Stolt ny eier av mitsubitsi imjeev.

Startet av ingevel, ons 28. feb 2018, kl. 20:24

« forrige - neste »

ingevel

noen spørsmål:
hva er forskjellen mellom di forskjellige girene hva bør man bruke til vanleg?
hvilken ladekabel for å bruke lader på andre stasjonen hvor det ikkje er ladeutrekk?


TB

#1
Mitsubishi i-MiEV har  P-R-N-D-B-C

Dei første er lik som andre biler med automatgir:
P - park(ering)
R - revers
N - nøytral (kan med fordel brukes av og til for å "trimme" bremsene".)
D - drive / framover

To siste er spesielle:
B - brake / ekstra motorbrems. Brukes typisk når det er bakke, for å unngå å måtte bremse med mekanisk brems.
C - comfort, mindre motorbrems. For å rulle lettere, gjerne i bytrafikk / stopp start?

B og C er det ikkje strengt tatt nødvendig å bruke, meir "kjekt å ha". Her må du vurdere om du like lett regulerer mengden motorbrems med "gass-pedalen", med bilen iD. Det er langt på veg mulig.
Men, med øvelse kan du nok kjøyre meir mjukt og bruke litt mindre strøm ved å utnytte desse ekstra gir valg, men forskjellen er nok ikkje så stor.

Ladekabel:
Du tenker på ladestasjoner med Type2 ladeboks? Da trenger du ein Type 2 til Type 1 ladekabel.
Finnes mange ulike merker, to eksempel:

- https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-5-meter-32?tm=ladekabler/mode-3-til-type-1-ladekabler
- http://www.ladespesialisten.no/index.php/type-2-kabler
(T1/5   Type 2 til type 1 kabel, 1-fase 32A   5m og 10m)

På hurtiglader (CHAdeMO ) er det kabel på ladestasjon.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

ingevel

hva med spylerveske. hvor fyller eg den på?

TB

Åpne panseret, med hendel på passasjersiden.
Spylevæske påfylling er litt til venstre i "motor rommet" kvit/gulaktig plastikk lokk. Merka med spylevæske symbol. Det er lokk som er pressa på. Ikkje skru lokk.

Det er to andre påfylling der, begge er skrulokk:
Kjølevæske/varmeapparat er svart lokk og mot høgre.
Bremsevæske står monterte høgare oppe. Tanken er mykje mindre.

Spylerveske tank tar ikkje meir enn ca 1,5 liter - må fylle ofte
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

emagic

Gratulerer med en ny og problemfri bil!   Vi har en 2011 og den har bare gitt oss glede!! 

erik e

Gratulere.  7år/100 000km passert med min.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

ingevel

Finnes det noen app eller lignende til å overvåke ladingen  på?

TB

OVMS kan du bruke. Krever fysisk boks med SIM-kort i bilen. Står mykje om denne i andre tråder her på forumet.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Jon65

Men boksen kan være litt vanskelig å få tak i da den ikke produseres lenger. (Men det skal komme en ny modell etterhvert...)

TB

Stemmer, skal OVMS kjøpes idag er det brukt markedet som er tingen.

V3 skal snart være klar, då blir det enklere.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

ingevel

hvordan er varme apparatet?
i min bil kommer det bare kald luft.

TB

Med bilen heilt lada opp, start bilen.
Så sett du varme på, rødt felt. Og maks vifte.
Da skal energi måler gi utslag.

Om det ikkje er utslag er det feil på varmen.

Sjekk og sirkulasjon i ekspansjons tanken når vifta er på, det surkler godt i ekspansjons tanken og tanken skal bli varm.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

pwb

Sitat fra: ingevel på lør 03. mar 2018, kl. 20:15
hvordan er varme apparatet?
i min bil kommer det bare kald luft.

Det er dårlig, men skal jo gi litt lunk. Det jeg bruker når jeg bruker varmen selv om jeg kjører de fleste gangene uten så setter jeg den alltid på maks på det øverste hjulet (trykker ikke inn max) og så styrer jeg med vifta, har den som regel på 1-2. Varmen ned med litt på ruta hvis det trengs, men som regel ned og med ett hakk så det blåser litt varmt på henda.

ingevel

mitt varmeapparat gir ingen lunk engang, mister rekkevidde når eg skrur vifta på, surkler i "motor" men ingen varme verken på tanken eller slanger.

pwb

Sitat fra: ingevel på søn 04. mar 2018, kl. 13:12
mitt varmeapparat gir ingen lunk engang, mister rekkevidde når eg skrur vifta på, surkler i "motor" men ingen varme verken på tanken eller slanger.

Når vannpumpa går så ser du det enkelt i den lille tanken. Den er ikke tom?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA