Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dimensjoner og sammenligninger

Startet av daktari, fredag 02. mars 2018, klokken 12:16

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Forstår at VDA innebærer å telle antall blokker av 200x100x50mm som det blir plass til. Andre standarder innebærer måling av dimensjoner og multipliserer opp. Da gjerne noen gjennomsnittsmål. Alt i alt er dette forvirrende greier. Det lureste er å ta en grundig titt selv og gjerne ta med målebånd. Det viktigste er å få dekket sitt eget behov. For noen er gulvareal viktigst, for det gjør at man kan få inn større ting og slipper å stable veldig i høyden. Totallengde med setene nede kan være en viktig parameter for å få plass til lange flatpakker feks. Det er en del ting som er ca 2m og det kan være en viktig grense for noen. Et kort, men høyt bagasjerom er generelt mindre praktisk, men hvis man skal frakte med seg en masse bagger, så er det greit nok. Åpningen bak er også et viktig kriterium for å kunne få inn store ting, hvis det er aktuelt.

Counterpointer

Det er synd at ikke alle produsenter tilbyr et sett med bagger som hadde fylt bagasjerom akkurat. F.eks i noen forskjellige standardstørrelser (10, 20, 25, 50 og 100 liter).

Dette hadde hatt to fordeler.

1. En kunne hatt et spesialtilpasset sett til sin bil som tok akkurat det volumet bagasje en har tilgjengelig i sin bil.

2. Det ville blitt lettere å sammenligne.

Jeg foretrekker egentlig å pakke i bagger når jeg skal på biltur, koffert er for flytur. Samt at bagger er mye mer anvendelig til å utnytte volum.

Pingle

100-liters bokser/bagger som alternativ til å leke tetris med 1-liters kartonger? Jo, jeg er med.
Jeg er også sikker på at det går an å få bagger som kan passe inn i en bil, om enn uten jag-merke.
Likevel er det oftere barnevogner, store ryggsekker mv som er mitt problem.
Behov er uansett temmelig individuelt. Tesla forsøkte å forklare meg at jeg ikke trengte takstativ, fordi de hadde en løsning for ski (intern skiboks eller noe sånt - det var lenge før den ble lansert, og før barnevognene). 
Det ble litt mer taust da jeg spurte om han trodde at havkajakkene mine fikk plass der, men jeg tror han prøvde seg med et "må du ha med kajakken da"?
Uansett tror jeg det blir en form for tetris når man må pakke, og det irriterende kjedelige er vel at man må se bilen, ta frem målebånd, barnevogner mv, og tilpasse seg til virkeligheten når man velger bil.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

daktari

Heldigvis er barnevogner noe man eier en kort periode av livet. Minimum 1 år, så paraplytrille 2 år til.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Synes fremdeles ideen min er god

Selv trenger jeg plass til hundebur, men klarer å finne ut om det passer på samme måte som deg å barnevogna. Det er verre å finne ut om to kommende biler har tilsvarende bagasjeplass.

Har en bil plass til tre 100 liter og en 25, mens en annen har plass til sju 25 litere så vet jeg at nr en er mer romslig og den andre er kronglete selv om literantallet er likt.

elekTrond

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 29. mars 2018, klokken 00:48
Har en bil plass til tre 100 liter og en 25, mens en annen har plass til sju 25 litere så vet jeg at nr en er mer romslig og den andre er kronglete selv om literantallet er likt.
3 * 100 + 25 ≠ 7 * 25
'13 Mjau

Pingle

Tar poenget. Må man ha 13 småbagger, er det et mer knotete rom enn når man kan klare samme volum med fire.
Ellers har jeg sett volum med 2, 3, 4 og 5 seter på jag sin nettside. Å oppgi volum til bagasjetrekk og sikkerhetsnett separat ville ikke vært rakett-teknologi.
Med flere forskjellige standarder er det vel for mye å håpe på at det blir en felles standard - eller at både audi og jag angir volum likt.
Volumangivelser blir vel uansett strikk solgt som metervare fortsatt.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

PionerThink

Var en tur og kikket på I-Pace i dag og det var en veldig lekker bil! Den var faktisk penere "real life" enn på bildene :+1:
Eneste minuset er at bagasjeplassen blir litt for liten for 2 voksne og 2 ungdommer. Vi har samme volum på vår bli i dag, 560 liter, men når bakruta skråner så mye er det ikke mulig å utnytte siste rest "opp til taket" som man av og til gjør på tur!
Hadde ungdommene vært på vei ut av huset hadde jeg sterkt vurdert denne som bil nr.1 :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

geear

Dessverre går ikke aerodynamikk og praktisk lasteplass hånd i hånd. Det kan være fine tall, men ofte er tallene bare målt opp til bakseteryggen, og på mange biler kan man utnytte mye mer plass fordi de har god plass helt til taket, mens biler som i-Pace, Model X, Ioniq, og andre biler med skrånende bakluke, altså typisk aerodynamiske elbiler, blir kjipe å laste i. Stadig krangel for å få igjen bakluka..

LittleHammer

Velger design foran de få literene jeg mister, så får jeg heller kjøre med den gigantiske Thuleboksen vår de gangene jeg må.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

PionerThink

Sitat fra: LittleHammer på torsdag 05. april 2018, klokken 18:48
Velger design foran de få literene jeg mister, så får jeg heller kjøre med den gigantiske Thuleboksen vår de gangene jeg må.
Utfordringen er jo at Takboksen er full av ski og snowboard, så det hjelper ikke så mye på pakkinga bak allikevel! Maks last er jo 100 kg på taket, så om du tar en gigantisk boks og legger alle ski og snowboard, samt langrenn- og slalomstøvler så er man jo langt over 100 kg :o
Det er jo nettopp her de ekstra literne som du kan pakke opp til taket kommer inn når man har langturer til familie, fjell- og ferieturer hvor det kreves en del utstyr :(
Er ikke lysten på I-Pace det står på som nevnt, bare det at jeg ser den blir for trang for oss på lengre turer :'(
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

geear

Sitat fra: LittleHammer på torsdag 05. april 2018, klokken 18:48
Velger design foran de få literene jeg mister, så får jeg heller kjøre med den gigantiske Thuleboksen vår de gangene jeg må.
Tør du snakke om design og takboks i samme innlegg?  :police:

Tellus


Øyvind.h

Mtp både forbruk og støy er bagasje på hengerfeste klart å foretrekke fremfor takboks. Lettere tilgjengelig også ift inn/utlasting.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

#104
Stadig forundret over bagasjeromsmål. Når man ser bilder av bagasjerommet på i-pace så er det nærmest som en sedan å regne (altså ikke åpningen, men selve plassen).



Lengden av bagasjerommet er oppgitt til 97cm. Hvilket er 10cm kortere enn Tesla model 3. Hvordan da model 3 kan 340l bagasjerom bak, mens I-pace har 600l er jo helt uforståelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA