Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gode grunner til å kjøpe Tesla X istedet for Audi e-tron!

Startet av Touring, torsdag 15. februar 2018, klokken 20:07

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Det verste jeg har opplevd var noen gutter som sto langs veien i ingenmannsland (Hallingby?) og etter jeg kjørte forbi de så hørte jeg "Dildo!" ble ropet. Må innrømme jeg fikk meg en god latter. De vokser vel opp etter hvert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øggen

Sitat fra: gr på fredag 16. februar 2018, klokken 22:12

Mye av det negative er forårsaket av at noen mener de har vært med på å betale bilen din fordi den er avgiftsfri og bomfri, og dette kommer til å stå like sterkt med en dyr Jaguar eller Audi i elbilvariant. Merker det ikke like sterkt med e-Golfen, men også der kan man merke at man "snylter" med bompasseringer og så videre.

Alltid når nokken tar opp detta temaet, gir ej personen 20 kr. Rapportera at hans andel i min bil e tilbakebetalt, og han skal slutte å syte.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

mr.rs4

#32
Sitat fra: THE på fredag 16. februar 2018, klokken 13:39
Jeg hadde nok kjøpt X uten de fancy bakdørene og den store frontruta, men jeg hadde ikke kjøpt X uten mulighet til å trekke tilhenger, eller uten tilgang til Tesla super charger nettverket.

Super charger nettverket er nok mitt sterkeste argument for å velge X i stedet for eTron (i tillegg til leveringstid 3 mnd. vs. 1 år?). Jeg håper og tror at CCS150/350kW nettverkene som er under planlegging/bygging etter hvert skal bli like bra som Tesla Super charger-nettverket. Realistisk vil det i minst to år til være mye enklere å gjennomføre langtur med X enn med eTron.

Fordel med eTron er mulighet til takstativ. Etter en del frakt av ski inne i en X (6 seter), så kan jeg nok si at jeg hadde ikke orket å montere på takstativ på X'en selv om det var mulig. Mye enklere å legge to skitrekk inne i bilen med en stropp som sikring enn å klatre opp på det høye og breie taket for å feste ski på stativ eller laste/losse en takboks. Ulempen er at da er det bare plass til fem personer i bilen, men det er ingenting som tyder på at eTron får plass til mer enn fem personer uansett.
Om man legger 3par ski i mellom baksetene, hvor mange bagger på 90L får man totalt plass til da?
Er maks 3 kanskje 1 ekstra passasjerer.
Tenker på 6seter utgaven.
Og hvor mye plass bak bakerste sete rad?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

dypen

- Gratis superlading
- Godt utbygget ladenettverk
- 2250 kg tilhenger
- 5, 6 og 7 seter seteløsning
- Legge ned setene så har du en romslig varebil
- Selvkjørings fungsjon
- Ser pen ut så lenge FWD er lukket
-
"dypen" Elbilforening medlem. X75D

Epleskreller

Får snart min tredje Model X og har satt meg på e-tron venteliste.

Grunner for å beholde X:
-Superladernettverk
-Hengerfeste
-Har gjennom 7 Tesla opplevd masse god kundeservice
-Bilene er gode på tur

Grunner til å bytte:
-E-tron kommer med noe nytt?
-Kvalitet
-Dersom Audi kjøper tilgang til superladernettverket :)

Pr. i dag har ikke E-tron et komplett operativt konsept for langturer etc. Men da vi fikk våre første Model S var det kun seks superladere i Europa(Norge..), så ting kan jo bli bedre om de er seriøse..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Amatøren

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 17. mars 2018, klokken 10:58
-Dersom Audi kjøper tilgang til superladernettverket :)

Blir vel ikke aktuelt å kjøpe seg til gang til superladernettverket. Skulle det skje så må de bygges om så de får CCS lading også etter europeisk standard.

Derimot så kommer Ionity. I påvente av god utbredelse så har vi alle "vanlige" hurtigladere med CCS med inntil 50 kW effekt.

I tillegg så er det flagget at etablerte ladenettverk kan få hurtigladere med over 50 kW også. Som skrevet før så var det ikke ikke så mange Tesla superladere i starten. Slike vil vi nok se for biler med over 50 kW mulighet på CCS også, men vi har jo 50 kW mens vi venter.

Alt kan ikke komme samtidig. En e-tron og I-pace kan brukes mens vi venter og kan hurtigladere mens vi venter.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat



Hvor mange kunder i dette segmentet vil akseptere at alle langturer blir ladeekspedisjoner? Med masse venting både for at hurtigladeren skal bli ledig, og på at bilen skal lade ferdig. Dette er ikke som de første ivrige Tesla-entusiastene i 2013.

Før et akseptabelt ladenettverk er på plass, blir fort e-tron og i-pace en nr.2-bil, der man har en fossil til langturene i tillegg. Kommer selvfølgelig an på hvor ofte man kjører utover bilens rekkevidde da.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

På grunn av behov å få med elektrisk rullestol så vil den i manges øyne bli bil nummer to.

Nå er vi på jakt etter ekstra elektrisk rullestol som er sammenleggbar for helgeturer så da kan en e-tron bli langturbil i helger.

Vil også bruke den på gutteturer med guttene våre når kona og datter er hjemme.

Langtur til for eksempel syd Tyskland vil nok konas HC bil fortsatt bli brukt.

Selv kona er ivrig etter å få en elbil for langturer i helgene.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Touring

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 17. mars 2018, klokken 10:58



Grunner til å bytte:

-Dersom Audi kjøper tilgang til superladernettverket :)


Er vel like sannsynlig som at Sony, Samsung & co  skal betale Apple for å bruke deres ladeplugg.

Epleskreller

Sitat fra: Touring på lørdag 17. mars 2018, klokken 14:08
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 17. mars 2018, klokken 10:58



Grunner til å bytte:

-Dersom Audi kjøper tilgang til superladernettverket :)


Er vel like sannsynlig som at Sony, Samsung & co  skal betale Apple for å bruke deres ladeplugg.

Nei da, må være optimister vettu :)

Bare å fikse noe elektronikk, så er saken biff. Hvis Audi (virkelig) vil selge biler må de legge til rette for at folk skal få ladet enklest mulig, og jeg tipper Tesla gjerne kunne solgt superladerstrøm til 2,5kr/kWh eller noe :)

Men om man skal være realist ønsker nok ikke de tradisjonelle å "støtte" Tesla sitt nettverk dessverre.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

geear

Kjørte 40 mil med fem voksne mannfolk i X i helga. De ville prøve å sitte tre på andre seterad i stedet for å bruke tredje rad også, og det var kun skryt for god plass. Helt uproblematisk. Positivt overrasket.  :+1:

olavxxx

Sitat fra: Epleskreller på søndag 18. mars 2018, klokken 21:17
Nei da, må være optimister vettu :)

Bare å fikse noe elektronikk, så er saken biff. Hvis Audi (virkelig) vil selge biler må de legge til rette for at folk skal få ladet enklest mulig, og jeg tipper Tesla gjerne kunne solgt superladerstrøm til 2,5kr/kWh eller noe :)

Men om man skal være realist ønsker nok ikke de tradisjonelle å "støtte" Tesla sitt nettverk dessverre.
Tviler sterkt på at Tesla selger tilgang.

Jeg vet Tesla sier at deres mål er at alle skal lage elbiler, men til syvende og sist er de et selskap som skal tjene penger. Elon har for all del mål om at verden skal bli mindre forurenset, men han har aksjonærer å tenke på osv.

Selger han tilgang til superladerne, må de uansett bygges om. Greit nok at han kunne tjent penger på strøm, men da mister han en del kunder samtidig. Så man har jo det incentivet som har en stor verdi i kanskje 2-3 år til for kjøring innad i landet og for enda lenger tid internasjonalt.

Greien med superladerne er jo ikke primært at de er gratis, folk henger seg mye opp i det.
Hovedfordelen er at de lader raskt og man trenger ikke utallige apper for hver bygd man kommer til, man slipper å legge inn kredittkortinformasjonen og vente på ustabile apper som ikke virker.

Jeg har prøvd 3-4 forskjellige ladeapper og de er helt forferdelig dårlige.
Klart at man kan drømme om et ladenettverk ala Tesla sitt, hvor man ikke trenger APP og kan reise på europaferie og bare plugge inn, men jeg tror nok mest på det den dagen jeg ser det.

Jeg tror nok at det bygges raske ladere og Teslas priprietære plugg lever kanskje på lånt tid, det kan tenkes superladerne bygges om til å ha CCS og Teslakontakten, men jeg tviler sterkt på at Tesla selger ut sitt konkurransefortrinn.

bmw2002

Vet ikke om Audi kommer med egen ladeapp, men har lest at Jaguar skal komme med en felles app + brikke som kan brukes i hele Europa, da betaler man kun via Jaguar...

olavxxx

Sitat fra: bmw2002 på mandag 19. mars 2018, klokken 22:42
Vet ikke om Audi kommer med egen ladeapp, men har lest at Jaguar skal komme med en felles app + brikke som kan brukes i hele Europa, da betaler man kun via Jaguar...
Da må de først bygge noe. Evt inngå avtale med bkk, grønn kontakt, fortum, clever osv..

Skal sies at clever sier de skal bygge ut i Norge også. Men vi snakker fort lang tid før man har en sømløs opplevelse.

Nå tror jeg altså at før eller siden er det flere og bedre ladestasjoner enn Tesla har, men tar nok noen år vil jeg tro.

ludwig_holberg


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA