Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrenten I-pace

Startet av Råde, torsdag 01. mars 2018, klokken 22:17

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: P85TMS på lørdag 10. mars 2018, klokken 19:34Har en 2014 Model S og vurderer Model X mot I-Pace som nr.2 bil.
Var innom Tesla Forus for å se på Model X og hadde følgende opplevelse.

"Hei. Jeg har en Model S og lurer på om vi skal ha en Model X også. Har du en bil jeg kan få se?"
"Ja, vi har den du gikk forbi når du kom inn."
*åpner FW dører og bakluke med nøkkel og setter seg bak pulten igjen*
Tom butikk. Null interesse for å selge bil.
Akkurat dette er litt strategi. Selgerne skal ikke være pushy hos Tesla: https://evannex.com/blogs/news/the-anti-dealership-tesla-finishes-last-in-being-salesy

Men de skulle så klart spurt om du hadde spørsmål eller om du ville utforske bilen selv, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Poenget med at I-Pace er mindre er nok viktig for mange og diskvalifiserer den selvfølgelig for de som vil ha større bil.

Utvalget i elbiler med awd og rekkevidde (egentlig holder det med awd) er jo begrenset til tre biler...... Det er fordeler med alle tre.

Det kommer jo flere (E-tron og M3), men foreløpig er dette en stund til. Det er latterlig å nevne Y som en konkurrent til I-Pace, når den kommer vil det være flere andre i samme klasse, men usikkert hvilke og dette er veldig lenge til.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 10. mars 2018, klokken 20:27Det er latterlig å nevne Y som en konkurrent til I-Pace, når den kommer vil det være flere andre i samme klasse, men usikkert hvilke og dette er veldig lenge til.
Når man nevner Model Y som konkurrent så er det jo egentlig for å understreke at Model S, Model X og i-Pace er ikke direkte konkurrenter. De er alle i forskjellige klasser. I noen år til så får i-Pace være alene i sin klasse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 10. mars 2018, klokken 20:31
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 10. mars 2018, klokken 20:27Det er latterlig å nevne Y som en konkurrent til I-Pace, når den kommer vil det være flere andre i samme klasse, men usikkert hvilke og dette er veldig lenge til.
Når man nevner Model Y som konkurrent så er det jo egentlig for å understreke at Model S, Model X og i-Pace er ikke direkte konkurrenter. De er alle i forskjellige klasser. I noen år til så får i-Pace være alene i sin klasse.
Selvfølgelig er S, X og I-Pace konkurrenter, jeg har garantert ikke vært den eneste som har vurdert disse opp mot hverandre. Tror det er mange med meg i den gruppa.

Hadde M3 blitt solgt i Norge med awd så hadde også den vært et høyst reelt alternativ!

Counterpointer


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 10. mars 2018, klokken 20:37Selvfølgelig er S, X og I-Pace konkurrenter, jeg har garantert ikke vært den eneste som har vurdert disse opp mot hverandre. Tror det er mange med meg i den gruppa.

Hadde M3 blitt solgt i Norge med awd så hadde også den vært et høyst reelt alternativ!
De er ikke *direkte* konkurrenter. Akkurat som Porsche Macan og Audi Q7 ikke er direkte konkurrenter.

Det at noen kan finne på å ha begge på listen ved et eventuelt kjøp gjør ikke at de plutselig blir direkte konkurrenter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Det riktige er vel å si at de ikke er i samme segment.

Når jeg har kjøpt ny bil har valget ofte stått mellom ganske forskjellige biler, så for meg har de vært konkurrenter.

Men hverken Model S, Model X, Model 3 eller I-Pace er i samme segment. De er vel i stor sedan, stor SUV, kompakt sedan og kompakt suv segmentene. Og så kan man evt slenge premium foran en eller flere av bilene etter skjønn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. mars 2018, klokken 19:45
X vs I-pace bør jo også handle litt om behov. Vil man ha god hengerkapasitet, ladenettverk og plass til mange folk og mye bagasje er X et bedre valg. Holder det med 5 seter, plassen I-pace tilbyr, hengervekten den skal tilby og man har andre forventninger til interiør enn hva X kan varte opp med er jo I-pace et meget godt valg.
Etter å ha sett interiørbilder av baksetekonfigurasjon og bredde, så vil jeg påstå at I-pace som så mange andre er 4 seter + ett nødsete. Men for en familie på 4 er det en flott bil med god plass.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 11. mars 2018, klokken 08:32
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. mars 2018, klokken 19:45
X vs I-pace bør jo også handle litt om behov. Vil man ha god hengerkapasitet, ladenettverk og plass til mange folk og mye bagasje er X et bedre valg. Holder det med 5 seter, plassen I-pace tilbyr, hengervekten den skal tilby og man har andre forventninger til interiør enn hva X kan varte opp med er jo I-pace et meget godt valg.
Etter å ha sett interiørbilder av baksetekonfigurasjon og bredde, så vil jeg påstå at I-pace som så mange andre er 4 seter + ett nødsete. Men for en familie på 4 er det en flott bil med god plass.
Helt enig i dette. Det er et fåtall biler hvor alle passasjerer sitter godt i midten bak. Jeg vet vel egentlig ikke om noen hvor den i midten sitter godt når du har en på hver side.
I I-Pace så er det ok hvis du sitter alene i midten, men med passasjer på hver side er nødsete en grei nok betegnelse, forutsatt at det er den betegnelsen en bruker på alle biler om dette komfortnivået ( eller rettere sagt, mangelen på det).
Oversikten en får når en sitter alene i midten vil nok gjøre det til favorittplassen til de med bilsyke.

o.b.lix

Jaguar er vel mest kjent for å ikke lage spesielt driftsikre biler, faktisk ganske elendige. Dette gjør også utslag i salget - de selger vel ca 200.000 biler pr år på verdensbasis, Tesla vil vel slå dette i 2018...

Er artig å se de tre brautende karene som elsker britiske biler
bruke tid på Jaguar i Grand Tour.

Å bruke kvalitet fra Jaguar som argument over hvilket som helst bilmerke er direkte feil enn så lenge.


Når det er sagt, så vil inderne som eier Jaguar gjerne snu trenden, og det de satser "alle" korten på er I-pace.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ludwig_holberg

Generelt har avstanden i pålitelighet mellom merkene blitt mindre med årene, og Jaguar er vel i aller høyeste grad en del av denne trenden. I tillegg er det nok enklere å lage en pålitelig elbil - det er vel derfor Tesla kommer tålig godt ut, ikke fordi Tesla i seg selv er særlig god på driftssikkerhet (man merker jo at de har sine skavanker). Jeg forventer sånn sett at I-Pace er minst på høyde med Tesla når det kommer til driftssikkerhet - altså totalt sett på et godt nivå.

Se f.eks. her: https://www.osv.ltd.uk/how-reliable-are-jaguar/

turfsurf

Jeg vil bli overrasket om det vil være flere problemer med I-Pace enn med Teslaene. Det som kan skje er at de får problemer med noen av de elbilspesifikke tingene. De fleste av de etablerte produsentene har hatt sine problemer, BMW, VW, Hyundai, Kia osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: P85TMS på lørdag 10. mars 2018, klokken 19:34
Har en 2014 Model S og vurderer Model X mot I-Pace som nr.2 bil.
Var innom Tesla Forus for å se på Model X og hadde følgende opplevelse.

"Hei. Jeg har en Model S og lurer på om vi skal ha en Model X også. Har du en bil jeg kan få se?"
"Ja, vi har den du gikk forbi når du kom inn."
*åpner FW dører og bakluke med nøkkel og setter seg bak pulten igjen*
Tom butikk. Null interesse for å selge bil.
Dette er lavmål. Og etter å ha vært betatester i fire år på Model S frister det ikke særlig å handle bil av Tesla igjen.

Supercharger nettverket bruker vi en gang eller to i året, så I-Pace blir litt gambling på at hurtigladernettverket utvikler seg greit. Etter å ha sett hva som kommer av elbiler er jeg ikke så veldig bekymret for dette. All den tid vi beholder Model S så kan vi benytte den når langtur/hurtigladebehovet melder seg. Autopilot er ikke interessant for oss og Model X konfigurasjon kommer ca 100.000,- over I-Pace for vår del.

Kan bryte kontrakten på I-Pace uten gebyr og gå for Model X, men jeg ser ikke helt hvorfor. Jaguar slår Tesla på opplevd kvalitet (bare å sette seg i en F-Pace i butikken og få ett inntrykk) og jeg tipper servicenivået vil ligge langt over Tesla.

Noen tanker. Har ikke endelig bestemt oss.
Kjedelig. Fikk god hjelp av selgere der selv da vi bestilte, det var verre etterpå.

Men; Jeg hadde ikke satt pengene mine på at servicenivået blir bedre hos Jaguar. De jeg kjenner som har hatt Tesla lenge er superfornøyde med servicen hos Forus, med unntak av desember og utover til nå, hvor de har hatt en skikkelig overlast etter altfor mye feil på de veldig mange bilene som ble levert i september-desember.

Jaguar har hatt årssalg i hele Norge på rundt 300 biler de siste årene. Nå har de solgt rundt 700 i-Pace som skal leveres og serves i løpet av kort tid, og antageligvis triple årssalget sitt. Verken fabrikken eller forhandlerne har noen som helst erfaring med elbiler fra før. Produksjonsvolumene ser foreløpig ut for å være lave (sammenlignet med andre merker), med de ulemper det kan medføre. Kvaliteten på Jaguar-Land Rover har historisk sett vært elendig, de har alltid vært i bunn av alle rapporter. Ironisk nok har det vært elektronikk som har vært deres største utfordring. Jeg kjenner også en som har drevet ganske stort Jaguar-salg i mange år, og han har gitt opp nå fordi det er umulig å overleve med alle feilene på brukte Jaguarer og dagens forbrukerkjøpslov hvor man har fem års reklamasjonsrett. Jeg er også bekymret for bruktprisen på Jaguar. De har alltid vært elendige, og når de andre produsentene kommer med elbiler så er det en fare for at Jaguar går inn i akkurat samme banen som de alltid har vært i, litt sær lavvolums-bil som få tar sjansen på å kjøpe brukt. Og joda, her er nok Tesla i akkurat samme båt, selv om volumene er høyere så vil en konkurs for eksempel være helt katastrofe for bruktprisene.

Har forresten hatt min Model X hos Hellestø to ganger, og sist gang kom den tilbake med riper både på bakluke og frontfanger. Ikke spesielt hyggelig på en to måneder gammel bil. De rettet det heldigvis opp på stedet, men spesielt imponerende er det ikke.

Det kan fort gå godt, men servicenivået er det vel litt tidlig å bruke som argumentasjon.

Tellus

Forhåpentligvis blir vi ikke avhengig av spesielt god service. Hvis du ikke har problemer med bilen så spiller servicenivået ingen rolle. Har du derimot mange problemer som må rettes så er forskjellen på god og dårlig service selvfølgelig stor.

Er forberedt på at det kan bli noen småting med bilen, men satser på at jeg ikke trenger å besøke forhandler før bilen skal på service etter ca 2 år. Det er slik det normalt er med nye biler. Mine siste 5 nye biler har aldri vært inne til service utenom de faste besøkene. Sist gang jeg var inne med en ny bil var da rattlåsen røk på en XC 90. Det er over 10 år siden nå.

Kan leve med litt software glitcher så lenge jeg ikke blir stående i veikanten  :)

olavxxx

Sitat fra: P85TMS på mandag 12. mars 2018, klokken 11:22
Håper du har rett i det. Jeg er forberedt på barnesykdommer i I-Pace også, men det er derfor vi velger å ikke stå først i køen denne gangen. Klok av skade. Trodde vi skulle unngå litt når vi bestilte Model S i August 2013 med levering i Mai 2014, men det gikk ikke slik. Vi har tilgitt Tesla mye. Fit/finish er ikke bra, men vi kan leve med det.

Men nå er det snart på tide at vi som Teslakunder slutter å lage unnskyldninger for dem som barnesykdommer og voksesmerter i organisasjonen. De har laget samme bil i snart 6år uten større endringer konstruksjonsmessig, og enda har vi tråder her med biler som blir utlevert og skal rett inn igjen på reklamasjonsarbeid.
Jeg lurer litt på hvorfor du sammenligner iPace med Model X?
iPace er mindre enn Model S, Model X er mye større enn Model S.

Greit nok at iPace kan du kjøpe hengerfeste som kan dra 750kg (for ca 20k), men med X kan du dra 2250kg.
X kan også ha 6s med åpning på midten, eller 7s. Men klart at noen fordeler vil jo iPacen ha, men det er jo en mye mindre bil (en crossover). Den stiller nok mer i klassen til kommende Model Y.

Husk at iPace får 50kW lading i starten, samt selv om du ikke hurtiglader mye - får du bare 7kW på saktelading. Model S/X har som standard 16,5kW på hjemmelading.

I fremtiden vil iPace kunne lade 100 kW med CCS, men da er du fremdeles avhengig av å bruke utallige apper fra grønn kontakt, fortum osv. Jeg er ikke så veldig imponert over de appene, de gangene jeg har testet det med Teslaen har jeg endt opp med å bruke mer tid på å starte ladestasjonene - enn jeg har brukt på lading!

Sist stod jeg 30 minutter utenfor Ikea. Jeg trengte ikke strømmen men ville teste fortum sin app/lading også. Tok lang tid å registrere seg og fylle ut info, så sa den mange ganger: starter lading innen 90 sekunder.

Men ingen ting skjedde :P Etter LANG tid gav jeg opp og flyttet meg til en type-2.
Den virket da, men det var jo mye tull / sløst tid. Hadde vært kjedelig om jeg stod der og måtte ha den strømmen for å komme meg videre.

Klart at man kan alltids ringe inn til selskapene også, men det er så mange apper man må registrere seg i, de har så dårlige grensesnitt hvor man må søke opp lokasjon, så søke opp laderen, så starte laderen. Virker det ikke, henger den seg gjerne opp i appen og så må man søke opp lokasjon, søke opp lader, prøve på ny osv :P

Teslan er jo bare å plugge i...

De har en lang vei å gå de andre, når det gjelder hvor enkelt det er å lade.
Skal sies jeg bare har superladet 4 ganger siden 22. des., men jeg synes det er litt for tidlig å kjøpe en elbil som iPace i dag. Kanskje når det er utbygd raskere ladere på alle "korridorene" og det er bedre apper?

Er redd jeg ville blitt irritert av å være avhengig av de dårlige appene over alt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA