Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Likestrømsjordfeil anyone?

Startet av Carl Anton Stenling, tirsdag 20. februar 2018, klokken 19:01

« forrige - neste »

Elbil-66

Sitat fra: Battello på lørdag 24. februar 2018, klokken 22:09
Jeg leste svaret til Joltus sitt spørsmål på forumet til trainor.no. Svaret var:

"Et switchet DC power får strøm fra den faste installasjonen for å lage DC og kan dermed ikke kjøre farlig strøm tilbake".

Jeg er ikke helt enig i svaret. I et switched power supply likerettes AC og lagres i en kondensator. Spenningen kan være rundt 400 volt DC. Det er små energimengder som lagres, men det kan bli et kort kraftig strømstøt ved feil i en diode, eventuelt kan en liten lekkasje gi noe lengre utladningstid.  Jeg tviler på at en vanlig jordfeilbryter settes permanent ut av funksjon på grunn av dette, men det kan i alle fall skje den tiden det tar å lade ut kondensatoren. Så en viss likhet med å lade en bil er det. Men jeg har aldri hørt om at noen har hatt DC feil.

Bortsett fra lading av bil, har jordfeilbryteren i sikringsskapet slått ut mange ganger. Det var en felles jordfeilbryter for alle kursene (opplegg fra 1985). For et par år siden fikk jeg skiftet alle automatsikringene med kombinert jordfeilvern. Nå går det mye bedre, og jeg fant ut hvilken kurs problemet var på.
Hvis det er slike svar du får i fra dem som lager forskriftene er jeg så er jeg sjokkert hvilke kunnskaper dem sitter inne med. Dette svaret sier alt!

Lastebil

Sitat fra: Elbil-66 på lørdag 24. februar 2018, klokken 22:31
Jeg leste svaret til Joltus sitt spørsmål på forumet til trainor.no. Svaret var:

"Et switchet DC power får strøm fra den faste installasjonen for å lage DC og kan dermed ikke kjøre farlig strøm tilbake".

Jeg er ikke helt enig i svaret. I et switched power supply likerettes AC og lagres i en kondensator. Spenningen kan være rundt 400 volt DC. Det er små energimengder som lagres, men det kan bli et kort kraftig strømstøt ved feil i en diode, eventuelt kan en liten lekkasje gi noe lengre utladningstid.  Jeg tviler på at en vanlig jordfeilbryter settes permanent ut av funksjon på grunn av dette, men det kan i alle fall skje den tiden det tar å lade ut kondensatoren. Så en viss likhet med å lade en bil er det. Men jeg har aldri hørt om at noen har hatt DC feil.

Bortsett fra lading av bil, har jordfeilbryteren i sikringsskapet slått ut mange ganger. Det var en felles jordfeilbryter for alle kursene (opplegg fra 1985). For et par år siden fikk jeg skiftet alle automatsikringene med kombinert jordfeilvern. Nå går det mye bedre, og jeg fant ut hvilken kurs problemet var på.
Hvis det er slike svar du får i fra dem som lager forskriftene er jeg så er jeg sjokkert hvilke kunnskaper dem sitter inne med. Dette svaret sier alt!

Hvordan vet du at svaret kommer fra noen som er med på lage forskriftene?

Joltus

Battello: det svaret var fra en fyr som kaller seg bobb

Kan være lurt å sette seg litt inn i saker og snus før man slakter folk....

Trainor lager forøvrig ingen forskrifter, ei heller normer som er det som diskuteres her. Så det ble isåfall minst like mange feil som bobb dette.

Elbil-66

Sitat fra: Lastebil på lørdag 24. februar 2018, klokken 23:21
Sitat fra: Elbil-66 på lørdag 24. februar 2018, klokken 22:31

Hvordan vet du at svaret kommer fra noen som er med på lage forskriftene?
Var kanskje litt rask med det svaret. Men jeg regner med at de som arbeider for Trainor har tett samarbeid med de som har ansvaret for forskriftene.  Her er svaret i fra Bobb i Trainor når han får spørsmål om B-vern for elbillading.

"Et batteri er en ekstern energikilde som ved feil kan mate feilstrøm mot fast installasjon.
Et switchet DC power får strøm fra den faste installasjonen for å lage DC og kan dermed ikke kjøre farlig strøm tilbake.
PS en ekstern batteripakke på flere hundre volt og kilowatt kan gjøre rent bord inn mot en fast innstallasjon ved feil..."

Et elbilbatteri har ingen mulighet for å mate DC strøm tilbake til nettet. For det første er batteriet i elbiler dobbeltisolert. Og jeg regner med også de fleste har overvåking forhold til jord. For det andre er det en transformator i laderen. Det går ikke DC strøm igjennom en AC transformator. Så hvis han mener at en switchet strømforsyning ikke kan mate DC strøm tilbake til nettet er B-vern for elbil bare tull.

Battello

Beklager, ser nå at svaret mitt var for raskt. Det kan gi inntrykk av at det var et svar fra fagfolkene i trainor.no, hvilket det selvfølgelig ikke var.

Joltus

Det fremgår klart og tydelig når det er Trainor folk som svarer i forumet.

Når det er sagt er ikke Trainor == NEK

Så det er ikke gitt at dette er noe de vet heller.

pudderjagar

Ein ting ein må huske på i denne diskusjonen er at elbilane er veldig nye enno. Ny elektronikk har lite feil. Men når kraftelektronikk begynner å bli eldre så stiger feilraten. For å være forberedt så må ein begynne med dette kravet tidlig slek at flest mulig får da innarbeida.

Alle sleke nye sikringstiltak som krever nytt utstyr er dyrt i starten. Berre sjå mot eksempelet: kor mange er da som har skifta til kombiautomatar med jordfeilbrytar i sikringskapet sitt av dei som har eldre anlegg? Da er mange som i dag ikkje forstår viktigheten av å bytte gamle skrusikringer (UZ element) til kombiautomatar.

Å diskutere om ein kan få tetur av DC frå ein likeretter eller ikkje er ikkje noko tema her. Da er sikkert som banken at da vil skje. Og du slår ikkje ut bare dine eigne jordfeilbrytere men alle som er på heile tranformatorkretsen som betyr alle naboane dine også. Er du verkeleg villig til å ta den sjansen?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på søndag 25. februar 2018, klokken 11:23
Ein ting ein må huske på i denne diskusjonen er at elbilane er veldig nye enno. Ny elektronikk har lite feil.

Vi omgir oss med ting som kan gi likestrømsfeil, billigproduserte adaptere, powersupplies etc florerer.

Det er mye mulig det gir mening at elbiler må ha B-vern, det er da merkelig at det ikke er generelt krav om dette, om DC-lekasje faktisk er så farlig.

Tanken går tilbake til galvanisk skille på flatskjermsTV. (jeg vet ikke om dette fremdeles er et problem, da jeg ikke har hatt TV koblet i antenne på mange år...). Når dette tydlig var noe man burde ha, men det alikevel ikke kom påbud om det, virker elbil-reglene rett og slett som en "elbil-fobi". Ingen påbud om å bruke en enkel og billig ting mellom TV og kabelanlegg som kan forhindre brann, og ingen avkortning i forsikring om man ikke bruker det? Uhm.

"Er det påbudt å kjøpe galvanisk skille når du kjøper ny TV?
Nei.
Selv om elektronikkbransjen siden den 9. juli 2007 i henhold til elsikkerhetsforsikriften har vært pålagt å forsøke å selge galvaniske skiller til TV-kunder, står du fritt til å la være å kjøpe det.

Er det påbudt å bruke galvanisk skille?
Nei.
Det er faktisk ikke påbudt å bruke galvanisk skille. Ifølge forsikringsselskapet If risikerer du heller ikke avkortning i forsikringen om du lar være å bruke galvanisk skille."

Griffel

Sitat fra: Panduck på søndag 25. februar 2018, klokken 14:16
Vi omgir oss med ting som kan gi likestrømsfeil, billigproduserte adaptere, powersupplies etc florerer.
Hvor mange slike adaptere har du som kan gi jordfeil? Jeg har ikke mange med jordkontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

automat

Sitat fra: Griffel på søndag 25. februar 2018, klokken 16:01
Hvor mange slike adaptere har du som kan gi jordfeil? Jeg har ikke mange med jordkontakt.
Jeg fant flere strømforsyninger med jordkontakt i løpet av et par minutter. Til to laptop'er en monitor, ruter og NAS. Så dette er nok ganske utbredt. Vaskemaskiner o.l. har også vært nevnt som utstyr med inverter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Griffel

Sitat fra: Elbil-66 på lørdag 24. februar 2018, klokken 23:59
Et elbilbatteri har ingen mulighet for å mate DC strøm tilbake til nettet. For det første er batteriet i elbiler dobbeltisolert. Og jeg regner med også de fleste har overvåking forhold til jord. For det andre er det en transformator i laderen. Det går ikke DC strøm igjennom en AC transformator. Så hvis han mener at en switchet strømforsyning ikke kan mate DC strøm tilbake til nettet er B-vern for elbil bare tull.
Siden noen stadig lurer viser jeg nok en gang til vedlegg her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34603.msg651235#msg651235
Hyundai Ionic.

Griffel

Vedlegg virker tydeligvis ikke for tiden, men det kunne nok gitt svar til Panduck.
Hyundai Ionic.

KjellG

Slik jeg oppfatter type B og DC jordfeil, så snakker vi ikke om at lasten sender DC jordstrøm tilbake mot nettet på én faseleder, men at likerettere med feil kan trekke likestrøm fra nettet. Det kan blinde overliggende jordfeilbrytere type A da slike er følsomme for DC, men jeg ser ikke hvordan en DC-jordfeil hos meg slår ut jorfeilvernet hos naboen.

Dersom DC fra batteriet mot formodning skulle trenge over til en faseleder gjennom laderens transformator, hvordan sluttes kretsen?

Elbil-66

Sitat fra: automat på søndag 25. februar 2018, klokken 16:17
Jeg fant flere strømforsyninger med jordkontakt i løpet av et par minutter. Til to laptop'er en monitor, ruter og NAS. Så dette er nok ganske utbredt. Vaskemaskiner o.l. har også vært nevnt som utstyr med inverter.
Hos meg har jeg tillegg varmepumpen, induksjonskomfyren, ventilasjonsanlegget og til og med mitt nye kjøleskapet har inverter. Så vi omgir oss med masse ting som inneholder likerettere som kan gi DC feil.

Panduck

En god del. De fleste stasjonære har vel det, og selv om det er færre av de, er det jo fremdeles en del, har også laptop med jordet powersupply. Mye musikkutstyr med jordet kontakt også...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA