Nye Leaf testet i TU

Startet av Mobileum, fre 23. feb 2018, kl. 16:00

« forrige - neste »

moby666

Av alle elbiler er det i3 og trillingene som har dårligst regen. Regen på bakhjulene gir dårlig effekt og er livsfarlig på vinterføre.

Sitat fra: Magster på ons 28. feb 2018, kl. 16:09
Ja, men poenget var energien som går tapt pga virkningsgraden til motoren, og motstand i strømkretsen hver gang man korrigerer hastigheten, hvis man har vært for ivrig. Har ikke kjørt ionic, men mener den har en mye svakere regenerering og mulighet for å "seile"? Dette kan man gjøre i i3 også, men må da passe mye mer på hvordan man bruker gasspedalen. Tenker nye Leaf er noe lik i3 her?

mdeekay

Sitat fra: Chrian på ons 28. feb 2018, kl. 20:51
Gen 1 Leaf sin forbruksmåler regner ikke ned når en regenererer, men når en begynner å bruke strøm igjen måler den ikke forbruk før den regenererte strømmen er brukt.
Etter en lang nedoverbakke kan en da kjøre ganske langt før den igjen registrerer forbruk i bilens forbruksmåler.

In the video the consumption increases immediately after he accelerates again. All in all he gained several percentage and got a consumption greater 0.
Looks like in the new Leaf the regen is not well considered in the average consumption.

tomrh

Sitat fra: moby666 på ons 28. feb 2018, kl. 22:09
Av alle elbiler er det i3 og trillingene som har dårligst regen. Regen på bakhjulene gir dårlig effekt og er livsfarlig på vinterføre.
Uenig her. Mieven vår regenerer bedre enn Leafen og er også den vi helst foretrekker å kjøre ned glatte bakker pga brems i regen. Leafen er livsfarlig her i vår lokale nedoverbakke med krapp sving, for om jeg kjører i svært lav fart (~5 km/t) nedover og bremser, så låser bremsene hjulene. ABS virker bare i litt større fart.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Magster

I3 dårligst regen? nå har jeg hørt det også.

Bjoris

TeslaBjørn viser at strømmåleren i den nye ikke kan gå på minus, så der økte forbruket på vei nedover, antakelig fordi det skulle stått minus fremfor antar jeg. Han regenererte 10-15% tror jeg nedover fra denne vulkanen på Tenerif uten at forbruket kom på minus

Cowboystrekk

Sitat fra: Magster på ons 28. feb 2018, kl. 16:09
Ja, men poenget var energien som går tapt pga virkningsgraden til motoren, og motstand i strømkretsen hver gang man korrigerer hastigheten, hvis man har vært for ivrig. Har ikke kjørt ionic, men mener den har en mye svakere regenerering og mulighet for å "seile"? Dette kan man gjøre i i3 også, men må da passe mye mer på hvordan man bruker gasspedalen. Tenker nye Leaf er noe lik i3 her?
Kjenner meg ikke igjen i dette i TMS RWD. Har kun opplevd en gang at regen på bakhjulene var en ulempe da jeg kjørte på speilholke med flere cm vannlag hvor bilen vred seg litt mot sidene når jeg regenererte mye, men tipper regen foran heller ikke hadde vært en god deal.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

moby666

Regen på i3 fungerer ikke når bilen er kald eller batteriet er "fult". Test feks Ioniq så kan du se hvor bra regen kan bli...

Sitat fra: Magster på ons 28. feb 2018, kl. 23:15

I3 dårligst regen? nå har jeg hørt det også.

jkirkebo

Sitat fra: moby666 på fre 02. mar 2018, kl. 12:14
Regen på i3 fungerer ikke når bilen er kald eller batteriet er "fult". Test feks Ioniq så kan du se hvor bra regen kan bli...

Regen fungerer ikke på noen elbiler om batteriet er kaldt nok eller fullt nok. Enkel fysikk. Om Ioniq bremser når du slipper gasspedalen selv om batteriet er gjennomkaldt så er det bremsene som benyttes. Lite effektivt i så fall.

Hurtiglading (som regen egentlig er) av kalde batterier vil ødelegge de.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Crown

Sitat fra: jkirkebo på fre 02. mar 2018, kl. 12:39

Regen fungerer ikke på noen elbiler om batteriet er kaldt nok eller fullt nok. Enkel fysikk. Om Ioniq bremser når du slipper gasspedalen selv om batteriet er gjennomkaldt så er det bremsene som benyttes. Lite effektivt i så fall.

Så vidt jeg ser på energiforbruksmåleren så regenerer Ioniq helt fint på kaldt batteri, og også en stund når det er ladet opp til 100%, fordi det er en del igjen til toppen.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tuono

Hvor henter du dette i fra????

AppleKnocker

Regen på glatt føre er helt kurant. Alle biler jeg har kjørt reduserer kraften på regen når hjulene er i ferd med å låse seg.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jkirkebo

Sitat fra: Crown på fre 02. mar 2018, kl. 12:54

Så vidt jeg ser på energiforbruksmåleren så regenerer Ioniq helt fint på kaldt batteri, og også en stund når det er ladet opp til 100%, fordi det er en del igjen til toppen.

Da har vi forskjellige definisjoner på "kaldt batteri". Jeg ladet Teslaen litt i går, da sto temperaturmåleren på -29 og den hadde stått stille i et par døgn. Tipper batteriet holdt mellom -15 og -20 grader. Det tok da en drøy time med batterivarming før lading startet. Og når den startet så startet den sakte, og rampet pent oppover.

Å fylle på med titalls kW med regen på et batteri som holder minusgrader vil ødelegge det. Det er ingen spesiell batterikjemi i Ioniq som tåler dette vesentlig bedre enn f.eks batteriet i i3 eller Leaf. Selvsagt kan man få noe regen, det som går til forbruk i bilen kan jo hentes fra regen (varmeapparat osv.). Men det blir ganske begrensede mengder. Om bilen bremser like bra ved pedalslipp når batteriet er kaldt som varmt må bremsene være i bruk.

Om batteriet er ladet til f.eks 90% kan du nok få regen en stund ja. Men kjør f.eks ned fjellet på Fv250 ned til Vingrom (nesten 10km med sterkt fall) så vil nok regen bli rimelig begrenset etterhvert.

Sitat fra: tuono på fre 02. mar 2018, kl. 13:24

Hvor henter du dette i fra????

Almenkunnskap om lithium-batterier. De tåler ikke å lades raskt i sterk kulde. Ved -20 må man helt ned i ca. 0,02C (dvs. godt under en kilowatt på et 30kWh batteri) for ikke å skade det.

Det står litt om det f.eks her: https://electronics.stackexchange.com/questions/263036/why-charging-li-ion-batteries-in-cold-temperatures-would-harm-them
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

moby666

Kanskje ikke disse begrensningene gjelder på litium polymer batterier, slik som soul og Ioniq benytter...?

Bjoris

Spurte selgeren min om dette med forbruk i dag og de mener at det var uheldig å bruke en helt nye bil til denne testen, i tillegg hadde den, som Teslbjørn sin testbil, lite økonomiske dekk (215/50-17). De opplevde bedre rekkevidde på sin testbil nå enn når den var helt ny og spesielt kombinasjon helt ny bil og kulde trodde det var lite ideelt... Men Nissan tar dette alvorlig og har rapportert tilbake til Nissan. Dette har vi jo les om også, men vi får nå se...

Jeg fikk garantier for at min bil blir levert med Nokian R2 dekk, disse er veldig effektive og hadde på Leaf30 vesentlig lengre rekkevidden enn 17 toms Dunlop dekkene på sommeren

EV-FTW

Sitat fra: Bjoris på fre 02. mar 2018, kl. 15:42
Spurte selgeren min om dette med forbruk i dag og de mener at det var uheldig å bruke en helt nye bil til denne testen, i tillegg hadde den, som Teslbjørn sin testbil, lite økonomiske dekk (215/50-17). De opplevde bedre rekkevidde på sin testbil nå enn når den var helt ny og spesielt kombinasjon helt ny bil og kulde trodde det var lite ideelt... Men Nissan tar dette alvorlig og har rapportert tilbake til Nissan. Dette har vi jo les om også, men vi får nå se...

Jeg fikk garantier for at min bil blir levert med Nokian R2 dekk, disse er veldig effektive og hadde på Leaf30 vesentlig lengre rekkevidden enn 17 toms Dunlop dekkene på sommeren

Blir spennende å se hva som faktisk er tilfelle. Å høre på en selger er jo ikke akkurat det sikreste.

Tenker vi får se hva Teslabjørn og etterhvert andre kommer med av resultater.

For min del er det såpass lite forskjell fra 30 Leaf opp til 40 at jeg står over denne gang.

Venter heller på 60 eller Kona.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA