Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer model S v2.0 og hva blir nytt?

Startet av Simen1, onsdag 07. mars 2018, klokken 09:42

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Nå har jeg både S og 3, men når man er redde for at det ikke funker bra i 3'ern så er der ubegrunnet. Det fungerer over all forventning, mye fordi skjermen i praksis står nærmere rattet enn det ser ut som på bilder. Men når det er sagt, jeg har hatt Mini før og ellers kjørt mye med det som ble den siste generasjonen Nissan Primera. Klarer du de to, så klarer man Model 3 på strak lillefinger.

Men allikevel tror jeg Tesla gjør smart i å differensiere interiøret mellom S og 3 som de har gjort i dag. Layout i S fungerer glimrende, men designet er modent for en oppgradering - selv om opplevd kvalitet har tatt store steg fra 2013 og til nå. Å lage en ganske solid refresh av dagens interiør ville appellere både til eksisterende og nye kunder. Og ja, her snakker jeg også for meg selv.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Counterpointer

Model 3 løsningen kunne med fordel hatt HUD eller et lite display til, men å kalle det «jalla» eller «ettermontert» tyder på at en ikke skjønner designet.

mthoring

#257
Tipper resultatet kommer til å ligge nokså nær konseptbildene vi har sett tidligere.
https://electrek.co/2018/07/30/tesla-model-s-x-interior-refresh-exclusive-first-look/
Dvs stor, horisontalmontert skjerm. Pluss en mindre skjerm foran rattet, sammenlignet med i dag.
Designspråket vil minne om Model3. Moderne og minimalistisk.
Utsynet forover blir forbedret pga noe lavere dashboard.

Det er på høy tid at det kommer en større oppdatering på S/X for å holde salget og interessen oppe.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Croft

Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. juni 2019, klokken 16:29
Model 3 løsningen kunne med fordel hatt HUD eller et lite display til, men å kalle det «jalla» eller «ettermontert» tyder på at en ikke skjønner designet.

He he, regnet nesten med at noen ville reagere på bruk av betegnelsen «jalla»  ;)
Det er forskjell på å skjønne og å like. Har kjørt 3 en del og løsningen fungerer helt fint, praktisk. Jeg LIKER imidlertid ikke designet i det hele tatt, og foretrekker langt S/X designet da det både er MER praktisk i tillegg til å se mer ut som en integrert del av bilen. Minimalistisk er noen ganger lik « less» og det er i mange henseender ikke å foretrekke.

JorEl

Sorry om OT. Men om Tesla kommer med et rent TM3 interiør og bare 50% av eksisterende kunder liker det. Er det da lurt av Tesla og lage det? Bygger Tesla biler for oss som allerede har en Tesla elller for de som ikke har sett seg fristet nok?
Personlig tror jeg Tesla lager noe fett 8) Men om en kjempe-stilig, og god Tesla kommer til 900k, hva da? Eller blir prisen bare 600k? Med en skjerm men betre motorer og batterier++ ::)
Og har jeg råd? :-\ :'(
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Sitat fra: Croft på søndag 09. juni 2019, klokken 17:20
Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. juni 2019, klokken 16:29
Model 3 løsningen kunne med fordel hatt HUD eller et lite display til, men å kalle det «jalla» eller «ettermontert» tyder på at en ikke skjønner designet.

Det er forskjell på å skjønne og å like.
DET ER forskjell på å skjønne å like, det er jeg enig i og ville aldri si noe om hva andre liker, det er lite interessant. Men dine utsagn går i retning av dårlig kvalitet eller uheldig design, da skjønner du ikke
Skjermen er flytende montert, den sitter som støpt fast og skiller seg fra alle andre utstikkende skjermer. Om Tesla skal ha denne løsningen på alle sine modeller kan diskuteres, men ettermontert ser det ikke ut.

emmern

Skjermen i Model 3 ser ikke ettermontert ut, men den ser heller ikke ut som en del av bilen...
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

TeslaK

Sitat fra: JorEl på søndag 09. juni 2019, klokken 20:32
Sorry om OT. Men om Tesla kommer med et rent TM3 interiør og bare 50% av eksisterende kunder liker det. Er det da lurt av Tesla og lage det? Bygger Tesla biler for oss som allerede har en Tesla elller for de som ikke har sett seg fristet nok?
Personlig tror jeg Tesla lager noe fett 8) Men om en kjempe-stilig, og god Tesla kommer til 900k, hva da? Eller blir prisen bare 600k? Med en skjerm men betre motorer og batterier++ ::)
Og har jeg råd? :-\ :'(

Når de kommer med tri motor m/ torque vectoring, nytt batteri som veier 150 kg mindre, bedre kjøling, ytelse og track mode, interior refresh, CCS plug, 250 kW lading, nye lykter og ny spoiler, 400+ miles rekkevidde. Da tror jeg de lett kan ta seg mer betalt. Uansett tror jeg etterspørselen kommer til å overgå produksjonskapasiteten.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Croft

Sitat fra: emmern på søndag 09. juni 2019, klokken 21:52
Skjermen i Model 3 ser ikke ettermontert ut, men den ser heller ikke ut som en del av bilen...

«Ettermontert» er kanskje upresist. «Påmontert» er kanskje mer riktig. Poenget er at skjermen stikker ut, og selv det kanskje ikke skjer, så føles det litt som noe som kan kommes borti eller rives av om en er uheldig.  «Tomrommet» foran og rundt på den flate dashen sammen et lite ratt, forsterker dette intrykket. Håper i så måte Tesla vil lande på en refresh design som ivaretar både instrument cluster samt integrering av hovedskjerm også på kommende versjoner av S og X.

Counterpointer

Electrec sin versjon ser ut til å bruke samme type montering av skjerm, de pleier jo ha gode kilder, men ikke godt å vite.

Bilprodusenter tenderer til å bruke lignende designspråk på alle modeller så jeg tror kanskje Electrec er på riktig spor.

Simen1

Sitat fra: Newbee på søndag 09. juni 2019, klokken 13:08Dagens HMI HW i mod S er tilnærmet perfekt slik den er. Hvorfor endre bare for å endre? Mulighet for egen kofigurering av menyer og apper kunne vært hyggelig, men ellers synes jeg det er lite å sette fingern på. All interaksjon på en landscape skjerm på siden (mod 3) er nedtur.
Stort sett enig i det. Det er ikke mye jeg ville endret på, men skal de først pusse opp for å gi den en mer minimalistisk stil vil jeg at hovedskjermen trekkes litt nærmere sjåføren og instrumentpanel-skjermen kunne blitt utvidet til å vise kamerabaserte sidespeil. Sistnevnte kan forlenge rekkevidden med så mye som 3-5%.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Simen1

Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. juni 2019, klokken 21:45DET ER forskjell på å skjønne å like, det er jeg enig i og ville aldri si noe om hva andre liker, det er lite interessant. Men dine utsagn går i retning av dårlig kvalitet eller uheldig design, da skjønner du ikke
Skjermen er flytende montert, den sitter som støpt fast og skiller seg fra alle andre utstikkende skjermer. Om Tesla skal ha denne løsningen på alle sine modeller kan diskuteres, men ettermontert ser det ikke ut.
Jeg liker heller ikke M3 skjermen og er enig i at den ser ut som den sitter på en kjip sugekopp-holder, selv om jeg vet at den sitter godt. Jeg opplever den ikke som like integrert som S-skjermen.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Counterpointer

Sitat fra: Simen1 på mandag 10. juni 2019, klokken 13:04
Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. juni 2019, klokken 21:45DET ER forskjell på å skjønne å like, det er jeg enig i og ville aldri si noe om hva andre liker, det er lite interessant. Men dine utsagn går i retning av dårlig kvalitet eller uheldig design, da skjønner du ikke
Skjermen er flytende montert, den sitter som støpt fast og skiller seg fra alle andre utstikkende skjermer. Om Tesla skal ha denne løsningen på alle sine modeller kan diskuteres, men ettermontert ser det ikke ut.
Jeg liker heller ikke M3 skjermen og er enig i at den ser ut som den sitter på en kjip sugekopp-holder, selv om jeg vet at den sitter godt. Jeg opplever den ikke som like integrert som S-skjermen.
Jepp, og det er helt lov å mene.

Simen1

Sitat fra: TeslaK på søndag 09. juni 2019, klokken 22:40Når de kommer med tri motor m/ torque vectoring, nytt batteri som veier 150 kg mindre, bedre kjøling, ytelse og track mode, interior refresh, CCS plug, 250 kW lading, nye lykter og ny spoiler, 400+ miles rekkevidde. Da tror jeg de lett kan ta seg mer betalt. Uansett tror jeg etterspørselen kommer til å overgå produksjonskapasiteten.
Jeg tror også den blir dyrere. Siden jeg er innstilt på å oppgradere til ny S om et par år så ser jeg for meg fire alternativer:

- Gå for SR-utgaven av S v2
- Gå for LR-utgaven av nåværende S, inventory-priset eller pent brukt
- Vente et år eller to ekstra for å spare opp litt ekstra og vente på lavere bruktpriser på en av de to over
- Fristelser fra konkurrentene

(3, X, Y osv er uaktuelle)
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

JorEl

Om Tesla går for en stor skjerm, så vil de gamle model S virke mer "for-seg-gjort" 8) De nye refresh vil se moderne ut og ha gode specs. Men "de gamle" vil alikevel være moderne, high-tech-biler med bedre specs enn konkurrentene  ;) Blir kjekt uansett hva som skjer.

Dette med å vende skjermen mot fører, ødelegger kanskje dette med forenkling av produksjon for de med rattet på "feil" side?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA