Nye Leaf testet i TU

Startet av Mobileum, fre 23. feb 2018, kl. 16:00

« forrige - neste »

svmell

Når fossil biler testes, er det som oftest andre egenskaper enn marginale effektivitetsforskjeller som vektlegges. Her er det blitt et religiøst forhold  ;)

Beckern

Sitat fra: Øystein K på man 26. feb 2018, kl. 09:17
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.

Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.

Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.

Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og. 

Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se

jman76

Sitat fra: bjoris på man 26. feb 2018, kl. 09:49
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.

Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.

Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.

Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og. 

Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se

EV-FTW

Sitat fra: Beckern på man 26. feb 2018, kl. 11:32

Blir spennende å se
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EspenM3

Sitat fra: Øystein K på man 26. feb 2018, kl. 13:16
Sitat fra: Beckern på man 26. feb 2018, kl. 11:32

Blir spennende å se

Bjoris

Bilene hadde samme kjøreforhold og med så mange tester og forskjellige førere tror jeg ikke det er mulig at en bil får jevnt over mer forbruk hele tiden enn den burde ha.

Vi har også sett i andre tester på youtube f.eks at forbruket dessverre ikke er spesielt bra, men jeg syns det virker litt rart at det er "spesielt" dårlig også.

Når bilen er kjørt med Tekna felger så har den 90% sannsynlig blitt kjørt med 17 toms 215 dekk. Dette betyr ikke allverden, men ca 10% blir det fort og mer skal det ikke til før forbruket på Leafen er "innanfor".

Det som ikke skrives noe er om lufttrykk, når en først måler på 100 delen så er det avgjørende at bilene kjøres med likt dekktrykk og som nevnt av andre før, temperaturen i bilene burde vært målte med måler og ikke bare på klimaanlegget, men så er det igjen grenser for hvor vitenskapelig dette kan gjøres...

Jeg føler meg rimelig sikker på at den nye Leafen ikke bruker mer enn den gml, isåfall er det jo helt bak mål av Nissan, jeg hadde forventet at den skulle gå noe rimeligere, men det ser ikke slik ut så det får en nok ikke gjort noe med anne enn at det antakelig er mer å hente på effektiv kjøring på Leaf enn Ionic.

Det er også ett spørsmålstegn denne e-pedalen, rykter vil ha det til at den lett går over til bare å bruke bremsene og vil i såfall også ødlegge noe for ett bra forbruk...

Men hadde jeg eid Ionic så ville jeg selvsagt tenkt at det var ett smartere valg enn Leafen, men så var det dette med prisen da...

Joltus

Eg hadde sannsynligvis eid en ionic hadde det gått an å få tak i en innen normal tid når det ble aktuelt.

Men valgte da heller den nyere, med minst like god rekkevidde og en hel del andre ting som gjør den til et bedre valg for min del.

Den har et MERKBART mye større bagasjerom.
Den har en del knæsje ting, pro pilot, epedal.
Den ser mye bedre ut (subjektiv sak selvsagt)

Men hadde ikke stusset på en ionic. Det var overhodet ikke uten grunn eg vurderte den....

EspenM3

Sitat fra: bjoris på man 26. feb 2018, kl. 13:43
Bilene hadde samme kjøreforhold og med så mange tester og forskjellige førere tror jeg ikke det er mulig at en bil får jevnt over mer forbruk hele tiden enn den burde ha.

Men hadde jeg eid Ionic så ville jeg selvsagt tenkt at det var ett smartere valg enn Leafen, men så var det dette med prisen da...

Ja, at Ioniq er billigere enn Leaf du tenker på?  :D

EV-FTW

Ja, det snakkes om pris. Og fakta er jo at Ioniq er billigere enn Leaf. Ja Leaf har er større batteri, men da ikke mye lengre rekkevidde.
Men den er litt større, og har e-pedal ( som jonkam diskuteres om er bra) og propilot, men da bare på Tekna.
Og Tekna med vinterdekk kommer på 310-320 000.

Levering er dog en fordel. Bestiller du Leaf nå, får du den i september/oktober. Jeg ringte akkurat 4 forhandlere, og samme svar.
Det er en stund, men vesentlig kortere enn Ioniq.

Ellers finnes det jo flere brukte eller importere Ioniq på markedet. Fra 270 og opp til 330 000. Så er mulig å få med en gang om ønskelig.

Leaf og kan man få med en gang om ønskelig, men der ligger prisene på 330 opp til 350 000.

Da hadde jeg heller kjøpt eGolf.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Sitat fra: Øystein K på man 26. feb 2018, kl. 14:47
Ja Leaf har er større batteri, men da ikke mye lengre rekkevidde.
Men den er litt større.

Over 4 mil lengre ihht epa.... Da er ihvertfall testen satt opp likt, så vil eg tro vinterforhold minsker denne forskjellen litt ekstra siden ionic er en del mer effektiv.

Vil si det er en grei forskjell i rekkevidde....

EV-FTW

Sitat fra: Joltus på man 26. feb 2018, kl. 15:51
Sitat fra: Øystein K på man 26. feb 2018, kl. 14:47
Ja Leaf har er større batteri, men da ikke mye lengre rekkevidde.
Men den er litt større.

Over 4 mil lengre ihht epa.... Da er ihvertfall testen satt opp likt, så vil eg tro vinterforhold minsker denne forskjellen litt ekstra siden ionic er en del mer effektiv.

Vil si det er en grei forskjell i rekkevidde....

Ja, jeg håper jo den har lengre rekkevidde.
Men ser vi på denne testen, viste deg seg at den ikke hadde særlig mye lengre rekkevidde. Og at den lader tregere , så du vil sånn sett komme fortere frem med Ioniq.

Jeg er veldig fornøyd med Leafen min, men er usikker på om jeg kjøper ny Leaf da jeg ser andre alternativer er langt mer effektive.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Ja hvis målet er mest mulig effektiv bil så er det vel ikke noe å lure på? Eg foretrekker faktisk å kjøre det du kaller "ikke særlig mye lengre rekkevidde" på en lading. Så lenge eg har nok til å ikke lade er eg nøgd.

Og på andre føre enn vinterføre viser jo som nevnt EPA at leafen har det eg kaller betydelig lengre rekkevidde.

Eg er stygt redd for, og håper igrunn, at de har klura noe til i den testen. Hvis det stemmer at det er 17 tommere på leafen så er det først og fremst en flause. Men deretter er det ganske stor påvirkning. På WLTP som ikke er snøtest skiller det 15km på 16 og 17 tommerne. På vinter snøføre vil dette være enda mer.

EV-FTW

Sitat fra: Joltus på man 26. feb 2018, kl. 18:11
Ja hvis målet er mest mulig effektiv bil så er det vel ikke noe å lure på? Eg foretrekker faktisk å kjøre det du kaller "ikke særlig mye lengre rekkevidde" på en lading. Så lenge eg har nok til å ikke lade er eg nøgd.

Og på andre føre enn vinterføre viser jo som nevnt EPA at leafen har det eg kaller betydelig lengre rekkevidde.

Eg er stygt redd for, og håper igrunn, at de har klura noe til i den testen. Hvis det stemmer at det er 17 tommere på leafen så er det først og fremst en flause. Men deretter er det ganske stor påvirkning. På WLTP som ikke er snøtest skiller det 15km på 16 og 17 tommerne. På vinter snøføre vil dette være enda mer.

Ja, det er mulig å håpe.
Men andre tester gjort på YouTube av diverse folk, viser desverre at Leaf har et høyt forbruk.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bjoris

Sitat fra: Øystein K på man 26. feb 2018, kl. 18:38
Sitat fra: Joltus på man 26. feb 2018, kl. 18:11

Ja, det er mulig å håpe.
Men andre tester gjort på YouTube av diverse folk, viser desverre at Leaf har et høyt forbruk.

Det er nå avklart at den gikk på 17 tommere, sjekk tabellen i testen som nå er endret, tipper det også var 215 og ikke 205, men det vet jeg jo heller ikke, mulig det er lovlig uten at felgen blir for stor med 205 vs 215 på vinterhjulene, men blir lite luft i dekken av sånt!

Ang pris så vet jeg bare at vår LE koster 265 for oss eks vinterhjul. Trodde Ionic var dyrere, men Agrol avtalen ble gunstig spes på LE utgaven!

Joltus

Flaut av Nissan. Dette taper de masse på.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA