Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EU kontroll - bremseskriver og stabilisator/slakk i lenkearm

Startet av bstein, tirsdag 13. februar 2018, klokken 20:52

« forrige - neste »

bstein

Jada, da har jeg vært på EU-kontroll med min 2014modell S85 (56000km) og fått noen anmerkninger;

Mer enn 25% rust på innsiden av skivene begge sider bak. Dette antar jeg er relativt normalt for elbil der bremsene brukes mindre. Jeg tenkte å skifte skiver/klosser bak siden 1) jeg er en litt gjærrig type 2) jeg liker å skru (henger sikkert sammen med pkt1). Autodoc selger litt forskjellige typer skiver og ser ser at jeg kan komme unna med ca 700,- (+mva) pr side. Jeg har skifta litt bremsedeler tidligere, senest for en uke siden på Leafen vi har, og opplegget til Tesla ser ikke så veldig komplisert ut. Det jeg midlertid lurer litt på er hvordan håndtere kalipperen til parkeringsbremsen, den går på på med en gang bilen står i park. Må jeg sette den i N og sette på hjulstoppere på fremhjula for å få den av?

I tillegg fikk jeg "Stabilisator, slakk i lenkearm". Dette må da være garanti på en bil som har gått 56kkm? Jeg er ikke akkurat noen racersjåfør og tar det vært rolig over fartsdumper o.l......

Lurer fælt på om jeg skal beholde bilen når den nærmer seg 5år, men dersom jeg skal det så er det vel bare å begynne å skru sjæl, spesielt når timeprisen er 1450,- og det er klin umulig å komme i kontakt med "Service"-senteret på Kokstad uten personlig oppmøte....

Muffinman

#1
Jeg har funnet klosser som var fullstendig stuck like etter montering på Tesla-verksted på innsiden bak, så det trenger ikke være lite bruk som er årsaken. Hvis jeg ikke hadde oppdaget det ville skivene mine også vært ferdige nå. Slakk i lenkearmene til stabstag er det noen få som opplever, til dels på lav kilometerstand - men 56.000km høres veldig lite ut. Vår P85 gikk gjennom uten anmerkninger et godt stykke nord for den doble kilometerstanden.

Husk at du bør velge skiver/klosser av samme type som "cold weather brake package" om du ønsker bremser som fungerer om vinteren. Lettskrudde greier forresten.

bstein

#2
Det går jo masse andre biler rundt med skiver og klosser som ikke er "Tesla sertifisert for kalde forhold", hva er det egentlig som er så spesielt med disse?

Edit: Når jeg ser på skivene så virker det ikke som disse har blitt skiftet siden 2014 (bedømt ut fra rusten utenfor slitebanen til bremseklossene)...

jlan

Sitat fra: bstein på tirsdag 13. februar 2018, klokken 20:52
Det jeg midlertid lurer litt på er hvordan håndtere kalipperen til parkeringsbremsen, den går på på med en gang bilen står i park. Må jeg sette den i N og sette på hjulstoppere på fremhjula for å få den av?
Sikre bilen mot å rulle og velg Tow mode.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Muffinman

Sitat fra: bstein på tirsdag 13. februar 2018, klokken 21:18
Det går jo masse andre biler rundt med skiver og klosser som ikke er "Tesla sertifisert for kalde forhold", hva er det egentlig som er så spesielt med disse?
Det er vel ikke annet spesielt enn at bilene først ble levert med et oppsett som ikke var beregnet for norske forhold, og at de nå enten skal ha fått ettermontert eller originalmontert (nye biler). Andre biler har nok riktig oppsett fra fabrikk. Det at dette er store bremser som i tillegg står på en elbil som bruker bremsene lite forverrer nok problematikken og gjør det kanskje enda mer kritisk å velge klosser/skiver som er egnet. Jeg for øvrig selv opplevd å få dårlige bremser på fossilbil etter å ha handlet ukurante klosser, så "andre" biler er nok ikke immune mot feil type klosser, de heller.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: jlan på tirsdag 13. februar 2018, klokken 21:35
Sitat fra: bstein på tirsdag 13. februar 2018, klokken 20:52
Det jeg midlertid lurer litt på er hvordan håndtere kalipperen til parkeringsbremsen, den går på på med en gang bilen står i park. Må jeg sette den i N og sette på hjulstoppere på fremhjula for å få den av?
Sikre bilen mot å rulle og velg Tow mode.
Har du luftdempere, skal bilen stå i hjulskift modus. Hmmm...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Muffinman

Koble fra 12v batteriet, så skjer det nok ikke så mye spennende med luftfjæringen :)

BMW850

Har en 2014 P85 som hadde defekt lenkearm, bilen har gått 45000km. Tesla Drammen byttet den på garanti nå i januar  :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Ampéreson

#10
Stabilisator stag lenke arm gikk på min og på 35 000, skiftet på garanti. Merker nå at et til er gått.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Boomerang

Vår bil har gått 60k km, har fått utbedret klunking/slark i stabilisatorstag to ganger.

jlan

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 14. februar 2018, klokken 08:12
Sitat fra: jlan på tirsdag 13. februar 2018, klokken 21:35
Sikre bilen mot å rulle og velg Tow mode.
Har du luftdempere, skal bilen stå i hjulskift modus. Hmmm...
Velg begge, først Jack Mode, deretter Tow Mode.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

bstein

#13
Enden på visa ble at Tesla tok alt på garanti, både skiver og klosser. De skifta sågar lenkearm på begge sider når de var igang og jeg fikk nytt 12V batteri i samme slengen. Overraskende og hyggelig, men kan jo være litt goodwill siden jeg har prøvd å komme i kontakt med de siden november :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA