Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zappi - ladestasjon - erfaringer?

Startet av Bjoris, onsdag 21. februar 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

tilfELdig

Hei,

har forsøkt å lese litt på nettet med håp om å forstå litt mer "det tekniske" om hjemmeladere, men det er fortsatt ett par ting jeg fortsatt lurer på.
For meg virker det at de fleste installerer hjemmeladere som bruker 1 fase, 16A kurs og som leverer 3.6 KW.
Ser også at det tilbys flere ladere som kan levere 7,2, 11, eller 22 KW.
Bilen som jeg får om noen dager (Ioniq) kan lades med 6.6 KW hvis jeg husker riktig.

Så kommer spørsmålet:
Hvis jeg kjøper Zappi, f.eks. 3,6 KW, så tar ladingen lengre tid, men installasjon blir enkel - bare å sette en ekstra kurs i skap, pluss B-dingsen :)
Men hvis jeg ønsker en Zappi 7,2 KW så kan jeg lade bilen min raskere, men da må jeg installere 32A kurs, og tykkere kabel - stemmer det ?
Hvis ja, så kommmer spørsmålet om det er mulig med 32A, siden jeg ser at BKK anbefaler det ikke ?
Hva er da vitsen å kjøpe Zappi 7,2 - det er det jeg ikke forstår ?
Ser også at en annen ladeboks (husker ikke modell nå) leverer 3,6 KW på 16A kurs, men hvis jeg ønsker 7,2 KW så kan jeg få det, bare med tykkere kabel, mens kurs blir fortsatt 16A - stemmer det ?

Til slutt spørsmål om Zappi - basert på det som jeg har lest så vil jeg gjerne ha den (håper jeg får velge riktig styrke når jeg får alle de svarene), men siden Zappi er smart - kan jeg styre selv start og slutt tiden når det passer meg - f.eks. mellom kl. 0100 og 0600 når forbruket er lavest og strøm er billigst ? 
De nye strømmålere har en tendens til å gi meg høyere regning enn før  :D, og ser at mange sier det samme, så jeg lurer på om smart funksjonalitet til Zappi er avhenging av de nye målere, eller det fungerer uansett måler type ?

Siste spørsmål:
Jeg får Ioniq, datteren har ny Leaf - kan vi begge bruke samme laderen siden ladekabel er fastmontert ?

Håper det var ikke for mange spørsmål, takk ! :)

elektrolux

Det er vi som leverer Zappi i det Norske markedet og skal svare på det vi kan:

- Hvis jeg kjøper Zappi, f.eks. 3,6 KW, så tar ladingen lengre tid, men installasjon blir enkel - bare å sette en ekstra kurs i skap, pluss B-dingsen :)
Men hvis jeg ønsker en Zappi 7,2 KW så kan jeg lade bilen min raskere, men da må jeg installere 32A kurs, og tykkere kabel - stemmer det ?


Uansett må du legge opp en ny kurs med jordfeilvern type B. Det er svært liten praktisk og økonomisk forskjell på å legge opp en 32A kurs. Siden Zappi kun lader med overskuddstrøm (Dynamisk justering av ladestyrken) er det dumt å ikke maxe ut kurs størrelsen.

Hva er da vitsen å kjøpe Zappi 7,2 - det er det jeg ikke forstår ?

Er et av markedets beste kjøp. Zappi gir utrolig mye lading og funksjoner for en rimelig pris, og kan selvfølgelig stilles ned til 3,6 kW lading også.

Ser også at en annen ladeboks (husker ikke modell nå) leverer 3,6 KW på 16A kurs, men hvis jeg ønsker 7,2 KW så kan jeg få det, bare med tykkere kabel, mens kurs blir fortsatt 16A - stemmer det ?

En hver ladestasjon er til syvende og sist et rele mellom strømnettet og bilens lader. Du kan ikke få mer effekt ut av en kurs enn den er spesifisert for. Unntaket er noen spesial produkter som samler 2-3 faser til 1 (super) fase som f.eks denne: https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ladebox-fra-tn-2-fase-16a-til-1-fase-24a?tm=ladestasjoner

kan jeg styre selv start og slutt tiden når det passer meg - f.eks. mellom kl. 0100 og 0600 når forbruket er lavest og strøm er billigst ?

Ja. Da skal Zappi stå i Eco+ modus, og Smart boost stilles inn på den tiden du ønsker å lade. Strømprisen er gjerne 1/2 parten midt på natten.

Jeg får Ioniq, datteren har ny Leaf - kan vi begge bruke samme laderen siden ladekabel er fastmontert ?

Ja, Zappi med type 2 kabel/pistol vil lade alle biler med type 2 ladeinntak.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tilfELdig

Hei Elektrolux, takker mye for gode forklaringer !  :+1:

Det er bare en ting til som jeg ikke har fått svar på.
Du sier:
"Uansett må du legge opp en ny kurs med jordfeilvern type B. Det er svært liten praktisk og økonomisk forskjell på å legge opp en 32A kurs. Siden Zappi kun lader med overskuddstrøm (Dynamisk justering av ladestyrken) er det dumt å ikke maxe ut kurs størrelsen."

Det du sier om 32A kontra 16A kurs var også "min logikk", men jeg er fortsatt usikker om det er mulig - siden BKK ikke anbefaler dette!
Det er derfor jeg lurte på hva er vitsen å velge Zappi 7.2 hvis jeg er nødt å installere 16A kurs - da kan jeg godt velge Zappi 3.6 ?  :D

elektrolux

Det finnes ikke 3,6 kW Zappi.

Mulig BKK har gehør for at du ønsker 7,4 kW kurs når de hører at det er via en intelligent ladestasjon med dynamisk lasstyring og støtte for API ( BKK kan fjernstyre den ) 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tilfELdig

 :D

Nå forstår jeg !
Ikke rart at jeg var forvirret når jeg sammenlignet noe som ikke eksisterer :D

Takk Elektrolux, sjekker med BKK !  :+1:

Øystein16

#185
Sitat fra: tilfELdig på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:29
Takk Elektrolux, sjekker med BKK !
Svaret du får vil nok samsvare med det som står her:

https://www.bkk.no/nettleie/installasjon-av-ladeutstyr-for-elbil


tilfELdig

Har ikke store forhåpninger, det er der jeg fant at de ikke anbefaler kurs som er sterkere enn 20A.

elektrolux

Jeg har sendt dem mail om at verden har godt framover, og at de bør vurdere å tillate Dynamiske ladeløsninger med API på mer enn 20A kurs.

Med API styrt ladestasjon kan BKK om nødvendig stenge ned / justere ned ladingen for å forhindre ugunstig last.

https://youtu.be/JV2kTAsmQXw?t=380
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tilfELdig

Det var flott, vet selvsagt ikke om akkurat din mail hjalp, men uansett, jeg har fått positivt svar fra BKK !  :+1:

Nå må jeg bare finne en lokal elektriker her med beste tilbud !  :D

Takk for hjelpen !  :+1:

Mazzbot

Sitat fra: tilfELdig på torsdag 17. januar 2019, klokken 09:25
Det var flott, vet selvsagt ikke om akkurat din mail hjalp, men uansett, jeg har fått positivt svar fra BKK !  :+1:

Nå må jeg bare finne en lokal elektriker her med beste tilbud !  :D

Takk for hjelpen !  :+1:

Hva fikk du til svar fra BKK ? Jeg ønsker også 32A uten å bytte til 3 fase pga det ikke er så mange biler som får utnyttet 3 fase .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

tilfELdig

Her er kopi av spørsmålet mitt til BKK:

"Hei !
Vurderer å montere Zappi 7,4 KW, som er en intelligent ladestasjon med dynamisk lasstyring og støtte for API.
Boksen gir 7.4 KW med 32A kurs, men siden BKK anbefaler ikke kurs over 20A så vil jeg høre med dere først om det er mulig, før jeg skaffer ladeboksen og bestiller elektrikeren ?"

(har også sendt dem adressen min slik at de kan sjekke det)

og her er svaret:

"Hei !
Du kan montere ønsket elbillader i huset ditt.
Nettet her er 230 volt TN-Nett hvis leverandøren og elektriker ønsker å vite dette."

Mithrox

Sitat fra: elektrolux på lørdag 29. desember 2018, klokken 10:15
Ja. Prisen er klar, og HUB er lagt ut for salg i nettbutikken vår:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/hub-for-internet?tm=annet-utstyr

Vi regner med å ha HUB'en på lager senest i februar.

Etter en humpete start med Zappi kom vi til en fungerende løsning og ting går helt som det skal. Vi styrer ladingen gjennom Tibber appen, men jeg ville gjerne hatt korrekt oversikt over hvor mye strøm som går spesifikt til laderen, er det noe som jeg kan få avlesing av gjennom å kjøpe denne HUB'en? Forstår jeg det korrrekt at HUB sitter inne i huset og kobler seg trådløst til Zappi-laderen (gjennom pairing i menyen), og det er alt som må gjøres? Eller krever det elektriker på besøk for å få den koblet?

Har du fått bekreftet dato for når HUB er utsendingsklar?

elektrolux

#192
Det var jo fantastisk at Zappi gav deg lykkelodd for 32A lading fra BKK. ;)

Sammen med HUB kommer forbedrede rapporter på lade historikken. Montering av internet HUB krever ikke elektriker. Det er kun noen bugs i nye software som forsinker utsendelse av HUB, og vi satser på å kunne sende disse ut i februar.

Husk at vi også tilbyr Eddi som kan styre andre store og resistive laster som VVB og varmekabler. Det gir ytterligere mulighet for utjevning av husets forbruk, og selvfølgelig helt uten abonnements kost
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Toalmar

Jeg har både Zappi og Tibber og ser i Tibber appen forbruk etter hver natt jeg har ladet.

Vurderer å kjøpe Tibber sin Power-ups Pulse som leser forbruk enda bedre


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Mithrox

Sitat fra: Toalmar på torsdag 17. januar 2019, klokken 11:24
Jeg har både Zappi og Tibber og ser i Tibber appen forbruk etter hver natt jeg har ladet.

Vurderer å kjøpe Tibber sin Power-ups Pulse som leser forbruk enda bedre

Godt poeng, Tibber viser jo faktisk grafen så det er jo egentlig mer enn bra nok ville jeg tro. Den leser jo av fra bilen direkte. Jeg har Pulse på vei, så det er mulig jeg kan få bedre nytte av den for andre ting, per i dag har jeg integrert en NorthQ pulse-meter på måleren så jeg får inn kontinuerlig avlesning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA