Hvilken hjemmelader til Leaf 2018.

Startet av zaphod1001, ons 21. feb 2018, kl. 20:23

« forrige - neste »

Joltus

20 eller 32 er vel alternativer da...

32A kurs med 10mm2 kabel er nok det beste hvis du skal ha enfase.

leafnor

Sitat fra: Ove Sundvor på fre 09. mar 2018, kl. 09:29
Ser fordel med hurtiglading. Bilen vil bli brukt til pendling Sandnes - Tananger i ukedagene, samt alle fritidsaktiviteter og kamper i distriktet på kveldstid. I helgene/fredager skal jeg rekke Sirdal etter jobb (men vi har satt opp ladeuttak på parkeringsplassen på hyttefeltet)
Så har gjerne behov for å kjøre på med litt mer ladeeffekt av og til.  Må gjerne sette opp en som en kan justere effekten da. og få satt en ny 25A kurs?
Hvor langt til Sirdal? 10 mil? Og så tur/retur jobb 4 mil? Blir 14 mil. Selv med snøføre og kulde, klarer du ikke å bruke opp batteriet. Å koste på seg en dyrere hjemmeladeløsning som er mer enn 16A skulle derfor være helt unødvendig.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Rio

Med 16 A fyller du opp batteriet over natten uansett.

Det er ikke hjemme du trenger stor ladeeffekt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: leafnor på lør 10. mar 2018, kl. 13:03
Sitat fra: Ove Sundvor på fre 09. mar 2018, kl. 09:29
Ser fordel med hurtiglading. Bilen vil bli brukt til pendling Sandnes - Tananger i ukedagene, samt alle fritidsaktiviteter og kamper i distriktet på kveldstid. I helgene/fredager skal jeg rekke Sirdal etter jobb (men vi har satt opp ladeuttak på parkeringsplassen på hyttefeltet)
Så har gjerne behov for å kjøre på med litt mer ladeeffekt av og til.  Må gjerne sette opp en som en kan justere effekten da. og få satt en ny 25A kurs?
Hvor langt til Sirdal? 10 mil? Og så tur/retur jobb 4 mil? Blir 14 mil. Selv med snøføre og kulde, klarer du ikke å bruke opp batteriet. Å koste på seg en dyrere hjemmeladeløsning som er mer enn 16A er i mine øyne skulle derfor være helt unødvendig.

Hva med å koste på seg en rimeligere hjemmeladeløsning som gir alt bilen klarer å ta imot, og som tar hensyn til husets øvrige forbruk, og som kan tilpasses enhver kursstørrelse og booste inn ønsket mengde strøm bare med et tastetrykk?

Ålgård Auto vurderer å tilby Zappi, men i mellomtiden kan du hente en hos oss for kun 5990.-
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

leafnor

Sitat fra: Rio på lør 10. mar 2018, kl. 16:48
Med 16 A fyller du opp batteriet over natten uansett.

Det er ikke hjemme du trenger stor ladeeffekt.
Er enig. Det er på små batterier en trenger så rask lading som mulig hjemme. Men er det så at en kjører 20+ mil hver eneste dag, og skal ut å kjøre 10-15 til på kvelden, da ser jeg behovet av 32A lading.
Alt annet blir som å ha tennåringsjenter å oppfostre  :'(
https://media1.tenor.com/images/a1a5d87b9e2b7d0362e4deb359089015/tenor.gif?itemid=5544432
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Vesterskog

Må en til med ny kurs etc er det mest fornuftige å makse av muligheter.

Dvs, så stor kurs som mulig i eksisterende trekkerør, om nye trekkerør så dimensjonere for størst mulig kabel. Det blir fort dyrt å angre.

Det samme med ladestasjon, størst mulig men med muligheter for justering.

Om man kan bruke eksisterende opplegg bør man vurdere

For storparten av brukere må Elbil livet tilpasses brukerens liv, ikke omvendt for at det skal være attraktivt.

BTW, hvor lang rekkevidde er reelt med LE worst case vinter. Hva forventer de som har bestillt seg?

Sent fra min Power_2 via Tapatalk

leafnor

LE worst case vinter: 15 mil.
Worst case= 30 minus (4,5kW til varme konstant), 90 km/t snitthastighet, ubrøytet ca 1cm nysnø.
Leaf 2019/Jan 42.000 km

Joltus

Vestlandsvinteren som vi har forventer eg 200+.... Da snakker vi typisk 0-5 plussgrader. Snitt på 60-80kmt.

Om det er realistisk vet eg ikke, men tror det.

Rio

Sitat fra: Vesterskog på søn 11. mar 2018, kl. 12:55

Dvs, så stor kurs som mulig i eksisterende trekkerør, om nye trekkerør så dimensjonere for størst mulig kabel. Det blir fort dyrt å angre.

For storparten av brukere må Elbil livet tilpasses brukerens liv, ikke omvendt for at det skal være attraktivt.

BTW, hvor lang rekkevidde er reelt med LE worst case vinter. Hva forventer de som har bestillt seg?

Vel, ja og nei.

Folk i Norge kjører i gjennomsnitt 33 km/døgn. 33 km.
Det vil de nok fortsette med uavhengig av batteristørrelse, osv.

Det betyr at i gjennomsnitt skal du ha noe slikt som 6 kWh på batteriet.

Lader du med 16 A, betyr det at hele døgnets lading tar under 2 timer.
Under 2 timer.

Joda, selvsagt finnes det tilfeller hvor du kommer hjem med 0 km, og du skal ut etter 10 sekunder for å kjøre 200 km, men...

Faktum er at 6 A énfas (1,5 kW) faktisk er mer enn nok for de aller aller fleste de aller fleste døgn.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

elektrolux

Stemmer det, og selv med original ladekabel får de fleste nok strøm ombord i løpet av 1-2 timer til å nå fram til nærmeste hurtiglader.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vesterskog

Sitat fra: Rio på søn 11. mar 2018, kl. 20:23
Sitat fra: Vesterskog på søn 11. mar 2018, kl. 12:55

Vel, ja og nei.

Folk i Norge kjører i gjennomsnitt 33 km/døgn. 33 km.
Det vil de nok fortsette med uavhengig av batteristørrelse, osv.

Det betyr at i gjennomsnitt skal du ha noe slikt som 6 kWh på batteriet.

Lader du med 16 A, betyr det at hele døgnets lading tar under 2 timer.
Under 2 timer.

Joda, selvsagt finnes det tilfeller hvor du kommer hjem med 0 km, og du skal ut etter 10 sekunder for å kjøre 200 km, men...

Faktum er at 6 A énfas (1,5 kW) faktisk er mer enn nok for de aller aller fleste de aller fleste døgn.

Tar man lit

Sorry, men dette er sludder.

Gjennomsnittet er helt irrelevant. Det som betyr noe er personlig max (og i det må man da vurdere om man aksepterer å ta det man ikke har rekkevidde til med Hurtiglading) Dessuten vil vel median fortelle bedre hva de fleste har behov for enn er snitt?

Hva dekker forresten det snittet? Alle med sertifikat?

Nå var forsåvidt poenget mitt at man bør ta høyde for endret behov etc på sånt og ihvertfall på det grunnleggende. Dvs må man til med nytt trekkerør, legg 25 mm eller mer det koster lite I forhold til å rive vegg/tak senere, legg gjerne overdimensjonert kabel det koster lite når man allikevel må trekke (utenom ekstrem tilfeller da) å få elektrikere til å trekke to ganger er dyrt for lite.

Edit: personlig max er selvfølgelig tøv. Det jeg mener er det man f. Eks ukentlig behøver som max. Og der vil jeg påstå det er de som har større behov som er de første til å søke mot El-Bil.

Joltus

Fikk tilbud gjennom lyse på 16A. Valgte å få fram større kabel og 32A sikring for å ha muligheten.

Om eg lader med 16 eller 32 eller mindre enn 16 vet eg ikke enda. Kommer litt an på behov og kapasitet i skapet.l

Rio

Vesterskog: Nei, det er ikke sludder. Det er fakta. Det er så ofte det samme fra folk som er nye.

Kjøretøy i Norge kjører i gjennomsnitt 33 km i døgnet.

Dersom du skal ut på langtur (dvs. lengre enn rekkevidden til bilen) hjelper det fint lite med raskere lading HJEMME - du trenger det der du reiser.

Har du 3,6 kW lading, så lader du 36 kWh på 10 timer (mens du sover), hvilket vil si at selv et 30 kWh batteri er fullt.

Og ja, jeg vet det finnes de som kjører 300 km/døgnet daglig. De utgjør ca 0% av befolkningen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Carl Anton Stenling

Høy ladehastighet hjemme har begrenset nytteverdi, men har potensiale for å gi trøbbel i strømnettet.

Vi ser til stadighet at ferske elbilister tror at det er viktig å lade raskt hjemme. Dette er nok litt overføring av bensinstasjon-tankegangen. Med moderne elbiler skal det godt gjøres at man har behov for mer enn 16 A lading.

Slapp av og la bilen gjøre unna ladingen om natta!
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søn 11. mar 2018, kl. 21:35
Høy ladehastighet hjemme har begrenset nytteverdi, men har potensiale for å gi trøbbel i strømnettet.
De fleste overvurderer behovet hjemme. Men hva gjennomsnittet klarer seg med er ikke så viktig. Det er den enkeltes kjøremønster som bestemmer behovet hjemme hos en selv.

Ladeparadoks: Et stort batteri reduserer behovet for rask lading, en trenger bare å etterfylle dagens forbruk, eller det som trengs for neste dag.

Et større ladeanlegg med lastdeling kan totalen dimensjoneres for rundt 10kWh/natt, men den enkelte stasjon bør være så stor som praktisk mulig (32A). Slik at de som trenger mye får glede av at andre bruke mindre, større fart når tilgangen på effekt er god. (Når få lader).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA