Kjøremoduser - hva lønner seg?

Startet av Heli, fre 02. mar 2018, kl. 23:35

« forrige - neste »

Heli

Jeg er helt grønn på elbil. Hatt min Leaf nå i en knapp uke og begynner å bli litt kjent med både funksjoner og hvor mye kjørestil påvirker forbruk.

Men jeg lurer helt enkelt på hva som lønner seg. Forstår at det er situasjonsbetinget, men når bør jeg kjøre i B kontra D og lønner det seg å sette den i N i lange nedoverbakker og heller tilbake i D dersom farten blir for høy? Jeg synes E pedal er behagelig og naturlig å bruke, og bruker derfor alltid den ved all kjøring.

Sitter og kikker litt på øyeblikksforbruk og ser at man må ha silkemyk høyrefot for å oppnå de smidige akselerasjonene uten for høyt forbruk. Lønner det seg å få opp fart før bakker for å bruke mindre kraft til fartsøkning i bakke?

Hvis noen vil gi meg noen tips og triks på veien er jeg takknemlig. Er for øvrig svært fornøyd og vil trolig aldri vende tilbake til fossile eller hybride drivlinjer igjen  :)

Bjoris

Gratulerer med ny bil:) Først må du sjekke dekktrykket, jeg har pleid å bruke 45 psi i nokian R2 vinterdekk og kanskje litt mindre i sommerdekkene da den ble ukomfortabel, men poenget er å ha godt med luft i dekkene.

Når det gjelder kjøring så bruker jeg D på flatene og B når det er hensiktsmessig med mer regenerering. E-pedalen ryktes å bruke mye strøm, har ikke fått min nye enda så ikke prøvd, men tenker at den må være av når en trenger ekstra kilometer.

Jevn kjøring med mest mulig seiling (0 pådrag) er bedre enn å regenerere. Planlegge kjøring ved å redusere farten mot toppen av en bakke fungerer, men passer jo langt fra alltid med biler bak. Pådraget skal faktisk ikke bare være litt, rundt 20% pådrag og så «seiling» er bedre enn å bare gi på litt.

Det er derfor det ikke alltid gir bedre forbruk å kjøre ekstremt forsikrig, jeg bruker disse teknikkene aktivet og har normalt lave forbruk på mine elbiler selv uten å kjøre sakte, kan ikke vente på den nye for å se om jeg kan få ned forbruket ifht de høye tallene vi har sett nå i starten av mange og i denne TU testen

daggad

Som Boris sier er minimal bruk av bremser og behandle gasspedalen som der var et rått egg mellom den og foten gode tips for økonomisk kjøring.
Og det har mye å si !
Her i huset er jeg desidert den flinkeste med vår gamle Leaf. Jeg kan ta bilen etter en av de andre har brukt den (kone og datter) og en mil senere viser guessometeret mer enn når jeg startet. Og dette uten at jeg på noe måte sinker trafikken.
For min del går det sport i det, jeg synes det er gøy å se hvor lave tall jeg kan klare. Og har aldri kjørt den tom. Min kone gjorde det en eneste gang. Man lærer seg fort mulighetene og begrensningene.
Og Leafen har vært den absolutt mest feilfrie bilen jeg har eid. Bare skiftet bremser og viskerblad på over 7 år !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

leafnor

Lønner seg å få opp farten fort men innenfor rimelighetens grenser for akselerasjon. Ikke bånn gass, men "bestemt" opp i fart. Så holde den jevnt derfra.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjoris

Sitat fra: leafnor på lør 03. mar 2018, kl. 13:55
Lønner seg å få opp farten fort men innenfor rimelighetens grenser for akselerasjon. Ikke bånn gass, men "bestemt" opp i fart. Så holde den jevnt derfra.

Ja, Det er vel slik Leaf box fungerer, 20% av maksbelastning er mest effektivt...

meitran

Hovedprinsippet bak økonomisk kjøring uansett biltype er planlegging. Hver gang bilen stanser helt opp, brukes det mye energi for å få den i gang igjen. Med generering vil jo en del av energien komme tilbake igjen, til forskjell fra fossile biler. Det aller beste i en ideel verden ville vært om man aldri brukte bremsen før man parkerte. Dette er jo ikke praktisk gjennomførbart i trafikken, men man kan oppnå mye gjennom å planlegge rundkjøringer, lyskryss og unngå full stans i kø om mulig.
Nå har jeg ikke fått min Leaf selv enda så har ingen praktisk erfaring der. Men hovedprinsippene er de samme, uansett biltype.

Burger

Bruk CC og hold fartsgrensen, coasting er ikke lønnsomt for elbiler bortsett fra teoretiske scenarioer.

Skal man nå absolutt lengst, CC ca 50kmt på vinteren (varmeapperat) og 40kmt på sommeren. Under disse hastighetene så lønner seiling seg. Skal man nå lengst kombinert på tid, ha CC på snitthastigheten man trenger.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34887.msg643548#msg643548 sist gang det ble tatt opp. Regna, testet og verifisert fra så mange hold bortsett fra de som popper opp med jevne mellomrom og mener seiling er bra uten å ha tester, metode på å verifisere eller matte.

Edit: Ny Leaf har oppgitt mindre luftmotstand, så man kan anta at coasting kan lønne seg i litt høyere fartsgrense. Opp til 45kmt på sommeren? :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Joltus

Trodde nye leaf hadde 0,28 lik som den forrige?

Ionic har vel her 0,24...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA