Pris på ion 2003 model

Startet av krmy, tor 15. feb 2018, kl. 08:45

« forrige - neste »

krmy

2013 modell !
Ser på Finn.no at prisen på ion varierer fra 70.000 til 120.000, er det noen som har noen  formening om hav som er «riktig»pris ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jon65

En 2013 modell har jo 5 år på nakken. Da vil jo både kmstand og generell tilstand variere ganske mye. Så er nok ikke en riktig pris her, det er nok individuelt. Selv kjøpte jeg en strøken 2014 modell som hadde gått 22000km for 100.000kr i høst og følte at det var en riktig pris for den da etter å ha fulgt med litt på Finn.

tobiast

Regner med at du mener 2013 modell?

Jeg kjøpte akkurat en 2013 modell om ble tatt ut i 2014. Nybilgaranti i ca ett år til.  Gått 40k. Meget pen og godt holdt, men litt slitte dekk.  Gav 80k. Syns det egentlig var litt dyrt, men eieren hadde gått ned en god del i forkant og var således vanskelig å forhandle pris med. Totalintrykket av eier og bil var såpass godt at jeg bare slo til, selvom jeg mener at den egentlig burde ha kostet nærmere 70, mye pga "høy" kilometer.

-Tobias

svingen

er jo helt ran og betale 120k,får jo ny får 140 mener jeg?
kjøpte en 2011 modell får 4 år siden,ga 120k (da kosta vel ny 170) mener det burde koste rundt 60-70k jeg.
spesielt nå som man kan kjøpe leaf til neste samme prisen,og får ikke si noe negativt er det jo en lit  annen bil ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tobiast

Sitat fra: svingen på tor 15. feb 2018, kl. 10:29
er jo helt ran og betale 120k,får jo ny får 140 mener jeg?
kjøpte en 2011 modell får 4 år siden,ga 120k (da kosta vel ny 170) mener det burde koste rundt 60-70k jeg.
spesielt nå som man kan kjøpe leaf til neste samme prisen,og får ikke si noe negativt er det jo en lit  annen bil ;)

Jeg er enig med deg i at prisene er noe høye og 120k er aaaalt for mye, men prisene holdes oppe av:
- Bruksverdien er svært høy, og innsparingen like så.
- Ny bil koster 150 000 + levering + vinterdekk. I praksis 160-170?
- Etterspørselen blir drevet av nye bom-initiativer.
- Mange av bilene som selges nå har hatt betydelig høyere nypris enn dagens, så selgeres forventinger er høyere enn ved andre modeller.   

Det er vel normalt å regne ca 50% verdifall på 5 år, og i så måte er man ikke så langt unna normalen om man betaler 75-85k?

-Tobias

hsa77

iMiev, ser for meg ut som den billigste trillingen per nå, koster 155k ny. Å skulle betale over 50% av nypris for en småbil som er over 5 år, dvs uten garanti, er ihvertfall ikke jeg villig til. Dersom bilen kjøpes hos en forhandler som gir noen måneders bruktbilgaranti ville jeg ha strukket meg litt lenger, men ikke over 100k uansett hvor strøken den måtte være. Husk også på at biler som har gått 80.000 fort har to nesten utslitte hjulsett, da må du fort ut med 10-15.000 i dekk...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Beamer Screamer

En grei tommelfingerregel er 50% verdifall på 5 år som en annen nevner over her. Dette forutsetter velholdt og grei bil og normal km-stand. Dvs. alle servicer fulgt, 50-75.000 km, ingen bulker eller skjemmende skader men litt bruksmerker er OK.

Nypris inkl levering, vinterdekk, metallic lakk etc er vel 160-170k så 80-90.000 kr for en 5 år gammel trilling er vel greit. De har jo ofte gått litt mindre enn snittet, samt at etterspørsel (og dermed prisen) i annenhåndsmarkedet er høy for elbiler.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

hsa77

Nå så jeg nettopp reklame for kampanje på  ny iOn til 149.900. Dvs med vinterhjul og metallic-lakk bør du kunne få ny bil på veien for godt under 170.000. Da får du nybilgaranti i 5 år og helt nye dekk. Når forskjellen på bil uten garanti med slitte dekk og ny bil blir under 70.000, dvs et verdifall på en drøy tusenlapp per mnd, tror jeg faktisk det er mest økonomisk å kjøpe helt ny bil...

elekTrond

@krmy: Sett opp ei liste med de eksemplarene du liker best og vurdér ting som: fersk PKK i 2 år, nye dekk, bremser, osv... Gjør deg kjent med når de ulike trillingene fikk "viktige" oppgraderinger som nye batteriet (LEV50N), fjernstyrt forvarme, motor, girkasse, LED-lys, etc. og gjør en egenvurdering av hva du anser som viktig og verdt å betale litt ekstra for.
Min '13 Mjau har iht. FINN-prisene ikke tapt seg éi krone på de snart to årene jeg har kjørt på den 20' km. Seks nye dekk til 4-6K, noen timer til bremserens, pussergummi og spylervæske har vært de største kostnadsdriverne hittil. Med full kasko for 3-4K/år er dette noe av det billigste jeg har holdt på vegen unntagen noen bruksveteranbiler i god stand.
'13 Mjau

kebabi

Sitat fra: hsa77 på tor 15. feb 2018, kl. 17:12
Nå så jeg nettopp reklame for kampanje på  ny iOn til 149.900. Dvs med vinterhjul og metallic-lakk bør du kunne få ny bil på veien for godt under 170.000. Da får du nybilgaranti i 5 år og helt nye dekk. Når forskjellen på bil uten garanti med slitte dekk og ny bil blir under 70.000, dvs et verdifall på en drøy tusenlapp per mnd, tror jeg faktisk det er mest økonomisk å kjøpe helt ny bil...

Det er aldri mest økonomisk å kjøpe nybil, nyprisen i 2013 var vel 198300 pluss levering og vinterhjul så de som selger 5 år gamle trillinger i dag har tatt et litt større verditap.

Å få 80 tusen for en 2018 modell trilling i 2023 tror jeg er utopi, innen den tid er bruktmarkedet fylt opp med b.l.a. e-UP, i3 og andre mer attraktive modeller samt at rekkevidde, pris og levetid på nybilene da bør være vesentlig bedre enn i dag.

Dette med å betale nybil-verditap for å få garanti for å slippe kostbare reparasjoner er også dårlig økonomi. Man bytter da ut en lav til moderat risiko for 25 tusen i påkost på bruktbilen med et garantert verdifall på det tredobbelte når man kjøper nybil.

hsa77

Sitat fra: kebabi på tor 15. feb 2018, kl. 21:59
Sitat fra: hsa77 på tor 15. feb 2018, kl. 17:12

Det er sjeldent mest økonomisk å kjøpe nybil, nyprisen i 2013 var vel 198300 pluss levering og vinterhjul så de som selger 5 år gamle trillinger i dag har tatt et litt større verditap.

Å få 80 tusen for en 2018 modell trilling i 2023 tror jeg er utopi, innen den tid er bruktmarkedet fylt opp med b.l.a. e-UP, i3 og andre mer attraktive modeller samt at rekkevidde, pris og levetid på nybilene da bør være vesentlig bedre enn i dag.
Helt enig i at det sjeldent er mest økonomisk å kjøpe ny bil, har da også kjøpt de fleste bilene jeg har eid brukt.

Nå synes det for meg som om bruktmarkedet på elbil er såpass hett at forskjellen på ny og brukt er så liten at det forandrer saken. En bruktbil utenfor garantien medfører jo en viss risiko for uforutsette utgifter og man vet jo ikke hvordan bilen (og batteriet) har blitt behandlet av forrige eier(e).

Hvordan bruktmarkedet ser ut om fem år er umulig å spå. Dersom man kjøper en ny trilling i dag for å ha den for å dekke all daglig småkjøring - hvorfor skal man selge den om fem år? Så lenge bilen fortsatt dekker behovet er det jo mest økonomisk å beholde den.

pwb

Villa sagt at 25-30.000,- er riktig pris på en slik bil, men folk er gale.

bobakka

Sitat fra: pwb på fre 16. feb 2018, kl. 06:46
Villa sagt at 25-30.000,- er riktig pris på en slik bil, men folk er gale.
Verdien er basert på flere ting - bla sparte bom og drivstoffutgifter.
Med to bommer og litt drivstoffutgifter er for besparingene per år langt over 25-30000.

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA