Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konebil

Startet av Espen Hugaas Andersen, torsdag 01. mars 2018, klokken 13:25

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Kona ønsker en nyere bil med automatgir og greit med plass. Jeg tenker da at elbil er supert.

Men det er mye å velge i, og jeg vet det er mange her som har litt mer erfaring med de spesifikke detaljene rundt hver biltype, så litt innspill kan være greit. I utgangspunktet er ikke kravene spesielt uoverkommelige. Bilen vil neppe kjøres mer enn 100 km på en dag, noensinne, og hurtiglading trengs ikke. 3,3 kW lader er tilstrekkelig. Bilen bør være driftssikker, rimelig å forsikre/vedlikeholde og trygg. Den bør ha best mulig garanti og helst Type 2. Minimum størrelse kan settes ved Leaf, og jeg tenker budsjettet bør settes maks rundt 200k, men mindre er bedre. Ikke eldre enn 2014 og ikke mer enn 75.000 km. Det er også uaktuelt med biler som ikke kan kjøpes nå, ellers ville Model 3 vært på listen. Og bilen skal stå ute, så det er greit med effektivt varmeapparat som kan styres fra app/nøkkel.

Jeg tenker f.eks noe ala denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115053229

Men hvor driftssikker er egentlig B-klasse? Er det noen fallgruver? Hvordan er forvarming? App?

Det ser ut som man kan få en grei Leaf til 140k, når det gjelder alder/km, men må innrømme jeg er blank på hva man egentlig får da. Tror kona hadde likt surroundview - men da må man kanskje opp i pris?

Noen innspill? :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

B-klasse kom uten app-styring i starten. De hadde lovet ettermontering til noen kunder, og endte med heving av kjøp lang tid etterpå.

Jeg tror muligens at det kun er e-Golf som tilfredsstiller alle kravene i innlegget ditt, med forbehold om at "greit med plass" er et relativt begrep.

Espen Hugaas Andersen

e-Golf kan fungere, men mitt inntrykk er at det er mindre bil for pengene kontra både Leaf og B-klasse. Har ikke hørt bare gode ting om Møller, heller. Men e-Golf må så klart vurderes om det da er slik at app med forvarming er standard, mens dette driver opp prisen på Leaf og B-klasse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Electrix

Siden du også har Tesla så er vel egentlig en Zoe en bra kombinasjon, da får du også Type 2 ladestasjon ferdig installert, men det har du vel i orden allerede... og så er vel Zoe litt mindre.

Ellers fungerer min Leaf fra 2012 helt fint og skal på sin 2. EU kontroll nå. Tar en service nå siden det er 3,5 år siden sist, bare byttet kupeluftfilter og fyllt spylervæske. Det er visst på tide å bytte forstvæske og bremsevæske. Ingen problemer bortsett fra litt ustabil App de første årene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

HCO

Dersom "worst case" rekkevidde på 90km holder, og man ikke trenger hurtiglading, får man veldig mye bil for pengene om man velger Focus 23kW. Min mor kjøpte en slik i høst, og er veldig fornøyd. De har en bensin-Focus fra før, men bruker nå helst el-Focusen dersom de kan.

Focus er kanskje den mest utskjelte elbilen, ettersom det fra Ford sin side er en ganske halvhjertet fossil-konvertering, men her får man både premiuminteriør og kjøreegenskaper som går utenpå mange andre små elbiler.

Billigste på finn.no nå: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114153128
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

AppleKnocker

e-Golf, Leaf, Zoe, B-klasse og I3 bør tilfredstille kravene. Det er svært ilike biler og priser. Prøv dem så blir det raskt klart hva som faller i smak.

Start med e-Golf og jobb deg nedover  :D


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Espen Hugaas Andersen

#6
Kunne levd med at Focus ikke har hurtiglading, men batteripakken i bagasjerommet gjør det nok uaktuelt.

Zoe er også i minste laget, og jeg har så klart IT nett hjemme, så ladingen er verre enn Type 1. Men det hadde vært overkommelig, om den hadde vært større.

Tenker kanskje det ligger an til å bli Leaf, men får i hvert fall prøvekjøre B-klasse også. Kanskje også i3, men den er kanskje også litt i minste laget.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HCO

Leaf er jo blitt elbilenes Golf, så det er vel omtrent det tryggeste (og kjedeligste) valget du kan gjøre.

Hva med "varebil"; Nissan e-NV200, Citroen Berlingo, Peugeot Partner Electric eller Renault Kangoo? Ikke akkurat "eye candy", men veldig praktiske nummer2-biler.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. mars 2018, klokken 14:25
e-Golf kan fungere, men mitt inntrykk er at det er mindre bil for pengene kontra både Leaf og B-klasse. Har ikke hørt bare gode ting om Møller, heller. Men e-Golf må så klart vurderes om det da er slik at app med forvarming er standard, mens dette driver opp prisen på Leaf og B-klasse.
Foreløpig er de verste skrekkopplevelsene mine med Møller fra Audi-delen av det, men jeg har enda til gode å oppleve en perfekt bilforhandler, stort sett negative erfaringer fra alle om man går reparasjoner osv. i sømmene. Lukker man øynene og trekker kortet går det stort sett fint.

Verdi for pengene er nok avhengig av hvilke egenskaper man prioriterer, men e-Golf er ingen billig bil fra butikk heller. Akkurat nå er nok prisen kunstig høy på grunn av etterspørselen, men det gjelder jo også Ampera, Ioniq m.fl. Jeg sier ikke e-Golf er optimal bil, men med unntak av ZOE (hvis den har app?) så er det vel ingen andre som ticker alle boksene fra første innlegget ditt:

- Maks 100km per dag: Normalt ikke noe problem verken om det er et i ett strekk eller ei, men rekkevidden er en utfordring på disse 24kWh-bilene, så det er greit å plugge i om man kan. Kanskje ned mot 80km på de kaldeste dagene/høy fart, og det er ikke kjekt å alltid ligge på grensa. man må også være obs på at man mister varme og effekt i slutten. Har jo også hurtiglading om det kniper (ekstrautstyr på US).
- 3,3kW og type 2: Har 3,6kW type 2.
- Driftssikker: Vi har hatt noe småkluss, men er fornøyde. Ingen "havari" eller stopp langs veien.
- Forsikring: Vi betaler ca. 3800,- med 16000km, 4000,- i egenandel, leiebil, full kasko, bor i by, 75%, Gjensidige.
- Rimelig å vedlikeholde: Kun garantisaker så langt, uten diskusjon. Ellers selges det omtrent en million Golfer i året, så kompetanse og delepriser er gode, og om det kniper så får man tak i det aller meste brukt. Masse uoriginalt tilgjengelig om man vil.
- Trygg: Kjøper du norsksolgt bil så er radar standard, og da får du både aktiv cruise og automatisk nødbrems for kjøretøy og fotgjengere. Vi har testet både aktiv og passiv sikkerhet i praksis, og at jentungen på 1,5 år ikke gråt engang etter kjedekollisjon i 90-sone syns jeg taler for seg. Bilen rakk faktisk å bremse før fører, og det hadde garantert blitt verre om ikke bilen bremset selv. Dette alene er for oss godt nok argument til å ikke bytte i ZOE eller Soul.
- Ikke eldre enn 2014/75000km/200000,-: Bør gå greit, selv om de er etterspurt nå, og har steget i pris det siste året.
- App/effektivt varmeapparat: App med fjernstyring av rutevarme og kupevarme er standard, men det kan påløpe årspris på noen hundrelapper avhengig av hvor lenge forrige eier har betalt eller fått inkludert. Forvarming kan også stilles via schedule i bilen. Selv om bilen er kald varmer den med en gang og den har varmetråder i både speil og ruter, slik at den er raskt isfri.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: HCO på torsdag 01. mars 2018, klokken 15:13Leaf er jo blitt elbilenes Golf, så det er vel omtrent det tryggeste (og kjedeligste) valget du kan gjøre.

Hva med "varebil"; Nissan e-NV200, Citroen Berlingo, Peugeot Partner Electric eller Renault Kangoo? Ikke akkurat "eye candy", men veldig praktiske nummer2-biler.
Nja, vil nok ha litt mer komfort enn det. Fjæring og lydisolering er sjeldent spesielt bra.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sirup

Det har kommet endel elektriske Fiat 500 inn fra USA. De er ikke så store, men de er utrolig artige biler. Om kona klarer seg med begrenset bagasjeplass, så vil hun sikkert like dem.

Mener det er 24kWh batteri og 114hk. Prisene starter på ca 120.000kr for 14 modell.

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48969



VW e-Golf
Tesla Model X75

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på torsdag 01. mars 2018, klokken 15:21Foreløpig er de verste skrekkopplevelsene mine med Møller fra Audi-delen av det, men jeg har enda til gode å oppleve en perfekt bilforhandler, stort sett negative erfaringer fra alle om man går reparasjoner osv. i sømmene. Lukker man øynene og trekker kortet går det stort sett fint.

Verdi for pengene er nok avhengig av hvilke egenskaper man prioriterer, men e-Golf er ingen billig bil fra butikk heller. Akkurat nå er nok prisen kunstig høy på grunn av etterspørselen, men det gjelder jo også Ampera, Ioniq m.fl. Jeg sier ikke e-Golf er optimal bil, men med unntak av ZOE (hvis den har app?) så er det vel ingen andre som ticker alle boksene fra første innlegget ditt:

- Maks 100km per dag: Normalt ikke noe problem verken om det er et i ett strekk eller ei, men rekkevidden er en utfordring på disse 24kWh-bilene, så det er greit å plugge i om man kan. Kanskje ned mot 80km på de kaldeste dagene/høy fart, og det er ikke kjekt å alltid ligge på grensa. man må også være obs på at man mister varme og effekt i slutten. Har jo også hurtiglading om det kniper (ekstrautstyr på US).
- 3,3kW og type 2: Har 3,6kW type 2.
- Driftssikker: Vi har hatt noe småkluss, men er fornøyde. Ingen "havari" eller stopp langs veien.
- Forsikring: Vi betaler ca. 3800,- med 16000km, 4000,- i egenandel, leiebil, full kasko, bor i by, 75%, Gjensidige.
- Rimelig å vedlikeholde: Kun garantisaker så langt, uten diskusjon. Ellers selges det omtrent en million Golfer i året, så kompetanse og delepriser er gode, og om det kniper så får man tak i det aller meste brukt. Masse uoriginalt tilgjengelig om man vil.
- Trygg: Kjøper du norsksolgt bil så er radar standard, og da får du både aktiv cruise og automatisk nødbrems for kjøretøy og fotgjengere. Vi har testet både aktiv og passiv sikkerhet i praksis, og at jentungen på 1,5 år ikke gråt engang etter kjedekollisjon i 90-sone syns jeg taler for seg. Bilen rakk faktisk å bremse før fører, og det hadde garantert blitt verre om ikke bilen bremset selv. Dette alene er for oss godt nok argument til å ikke bytte i ZOE eller Soul.
- Ikke eldre enn 2014/75000km/200000,-: Bør gå greit, selv om de er etterspurt nå, og har steget i pris det siste året.
- App/effektivt varmeapparat: App med fjernstyring av rutevarme og kupevarme er standard, men det kan påløpe årspris på noen hundrelapper avhengig av hvor lenge forrige eier har betalt eller fått inkludert. Forvarming kan også stilles via schedule i bilen. Selv om bilen er kald varmer den med en gang og den har varmetråder i både speil og ruter, slik at den er raskt isfri.
Takk for innspill. Du har noen gode poenger.

Slik jeg ser det er Leaf og e-Golf noenlunde tilsvarende biler, bare at e-Golf er noe dyrere, og er kanskje et hakk eller to opp på interiør og utstyr.

Etter å ha sett litt mer så har jeg kommet frem til at jeg er villig til å gå for eldre bil, og da kan man få en grei europeisk Leaf med app til 110-120k, mens e-Golf ligger på minst 175k. Det skiller kanskje 1-2 år, men å betale 50% mer for ca tilsvarende bil svarer seg ikke økonomisk, i mitt syn.

Det gjenstår så klart å prøvekjøre - jeg har aldri kjørt Leaf, så vi får se hvordan det går. Kanskje jeg hater den.

Kona har så klart også noe hun skulle sagt, men hun har allerede sagt at hun syns Leaf ser søt ut, så jeg tror hun er med.  :laugh:
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Hvis kona skal ha en elbil så er det kun en bil som kan være aktuell, Kona! Kona får sin Kona til høsten. Og jeg min Niro til vinteren.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

#13
Vi blir nok sittende på gjerdet litt lengre. Kona kom plutselig med noen krav til rekkevidde som ikke er mulig å oppnå med elbil innenfor budsjettet... Mulig vi venter til neste år, så da kan det hende det blir Model 3.

Tenker jeg sier det er plan A, og pent brukt Auris hybrid eller noe lignende er plan B. (Det blir litt upraktisk å vente så lenge som et år, men vi får se om det går.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jeronan

#14
If your wife has driven the Tesla regularly, then the only "cheaper" EV that comes close to a similar driving experience (acceleration wise) is the BMW i3 94Ah.  ;D
It also has excellent battery conditioning on cold winter days, that reduces range loss significantly.
My wife still gets close to 200 km range with temperatures -5 degrees outside and around 180-190 km with -10 degrees.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA