Fortum Rundomkring

Startet av Panduck, lør 24. feb 2018, kl. 00:44

« forrige - neste »

Panduck

Med tanke på de opplevelsene jeg har med fortum sin mangelfulle håndtering av "litt mindre innbringende ladere", lurer jeg på hvordan det er rundomkring i Norge. Hvilke opplevelser har folk?

Fra mitt innlegg på deres FB-vegg:

Igjen var jeg på Kløfta for å prøve laderen jeg melte var ødelagt 19 januar. Fremdeles var CCS delen så smadret at jeg ikke fikk satt den inn i bilen, som den var 19 januar. "alt ok" i følge appen. Kjørte til naboladeren, som nå hadde en så ødelagt CCS plugg at den ikke klarte å låse seg fast i bilen min, noe som gjorde at lading ikke fikk starte.

Så, ingen lading på Kløfta. Forresten, på Nebbenes på Eidsvoll Verk, det lyser fremdeles rødt i to av fire AC ladere, mens det alltid står at "alt fungerer" på kartet deres. Dette har blitt sagt fra om for lenge siden. Ene AC laderen på Råholt Amfi har vært i rødt i langt tid (selv om et av ladepunktene står grønt på kartet, også dette har dere fått beskjed om for lenge siden). AC 22kW laderen ved siden av virker, men er jo veldig løs og vinglete, da den ble rygget på av en person som nok kjørte en litt større bil enn de var komfortabel med. Dette vet jeg, da var parkert ved siden av når det skjedde. Dette er rimelig lenge siden, jeg ga beskjed, og dere sa at "den laderen må vi jo feste". Det ble satt opp sperrestolper foran laderen, men laderen er så løs at man må holde den på plass når man setter inn ladekabelen.

Dette er altså ladere jeg kjenner til da det er i området jeg bor. Det får meg til å lure på hvordan det er andre steder i landet. Det er jo fint at nye ladesteder popper opp, og at enkelte steder kanskje ikke er så viktige lengre (KB-senteret på Kløfta?), men man bør kunne stole på appen, og har dere ikke interesse av å vedlikeholde ladere på et sted, bør de kanskje tas vekk.

diax

Jeg tror ikke dette går på om de ønsker eller ikke ønsker vedlikeholde og/eller utbedre. De møter nok det samme som andre CPOer av hurtigladere og andre som leverer sakte og semi-hurtig lading til borettslag o.l., - og det er en pågang langt over hva organisasjonen overhodet er i stand til å takle. Det er gjort enorme investeringer i flere år uten særlig inntjening, og eierne er nok interessert i å se at det faktisk er en business case og at de leverer bærekraftig tall før de får rekruttere. Det blir en litt høna eller egget situasjon, og jeg er overbevist om at det vil bedre seg. I mellomtiden er det viktig at vi forbrukere fortsetter å melde om feil. I tillegg til å ringe supporttelefonen kan det være greit å sende en epost. Kontinuerlig forbedring er en kjent begrep i prosessindustrien, og selv om ting ikke er perfekt er det viktig å bidra til å forbedre. Det går i riktig retning.

Panduck

Vel, de kan i det minste flagge ladere som har blitt meldt feil som "ikke fungerende". Om det tar tid før ting blir rettet, greit, men det kan da ikke være allverdens å flagge en lader som "ikke fungerende" i kartet, når den ikke har fungert på lang, lang tid.

geear

Siste innlegg støttes, helt greit at det er feil på ladere, ofte er ikke leverandøren skyld i det i det hele tatt, men må merkes i app!

Madammen brukte tre timer ekstra fra Tønsberg til Sandnes for et par uker siden på grunn av først et defekt (antageligvis påkjørt) støpsel i Kristiansand (usikker på om det var GK eller Fortum, denne kunne uansett akkurat ha skjedd), og to defekte hurtigladere hos Fortum på Pitstop Lyngdal. Da hun ringte inn om sistnevnte så sa de selv på kundeservice at "ja, det var mange som rapporterte problemer med de", og allikevel stod de som at de var i orden. Det hører med til historien at hun måtte snu og kjøre tilbake for å ende opp i ladekø i Lyngdal, og at det derfor tok enda mer tid.

Jeg var på langtur samtidig, og mens hun stod i ladekø og ventet på Leafer som ikke ladet og bare kaos, så kom jeg inn på åtte av åtte ledige Tesla SuCer i Bygland med andre bilen, og fikk en skikkelig vekker på hva ladenettverket virkelig betyr, både at det er ledig og at det faktisk blir vedlikeholdt og virker når man trenger det. Dette er og blir en stor utfordring fremover.

jkirkebo

Sitat fra: gr på tir 27. feb 2018, kl. 08:54
Jeg var på langtur samtidig, og mens hun stod i ladekø og ventet på Leafer som ikke ladet og bare kaos, så kom jeg inn på åtte av åtte ledige Tesla SuCer i Bygland med andre bilen, og fikk en skikkelig vekker på hva ladenettverket virkelig betyr, både at det er ledig og at det faktisk blir vedlikeholdt og virker når man trenger det. Dette er og blir en stor utfordring fremover.

Vedlikeholdt? Tja. 30/12 i fjor var 3 av 10 stolper på SC Lillehammer ute av drift og det var anslagsvis 15 biler i kø. To av de tre stolpene hadde vært ute av drift LENGE...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

pudderjagar

Hadde brukt ein vanleg hurtiglader då. Stå i kø er uaktuelt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

geear

Kjipt hvis det er tilfelle, har ikke opplevd å treffe noen defekte stolper på SuC selv, men like fullt, om det skjer så kan jeg velge å kjøre på en chademo-lader, eller i verste fall forholdsvis rask lading på en type 2 lader. Det er iallfall ingen andre som har større valgfrihet. Inntoget av Model 3 vil nok fort vise seg å bli en utfordring, men det får en ta når det kommer.

Meldte forresten inn feil på en Fortum type 2-stolpe for noen uker siden, og har ikke hørt et kvekk fra de.

svingen

@gr du hører aldri noen ting har vel meldt inn rundt 10 feil på snart 5 år,egentlig greit da jeg skjelden trenger å få beskjed att en lader er fiksa da det nok er flere mnd til neste gang jeg bruker den
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Rollep

Sitat fra: gr på tir 27. feb 2018, kl. 08:54Madammen brukte tre timer ekstra fra Tønsberg til Sandnes for et par uker siden på grunn av først et defekt (antageligvis påkjørt) støpsel i Kristiansand (usikker på om det var GK eller Fortum, denne kunne uansett akkurat ha skjedd), og to defekte hurtigladere hos Fortum på Pitstop Lyngdal. Da hun ringte inn om sistnevnte så sa de selv på kundeservice at "ja, det var mange som rapporterte problemer med de", og allikevel stod de som at de var i orden. Det hører med til historien at hun måtte snu og kjøre tilbake for å ende opp i ladekø i Lyngdal, og at det derfor tok enda mer tid
Ting som dette gjør at jeg er meget skeptisk til å bruke elbilen på langtur, derfor bruker jeg den kun for kjøring i nærområdet. Men selv da opplever jeg ofte problemer. Senest for et par uker siden da jeg kom inn til Kvadrat med 10% på batteriet. Der finnes det som kjent 4 Grønn Kontakt hurtigladere og 4 flexiladere. Prøvde 2 hurtigladere og 3 flexiladere som var ledige men fikk ikke startet lading på noen av dem, koblet ut direkte med en eller annen feilmelding type jordingsfeil og lignende. Ettersom der sto andre biler, både i3 og Leaf som ladet uten problem fryktet jeg rett og slett at det var noe galt med bilen min. Satte kursen mot BMW på Forus men tenkte jeg gjør et siste forsøk på Circle K stasjonen på Forus og der gikk det utmerket fint å lade, forstå det den som kan.

Planer om kjøring i utlandet har jeg forlengst slått fra meg, bare tanken på å måtte rigge meg til med en bråte forskjellige kort og apper har effektivt fjernet lysten på denslags turer.

Nei, den så kalte elbilrevolusjonen ligger nok rimelig langt inn i fremtiden.

Øyvind.h

Det er ikke uten grunn det var nytteløst å introdusere I-Pace og E-tron som alternativer for foreldrene mine nå. De nektet å kjøpe noe annet enn Tesla inntil andre aktører har vist noe som fungerer like bra.

Kona brukte 4,5 timer fra hytte syd for Strømstad til Oslo med Leaf`en.
Brikke som ikke fungerte, ladere ute av drift og ladekø. Slått sammen med et batteri som var alt for lite til 14 mils tur i 100-sone.

De hadde riktignok en kort stans for å handle i Strømstad, så turen ble vel ca 4 timer på veien. Normalt skal turen ta 1,5 timer.

Jeg har meldt inn problemer til Fortum et par ganger, men får stort sett bare svaret "alt er ok" fordi det ser OK ut hos dem eller fordi andre har klart å lade på de samme laderne senere samme dag.

Men noe jeg har notert meg som viktig er å preferere brikke fremfor SMS. SMS/nettside hos Fortum har jeg hatt mye problemer med. Brikke skal visstnok være mye mer stabilt. Og har man ladet på en stasjon en gang før med brikke er brukerinfo lagret lokalt og du får ladet selv om nettverket er nede.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pudderjagar

Eg kjøre Bergen Hallingdal kvar helg via Aurland Hol. Ein tur på 250km med 1 generasjon Zoe. Har aldri hatt problemer verken med ladere, betaling eller kø så dette er ikkje noko argument for å droppe elbilen. Men kjører du i rushtida så må ein regne med littegrann. Da har og mykje med kva elbil ein velger til langkjøring.

Brikke til Fortum og Grønn kontakt er eit must enkelt og greit. Har ikkje hatt problem med dei. Men app og SMS er noko riktig herk.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hanche

Jeg har kjørt mye langtur med min bil i de snart to årene jeg har hatt den, og knapt hatt problemer. Snodig nok ble det skikkelig vanskelig først i går, da jeg litt uventet fikk behov for hurtiglading i nærområdet der jeg bor. To ladere fra GK nektet plent å gjenkjenne ladebrikken fra elbilforeningen, og to andre ladere fra Fortum var ute av drift (alle fire var veefil-ladere, for øvrig). Heldigvis fikk jeg til sist liv i en litt bortgjemt hurtiglader rett ved der jeg jobber (ikke veefil).
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020

Burger

Har hatt ett par tilfeller der elbilforeningas brikke ikke virker, men kjapp telefon til fortum eller gk sin support og de starter ladingen for meg. Prøver å få de til å sette lading på kontoen min siden de trenger penger for å bygge ut videre, men får det gratis i stedet dersom de ikke klarer å få laderen til å gjenkjenne brikken min.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

geear

Vi hadde også kjørt langt og mange langturer med elbil før den siste turen beskrevet over her, men det er en mager trøst at det ofte går fint, når man står der og da med en toåring i bilen og bruker 12 timer fra Tønsberg til Sandnes, i stedet for normalt 7-8 timer med Tesla eller fossilbil. Riktig nok kan man ha tekniske feil på disse også, men her var det feil helt utenfor vår kontroll.

Øyvind.h

Foreldrene mine kjørte Leaf i drøye 3 år før de gikk lei av rekkevidde og ladeproblemer og byttet til Model S.

I fjor sommer skulle et vennepar besøke oss på hytta med sin nyervervede Leaf 30kWh. Jeg insisterte på at de fint kunne kjøre 14 mil på sommeren med den, men de syntes det var for knapp margin når de kom til Nordby. Først slet de med å finne laderne, så var den eneste ledige defekt. Heldigvis ble en fungerende lader ledig relativt raskt, og selv om brikken ikke fungerte klarte jeg etter et par forsøk å få fjernstartet ved å gå inn via nettleseren.

Rundt nyttår var jeg innom superchargeren på Lillehammer. Første gang på nærmere 5 år at jeg har opplevd et problem, men da var flere av stolpene ute av drift. En i kø når jeg kom. 5 i kø når jeg dro. Senere på dagen hadde køen blitt enda større. Men Lillehammer er kjent for stor pågang utfartsdager. Ettersom jeg ikke fikk toppet opp like mye på Lillehammer som forventet satset jeg på å lade når vi handlet på Kiwi samme helg. Der var 2 av 3 CHAdeMO ladere håpløse å få i gang. Siste fungerte heldigvis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA