Varmepumpe effektivitet

Startet av Simen1, tir 27. feb 2018, kl. 23:26

« forrige - neste »

Simen1

Når man kjøper varmepumpe til hus får man gjerne oppgitt effektiviteten ved visse temperaturer (COP) eller et vektet årsgjennomsnitt (SCOP). Vanlige tall er rundt 3, altså 3 ganger mer varme enn forbrukt elektrisk energi. Varmekabler = 1. Hvor effektiv er varmepumpa i model S?

Har jeg forstått rett om varmepumpa varmer opp kupeen og frontruta, mens varmetråder varmer opp seter og bakgrute?

Jeg spør fordi jeg merker høyt forbruk (400+ Wh/km) når jeg småkjører mine daglige 5 km-turer til og fra jobb i -12 grader og lurer på om det vil hjelpe på forbruket å droppe bruken av varmetråder og heller la varmepumpa gå litt ekstra siden den har høyere effektivit enn varmetråder.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

OleJA

Tesla har ikke varmepumpe i det hele tatt. Derimot er det en passiv varmeveksler som utnytter varme fra kjøling av motor og batteri. Denne har nødvendigvis en virkningsgrad på (betydelig) under 1.

automat

Tesla har ikke varmepumpe. Og på småkjøring kan den svi av sinnsykt med energi, til å varme kupe og batteri. Hvis man skrur på range mode, så kutter man batterivarmen. Kan være lurt ved småkjøring om vinteren.

Bilen bruker restvarme fra batteri og motor til å varme kupeen. Det hjelper godt på forbruket ved langkjøring.

Forbruket til varmetråder er helt ubetydelig i sammenhengen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Muffinman

Sikker på at bilen bruker restvarme til å varme kupeen? Det trodde jeg også, men ble eid til de grader her inne for et par-tre år siden på akkurat det. Ikke for det, det blir ikke mye restvarme i kulda som er nå. Da når ikke batteriet driftstemperatur på 32 grader engang.

Jejl

At teslaen ikke har varmepumpe tror jeg ikke er helt riktig.
Hvis jeg har forstått det rett så har den en varmepumpe som kun virker til kjøling.

Har også lest at bilen kan utnytte noe av varmetapet som er i laderen.

OlaM

Sitat fra: Jejl på ons 28. feb 2018, kl. 08:20

Hvis jeg har forstått det rett så har den en varmepumpe som kun virker til kjøling.

Dette er bedre kjent som air condition. Funker etter samme prinsipp som en varmepumpe, bare at den varme delen står på utsiden.

Er det ikke slik at det forbruk mens du står i ro blir "nedbetalt" med høyere forbrukstall de første kilometerne? Simen1, jeg ville varmet opp bilen resistivt med god samvittighet, spesielt siden turen er så kort likevel. Det kunne jo vært en diesel webasto!
'21 3LR

Hodetelefoner

Sitat fra: Muffinman på ons 28. feb 2018, kl. 05:57
Sikker på at bilen bruker restvarme til å varme kupeen? Det trodde jeg også, men ble eid til de grader her inne for et par-tre år siden på akkurat det. Ikke for det, det blir ikke mye restvarme i kulda som er nå. Da når ikke batteriet driftstemperatur på 32 grader engang.
Er vel bare å se om det går slanger inn i varmeanlegget det?

Cirion

Det er 6kW keramisk varme element til kupe varme og 6kW varme kolbe til kjølemediet. AC pumpen brukes kun til kjøling av kjølemedie. Så ja rett som det skrives over, ingen varmepumpe i Model S.

Elon mente det var idiotisk å ha varmepumpe i en elbil, da en varmepumpe bruker tid på å bli effektiv. Ved korte turer uten forvarming ville resultatet vært at bilen ikke rekker å bli varm, samtidig som forbruket er høyt. Ved å bruke keramisk varme element får man varme med en gang, og snitt forbruk vil være lavere enn med varmepume på 95% av all kjøring. Ved temperaturer under -15 ville varmepumpen miste sin effektivitet og være ubrukelig under -25.

Varmepumpe er vinner når den får tid på seg, f.eks ved lang forvarming før en langtur, men ikke til daglig kjøring.

Uansett, eksempel på forbruk ModelX: Stoppet på kontoret kl 07:55 det var -6 grader og snødde kraftig. Lot varmen stå på 21 grader. Kl 12:30 kom et par kolleger til plassen min og lurte på om jeg hadde glemt varmen på eller noe. Alle bilene hadde nå nesten en halvmeter med snø på taket bortsett fra min hvor det rant vann nedover sidene. 16:15 jeg satte meg i bilen for å kjøre hjem. 9% mindre strøm på batteriet.

Så hvis ca 1% pr. time er riktig, eller 1,1 og bilen min har 100kWh batteri så går det med ca. 1x1000W panelovn for å holde varmen pr. time. Ser ikke for meg en kjøretur som tar 8t så 3-4kWh forbruk på 3-4t kjøring virker mer fornuftig. Rekkevidde pr. kWh er ca 5km hvis man kjører pent, og 4km er normalt for meg. Så hvis en varmepumpe hadde klart å redusere forbruket med 50% så ville jeg fått 8km lenger rekkevidde på en 4t kjøretur. Ved 75% reduksjon ville tallet vært 12km. Mye mer å spare ved å kjøre saktere.

Elon har et poeng.

I huset mitt derimot, hvor varmepumpen får gå så ofte den vil, er det digg med forbruk på 3,2kW - 4,2kW mens den lager varmtvann til huset med opp til 14 kW.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Espen Hugaas Andersen

Lot også bilen stå med varmen på mens jeg var på jobb her om dagen. Men da var det mellom -15C og -18C. Tror det gikk med rundt 15% på 8 timer.

1-2% per time må man nok forvente.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cowboystrekk

For lavt forbruk vinterstid: Varm opp bilen med range mode OFF, slå så på range mode når du kjører. Slipper da batterivarmeren som trekker minimum 3kW til enhver tid, men pga forvarminga har man litt regen. Et alternativ er å lade bilen frem til avgang og ha på range mode hele tiden. Jeg anbefaler folk som skal på småturer å slå på range mode da man sparer mye strøm.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

geear

Litt usikker på akkurat det valget om å ikke ha varmepumpe i Tesla og Ampera-e/Bolt, hadde nok foretrukket å ha det om jeg kunne valgt, selv om Model X-en min hovedsakelig bare går fem kilometer om gangen. Slik småkjøring er nok VP kraftig oppskrytt til. Man blir lurt av at bilene også har varmekolbe, som mest sannsynlig tar seg av det aller meste de første ti minuttene, akkurat som på en bil uten VP.

I følge min lokale Møller så mener VW at varmepumpa på e-Golf ikke har noen positiv effekt på turer under 30 minutter. Er vant med å bli fortalt skrøner som passer selgere, men i dette tilfellet hadde de heller ikke noe å tjene på å fortelle meg noe slikt, tvert i mot, ettersom valget stod mellom en ny bil med VP fra de, og en brukt fra et annet sted, uten VP.

Er VPene luft-luft eller luft-vann? Varmer de i så fall samme væske som PTC-elementet? Dersom de gjør det, så er det forståelig at det tar altfor mye tid å øke varmen på væska med gjerne 30-40 grader med VP.

Simen1

Sitat
Forums
What does Range Mode?
Submitted by wouter on August 15, 2017

With a little help of Google I found this. With Range Mode ON:
- less energy is used for the AC/heating;
- turns off the Daytime Running Lights in the daytime;
- the battery is heated to 40 degrees Celsius instead of 30 degrees Celsius when Range Mode is turned off, because at 40 degrees the battery will operate more efficiently;
- more power is brought to the front engine, because it is supposed to be more efficient than the back engine;
- [added] daytime driving Lights are turned off;

Drawbacks of Range Mode ON would be:
- of course less comfort because of less energy for AC/heating;
- less acceleration;
https://forums.tesla.com/forum/forums/what-does-range-mode
Høres ikke ut som noe jeg vil bruke. Kjørelys er man påbudt å ha også på dagtid. Ennå mer oppvarming av batterier høres bare ennå mer energikrevende ut for småturer.

Muffinman

Sitat fra: KristofferH på ons 28. feb 2018, kl. 08:35
Sitat fra: Muffinman på ons 28. feb 2018, kl. 05:57
Er vel bare å se om det går slanger inn i varmeanlegget det?
Eller en varmeveksler.

Muffinman

Sitat fra: Simen1 på ons 28. feb 2018, kl. 09:44
Sitat
Forums
What does Range Mode?
Submitted by wouter on August 15, 2017

With a little help of Google I found this. With Range Mode ON:
- less energy is used for the AC/heating;
- turns off the Daytime Running Lights in the daytime;
- the battery is heated to 40 degrees Celsius instead of 30 degrees Celsius when Range Mode is turned off, because at 40 degrees the battery will operate more efficiently;
- more power is brought to the front engine, because it is supposed to be more efficient than the back engine;
- [added] daytime driving Lights are turned off;

Drawbacks of Range Mode ON would be:
- of course less comfort because of less energy for AC/heating;
- less acceleration;
https://forums.tesla.com/forum/forums/what-does-range-mode
Høres ikke ut som noe jeg vil bruke. Kjørelys er man påbudt å ha også på dagtid. Ennå mer oppvarming av batterier høres bare ennå mer energikrevende ut for småturer.
Range mode gjør ikke noe med lysene her ihvertfall. Deaktiverer batterivarmeren, og halverer effekten i klimaanlegget. Det er riktig at target for batteriet økes fra 32 til 42 grader, men det gjøres ved passiv oppvarming og det vil bare ikke skje i streng kulde. I går kveld kjørte jeg 22 mil i temperaturer fra 8-15 minus, og på slutten av turen var tempen steget til bare så vidt over 20 grader, og hadde ligget stabilt der en stund.

Det er også upresis beskrivelse av momentfordelingen i det du siterer. Uten range mode, i temperaturer over +1 og hastighet under 90 så er bilen bakhjulsdrevet ved jevn kjøring. Akselerasjon eller hjulspinn kobler inn foran også. Ved hastighet over 90 flyttes momenbias foran, ellers likt under 90. Ved temperatur +1 eller lavere er momentet likt fordelt foran og bak uavhengig av hastighet (range mode av). Med range mode på trekker det i hovedsak foran uavhengig av temperatur og hastighet, naturligvis med unntak av akselerasjon og hjulspinn.
Konklusjonen er at range mode gjør det mulig  spare på å ikke forvarme batteriet, og en god del på forbruket ved temperaturer under +1 grad. Da slipper man unna med tap i 1 driveunit istedet for to (litt forenklet).

Simen1

Det høres ikke riktig ut model S ikke har varmepumpe. Den har AC og det er som kjent akkurat det samme som varmepumpe, bare at retningen på kjølemediet er motsatt fra når den kjøler. Det som skiller varmepumper med AC-funksjon fra rene AC-anlegg er en enkel liten retningsventil/magnetventil. Varmepumper med AC og rene AC-anlegg bruker ca like lang tid på å komme i gang og bygge opp trykket. Det tar ca et minutt. Varmepumper for hus har blitt bedre med årene, noe jeg antar også har skjedd for varmepumper/AC i biler. Moderne husvarianter med R32 kjølemedie kan levere så mye som 40% mer varme ved -25 grader ute, enn en panelovn med samme effekt. Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer i model S, men jeg skulle tro den har varmepumpe og at den hadde vært nyttig både ved småturer og ved lengre turer i sterk kulde (der varmeeffekten ved bruk er lavere enn det som skal til for å få 30 grader driftstemperatur i batteriet.) Varmepumper/AC kan riktignok ikke gå i både varme og kjølemodus samtidig så bilen kan utsettes for ultimatumet enten varme kupeen eller kjøle batteriet, i noen tilfeller.

Det hadde vært fint med noe offisiell info om hvordan det fungerer og ikke fungerer.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA