konkurs, og noen kjøper opp konkursboet for å fortsette driften, evnt. offentlig inngripen (se under).

Eks: GM gikk konkurs, men lever fortsatt i beste velgående. GM merkene "Oldsmobil" og "Pontiac" ble (besluttet) avviklet i forkant av konkursen til GM. GM kjøpte opp Oldsmobil i 1908.

Nja, GM gikk konkurs i 2009, eller rettere sagt de søkte om beskyttese mot kreditorene, Chapter 11, og fikk tilført 30 milliarder dollar av Uncle Sam hvilket er noe litt annet. Dette var en åpenbar form for statsstøtte som var helt nødvendig etter at G.Bush og Wall Street hadde kjøprt USAs økonomi på rattata med sine "pakker" av råtne boliglån som ble solgt som hakka møkk til uvitende kjøpere. I dag er situasjonen en helt annen og det vil ikke være noe grunnlag for at Mr. Trump skal gå inn med skattebetalernes penger hvis Tesla skulle å så store problemer. 

Espen Hugaas Andersen

Tesla er så klart ikke "too big to fail", men de kunne fint blitt kjøpt opp, som et eksempel. Eller om de gikk konkurs så kunne konkursboet blir kjøpt opp av f.eks Tencent, og drevet videre med mindre endringer i strukturen. Det er masse muligheter der konkurs ikke fører til at merket Tesla forsvinner fra markedet, og masse muligheter der Tesla kan forsvinne fra markedet uten de går konkurs.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: arthur på lør 10. mar 2018, kl. 17:24
Nja, GM gikk konkurs i 2009, eller rettere sagt de søkte om beskyttese mot kreditorene, Chapter 11, og fikk tilført 30 milliarder dollar av Uncle Sam hvilket er noe litt annet.

De utestående aksjene ble nedskrevet til verdi 0, og det ble utstedt nye aksjer. Det kaller jeg "konkurs". Men om GM gikk eller ikke gikk konkurs er irrelevant her, det ble kun vist til som ett eksempel på at det er mulig å fortsette etter en konkurs. Eller bestrider du det også?

Eller bestrider du min (og andres) påstand om at det er mulig at de forsvinner uten at det behøver å være en konkurs?  Dersom du ikke bestrider disse to påstandene så har du fått svar på det du spurte meg om (som i seg selv var helt uvesentlig for saken som er tema her).

Case Closed.
Model S 85D

arthur

Sitat fra: Amoss på lør 10. mar 2018, kl. 17:34
Sitat fra: arthur på lør 10. mar 2018, kl. 17:24
Nja, GM gikk konkurs i 2009, eller rettere sagt de søkte om beskyttese mot kreditorene, Chapter 11, og fikk tilført 30 milliarder dollar av Uncle Sam hvilket er noe litt annet.

De utestående aksjene ble nedskrevet til verdi 0, og det ble utstedt nye aksjer. Det kaller jeg "konkurs". Men om GM gikk eller ikke gikk konkurs er irrelevant her, det ble kun vist til som ett eksempel på at det er mulig å fortsette etter en konkurs. Eller bestrider du det også?

Eller bestrider du min (og andres) påstand om at det er mulig at de forsvinner uten at det behøver å være en konkurs?  Dersom du ikke bestrider disse to påstandene så har du fått svar på det du spurte meg om (som i seg selv var helt uvesentlig for saken som er tema her).

Case Closed.

Teknisk konkurs på samme vis som Kredittkassen etter jappetiden. Kredittkassen fortsatte også. Mange sure aksjonærer som ikke fikk avskrevet sitt tap på aksjene.

ladov

Sitat fra: hsa77 på lør 10. mar 2018, kl. 14:39
...
Problemet er at den artikkelen bikker greit over i kategorien 'useriøs tulleartikkel' og at leder for lastebileierforbundet Geir Mo uttaler seg gjør bare ting verre.

Dette er en mann som i fullt alvor hevder at en moderne lastebil med euro6-motor kan stå på tomgang utenfor en barnehage og 'rense den skitne byluften'. Når elbiler fraktes med en gammel men fortsatt lovlig lastebil så skal han plutselig være helligere enn Paven.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Løve

Dette handler vel mest om at Tesla har lite cash og derfor er desperate i sitt valg av transportører? Det er i alle fall de tankene jeg danner meg.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA