Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Leaf testet i TU

Startet av Mobileum, fredag 23. februar 2018, klokken 16:00

« forrige - neste »

tomrh

Første lading på Espa så mottok Ioniq 13 kWh som fikk soc opp fra 42 til 80, altså tilsvarer det 38%. Og 38% av 28 kWh er 10,6 kWh som altså batteriet mottok (altså gitt 28 kWh netto). Resten må da være tap på ca. 18%, som stemmer bra med det Leafspy hevder om Leaf.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

KAM

#121
Til dere som sammenligner gammel leaf med den nye, kan det ha seg at forbruket på den nye nå tar med seg bruk av varme til bilen også? Vet ikke hvordan det er med leaf gen 2 av den gamle, men har en 2011 modell gen 1 og der er jeg 90% på at forbruket ikke tar med bruk av varme. Spesielt nå som det er -15 ute kommer jeg ikke lenger enn maks 6 mil. Si at batteriet er litt degradert nå, så si jeg bare har 18 kWh (21,6 kWh ny). Enkel regning sier at jeg kan kjøre på ett forbruk på  18/6 = 3 kWh/mil. Forbruket i bilen viser aldri så høyt. Ligger i overkant av 2-2,3 kWh/mil på måleren. Eller er jeg helt på bærtur nå?


Bjoris

Sitat fra: tomrh på lørdag 03. mars 2018, klokken 20:38
Første lading på Espa så mottok Ioniq 13 kWh som fikk soc opp fra 42 til 80, altså tilsvarer det 38%. Og 38% av 28 kWh er 10,6 kWh som altså batteriet mottok (altså gitt 28 kWh netto). Resten må da være tap på ca. 18%, som stemmer bra med det Leafspy hevder om Leaf.

Dette kan være riktig, men endrer ikke det faktum at Ioniq har minst like mye tilgjengelig batteri kapasitet som de andre bilene. Det kan jo ikke bare være Ioniq som får 20% tap...

Bjoris

Sitat fra: meitran på lørdag 03. mars 2018, klokken 23:08
TU har vært i kontakt med Nissan etter vintertesten.

https://www.tu.no/artikler/nissan-ingen-grunn-til-a-tvile-pa-forbrukstallene-pa-nye-leaf/431359

Har sett det, mitt poeng er ikke at rekkevidden er feil på Leaf. Den er ganske åpenbart lav, men poenget var at Ioniq har mer enn oppgitt 28 kWh tilgjengelig...

tomrh

@bjoris regner med alle har tilsvarende tap, prøver bare å få regnestykket å gå opp med at Ioniq både er oppgitt med og målt til 28 kWh netto.

(Ladetapet er mindre btw ved saktelading. Drar 3,83 kW fra vegg iflg display på ladekladd mens Leafspy viser 3,3 kW inn på batteri, som gir ca 14% tap.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bjoris

Sitat fra: tomrh på søndag 04. mars 2018, klokken 10:21
@bjoris regner med alle har tilsvarende tap, prøver bare å få regnestykket å gå opp med at Ioniq både er oppgitt med og målt til 28 kWh netto.

(Ladetapet er mindre btw ved saktelading. Drar 3,83 kW fra vegg iflg display på ladekladd mens Leafspy viser 3,3 kW inn på batteri, som gir ca 14% tap.)

Jeg forstår ikke dette helt, men jeg forstår at det er batteriet på Ioniq som er den store hemmeligheten. På en eller annen måte så får dette plass til like mye strøm som de andre, mer faktisk enn de andre unntatt Leaf som det er på linje med, selv om batteriet bare er oppgitt til å være 28 kwh... Da er det ikke så rart at tallene blir bra når bilen i tillegg har såpeform og er veldig lett...

Teslabjørn sier at han opplevere enormt varmetap på Leaf, forbruket stemmer ikke med 36 kwh tilgjengelig når det er kaldt, men stemmer bra når det er varmt. Det virker ikke som dette skjer med Ioniq, eller så er batteriet mye større på Ioniq, men det høres unektelig rart ut...


Tellus

Batterier vil miste kapasitet etterhvert som det kjøles ned. Noen batterikjemier er bedre enn andre til å redusere
dette tapet. Hvis batteriet holdes kan holdes varmt under bruk og lading unngås dette problemet.

1. gen leaf har ikke noen form for batterioppvarming og så vidt jeg har sett har vel ikke 40 kWh 2.gen det heller.

Vet ikke om Ioniq har oppvarming, men Ioniq har en annen kjemi enn Leaf. Ville ikke forundre meg om denne kjemien er mindre utsatt for kapasitettap grunnet kulde enn Leaf sin kjemi. Nå er jo Ioniq langt mer effektiv en alle andre biler også i sommertemperaturer og dennen effektiviteten vil sikker overføres til vintertemperaturer og komme som et tillegg til en evnt. gevinst med bedre kulderesistent batterikjemi.

Lader du en Leaf med kaldt batteri så får du mindre energi inn i batteriet. Da hjelper det ikke engang å få varmet opp batteriet under kjøring. Du har allerede tapt muligheten til maksimal rekkevidde.

Er det 20 blå ute og du har bilen tilkoblet sett på pre-heating i de fulle 2 timene som er mulig. Du får en gjennomvarm bil og litt varmere batteri. Har du kun 10 A er jeg usikker på om du under slike forhold faktisk makter å holde bilen toppladet selv etter 2 timer. Det avhenger av om du trenger med enn ca 2 kWh for å holde kupeen varm.

Man må ha varmt batteri under lading og under bruk.

tomrh

#128
Bilene kjørte to runder rundt Slidrefjorden, da hadde de med hensikt stått med fulladet batteri på Gomobu fjellstue fra kl 0400 (uten å være tilkoblet?), nettopp for å teste kaldt batteri på kjøring 5 timer senere. Ioniq har et batteritemperatursystem men er visst bare i funksjon mens bilen står tilkoblet så langt jeg har forstått. Vi kan anta at Ioniq ikke hadde noen fordelaktig høyere batteritemperatur enn de andre på Slidrefjorden rundt ihvertfall.

Edit: Virker som artikkelenelbil.no har fjernet tabellen med testresultater fra 2x Slidrefjorden rundt? Eller er det bare i mobilvisningen den er borte?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Joltus

Fant heller ikke de andre ladetabellene plutselig....

I går såg vi lading fra 3 steder, i dag fant eg kun ESPA?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA