Fossilbiler starter ikke i kulda - uegnet i Norge?

Startet av AppleKnocker, ons 28. feb 2018, kl. 14:46

« forrige - neste »

Øyvind.h

Har hatt noen dager med -15 og kaldere nå. Helt nydelig med elbil! Et kjapt klikk i appen 10-15 minutter før avreise så alt godt og varmt. Vinduer, dører og alt annet fungerer perfekt.

Det går helt klart mer strøm, og til helgen skal jeg på hyttetur i 20-25 minus og schuko-lading. Må nok stå plugget i mesteparten av helgen, men det gjør ingenting da jeg ikke skal kjøre mye bil der oppe uansett. Søndag blir det avreise i varm og isfri bil som vanlig.

På fjellet forrige helg skulle jeg flytte svigers sin dieselbil for å kjøre frem min egen. Dieselbilen måtte kverne 10 sekunder før den tente, og den virket ikke videre fornøyd.  Da var det bare 12 minus.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Hverken elbil eller fossil er et problem på vinteren hvis man tar sine forholdsregler. Mange er for eksempel sløve med å bytte ut gamle start batterier, det samme med vedlikehold. I kalde deler av landet blandes det også ekstra stoffer i dieselen for å unngå at den ikke starter når det er kaldt. Typisk er at byfolk ikke fyller når de reiser på fjellet og da får bilen gjerne problemer i kulden. Men skal være enig i at det er best og mer komfortabelt med elbil :)
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

https://www.nrk.no/ho/sliter-i-kulda_-elbiler-mister-40-prosent-av-batterikapasiteten-1.13940872
Sitat
Sliter i kulda: Elbiler mister 40 prosent av batterikapasiteten

LILLEHAMMER (NRK): Mange får behov for veihjelp når bilen går strømtom. Men med enkle grep kan du komme deg helt fram til ladestasjonen.
Model S 85D

HCO

SitatDet er rekkevidden som er problemet for mange, i tillegg til at mange har startproblemer

Har aldri hørt om at en elbil ikke har startet pga. kulde.
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

Rollep

Sitat fra: doldis1 på tor 01. mar 2018, kl. 10:02
Vi kan faktisk være mindre enn 12 mnd. unna den største katastrofen i vår historie noensinne , og det er ikke usannsynlig en gang!
Nå må du prøve å roe deg ned litt, tenk på blodtrykket  ;D

doldis1

Sitat fra: Rollep på søn 04. mar 2018, kl. 02:21
Vi kan faktisk være mindre enn 12 mnd. unna den største katastrofen i vår historie noensinne , og det er ikke usannsynlig en gang!
Nå må du prøve å roe deg ned litt, tenk på blodtrykket  ;D

Ja huffameg..  Er heldigvis ikke i målgruppa  :D  Men jeg kan jo spinne litt videre på denne, kan komme i skade for å trekke litt OT da..

Vi har allerede fått en liten forsmak på hva som kan komme. Sommeren/høsten 2010 tørket/brant 20 %+ av den Russiske hveteavlingen bort, med det resultat at Putin 5 aug. gikk ut og stoppet all Russisk eksport av hvete.

Midtøsten som er største importør av Russisk hvete opplevde dermed en dramatisk økning av matprisene og utover høsten, økende sosial uro.. 17 des. satte den Tunisiske fruktselgeren Mohamed Bouazizi fyr på seg selv og startet den Arabiske våren..

Opprøret som fulgte kostet 10 000 vis av liv og var en direkte følge av bortfallet av Russisk hveteeksport som igjen var en direkte følge av global oppvarming ..

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/08/05/AR2010080502470.html

http://www.independent.co.uk/news/world/africa/the-price-of-food-is-at-the-heart-of-this-wave-of-revolutions-2226896.html

arthur

At Russland ikke eksporterer hvete, men importerer, er ikke noe nytt, skjedd tidligere også det, 1973 var et eksempel i så måte. I "gamle dager" da Ukraina var en del av Sovjetunionen så var det Russlands kornkammer og en av grunnene til Stalin ikke ville ta imot Marshallhjelp etter WWII.

cyber

Fossilbilen er ikke bare uegnet i Norge men i Verden.  Med 30 minusgrader i trøndelag 1. mars og varmegrader og fønvind på Svalbard burde det snart gå opp for folk at værsystemene endres fort.

Bare som en tanke: overfører vi det prosentvise avviket på temp. eller nedbør fra arktiske strøk om vinteren til sommeren og hvetefeltene rundt Svartehavet eller i den Amerikanske midtvesten, eller i Europa for den del kan vi gå en spennende tid i møte.

Trenger ikke som på Svalbard å være avvik i 80+ sammenhengende mnd. En måned over et større område er mer enn nok ! Resultat- massive avlingsskader, 100 talls millioner mennesker uten mat til neste vinter med påfølgende sosial uro og på lengre sikt, sammenbrudd i verdensøkonomien....

Likevel står dieslene og putrer på tomgang utenfor butikken som vanlig og folk klager som før over at elbiler slipper årsavgift...

Beklager om jeg kom i skade for å gli en anelse i retning O.T  ;)

Og alt dette og alle andre vederstyggeligheter kan man unngå ved at menneskeheten gjør som deg ; investerer i en Nissan elbil, og man kan med rette refse alle som har et annet syn enn en selv - for dommedagsprofeter en utrolig god investering for å kunne predike egen fortreffelighet.
Tiltredes..

Agmuns

Sitat fra: AppleKnocker på ons 28. feb 2018, kl. 14:46
Jeg har ikke hatt fossilbil på mange år. Men det har gått opp for meg at det er et vanlig problem at diesel- og bensinbiler ikke starter i skikkelig kulde. Hva slags idioti er det å lage biler som går på et drivstoff som ikke takler kulde. Og så selge de i Norge?
En fossilbil fungerer helt fint på vinteren. Slik den har gjort de siste 100 årene.

Men både fossilbilen og elbilen kan få problemer (uavhengig av været) når eierne er noen skjødesløse naut som ikke klarer å vedlikeholde bilen.

doldis1

Sitat fra: cyber på søn 04. mar 2018, kl. 22:00

Fossilbilen er ikke bare uegnet i Norge men i Verden.  Med 30 minusgrader i trøndelag 1. mars og varmegrader og fønvind på Svalbard burde det snart gå opp for folk at værsystemene endres fort.

Bare som en tanke: overfører vi det prosentvise avviket på temp. eller nedbør fra arktiske strøk om vinteren til sommeren og hvetefeltene rundt Svartehavet eller i den Amerikanske midtvesten, eller i Europa for den del kan vi gå en spennende tid i møte.

Trenger ikke som på Svalbard å være avvik i 80+ sammenhengende mnd. En måned over et større område er mer enn nok ! Resultat- massive avlingsskader, 100 talls millioner mennesker uten mat til neste vinter med påfølgende sosial uro og på lengre sikt, sammenbrudd i verdensøkonomien....

Likevel står dieslene og putrer på tomgang utenfor butikken som vanlig og folk klager som før over at elbiler slipper årsavgift...

Beklager om jeg kom i skade for å gli en anelse i retning O.T  ;)

Og alt dette og alle andre vederstyggeligheter kan man unngå ved at menneskeheten gjør som deg ; investerer i en Nissan elbil, og man kan med rette refse alle som har et annet syn enn en selv - for dommedagsprofeter en utrolig god investering for å kunne predike egen fortreffelighet.
Tiltredes..

Vi driver for tiden det farligste eksperimentet gjennom alle tider ved å endre atmosfærens sammensetning. Dessverre peker flere og flere piler i retning av at dette ikke kommer til å ende godt.

At en og annen hobbypsykolog som deg blir forulempet av budskapet og i sin frustrasjon går for mannen og ikke ballen endrer ingenting på det...
Evner du ikke å diskutere saken ( eller enda bedre, noe i retning on topic  :D ), la det heller være !

cyber

Sitat fra: doldis1 på man 05. mar 2018, kl. 13:26
Vi driver for tiden det farligste eksperimentet gjennom alle tider ved å endre atmosfærens sammensetning. Dessverre peker flere og flere piler i retning av at dette ikke kommer til å ende godt.

At en og annen hobbypsykolog som deg blir forulempet av budskapet og i sin frustrasjon går for mannen og ikke ballen endrer ingenting på det...
Evner du ikke å diskutere saken ( eller enda bedre, noe i retning on topic  :D ), la det heller være !

Jeg har vanskeligheter med å forstå at en nasjon som knapt utgjør en promille av jordens befolkning kan stilles til ansvar for alle problemer med atmosfærens sammensetning og at du kanskje bør velge et annet forum enn dette for å ta ansvar for verdens fremtid. 
Hva håper du på å oppnå ved å skinnhellig annonsere ragnarok ved enhver anledning -
og gå litt i deg selv ; har du ikke en pekefinger å vifte med mht elbil-produksjon ( i form av batterimaterialer, fremstilling - CO2-utslipp som vel har noe med atmosfæren å gjøre ) , og svevestøv du virvler opp selv når du kjører Leaf ( som påfører astma til små barn ).

KjellG

Har kjørt fossilbil i 50 år. På vinteren «lader» jeg hver natt. Varm motor, toopadet batteri og varm kupé og det uten å måtte bygge om el-nettet i huset. Holder akkurat t/r hytta uten ladepause. Om sommeren slipper jeg også styret med nattlading. Ser ut til at fossilene har noen fordeler også?   8)

doldis1

@ cyber.

SitatJeg har vanskeligheter med å forstå at en nasjon som knapt utgjør en promille av jordens befolkning kan stilles til ansvar for alle problemer med atmosfærens sammensetning

?.. Meg bekjent har nasjoner aldri slippt ut et eneste gram CO2, folk som bor i de gjør derimot det. Godt å se at den globale oppvarmingen iallefall ikke er ditt ansvar. Enda bedre er begrunnelsen ? Hvis vi deler opp jorden i ca. 1400 ruter der hver rute inneholder en befolkning tilsvarende Norges på 5,3 mill, kan du peke på hvilken rute du vil og si at den inneholder for få mennesker til å ha betydning for utslippene av drivhusgasser...

Så med den forkrøplede logikken du bruker er altså ingen mennesker ansvarlig for den globale oppvarmingen...?
Den er altså ikke menneskeskapt?

Sitathar du ikke en pekefinger å vifte med mht elbil-produksjon ( i form av batterimaterialer, fremstilling - CO2-utslipp som vel har noe med atmosfæren å gjøre

Nei har ingen pekefinger der nei, elbil er pr. i dag den mest miljøvennlige måten å bevege seg rundt på. Hva gjør du på et elbilforum egentlig ?

cyber

Sitat fra: doldis1 på tir 06. mar 2018, kl. 08:52
@ cyber.

SitatJeg har vanskeligheter med å forstå at en nasjon som knapt utgjør en promille av jordens befolkning kan stilles til ansvar for alle problemer med atmosfærens sammensetning

?.. Meg bekjent har nasjoner aldri slippt ut et eneste gram CO2, folk som bor i de gjør derimot det. Godt å se at den globale oppvarmingen iallefall ikke er ditt ansvar. Enda bedre er begrunnelsen ? Hvis vi deler opp jorden i ca. 1400 ruter der hver rute inneholder en befolkning tilsvarende Norges på 5,3 mill, kan du peke på hvilken rute du vil og si at den inneholder for få mennesker til å ha betydning for utslippene av drivhusgasser...

Så med den forkrøplede logikken du bruker er altså ingen mennesker ansvarlig for den globale oppvarmingen...?
Den er altså ikke menneskeskapt?

Sitathar du ikke en pekefinger å vifte med mht elbil-produksjon ( i form av batterimaterialer, fremstilling - CO2-utslipp som vel har noe med atmosfæren å gjøre

Nei har ingen pekefinger der nei, elbil er pr. i dag den mest miljøvennlige måten å bevege seg rundt på. Hva gjør du på et elbilforum egentlig ?
@doldis,
Jeg befinner meg i en tråd hvor det på et elforum stilles spørsmål ved om fossilbiler egner seg i et kaldt Norge og hvor alle de troende ( til litt av hvert ) ikke uventet applauderer trådstarter, og det er greit.

Imidlertid dukker det opp debattanter som benytter anledningen til å spre et evangelium om jordens snarlige utslettelse - vedkommendes motiv for å gjøre dette er temmelig diffust, men jeg går ut fra at det er for å rette pekefingeren mot syndebukker - alle de forferdelige menneskene som ikke kjører Leaf.
     Jeg påpeker at en Nissan Leaf, som er en ren komfortløsning som pendlertranspormiddel for å slippe å bruke penger på buss og bane,  også har en miljønegativ påvirkning (produksjon ), og, mer alvorlig, generer svevestøv ved bruk.
Jeg forstår godt hva du gjør på et elbilforum - livet må plutselig ha fått nytt innhold etter innkjøp av en svart Leaf - tenk hvilken livsglede du kunne ha spredt på et forum for fremtidspessimister  ;D
( jeg har selvfølgelig også en elbil ( i tillegg til en lettstartet fossilbil ) som alibi for å være på forumet, men er ikke blitt fanatiker av den grunn ).

doldis1

@ cyber.

Du kommer med en hel rekke antakelser og feilaktige påstander, i tillegg velger du å rakke ned på forumets medlemmer

Sitathvor alle de troende ( til litt av hvert ) ikke uventet applauderer trådstarter

Du er sikker på at du har kommet til riktig forum ?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA