Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer model S v2.0 og hva blir nytt?

Startet av Simen1, onsdag 07. mars 2018, klokken 09:42

« forrige - neste »

Muffinman

Enig. Model 3 er liksom "folkemodellen", mens Model S skal være i premiumsegmentet (ok, det der er diskutert nok...). Da tar det seg liksom ikke ut at det ser ut som man har svingt sparekniven og montert en skjerm som ser "medsendt" ut.

OlaM

Sitat fra: Simen1 på lørdag 08. juni 2019, klokken 17:40
- Hvordan liker du at infoen fra en 12,3" skjerm + en 17" skjerm blir skviset inn på bare en 15" skjerm?

Jeg har prøvd men det var definitivt ikke noe for meg. Jeg har samme filosofi på hjemme-PCen. Minimum to skjermer og helst så store som mulig. Her i forrige uke oppgraderte jeg fra 32" + 27" til 32" + 40". TVen skal også være stor selvsagt. Aldri noe mindre enn 80 tommer på meg igjen. Jeg observerer at enkelte ser på film/serier på telefonen eller bruker lekre små laptopper med 10-12-tommer skjermer. Sikkert lett å bære på men det kan jo ikke være særlig behagelig.

Hvordan ser du egentlig på TV? Har du fått med deg at all handling innenfor alle film- og TV-serier foregår innenfor en kvadratisk matrise? Det er ikke slik at du kan legge til flater og få mer handling. Hvis det er ett mord i Poirot så er det ett mord, det blir ikke flere mord selv om du har blåst massiv kapital på parallelle megaskjermer.

Sitat fra: Simen1 på lørdag 08. juni 2019, klokken 17:40
- Hvordan liker du å måtte flytte blikket til høyre og ned i stedet for bare ned for å se hastigheta?
- Hva med det knøttlille kartet, og krympede grensesnittet på spotifien osv?
- Hvordan liker du å måtte flytte armen vesentlig høyere opp for å trykke på skjermen i 3 vs S?
- Hvordan liker du den lille elektroniske plast-døråpneknappen vs ekte mekanisk dørhåndtak i metall?

Alle disse tingene byr meg i mot og føles ikke riktig. Håper virkelig ikke at model S v2 blir like amputert.

Haha, det er du som er rar, ikke alle andre.

Svar på dine "spørsmål":

- Ingen forskjell. Den evklidske distansen øker gjerne, men ikke den opplevde innsatsen.
- Ingen forskjell. Du kan zoome kartet slik du vil, du trenger ikke en viss presentasjon av kartet under kjøring og i hvert fall ikke med Spotify som bare er en presentasjon av lister av tekst. (playlists, albums osv)
- Ingen forskjell, du trenger sikkert trimmen.
- Positiv opplevd forskjell, men sikkert annet under strømbrudd til døråpneren. Kanskje bedre å droppe kompleksiteten. Gjelder omvendt på å komme seg inn en strømløs bil.
'21 3LR

Simen1

#242
De to parallelle skjermene er til PCen, ikke TVen. Ellers så er det nytt for meg at all handlingen skjer innenfor et kvadrat på den rektangulære TV-skjermen. Da lærte jeg noe nytt i dag også og kan trygt tapetsere over de ytterste 20 centimeterne ;)

Siden du svarer ingen eller positiv forskjell på spørsmålene så antar jeg at du hadde vært like positivt innstilt til en model 3 v2.0 med 10" skjerm, eller kanskje 5" skjerm som på de gamle tomtom-GPSene. Det er jo bare å zoome, ikke sant? ;) og det gjør sikkert ikke noe om den har skriftstørrelse 8 så valg av låt må gjøres med lupe og spisse negler for å treffe. Det er sikkert ingen forskjell eller positivt for trafikksikkerheten. Ryggekamerabilde på størrelse med et frimerke burde holde i massevis. Man kan jo bare zoome hvis man vil se om prikken på skjermen er ræva på den tjukke naboen eller et kumlokk. Joda, jeg vet jeg er rar som vil ha stor skjerm.. sikkert bare sviktende syn og klønete store fingertupper med parkinson. På tide jeg skaffer meg rullator/førerhund og lar ungdomen overta. De vet jo at små touch-skjerermer er framtida.

</sarkasme>
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

emmern

Sitat fra: daktari på fredag 07. juni 2019, klokken 23:24
Kommer vel an på størrelsen på knappen? Og at man lærer seg hvor de er. De fleste klarer jo å bruke blinklys og viskere i blinde på en bil de har hatt en tid.

Kommer veldig an på... Etter V9 i S/X er det vanskelig å treffe knappene til klimakontrollen synes jeg. Og jeg har ikke pølsefingre.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

OlaM

Sitat fra: Simen1 på lørdag 08. juni 2019, klokken 19:14
De to parallelle skjermene er til PCen, ikke TVen. Ellers så er det nytt for meg at all handlingen skjer innenfor et kvadrat på den rektangulære TV-skjermen. Da lærte jeg noe nytt i dag også og kan trygt tapetsere over de ytterste 20 centimeterne ;)

Siden du svarer ingen eller positiv forskjell på spørsmålene så antar jeg at du hadde vært like positivt innstilt til en model 3 v2.0 med 10" skjerm, eller kanskje 5" skjerm som på de gamle tomtom-GPSene. Det er jo bare å zoome, ikke sant? ;) og det gjør sikkert ikke noe om den har skriftstørrelse 8 så valg av låt må gjøres med lupe og spisse negler for å treffe. Det er sikkert ingen forskjell eller positivt for trafikksikkerheten. Ryggekamerabilde på størrelse med et frimerke burde holde i massevis. Man kan jo bare zoome hvis man vil se om prikken på skjermen er ræva på den tjukke naboen eller et kumlokk. Joda, jeg vet jeg er rar som vil ha stor skjerm.. sikkert bare sviktende syn og klønete store fingertupper med parkinson. På tide jeg skaffer meg rullator/førerhund og lar ungdomen overta. De vet jo at små touch-skjerermer er framtida.

</sarkasme>

Selv om handlingen stort sett skjer innenfor et 1:1 kvadrat, så blingset jeg på definisjonen av kvadratisk. I andre sammenhenger betyr det jo 2-dimensjonalt, men i form av x*x, ikke x*y. Etter å tapetsert kantene av mega-TVen din vil du uansett ikke gå glipp av stort. Ikke sikkert du fikk med deg mye til å begynne med.

Ellers er posten din bare en stråmann i størrelse Xtra Small. Det virker som du har god utdannelse, men det ser ikke ut til å hjulpet noe særlig. Jeg håper Tesla ikke spør deg om noe som helst.
'21 3LR

JorEl

Utdannelse og dannelse er fint ja ;D Kjekt med litt fart i meningene.
Jeg liker TM3-interiøret, men håper på mer for storebror S. Prisen blir også spennende på refresh-S. Kommer LR versjonen til å koste f.eks 850k eller 750k?

Når det gjelder TV, der man bruker det til film og fotball, så blir TV`n aldri for stor ;) Like fin lyd som bilde må til,selvsagt. 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Byton ser ikke akkurat til å være enig i at liten er like bra, ihvertfall ikke når det gjelder skjerm ;)

Selv kunne jeg tenkt meg at løsingen i dagens TMS videreføres, bare med enda bedre fysisk integrasjon. Mer vendt mot fører, plassert slik at det blir lettere å nå kontrollene osv. Pluss at man kan sortere vekk unødig informasjon i større grad, og legge det som er relevant hvor det er lettest tilgjengelig.

Byton:


Disqusor

The worldwide order data for the second quarter comes from Elon Musk's recently leaked internal email, in which he told employees that Tesla has over 50,000 new orders net of cancellations from April 1–May 21. This represents an order rate of about 980 cars per day for all three models (S/3/X) worldwide. This number was underreported in the news about Tesla, partially because it doesn't fit with analysts and media commentators claiming soft demand, and partially because the number isn't directly comparable to any other number.

Tesla vil med snarlig ny batteriteknologi garanter levetid på 1,6 MILLLIONER km !!!
https://electrek.co/2017/07/04/tesla-electric-motor-update/


Simen1

OlaM: Jeg er fra den enden av landet som er kjent for godt krydret språk og liker å dra på litt ekstra. Det er ikke noe vondt ment og håper de fleste tar det med et smil.

JorEL: Jeg er spent på å se salgsstatistikkene som følge av prisnedgangen og gratis ludicrous-kampanjen på S/X, samt de nye SR/LR. Jeg hadde en magefølelse for at det ikke ga noe store utslag siden jeg ikke har sett noe voldsom entusiasme rundt akkurat disse. Det Disqusor skriver kan skyldes model 3-ordre.

Muffinman: Jeg elsker synet av den Byton-skjermen, men stoler ikke helt på det selskapet, også kan det sikkert bli tungvint å strekke seg helt fram dit om det er touch. Jeg er enig i dine skjermønsker for S v2. En infoskjerm uten touch i kombinasjon med en touch-skjerm som er lettere å betjene. e-Tron har f.eks en håndleddstøtte for å treffe skjermen bedre. Godt mulig passasjeren burde fått en egen skjerm med god nettleser, videomulighet osv. I så fall kan det være lurt med innsynsbeskyttelsefilm på skjermen for å unngå at sjåføren har et øye bort dit. Stilrent blir det vel uansett. Gleder meg til å se resultatet.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

1000kwh

Sitat fra: Muffinman på lørdag 08. juni 2019, klokken 21:00
Byton ser ikke akkurat til å være enig i at liten er like bra, ihvertfall ikke når det gjelder skjerm ;)

Selv kunne jeg tenkt meg at løsingen i dagens TMS videreføres, bare med enda bedre fysisk integrasjon. Mer vendt mot fører, plassert slik at det blir lettere å nå kontrollene osv. Pluss at man kan sortere vekk unødig informasjon i større grad, og legge det som er relevant hvor det er lettest tilgjengelig.

Byton:


Mercedeser har jo fått en lang stor skjerm og jeg liker det ikke. Frontruta blir enda mindre og utsynet dårligere. Veldig kaotisk med så mye skjermareal.

Håper på en Model 3 variant med ekstra skjerm ala i3 :)

Står jo haugevis med Model S parkert på Lier. Tror ikke salget er stoppet. Men alt tyder jo på refresh snart. Endringene på S og X er til for å gjøre de mer attraktiv mot slutten.

o.b.lix

Jeg håper på liggende skjerm i neste versjon, mye mer behagelig å ha ting i øyehøyde.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Simen1

Enig i det obelix, men det kan godt være en skjerm uten touch, altså ren infoskjerm, siden det blir for langt å strekke armen. Jeg ser for meg at speedometer, statuser, klokke, blindsonekameraer og bak-kamera hadde passet fint der. Det trenger ikke gå ut over sikten slik 1000kwh skriver. I hvert fall med min sittehøyde ser jeg panseret på bilen i nederste del av frontruta.

I tillegg bør det være en skjerm nr 2 som er myntet på betjening. Den trenger ikke være fult 17" om kamera og mye annet ligger på bred-skjermen, men bør være omtrent like dypt inne i kupeen som rattet og ha underarmstøtte. Jeg vil ha recent calls, spotify, kart og en del innstillinger på den skjermen.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Newbee

Dagens HMI HW i mod S er tilnærmet perfekt slik den er. Hvorfor endre bare for å endre? Mulighet for egen kofigurering av menyer og apper kunne vært hyggelig, men ellers synes jeg det er lite å sette fingern på. All interaksjon på en landscape skjerm på siden (mod 3) er nedtur.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

emmern

Sitat fra: Simen1 på søndag 09. juni 2019, klokken 12:45
Enig i det obelix, men det kan godt være en skjerm uten touch, altså ren infoskjerm, siden det blir for langt å strekke armen. Jeg ser for meg at speedometer, statuser, klokke, blindsonekameraer og bak-kamera hadde passet fint der. Det trenger ikke gå ut over sikten slik 1000kwh skriver. I hvert fall med min sittehøyde ser jeg panseret på bilen i nederste del av frontruta.

Instrument Cluster som det allerede er på S/X.

Sitat fra: Simen1 på søndag 09. juni 2019, klokken 12:45I tillegg bør det være en skjerm nr 2 som er myntet på betjening. Den trenger ikke være fult 17" om kamera og mye annet ligger på bred-skjermen, men bør være omtrent like dypt inne i kupeen som rattet og ha underarmstøtte. Jeg vil ha recent calls, spotify, kart og en del innstillinger på den skjermen.

Hovedskjerm som det allerede er på S/X.

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Croft

Sitat fra: Newbee på søndag 09. juni 2019, klokken 13:08
Dagens HMI HW i mod S er tilnærmet perfekt slik den er. Hvorfor endre bare for å endre? Mulighet for egen kofigurering av menyer og apper kunne vært hyggelig, men ellers synes jeg det er lite å sette fingern på. All interaksjon på en landscape skjerm på siden (mod 3) er nedtur.

Tiltredes!

Skjermløsningen i mod 3 virker «ettermontert» og «jalla» i mangel av et bedre ord. Gir meg flashback til sugekopp stativ for ettermontert nav. i eldre biler uten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA