Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny Tesla x

Startet av software, fredag 16. februar 2018, klokken 12:34

« forrige - neste »

software

Hei.
Har familieøkning på gang, tenkte derfor å kjøpe en Tesla x både med tanke på plass i bilen og bompenger :)
Føler at den er eneste alternativet siden vi vil ha krok. Om vi for det meste kjører til og fra jobb / barnehage er det noe poeng i å kjøpe 100kw? Er det bedre andrehåndsverdi eller noe? Har forstått det slik at den ladder kjappere med 100kw? Men syns at prisforskjellen på nesten 150.000 var litt drøy for 10 mil ekstra? Finansieringen på 0,99 er jo svært gunstig, hvor ofte er det slike kampanjer?
Eneste andre bilen vi kunne tenkt oss er den Audien, men det er jo enda en stund til den kommer...

ludwig_holberg

Så langt har de minste batteripakkene hatt minst verditap. Tipper nok det blir sånn fremover og. Er 75 nok, så ikke kjøp mer. Men vær klar over at det er en under middels bil for langturer, isåfall.

Alexxx

Hei

Vi er nesten i samme situasjon som deg og vi har gått for 75d utgaven. Vi har gjort valget (mellom 75d og 100) ved å stille oss følgende spm:
1.Hvor mye rekkevidde trenger vi
2.Hvor mye penger er vi villig til å legge i en bil

Hvis 75d dekker dine rekkevidde behov og vil heller bruke resten av pengene på andre ting, mener jeg at dere bør gå for 75 utgaven.

Kampanjen har jo gått i en stund nå, vet dessverre ikke hvor ofte de har slike kampanjer.

Espen Hugaas Andersen

Jeg ville gått for 75D, om jeg ikke hadde behov for mer. 0,99% rente er nærmest standardrenten - de har hatt kampanjer med 0,25%.

Ikke glem å bruke referral, for gratis superlading og 4000 kroner i kreditt hos Tesla: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36519.0

Vær sikker på å bruke en link der du får de 4000 kronene, for det er kun første henvisning som får disse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 16. februar 2018, klokken 12:38
Så langt har de minste batteripakkene hatt minst verditap. Tipper nok det blir sånn fremover og. Er 75 nok, så ikke kjøp mer. Men vær klar over at det er en under middels bil for langturer, isåfall.
Under middels??

ludwig_holberg

Under middels sammenlignet med biler generelt, altså  :) Men X75D er på linje med LEAF40Kwh, og sånn sett ila kort tid en nokså middels elbil langtursmessig.

Ellemelle

En X75D er ikke en under middels bil for langturer. Langt der i fra.

La oss si at en X100D kan kjøre fra Rygge til Vinstra uten å lade, så må du med en X75D ta et 15 minutters stopp på enten Nebbenes eller Lillehammer for å ankomme Vinstra med nøyaktig samme restkapasitet som en X100D.

En 15 minutters pause på en 4 timers kjøretur vil jeg kalle bagatellmessig, og er mest sannsynlig påkrevd uansett.

PS! Husk også at det tar lengre tid å lade en X100 enn en X75. Hvis en tom 75 og en tom 100 ankommer SuC samtidig, så vil den fulladede 75'en dra før den fulladede 100'eren.

Øyvind.h

X60D ligger nok relativt nære Leaf 40kWh i rekkevidde.
X75D ligger derimot en god del over.

I tillegg får X75D oppunder 100kW i maks effekt på hurtiglader. Det jeg har sett av lading av nye Leaf foreløpig har ikke imponert. Dvs relativt likt eldre Leaf.

Ladingen på supercharger er i gang sekunder etter at du har parkert. Med Leaf`en på kommersielt nettverk er prosessen mer omstendelig (og noen ganger svært trøblete).

På langtur ville jeg valgt X75D om målet var mest mulig komfort og raskest mulig ankomst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#8
Sitat fra: Ellemelle på fredag 16. februar 2018, klokken 13:33

PS! Husk også at det tar lengre tid å lade en X100 enn en X75. Hvis en tom 75 og en tom 100 ankommer SuC samtidig, så vil den fulladede 75'en dra før den fulladede 100'eren.

Dette blir helt feil. X100D blåser raskt opp i 115kW effekt og blir liggende der til 65% SOC. Det er mye raskere enn X75D.
Hvem som når 100% først er langt mindre viktig enn hvor mye strøm som ble fylt på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

software

Tusen takk for svar, tydelig at det er mange med god kunnskap her :)
Selgeren sa at 100w laddet raskere enn 75w, husker selvsagt ikke hva det var snakk om. Hadde i utgangspunktet tenkt på 100w siden man er vant med å kjøpe det største. Men 75w er i utgangspunktet mye dyrere enn jeg hadde tenkt å bruke på bil  :laugh: Eneste argumentet som er igjen er vel at det er svært langt unna hjembyen min til nærmeste superladder.
Blir bare småkjøring, ser ikke for meg at det blir noen langturer utenom sommeren. Å etterhvert fotballturneringer osv.
Har sett på Leaf, men den appellerte ikke til oss i det hele tatt.
Er selvsagt mange ting jeg heller kunne tenkt meg å brukt den ekstra tusenlappen på i mnd enn bedre batteri på bilen..
Jeg har allerede blitt anbefalt av en venn ellers så skulle jeg gjerne referert noen av dere :)

Ellemelle

Ja, 100 lader fortere enn 75, men ikke så mye fortere.
Poenget mitt er at hvis det hadde tatt like lang tid å fullade et 100-batteri som et 75-batteri, så utgjør forskjellen mellom disse to batteriene 15 minutter med ladetid.

Men det tar lengre tid å fullade et 100-batteri. Et sted mellom 5 og 15 minutter ekstra, men det nøyaktige tallet får Teslabjørn finne ut av :-)

Øyvind.h

Fullade er mer en teoretisk øvelse. Idioti å gjøre i praksis. Men jo mindre batteri jo større behov for å stoppe oftere eller lade på SOC hvor effekt er svært lav.
I en typisk ladesesjon (10-80%) vil 100`n lade vesentlig raskere enn 75`en. Snakker fort 15-20% mer energi tilført i samme tidsrom.

Jeg anbefaler for øvrig X75D til mine foreldre nå. 100`n er overpriset etter mitt syn, selv om det lader mye raskere og gir mye bedre fleksibilitet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: ludwig_holberg på fredag 16. februar 2018, klokken 13:10
Under middels sammenlignet med biler generelt, altså  :) Men X75D er på linje med LEAF40Kwh, og sånn sett ila kort tid en nokså middels elbil langtursmessig.
X75 er en større og mye mer behagelig langtursbil, mer bagasjeplass, lenger rekkevidde, raskere lading, krefter i overflod, og bedre tilgang på hurtigladere. Den eneste bilen som slår X75 til langtur er X100, til nøds kanskje S100. Alt annet er i mine øyne bak enn så lenge, så får vi se hva Audi og Jaguar klarer å by på. Ampera-e slår den på rekkevidde, men ingenting annet.

Øyvind.h

Sitat fra: software på fredag 16. februar 2018, klokken 14:27
Tusen takk for svar, tydeligEneste argumentet som er igjen er vel at det er svært langt unna hjembyen min til nærmeste superladder.

Så lenge det ikke er mer enn 20-25 mil går X75D helt fint :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

software

Hvordan er det med disse ladderne? Er det superladder og "resten" eller er det mer differensiert? Om man må stoppe på en sånn "grønn kontakt" ladestasjon med en x75, hvor land tid tar det å ladde f.eks 50%?

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA