Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyheter om EQC

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), fredag 02. mars 2018, klokken 08:51

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: inspace på fredag 07. desember 2018, klokken 15:21
Testing på Nurburgring, ser bedre ut enn konseptet
Ser tung ut. Lurer på hvor mange runder dekkene på slike biler takler på Ringen...?


Zuexi

Mercedes har jo tidligere sagt at de trolig kommer med priser andre kvartal i år og lansering til sommeren. Nå kan det se ut som det blir forsinkelser på levering.

https://www.electrive.com/2019/02/21/mercedes-eqc-wont-be-available-til-end-of-2019/

Counterpointer

Er ikke dette det samme som Audi? De vil utsette leveransene til 2020 i størst mulig grad for å få kvoten med CO2 utslipp ned for totalflåten, på grunn av skjerpede EU regler.

Zuexi

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. februar 2019, klokken 23:55
Er ikke dette det samme som Audi? De vil utsette leveransene til 2020 i størst mulig grad for å få kvoten med CO2 utslipp ned for totalflåten, på grunn av skjerpede EU regler.
I følge den tyske artikkelen sliter de med å få opp produksjonsvolumet - men klart, det kan jo være andre politiske intensiver de skjuler seg bak?

Counterpointer

Sitat fra: Zuexi på søndag 24. februar 2019, klokken 07:29
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. februar 2019, klokken 23:55
Er ikke dette det samme som Audi? De vil utsette leveransene til 2020 i størst mulig grad for å få kvoten med CO2 utslipp ned for totalflåten, på grunn av skjerpede EU regler.
I følge den tyske artikkelen sliter de med å få opp produksjonsvolumet - men klart, det kan jo være andre politiske intensiver de skjuler seg bak?
Det er klart at Audi kan også ha «produksjons helvete», men de burde være for erfarne til det.

LA3UX

Med litt googling så finner jeg at Daimler Benz uttaler at produksjonen av EQC 400 går i henhold til plan. Ifølge boston.com starter ordinær serieproduksjon i uke 13 i Bremen fabrikken, som også produserer GLC og C-serie. Det produseres også deler ved andre tyske fabrikker i Hamburg, Berlin og ved flere ulike batterifabrikker. Daimler Benz har kunngjort at VIP-kunder får biler fra juni, og dette vil også inkludere norske kunder. Noe annet er ikke kunngjort, men mange biljournalister mener at norske kunder har høy prioritet og vil få sine biler som er bestilt  fra 3. kvartal (mao juli-august). Det er bestilt i overkant av 2000 biler i Norge. Relatert til at Bremen-fabrikken produserer over 400.000 biler per år, så er det grunn til tenke at 2000 biler ikke er så veldig høyt et tall. Vi som har bestilt EQC 400 kan begynne å glede oss til høsten.

Svolar



Ser ut som eqc følger samme suksess oppskrift som etron.

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=51279

Bygget på en fossilbil GLC, da vet vi at tyngde og liten plassutnyttelse er maksimert. Det å komme med konverterte fossiler i 2019/2020 er helt på jordet.

  ::)

Butare

#188
Vel, dette bestrider Mercedes i flere artikler uten at jeg orker lete etter dem. Anyways, mye av fordelen med EQC er nå at vi kan regne med å slippe de problene som Tesla sliter med. Når man leser facebook gruppene skulle man tro at bilene er skrudd sammen i fylla.

Edit: Må moderere meg litt. Dette er delvis korrekt. Se utklipp som jeg fant på en reservasjonsside jeg står på.

Svolar


Når jeg leste i bilnorge artikkelen at bilen skulle ha transmisjon tunnel, da datt jeg litt av. Men for all del, bilen vil nok fungere fint.
Ganske stille her på denne delen av forumet all den tid bilen er forventet i sommer.
Bilnorge skriver 2500 kg som vekt ( dvs e-tron territoriet). Med lavere ladehastighet enn e -tron ser jeg ikke helt oppsiden ( om ikke prisen blir bra da)
Håper ikke Bos dreper bilen helt med prisen ... Er det noen som vet noe hvordan den blir priset? IMO burde den være noe billigere enn Audien .

Butare

#190
Prisen skal visstnok foreligge den 24.4.

Counterpointer

Det er noen som har regnet seg frem til startpris på 500k (basert på tyske prisanslag) og det er jo lavt, men med konkurransen som nå er der og kommer så kan de nok ikke starte mye høyere. Mulig de gjør det men da tror jeg den blir en flopp.

Er enig med Svolar at det er idiotisk å lage tunnel i en batteribil, men det gjør jo Polestar også (lurer på om ikke ID Neo også har det......)

Blir prisen lav har den en mulighet hvis den har Merchedes kvalitet. Vi trenger en SUV som bil 2 og trenger ikke superlang rekkevidde eller superrask lading.

Trond.m

#192
Det er vel rimelig å anta at prisen vil starte rundt 600K. Spørsmålet er hvor komplett bilen da er, men det er vel grunn til å frykte at en godt utstyrt bil vil koste over 750K. Liker designet godt, men med mindre batteri og 1-FAS lader framstår den som mindre attraktiv enn e-Tron. Den har også overraskende lav bakkeklaring (batteriet stikker ned under bilen) og høyden kan ikke justeres med luftfjæring slik som e-tron (da den bare har luftfjæring bak).

Trond.m

#193
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. april 2019, klokken 22:56
Er enig med Svolar at det er idiotisk å lage tunnel i en batteribil, men det gjør jo Polestar også (lurer på om ikke ID Neo også har det......)
Det har BMW iX3 også, og de bruker visst mellomaksel på den bakhjulsdrevne utgaven framfor motor bak.

Counterpointer

Hmmmm

Markedet mangler virkelig en liten SUV til 4-500 med awd og litt bakkeklaring.

EQC kunne fylt denne til rett pris, men muligens må en heller se på MG, Ssangyoung, eller Vision iV/Roomzz

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA