Nye Leaf testet i TU

Startet av Mobileum, fre 23. feb 2018, kl. 16:00

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Crown på tir 27. feb 2018, kl. 13:03
Sitat fra: Bjoris på tir 27. feb 2018, kl. 11:06
Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å betale 270 med Agrol avtale på en Nordic? Jeg betalte 244 for Tekna så kjøpte jeg vinterhjulene utenom så den kostet 253 totalt. Har en kollega som gav 290 for sin Ionic, har ikke sjekket så mye mer da den uansett ikke var aktuell pga plassen

6,6kW lader du også? Vinterhjul (originale), metallic lakk, skvettlapper. vindavvisere, støtfangerbeskyttelse, innstegslister, sidelister, bagasjeromsmatte i tillegg.  307.000 før rabatt.

Ok, mye ekstra da;) Jeg ønsket meg den laderen, men det var for lang leveringstid, men fåe den nå da;)

Bjoris

Sitat fra: Crown på tir 27. feb 2018, kl. 13:03
Sitat fra: Bjoris på tir 27. feb 2018, kl. 11:06
Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å betale 270 med Agrol avtale på en Nordic? Jeg betalte 244 for Tekna så kjøpte jeg vinterhjulene utenom så den kostet 253 totalt. Har en kollega som gav 290 for sin Ionic, har ikke sjekket så mye mer da den uansett ikke var aktuell pga plassen

6,6kW lader du også? Vinterhjul (originale), metallic lakk, skvettlapper. vindavvisere, støtfangerbeskyttelse, innstegslister, sidelister, bagasjeromsmatte i tillegg.  307.000 før rabatt.

Crown

Sitat fra: Bjoris på tir 27. feb 2018, kl. 17:43
Ok, mye ekstra da;) Jeg ønsket meg den laderen, men det var for lang leveringstid, men fåe den nå da;)

Her jeg bor så kjører vi ofte kolonner på 8-10 Leafer om morgenen, så vi kjøpte det vi kunne av utvendig stæsj for å skille den litt ut på parkeringsplassen :-D Den nye blir nok en flott bil. Kjørte bak en ny hvit i dag, veldig fin!
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Joltus

https://www.tu.no/artikler/nissan-ingen-grunn-til-a-tvile-pa-forbrukstallene-pa-nye-leaf/431359

Nissan kommenterer testen. Peker på de samme tingene som blir nevnt her, men innser at de ikke er i nærheten av ionic.

Ebe

Sitat fra: EspenM3 på tir 27. feb 2018, kl. 16:12
Sitat fra: Ebe på tir 27. feb 2018, kl. 15:55
Sitat fra: tomrh på søn 25. feb 2018, kl. 20:49
1,95 kWh/mil i ensifret minus? Det er jo verre enn jeg bruker med gammel-Leafen på 90-vei pendling i TOsifret minus...

Det er en del stopp-start på denne testen. Stopper for bilder osv.

Og i det virkelige liv så starter og stopper man jo aldri  :D

Joda, men det var også poenget  ;)

Å sammenligne forbruk til hverdagsbruk (flere stopp) og langtur (ingen stopp) blir som å sammenligne epler og pærer. Ett godt eksempel på det er Mercedes sitt hverdagsforbruk. I følge folk her på forumet er det 50% av vanlig rekkevidde.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

EV-FTW

Sitat fra: Joltus på tir 27. feb 2018, kl. 19:50
https://www.tu.no/artikler/nissan-ingen-grunn-til-a-tvile-pa-forbrukstallene-pa-nye-leaf/431359

Nissan kommenterer testen. Peker på de samme tingene som blir nevnt her, men innser at de ikke er i nærheten av ionic.

«Det rimer også med WLTP-tallene som Nissan selv oppgir av forbruk på blandet kjøring, nemlig 19,4-20,6 kWh/100 km.»

Så også ut fra WLTP har Leaf et rimelig høyt forbruk.
Temmelig likt som den gamle modellen.

Er skuffende at de på en ny modell ikke har fått forbruket ned mer.

Mitt krav til ny elbil er at den skal klare å kjøre fra Stavanger til Kristiansand uten å lade. Uansett årstid.
Nye Leaf er i grenseland, hvertfall vinterstid.

Den må altså klare minimum 25 mil med normal kjøring, for min del. Her i området er det stort sett rundt 0 grader vinterstid, så -10 og kaldere hører sjeldenhetene til.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Beckern

Sitat fra: Bjoris på man 26. feb 2018, kl. 23:42
Sitat fra: Øyvind.h på man 26. feb 2018, kl. 20:45

Drøyeste forbruket jeg har sett rapporter så langt er en på Facebook som kjørte 100km Oslo-Moss-Oslo i dag i 100km/t -16 grader.
Brukte visstnok 80%.

Ganske sprøtt forbruk og her ser en nok ulempen med manglende oppvarming av batteri i kombinasjon med sprengkulde og høy fart... Bra vi her vestpå normalt ikke ser i nærheten av slik temp (ikke slik fart heller haha). MEN nå skal vi faktisk få -10, kan ikke huske sist det var så kaldt...
Tror ikke dette har med manglende varming å gjøre men med kulde, lavt lufttrykk i dekkene (pga kulde) høy temp inne, sterk vind, høy fart osv. Dersom batteriet er kaldt med det forbruket er det en alt for effektiv kjøling som er problemet, ikke mangel på oppvarming.

knut3448

Sitat fra: Øystein K på tir 27. feb 2018, kl. 22:14

Enig. Det er rart folk reagerer slik på dette, EPA-tallene har jo vært kjent lenge. Det er skuffende at den nye modellen ikke er mer effektiv. Kan det være at e-pedal bidrar litt ved å koble inn friksjonsbremsene unødvendig ofte?

Magster

Uforsiktig bruk av e-pedal vil også øke forbruket, hver gang man gasser eller bremser for mye og korrigerer med pedalen, vil en smule energi gå tapt. De som kjører i3 har erfaring med dette :)

moby666

i3 har vel bare regen på bakhjulene?

Sitat fra: Magster på ons 28. feb 2018, kl. 15:41
Uforsiktig bruk av e-pedal vil også øke forbruket, hver gang man gasser eller bremser for mye og korrigerer med pedalen, vil en smule energi gå tapt. De som kjører i3 har erfaring med dette :)

Magster

Ja, men poenget var energien som går tapt pga virkningsgraden til motoren, og motstand i strømkretsen hver gang man korrigerer hastigheten, hvis man har vært for ivrig. Har ikke kjørt ionic, men mener den har en mye svakere regenerering og mulighet for å "seile"? Dette kan man gjøre i i3 også, men må da passe mye mer på hvordan man bruker gasspedalen. Tenker nye Leaf er noe lik i3 her?

tuono

Ioniq har tre regenereringsnivåer pluss seiling.
Så neste tema får bli i hvilken grad dette ble brukt likt mellom bilene  :)

Bjoris

Sitat fra: knut3448 på ons 28. feb 2018, kl. 15:28
Sitat fra: Øystein K på tir 27. feb 2018, kl. 22:14

Enig. Det er rart folk reagerer slik på dette, EPA-tallene har jo vært kjent lenge. Det er skuffende at den nye modellen ikke er mer effektiv. Kan det være at e-pedal bidrar litt ved å koble inn friksjonsbremsene unødvendig ofte?

Bil1 hentet en på Østlandet og rapporterte om nettopp dette, at regen forsvant helt når bremsene overtok, han brukt 187 wh pr km til Haukeligrend og 167 derfra til Eikelandsosen, det er ca 800 høydemeter opp til Haukeligrend og Eikelandsosen ligger ved sjøen så forskjell i forbruk viser at det er noe som ikke er som normalt...

mdeekay

It seems like regen is not calculated as negative consumption. Consumption is just shown as 0 wh/km even though it regenerates energy. So don't trust the shown consumption in the drive computer. Better calculate it by used battery and driven km.

Here is a video where teslabjørn drives downhill a lot and gains energy, but the shown consumption is still positive.

https://youtu.be/dbQSMsvNpHc

Chrian

Gen 1 Leaf sin forbruksmåler regner ikke ned når en regenererer, men når en begynner å bruke strøm igjen måler den ikke forbruk før den regenererte strømmen er brukt.
Etter en lang nedoverbakke kan en da kjøre ganske langt før den igjen registrerer forbruk i bilens forbruksmåler.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA