Nye Leaf testet i TU

Startet av Mobileum, fre 23. feb 2018, kl. 16:00

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Øystein K på fre 02. mar 2018, kl. 17:44
Sitat fra: Bjoris på fre 02. mar 2018, kl. 15:42
Spurte selgeren min om dette med forbruk i dag og de mener at det var uheldig å bruke en helt nye bil til denne testen, i tillegg hadde den, som Teslbjørn sin testbil, lite økonomiske dekk (215/50-17). De opplevde bedre rekkevidde på sin testbil nå enn når den var helt ny og spesielt kombinasjon helt ny bil og kulde trodde det var lite ideelt... Men Nissan tar dette alvorlig og har rapportert tilbake til Nissan. Dette har vi jo les om også, men vi får nå se...

Jeg fikk garantier for at min bil blir levert med Nokian R2 dekk, disse er veldig effektive og hadde på Leaf30 vesentlig lengre rekkevidden enn 17 toms Dunlop dekkene på sommeren

Blir spennende å se hva som faktisk er tilfelle. Å høre på en selger er jo ikke akkurat det sikreste.

Tenker vi får se hva Teslabjørn og etterhvert andre kommer med av resultater.

For min del er det såpass lite forskjell fra 30 Leaf opp til 40 at jeg står over denne gang.

Venter heller på 60 eller Kona.

Hvis Kona er stor nok og en ikke trenger bil i år så tror jeg det blir en veldig bra bil og bedre enn Leaf, men den er veldig liten.

Hvis dette med rekkevidde blir en issue med Leafen så er det absolutt aktuelt å bytte igjen til en 60 om vi ellers liker bilen. Vi var så dumme at vi glemte å si opp Agrol medlemsskapet i 2016 så dermed ble det ok pris for en LE så jeg tror ikke den taper seg mye mer enn Leaf30 det neste året, om ikke andre plutselig kan levere uten ventetid, når det skjer tror jeg bruktbilene får mer «normalt» verdifall, men ikke mye tyder på det nå syns jeg

Rio

Sitat fra: Bjoris på fre 02. mar 2018, kl. 18:26
Hvis Kona er stor nok

Jeg synes ikke vi skal diskutere størrelsen på hverandres ektefeller her! ;)

:D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cowboystrekk

Ang regen og kulde så tåler tydeligvis enkelte elbiler å lade litt selv om de har stått ute uten å lade. Kjørte litt med jobbleafen som hadde stått uten lading et par dager. Det var -10 og jeg fikk 5-10 kW regen med en gang. Tesla kutter regen fullstendig ved 0C. Iføkge batteryuniversity kan faktisl li-ion lades ned i 20 minus MEN ladinga må da være svært treg. Tesla gjør det enkelt og dropper muligheten.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på fre 02. mar 2018, kl. 22:03
Ang regen og kulde så tåler tydeligvis enkelte elbiler å lade litt selv om de har stått ute uten å lade. Kjørte litt med jobbleafen som hadde stått uten lading et par dager. Det var -10 og jeg fikk 5-10 kW regen med en gang.

5kW er jo ikke mer enn det som går til varmeelementet når bilen er kald så at den kan regenerere såpass er vel ikke veldig rart. Blir dog ikke mye lading av det ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Bjoris

Jeg har studert testen til TU en gang til og finner noe jeg syns er meget interessant. 

Det er tre tabeller der der med inn-ut SOC samt hvor mye de ladet bilene for å komme til 80% igjen. Jeg har mange ganger brukt denne verdien til å sjekke total kapasiteten på bilene mine og det stemmer så noenlunde.

Det som er rart er at Ioniqen har veldig mye høyre total batterikapasitet enn oppgitt i alle disse tabellene!!! Hhv 34,2, 37,1 og 34,9 KWh. EGolfen har bare to verdier da ene ladingen feilet på den, men de to er, 35,7 kWh og 32,0. I3 er mer jevn og har 31,9 - 31.1 og 31.3

Leafen har 36.4 - 37.3 og 35.2

Jeg mistenkt derfor at Ioniq har vesentlig større batteri enn oppgitt og Leaf vesentlig mindre at dette er den største hemmeligheten bak hvorfor Ioniq kommer så bra ut. Vi ser feks på at forbruket opp til Espa må ha vært mye høyere enn oppgitt 1.35. Bilen ladet 13 Kw opp til 80%, dvs forbruk 16 kWh fra start som var med 100% batteri. Distansen var 97 km...

Ioniq er effektiv og med så stor batterikapasitet så slår den Leaf og alle de andre også:)

Joltus

Igrunn veldig sært ja.....

Den ene ladingen tilsvarer jo totalt over 37kwh.... Men hva er greia der da?

tomrh

Er endel tap under hurtiglading. Min Leafspy hevder at batteriet har mottatt 20% mindre enn hurtigladegren påstår å ha levert. F.eks. når hurtiglader sier 5 kWh så sier Leafspy 4 kWh.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Joltus

Var nå voldsomt te tap? Hvorfor har ionic så høyt tap under lading da i forhold til de andre?

Bjoris

Sitat fra: tomrh på lør 03. mar 2018, kl. 16:48
Er endel tap under hurtiglading. Min Leafspy hevder at batteriet har mottatt 20% mindre enn hurtigladegren påstår å ha levert. F.eks. når hurtiglader sier 5 kWh så sier Leafspy 4 kWh.

Mja, men det er iallefall ganske konsistent variasjon her, alle de andre vil med 20% tap havne veldig langt bak sin oppgitte kapasitet. Dette er jo verdier hentet fra ladestasjonen, ikke bilen

tomrh

Kan ha sammenheng med intern motstand i batteriet, vår er en aldrende 2012 Leaf, kanskje tapet er mindre for nyere biler? Men vi får bare oppgitt brutto inn i testen.
Stjørdal

leafnor

Sitat fra: Bjoris på lør 03. mar 2018, kl. 16:09
Jeg har studert testen til TU en gang til og finner noe jeg syns er meget interessant. 

Det er tre tabeller der der med inn-ut SOC samt hvor mye de ladet bilene for å komme til 80% igjen. Jeg har mange ganger brukt denne verdien til å sjekke total kapasiteten på bilene mine og det stemmer så noenlunde.

Det som er rart er at Ioniqen har veldig mye høyre total batterikapasitet enn oppgitt i alle disse tabellene!!! Hhv 34,2, 37,1 og 34,9 KWh. EGolfen har bare to verdier da ene ladingen feilet på den, men de to er, 35,7 kWh og 32,0. I3 er mer jevn og har 31,9 - 31.1 og 31.3

Leafen har 36.4 - 37.3 og 35.2

Jeg mistenkt derfor at Ioniq har vesentlig større batteri enn oppgitt og Leaf vesentlig mindre at dette er den største hemmeligheten bak hvorfor Ioniq kommer så bra ut. Vi ser feks på at forbruket opp til Espa må ha vært mye høyere enn oppgitt 1.35. Bilen ladet 13 Kw opp til 80%, dvs forbruk 16 kWh fra start som var med 100% batteri. Distansen var 97 km...

Ioniq er effektiv og med så stor batterikapasitet så slår den Leaf og alle de andre også:)
Da må vell Ionic ta betylig lengre tid å hurtiglade, men det er vell rapportert tvert om?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Vel... Det meldes om større hastighet på ladingen, altså i kW.

Men det kan jo tyde på at det puttes mindre på enn kW skulle tilsi? Siden de putter innpå effekt tilsvarende som om batteriet skulle vært på oppmot 37kWh. (31% --> 11,5kW)

Det er jo ikke noe problem å ha høy ladehastighet hvis man "kaster bort" en del effekt på tap....

Eller tenker eg motsatt?

Bjoris

Har postet på Ioniq forumet, svaret pr nå er at en kar har testet dette og den fikk nøyaktig 28 kWh inn. Ikke vet jeg, kanskje nye har fått større batteri, vet ikke om han hadde helt ny, men hadde testet dette mange ganger så kan ikke være helt ny tror jeg...

Vel, det er noe fishy her...

Joltus

Tro meg. Hyundai lager ikke en ionic med større batteri uten å skryte av det :)

tomrh

De velger å oppgi netto. Netto på f.eks. 1. gen Opel Ampera (plugin-hybrid) er 10 kWh mens brutto er hele 16. Så batteriet der lever jo nesten evig. Det er fordeler med å skjule et større brutto batteri, som økt levetid, full hurtigladeeffekt opp til «100%» samt mye sjeldnere behov for tidkrevende balanseringslading.
Stjørdal

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA