Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Leaf testet i TU

Startet av Mobileum, fredag 23. februar 2018, klokken 16:00

« forrige - neste »

Bondeknøl

Ett lite hus varmes jo opp kjappere enn ett stort hus. Er det ikke slik med biler også?

Crown

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 25. februar 2018, klokken 10:31
Ett lite hus varmes jo opp kjappere enn ett stort hus. Er det ikke slik med biler også?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Bondeknøl

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.

Kjell Leaf

#33
Når man under testen setter temp i kupeen på 20 grader burde man måle temperaturen. Dersom en gir 21 grader og en annen 19 grader så utgjør det en del på forbruket. Det er også viktig at bilene blir oppvarmet samtidig. Det tar lang tid før kupeen er gjennomvarm, altså at tak, gulv, dører og vinduer har tatt til seg nok varme til at varmen kun trenger å vedlikeholdes. I en elbil bør varmeisolering av kupe ha høy prioritet. Hadde vært morsom å se nedkjølte biler bli varmer til 20 grader, for deretter å se hvor fort temperaturen synker.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

rmon

Kan se ut som at WLTP ikke er så gal...




Version                    Visia and Acenta (16 inch wheels)         N-Connecta and Tekna (17 inch wheels)
WLTP city range                   415 km (257 miles)                  389 km (242 miles)
WLTP combined range           285 km (177 miles)                 270 km (168 miles)
WLTP combined efficiency   19,4 kWh/100 km                  20,6 kWh/100 km

Kilde: https://pushevs.com/2018/01/11/2018-nissan-leaf-gets-wltp-ratings/

Finnøy (Arne Johan Larsen)

WLTP (og EPA) rekkevidder har allerede vært tilgjengelige på Elbilforum en stund ;)

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

tomrh

1,95 kWh/mil i ensifret minus? Det er jo verre enn jeg bruker med gammel-Leafen på 90-vei pendling i TOsifret minus...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Hvis vi ser på elbil.no sin versjon: https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/ så kjørte de et par sløyfer med lav snitthastighet og fulladede kalde batterier. Leaf har da null regenerering og vil følgelig ha helt elendig forbruk i kupert terreng.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bondeknøl

Utrolig at en test rører ved så mange følelser og skaper sånn ett engasjement.
Hva skjer?! Er vi gått helt av hengslene? Skal en test påvirke så mye? Skal en bil påvirke så mye?
Det skiller i så fall mindre enn femti øre mila på testvinneren som er en mye mindre bil. Gjør det så mye?
Begynner det å bikke litt over for oss?

leafnor

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 25. februar 2018, klokken 22:01
Utrolig at en test rører ved så mange følelser og skaper sånn ett engasjement.
Hva skjer?! Er vi gått helt av hengslene? Skal en test påvirke så mye? Skal en bil påvirke så mye?
Det skiller i så fall mindre enn femti øre mila på testvinneren som er en mye mindre bil. Gjør det så mye?
Begynner det å bikke litt over for oss?
:+1:Alltid leit å "tape"
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjoris

#40
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 25. februar 2018, klokken 22:01
Utrolig at en test rører ved så mange følelser og skaper sånn ett engasjement.
Hva skjer?! Er vi gått helt av hengslene? Skal en test påvirke så mye? Skal en bil påvirke så mye?
Det skiller i så fall mindre enn femti øre mila på testvinneren som er en mye mindre bil. Gjør det så mye?
Begynner det å bikke litt over for oss?

Bil er for mange den nest største investeringen en gjør så klart det engasjerer for en del av kjøperene:) Når det gjelder testen er det forbruket som er høyt på Leaf ellers får den mange gode skussmål...

Når det gjelder forbruket har jeg min egen teori om at den gikk på 17 toms hjul siden den har Tekna felgene. Vi har jo sett hvor stor betydning det har på forbruket om en hiver over sommerhjulene tidlig på våren, nå er det ikke så stor forskjell mellom 17 og 16 toms hjul når begge er vinterhjul, men om disse har samme dimensjon som sommerhjulene så vil jeg tro vi fort snakker om 10% merforbruk

Jeg har spurt testerene i kommentarfeltet og ser at Mr Lunde sier at han ikke sjekket, og det er jo forståelig, hvis Nissan har sagt 16 så tror en jo ikke de er så kort tenkt at de leverer den med 17, men alt tyder på at de faktisk har gjort det...

Joltus

Sitat fra: leafnor på søndag 25. februar 2018, klokken 22:24
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 25. februar 2018, klokken 22:01
Utrolig at en test rører ved så mange følelser og skaper sånn ett engasjement.
Hva skjer?! Er vi gått helt av hengslene? Skal en test påvirke så mye? Skal en bil påvirke så mye?
Det skiller i så fall mindre enn femti øre mila på testvinneren som er en mye mindre bil. Gjør det så mye?
Begynner det å bikke litt over for oss?
:+1:Alltid leit å "tape"
Tror også det ligger en del her.

Og klart, hvis man har kjøpt en bil basert på noen tall og så viser reelle tall enda dårligere så er jo det litt kjipern.

tomrh

Er vel mer det at veldig mange har Leaf fra før og kjenner bilen svært godt. Man vet hva den presterer i det daglige. Det er da svært vanskelig å tro at en ny Leaf-modell kan komme dårligere ut, og det skaper et engasjement i å plukke testen fra hverandre for å finne årsaken. Personlig har jeg ikke bestilt Leaf og har ikke noe å "tape", men synes det er rare tall fra en sånn test.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

EV-FTW

Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.

Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.

Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.

Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og. 

Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Bjoris

Sitat fra: Øystein K på mandag 26. februar 2018, klokken 09:17
Eller folk rett og slett er litt «dårlige» tapere og ikke klarer å innse hvor dårlig jobb Nissan har gjort rundt effektiviteten på denne bilen.
Kan være den står på 17 tommer. Kan være noen skulle klart å kjøre den mer effektivt. Men hva vet vi om hvilken dimensjon de handle bilene står på? Og bilene her er blitt kjørt likt, så det er nok fint eiere av de andre bilene også som skulle klart å kjøre dem mer effektivt.

Og dere omtaler Ioniq som en mye mindre bil. Den er da aldeles ikke mye mindre. Den er litt mindre ja, men stiller i samme klasse.

Slik det fremstår her vil jeg si at Ioniq er det beste kjøpet. Den er forholdsvis rinelig. Den er absolutt mest effektiv og er godt utstyrt.

Nye Leaf er helt topp den, men den er i mine øyne ikke så ny. Det er aldeles lett å se at de har brukt den gamle som utgangspunkt. Hjulbuene er prikk like. Og en mengde andre ting og. 

Jeg har større håp for 60 kWh utgaven. Men da har det jo også kommet eb Ioniq med lengre rekkevidde også.
Blir spennende å se

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA