Hvilken hjemmelader til Leaf 2018.

Startet av zaphod1001, ons 21. feb 2018, kl. 20:23

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Jon Braathen på tor 01. mar 2018, kl. 19:48
Selvfølgelig er batteri% tilgjengelig i kontollsignalet I type2 kabelen...
Hvordan tror dere dette kan vises i displayet på hurtigladere?

Det er samme signallering ved DC og AC lading med CCS type2..

Det stemmer ikke, det er ikke samme type signalering og ting som batteriprosent er ikke tilgjengelig ved AC-lading.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rio

Sitat fra: Jon Braathen på tor 01. mar 2018, kl. 19:48
Selvfølgelig er batteri% tilgjengelig i kontollsignalet I type2 kabelen...
Hvordan tror dere dette kan vises i displayet på hurtigladere?

Det er samme signallering ved DC og AC lading med CCS type2..

Spørsmålet er heller hvorfor en skal utstyre en hjemmelader med masse dyrt utstyr for å stoppe lading ved f.eks 80% når det ikke er noen grunn til det. Bilens BMS passer på dette for oss.

Dette er feil.

Det er forskjellig signalering for AC- og DC-lading. Helt forskjellig, faktisk.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jon Braathen

Er dere HELT sikre på at batteri % ikke er tilgjengelig info til ladestasjonen ved AC-lading?
Jeg mener jeg så bilens batteri-% i displayet på reklamebilde for Zappi laderen.
Eller tar jeg feil?

Jeg er med på at signalleringen er annerledes ved DC lading, men ville vel tro at % var tilgjengelig..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Carl Anton Stenling

Har forstått det slik at type 2-standarden ikke forutsetter intelligent kommunikasjon mellom bil og veggboks. Det er i praksis bare styringssignal som formidles for å regulere ladehastighet samt for å detektere at pluggen dras ut.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

Sitat fra: Jon Braathen på søn 04. mar 2018, kl. 21:04
Eller tar jeg feil?
Ja.

Enkelte ladestasjoner er forberedt med PLC kommunikasjon mot bilen, men standard foreligger ikke og ingen av dagens biler har det.
Når standard en gang foreligger kan nok kanskje noen ladestasjonstyper og kanskje noen av dagens biler oppgraderes med en slik funksjon, men pr. d.d. finnes ikke denne funksjonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Pneg

Testet EVSE kabel i vanlig stikk hjemme og leser da i bil at den tar imot 3kw. Er ikke dette i meste laget? Ringte til Nissan men de hadde problemer med og svare. De sa sjekk hva det står på kabelen. På den så står det at den leverer 10A om jeg forstår det rett.. 3kw er vel mere enn 10A?

Ett spørsmål til. Noen som vet hvor mye maks effekt man kan få på MODE3 kabelen? Den Zaptec ladeboksen jeg har brukt ser jeg leverer 6kw på denne kabelen. Innstillinger i Zaptec boksen tro? Selvfølgelig under forutsetning av at det er mere strøm tilgjengelig inn i boksen... OG at Leafen klarer mere?

Forsøkt og finne dette i brukerveiledningen men finner lite spesikikkt om dette..
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Rio

Sitat fra: Pneg på ons 07. mar 2018, kl. 17:17
Testet EVSE kabel i vanlig stikk hjemme og leser da i bil at den tar imot 3kw. Er ikke dette i meste laget? Ringte til Nissan men de hadde problemer med og svare. De sa sjekk hva det står på kabelen. På den så står det at den leverer 10A om jeg forstår det rett.. 3kw er vel mere enn 10A?

Ett spørsmål til. Noen som vet hvor mye maks effekt man kan få på MODE3 kabelen? Den Zaptec ladeboksen jeg har brukt ser jeg leverer 6kw på denne kabelen. Innstillinger i Zaptec boksen tro? Selvfølgelig under forutsetning av at det er mere strøm tilgjengelig inn i boksen... OG at Leafen klarer mere?

Forsøkt og finne dette i brukerveiledningen men finner lite spesikikkt om dette..

10 A x 230 V = 2300 W = 2,3 kW

Har du 3,3 eller 6,6 kW lader i bilen?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Pneg

Sitat fra: Rio på ons 07. mar 2018, kl. 17:26
Sitat fra: Pneg på ons 07. mar 2018, kl. 17:17

10 A x 230 V = 2300 W = 2,3 kW

Har du 3,3 eller 6,6 kW lader i bilen?

Ja... føler meg litt dum nå.. i instruksjonsboka som forøvrig er den tykkeste jeg noen gang har set føler jeg det står forskjellig.. ett sted så står det 18-30kw modellavhengig, men det står at den tar imot 50kw på chademo kontakten. Som jeg tidligere sa så sa Nissan til meg på telefon at den tar det den får og at begrensningene lå i kabel. Men han innrømmet at de ikke hadde lest seg helt opp på nye Leaf enda..

Men for og gjenta, hvorfor står det i bilens display at den mottar 3kw når det står 10A på ladekladden? Og hva er kapasiteten (maks) på mode3 kabel?
2018 Leaf til salgs

TB

CHAdeMO = DC der bilens BMS kommuniserer med hurtiglader og regulerer ladeforløpet. 50 kW maks på mange bilmodeller og hurtigladere idag. I praksis litt under. (Kia skal klare 70 kW?)

For CHAdeMO brukes ikkje bilens lader - dvs, den påvirker ikkje hurtigladingen.

Bilens innebygde lader brukes for AC / vekselstrøm lader. For Leaf kan denne være opp til 3,7 kW eller 6,6 kW, avhengig av modell og tilvalg.

Ved bruk av mode 3 ladeboks, eksempelvis Zaptec vil det være ladeboksen som bestemmer maks ladefart. Du skriv du ser 6 kW når du bruker denne, ergo har du 6,6 kW lader i bilen.

Når du bruker EVSE ladekabel med schuko er dei fleste begrensa til 10A - 2,3 kW. Harmonerer med dagens regler om maks 10A på schuko.

Men, det finnes EVSE med schuko som er justerbar opp til 16A, 3,7 kW.

Tolker du har ein standard Nissan EVSE? At denne leverer 3 kW er ikkje normalt. Med å koble til ein måler i kontakten kan du sjekke om det er visningen i bilen som er feil, eller ladekabelen.
Det er mulig visningen i bilen som surrer - i så fall er det ingen fare.

Eksempel:
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/el-produkter/sterkstrom/energimalere/luxorparts-energimaler-p50003?gclid=Cj0KCQiAuP7UBRDiARIsAFpxiRKUlAwJsTbPqpNtum6lY56Nmejr_ohOJEei4sMIyRmwCVgl8H6DfvcaAtIdEALw_wcB
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Pneg

Sitat fra: TB på ons 07. mar 2018, kl. 21:14
CHAdeMO = DC der bilens BMS kommuniserer med hurtiglader og regulerer ladeforløpet. 50 kW maks på mange bilmodeller og hurtigladere idag. I praksis litt under. (Kia skal klare 70 kW?)

For CHAdeMO brukes ikkje bilens lader - dvs, den påvirker ikkje hurtigladingen.

Bilens innebygde lader brukes for AC / vekselstrøm lader. For Leaf kan denne være opp til 3,7 kW eller 6,6 kW, avhengig av modell og tilvalg.

Ved bruk av mode 3 ladeboks, eksempelvis Zaptec vil det være ladeboksen som bestemmer maks ladefart. Du skriv du ser 6 kW når du bruker denne, ergo har du 6,6 kW lader i bilen.

Når du bruker EVSE ladekabel med schuko er dei fleste begrensa til 10A - 2,3 kW. Harmonerer med dagens regler om maks 10A på schuko.

Men, det finnes EVSE med schuko som er justerbar opp til 16A, 3,7 kW.

Tolker du har ein standard Nissan EVSE? At denne leverer 3 kW er ikkje normalt. Med å koble til ein måler i kontakten kan du sjekke om det er visningen i bilen som er feil, eller ladekabelen.
Det er mulig visningen i bilen som surrer - i så fall er det ingen fare.

Eksempel:
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/el-produkter/sterkstrom/energimalere/luxorparts-energimaler-p50003?gclid=Cj0KCQiAuP7UBRDiARIsAFpxiRKUlAwJsTbPqpNtum6lY56Nmejr_ohOJEei4sMIyRmwCVgl8H6DfvcaAtIdEALw_wcB

Der ja takk!
Ryddig forklart til en nybegynner :) har også tenkt på muligheten for at bilen viser feil siden kabel er merket 10A og det er en forskriftsmessig begrensning.
Ikke klart og finne kapasitet på intern lader noen plass i instruksjonsboka.. men veldig logisk det du skriver når jeg ser jeg får 6kw på Zaptec en. Takk igjen :)
2018 Leaf til salgs

Rio

Bilen viser sannsynligvis 3 kW for alt opp til 16 A, og 6 kW for over 16 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Ove Sundvor

Har får levert min LE fra Ålgård Auto i Mai, og fått tilbud på følgende to hjemmeladere: Wallbox commander: 14.250,- og wallbox pulsar til 10.125,- + montering til 6000,-

Regner med flere har fått dette tilbudet, og tatt stilling til forskjell og hva en bør gå for?
Er elbiljomfru, så jeg har ikke snøring.

Joltus

Commander er vel mer for større anlegg?

Men eneste ulempen med pulsar er at det er kommunikasjon over BT, så du må være relativt nære den for å kunne styre ladestasjonen via app. Men til gjengjeld funker det ganske bra.

Rio

Sitat fra: Ove Sundvor på tor 08. mar 2018, kl. 15:04
Har får levert min LE fra Ålgård Auto i Mai, og fått tilbud på følgende to hjemmeladere: Wallbox commander: 14.250,- og wallbox pulsar til 10.125,- + montering til 6000,-

Regner med flere har fått dette tilbudet, og tatt stilling til forskjell og hva en bør gå for?
Er elbiljomfru, så jeg har ikke snøring.

Men har du behov for noe slikt, med kontrollsystemer og greier?
Er dette bare til din bil?

Et helt vanlig hjemmeuttak (laderen sitter i bilen) får du for 4590 kr herfra, og de har sikkert en elektriker i området som monterer:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner

De fleste lader med 10 A, og det fyller bilen over natten. 16 A er mer enn nok for de aller fleste.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Ove Sundvor

Ser fordel med hurtiglading. Bilen vil bli brukt til pendling Sandnes - Tananger i ukedagene, samt alle fritidsaktiviteter og kamper i distriktet på kveldstid. I helgene/fredager skal jeg rekke Sirdal etter jobb (men vi har satt opp ladeuttak på parkeringsplassen på hyttefeltet)
Så har gjerne behov for å kjøre på med litt mer ladeeffekt av og til.  Må gjerne sette opp en som en kan justere effekten da. og få satt en ny 25A kurs?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA