Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varme til IMIEV

Startet av Focus, onsdag 13. juli 2011, klokken 17:58

« forrige - neste »

Esa

Spørsmål til I-MIEV; Hvor stort hull må bores til eksosen? Har du et bilde av den detaljen?
Mitsubishi i-Miev. 105.000 km siden januar 2011. Ukependler Karmøy/Stavanger

Focus

Sitat fra: Esa på søndag 21. august 2011, klokken 21:44
Spørsmål til I-MIEV; Hvor stort hull må bores til eksosen? Har du et bilde av den detaljen?

Jeg har ikke noe bilde.
Indre diameter i hullet må være lik eller litt større enn ytre diameter på eksosrøret.
Det røret som jeg kjøpte sammen med varmeren er 31 mm så hullet er samme diameter røret er fleksibelt så det er litt føyelig.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Clio97

1997 Renault Clio Electrique  "Lille Blå"
2011 Mitsubishi iMiev

moso

Den er interessant, Clio97! Nærmere beskrivelse?
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Focus

Hei clio97.
Har du gjort noe med original batteriet. Jeg målte strømmforbruket til varmeren og i den perioden som glødepluggen var i bruk gikk det mer enn 10 A etterpå sank dette forbruket til mellom 2 og 4 A. Jeg forsto det slik på noen jeg snakket med i Eberspächer at et av problemene var at batteriet var så lite at de var redd dette skulle gå tomt. Jeg vet ikke hvor stort problem dette kan medføre.
Det ser ut fra bildet som den oppvarmede luften er ført inn gjennom gulvet eller har du funnet en vei inn i de eksisterende varme rørene i bilen.
hvor har du plassert drivstoff tanken og hva er den laget av.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Clio97

La meg først presisere at dette systemet er under utprøving, -så langt har det vist seg å fungere utmerket men jeg venter på kaldere vær!

Selve monteringen er gjort uten andre inngrep enn to hull i plastdeksel til feste av sikringsholder (oppe til høyre i bildet), ett hull i gummitettingen til kabelstokken bak batteriet til gjennomføring av ledning til bryterpanelet samt boring av ett hull med påfølgende innfesting av mutternagle i plastdekselet til venstre for panserlås.

Eksosslangen er ført gjennom en isolasjonsslange, ned under bilen, -måtte skave litt av et plastdeksel under der slangen kom for nær.

Varmluften er ledet inn i luftinntaket til bilens varmeapparat der luften fordeles på vanlig måte.

Doseringspumpa er montert på medfølgende brakett, festet i ledig skruehull på høyre side av radiatoren.

Tanken var å montere tanken under "støtfangeren" :P bak, -der er det et "hav" av plass... I utprøvningsfasen har jeg nøyd meg med en liters oljeflaske, type "Shell Helix", som sklir akkurat inn bak ABSboksen, under sikringsholderen til høyre på bildet. (Denne varmeren har ikke tidsavbrudd så den brenner til tanken er tom hvis en skulle glemme å skru den av! (Kanskje jeg nøyer meg med litersflaska! :D)) Bruker forresten fritidsparafin som er behagelig luktfri!

Strømforbruket har jeg ikke tenkt så mye på, det er jo bare i oppstartsfasen at den trenger litt ekstra. NB! Det må presiseres at varmeren helst må brukes mens tenningen er på. Da vil jo elektronikken sørge for at batteriet blir tilført strøm fra driftsbatteriene hvis nivået skulle bli lavt.  Da denne typen luftvarmer gir nokså umiddelbar varmluft skal det ikke mange minuttene til før deilig varme strømmer ut av dysene! :) Dog er det avhengig av den innebygde vifta for å få skikkelig effekt.

Dette er mitt forsøk på en løsning av et problem som etter min mening Mitsubishi Norge burde ha løst, FØR bilen ble sluppet løs i polare strøk. Fagmessigheten kan sikkert diskuteres, men systemet er enkelt å fjerne for adkomst til batteri ol. Det er også gjort helt uten inngripen i bilens elektriske systemer. Om det holder mål får vinteren vise!


 
1997 Renault Clio Electrique  "Lille Blå"
2011 Mitsubishi iMiev

Focus

Jeg er helt sikker på at varmeren kommer til å virke helt utmerket til vinteren, det er jo omtrent samme system som står i buddy og det fungerer helt utmerket vinterstid selv med den bilen som ikke finnes lufttett.

Desom du innstallerer den fjernbetjeningen som jeg har brukt ( nevnt tidligere i denne tråden) så kan den programmeres for å stå på i ønsket tid feks 1 time før den slår av varmeren. Du kan også da selfølgelig starte varmeren en stund før du skal ut å kjøre.
Hvor får du kjøpt fritdsparafin og hva koster den. Jeg har brukt diesel som ikke er særlig luktfri.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Elmo

Sitat fra: I-MIEV på søndag 04. september 2011, klokken 12:44
Hvor får du kjøpt fritdsparafin og hva koster den. Jeg har brukt diesel som ikke er særlig luktfri.
Ikke særlig aktuellt for deg som er i Stavanger, men på Shell stasjonen på Asker og Bærum Transportsentral på Rud får man det (kart). Kort-pumpe, dvs tilgjengelig 24/7
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

moso

Sitat fra: Clio97 på søndag 04. september 2011, klokken 12:02

Varmluften er ledet inn i luftinntaket til bilens varmeapparat der luften fordeles på vanlig måte.
 

Hvordan gjorde du dette - og betyr det at varmuften stort sett forsvinner ut i atmosfæren om bilens vifte ikke er i gang?
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Clio97

1. Timer:  Dette blir vurdert dersom behovet melder seg men jeg har brukt det panelet med termostat som fulgte med et rikholdig sett som jeg bestilte fra marinegrossisten.no

2. Fritidsparafin og lampeparafin, som jeg også har brukt, er av det gode gamle merket "Blåtind" og burde finnes i flere varehus. Jeg kjøper mitt hos "Hjem og Hobby" på Nesset, Vinterbro.

3. Under venstre panserhengsel (sett på bildet) sitter et plastdeksel som er festet med to plastklips. (Dette har som oppgave å lede bort regnvann) Dersom dette fjernes kan man stikke slangen opp over en terskel og ned i luftsjakten ned mot pollenfilteret og vifta. Ved å ta av hanskerommet kommer man til lokket til pollenfilteret. Ved å ta dette ut kan man kikke opp i sjakta og sørge for at slangen ikke kommer for langt ned. Jeg brukte hele meteren som fulgte med, det er viktig å bøye slangen slik at den ikke kommer i konflikt med hengslelet. Jeg vurderte å skjære hull i dekselet til slangen men har etter både kjøring og parkert i skybrudd ikke opplevd noe vann på avveier, verken inni bilen eller i "motorrommet."

Det kan nok være mulig at en del av varmen går til kråka, derfor har jeg tettet rundt slangen der den forsvinner inn i luftinntaket. Det jeg er litt bekymret for siden jeg mener tenningen og vifta bør være på, er at det blir for dårlig gjennomstrømming og for høy temperatur for pollenfilteret. Dersom man tar dette ut og lar lokket være av vil varmluften strømme friere ut bak hanskerommet. Her må det testes mer!




1997 Renault Clio Electrique  "Lille Blå"
2011 Mitsubishi iMiev

moso

#25
Spennende. Jeg kikket litt i bilen nå - og tok av dekselet du nevner. Brukte du 75mm varmluftslange opp der? Virker trangt. Ellers virker dette som en smart løsning - to faremomenter tenker jeg, som du selv nevner kan det bli varmt for deler i bilen (pollenfilter og luftkanaler) - og gjennomstrømningen kan bli for liten for eberen som kan overopphetes. Ideelt hadde vært å ta en slange opp der du har gjort for at bilens vifte ikke skal dra kald luft inn i kupeen om vinteren og ha et uttak ved gulvet til passasjer som er åpent slik at eberen får fri lufting og det ikke blir fullt så varmt i luftkanalene i bilen. Ser dog ikke helt lett ut å finne egnet sted å ta hull i torpedoveggen.

Litersflaske med drivstoff tenker jeg det går å leve med - er jo bare å ha noen stående i garasjen og et par i bagasjerommet..
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Focus

Jeg synes løsningen er briljant for de som trenger varme i bilen på vinterstid.
For mitt vedkommende ble det veldig enkelt med kofferten fordi det er vanlighvis bare noen få ganger i året jeg trenger varmen.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Clio97

Eberen leveres med 60mm slange. Jeg prøvde først å la det være åpent rundt slangen i åpningen der den går inn, nettopp med tanke på å gi mest mulig fri luftstrøm. Men under kjøring ga "lekkasjen" for stort innslag av kald luft og varmeeffekten ble for dårlig. Da jeg tettet åpningen ble dette straks bedre!
Jeg mener bestemt å ha lest at dersom luftstrømmen blir hindret vil elektronikken sørge for å stenge ned Eberen.
Tanken på å lage svære hull i karosseriet har ikke appellert til meg, men i min søken etter mulige gjennomføringsmuligheter fant jeg et par store lokk i dørken foran fører og passasjersetet. Disse ses best fra undersiden. Men da må varmluftslangen føres ned under bilen der den vil bli nokså utsatt...
Apropos drivstofflaske, -i det merkelige rommet til høyre i bagasjerommet er det plass til et par flate litersflasker...én flaske rekker jo til tre- fire timer...
1997 Renault Clio Electrique  "Lille Blå"
2011 Mitsubishi iMiev

moso

Sitat fra: Clio97 på søndag 04. september 2011, klokken 20:58
Eberen leveres med 60mm slange.

Noen leveres med 75mm varmluftuttak så da trengs en overgang (som tar litt plass) eller så må dekselet på eberen byttes

Sitat fra: Clio97 på søndag 04. september 2011, klokken 20:58
Jeg prøvde først å la det være åpent rundt slangen i åpningen der den går inn, nettopp med tanke på å gi mest mulig fri luftstrøm. Men under kjøring ga "lekkasjen" for stort innslag av kald luft og varmeeffekten ble for dårlig. Da jeg tettet åpningen ble dette straks bedre!

Hva brukte du for å tette med - og er det da så tett at vanlig friskluft må dras inn gjennom eberen? Eller kommer det friskluft fra en annen kanal også?

Ellers er vel det eneste som mangler i din løsning fjernstart av eberen og vifta i bilen for fullverdig parkerings- og tilleggsvarme - og at batteriet er stort nok da, men det burde holde ved forsiktig (parkerings)bruk. Er det forresten noen som har sjekket om hjelpebatteriet blir ladet ved lading av fremdriftsbatteriene?
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

erik e

Gjentar meg selv kansje, i-Miev har varmeapparat orginalt.Det og bruke 1000,-vis av kroner på  noe ekstra og "grise" med diesel inni bilen. Nei! kjøp en  vanlig bil der er varme ett "rest" produkt.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA