Ladestasjon med to uttak?

Startet av Bjoris, tir 13. feb 2018, kl. 10:31

« forrige - neste »

Bjoris

Hvorfor er det så lite utvalg av ladestasjon med to uttak? Det er jo etterhvert mange som har to elbiler. De jeg har snakket med henviser til to stasjoner og lastdeling i mellom... virker dyrt og komplisert

Kan noen forklare meg hvorfor ikke det finnes en enkel stasjon som kan lade to biler og da lastdfordele?

DBR

Jeg har den p85tms linker til. Med 32a 1fas. Funker bra (har ioniq og 190 egolf på tomten, snart 300km egolf istedenfor 190)
Men en ting er at den er dyr! Betalte 20 laken for den via firma. Totalt 30 ferdig montert...

Bjoris

Min erfaring også er at det blir dyrere med en som har to uttak enn to stk med ett uttak, så det er vel bare sånn da, men om noen kunne forklart så hadde det vært interessant å visst:) Spes hos meg der jeg bare har en CEE-kontakt så om jeg skal ha to stasjoner så må elektrikker inn i bildet også... Tenker en ladestasjon med B-vern og CEE kontakt blir det klart rimeligste, så hadde den hatt to uttak hadde det vært perfekt, men ikke sett noen slike

cra

Enkelt sagt så er det vel markedet som er lite for doble sammenlignet med enkle ladere. Og om en dobbel ryker har du ingen lading, om en av to enkle ryker har du fortsatt en igjen. Men rent fysisk er det jo upraktisk med to som jo er større enn en. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fredag

Sitat fra: bjoris på tir 13. feb 2018, kl. 10:31
Hvorfor er det så lite utvalg av ladestasjon med to uttak? Det er jo etterhvert mange som har to elbiler. De jeg har snakket med henviser til to stasjoner og lastdeling i mellom... virker dyrt og komplisert

Kan noen forklare meg hvorfor ikke det finnes en enkel stasjon som kan lade to biler og da lastdfordele?

Kjøp 2 stk ladebokser som kan lastfordele. Billigere enn 1 stk Salto Dobbel. Feks to stk Tesla Wall Connector hvis du har biler med type2-kontakt i bilen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Mer om dobble bokser her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38137.0

Husk det er forskjell på lastfordeling og slavekobling.

Tesla Wallboks har ikke ekte lastfordeling. Vi har 3 ladestasjoner i vårt sortiment som kan fungere som slave mot hvilken som helst annen ladestasjon, mens 2 har ekte lastfordeling. Ene har til og med fasefordeling. ( PS. Ingen presang til de som klarer å gjette hvilken dette er ) :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nofuelno

Sitat fra: bjoris på tir 13. feb 2018, kl. 10:31

http://www.nofuel.no/Produkt/dobbel-salto-74kw#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

jkirkebo

Sitat fra: cra på tir 13. feb 2018, kl. 15:48
Enkelt sagt så er det vel markedet som er lite for doble sammenlignet med enkle ladere. Og om en dobbel ryker har du ingen lading, om en av to enkle ryker har du fortsatt en igjen. Men rent fysisk er det jo upraktisk med to som jo er større enn en. :)

Dessuten er det vel en liten andel av de med to biler igjen som parkerer slik at en enkelt boks med to uttak kan passe. Mao. enda mindre marked.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Bjoris

Sitat fra: jkirkebo på tor 15. feb 2018, kl. 05:06

Dessuten er det vel en liten andel av de med to biler igjen som parkerer slik at en enkelt boks med to uttak kan passe. Mao. enda mindre marked.

Skjønner, jeg var opptatt av dette pga dette CEE uttaket mitt, jeg har bare ett så om jeg skal montere to bokser så må det eletkrikker til også, men begynner med en så den tid den sorg:)

cra

Det ordner seg nok. :)  Og det kom jo eksepmpler på at de finnes, bare i noe mindre utvalg. "Den tid den sorg" prinsippet er nok det beste å følge både for lommeboka og sjelefreden.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hsa77

Sitat fra: bjoris på tor 15. feb 2018, kl. 08:46
Sitat fra: jkirkebo på tor 15. feb 2018, kl. 05:06

Skjønner, jeg var opptatt av dette pga dette CEE uttaket mitt, jeg har bare ett så om jeg skal montere to bokser så må det eletkrikker til også, men begynner med en så den tid den sorg:)
Og her kom enda en forklaring på hvorfor markedet for doble ladere er så lite. De fleste som har to elbiler kjøpte dem ikke samtidig. Selv har jeg en elbil og ett ladepunkt, når jeg en gang i fremtiden skal kjøpe en elbil til kommer jeg ikke til å fjerne den laderen jeg har, jeg kommer til å legge opp en ny kurs og montere enda en lader...

Dobbelt ladepunkt er jo fint for den som bygger seg en ny dobbeltgarasje f.eks. - men med plasseringen av ladekontakt på enkelte biler kan det også der være mest praktisk med to punkter...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

fredag

Sitat fra: elektrolux på ons 14. feb 2018, kl. 19:18
Mer om dobble bokser her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38137.0

Husk det er forskjell på lastfordeling og slavekobling.

Tesla Wallboks har ikke ekte lastfordeling. Vi har 3 ladestasjoner i vårt sortiment som kan fungere som slave mot hvilken som helst annen ladestasjon, mens 2 har ekte lastfordeling. Ene har til og med fasefordeling. ( PS. Ingen presang til de som klarer å gjette hvilken dette er ) :D

Gi oss gjerne en detaljert forklaring på forskjellene mellom lastfordelingene til de forskjellige produktene, og hva du legger i "ekte" lastfordeling, og hva du mener er mindreverdig med måten Tesla Wall Connector fungerer. Slikt er alltid interessant og lærerikt, så lenge du kan holde en rimelig nøytral tone uten bare å markedsføre egne produkter.

Såvidt jeg vet vil 2 stk Tesla Wall Connector med to biler tilkoblet fordele den tilgjengelige strømmen på 2, mens hvis kun en bil er tilkoblet vil den få all tilgjengelig strøm. Uansett om bilene lader på enfase eller trefase. Det er altså strøm som deles, og ikke effekt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Tesla Wallboks markedsføres med lastfordeling, men når en leser monteringsanvisningen er det snakk om å koble 2 enheter sammen med en signalkabel og sette den ene som slave. D.v.s. den lader først når den andre er ferdig. ( Korrekt med om jeg har misforstått, og at denne er dynamisk og lader med restenergi på kursen )

Zapchargeren er kongen på haugen som med ekstra utstyr er i stand til å måle husets 3 faser, og fordele den eller de fasene som er minst brukt til lading i tillegg til å dele på strømmen på hver av fasene.

Zappi, ( med forbehold om at dette er et produkt vi selger ) kan også lastballansere mot huset, eller annen ladestasjon, eller "ekte" lastfordeling d.v.s. dele på tilført strøm slik at f.eks 5 biler får 6A hver. Begrenset til 6 enheter.

Egentlig kan alle dynamiske ladestasjoner fungere som slave og dermed lade med restenergi på tilkoblet kurs.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

TWC lastbalanserer tilgjengelig effekt likt mellom opp til 4 ladere. Hvis noen av bilene trekker mindre enn sin del fordeles resten til de andre. Teoretisk kan man bruke slaveinngangen til å styre strømtrekk basert på andre forbrukere i huset.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på tor 15. feb 2018, kl. 18:56
TWC lastbalanserer tilgjengelig effekt likt mellom opp til 4 ladere. Hvis noen av bilene trekker mindre enn sin del fordeles resten til de andre. Teoretisk kan man bruke slaveinngangen til å styre strømtrekk basert på andre forbrukere i huset.

Er du sikker på det? Jeg mener det bare er en statisk deling. Kobler du to stk. på en 32A kurs får begge bilene 16A når begge lader. Om den ene bilen bare trekker 10A får ikke den andre 22A, den får fortsatt 16A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA