Beste ladestasjon?

Startet av Bjoris, søn 11. feb 2018, kl. 20:44

« forrige - neste »

Bjoris

Hva er det beste tilbudet i dag på ladestasjon som støtter alle følgende krav:

Bil:
Vårt opplegg har vært beregnet på Tesla og Leaf30. Nå blir det noen år med bare en elbil av div grunner, Teslaen er solgt og nå selger vi også Leaf30 og kjøper Leaf 40. "Problemet" på den nye er at den har type 2 så vår fastmonterte 16A ladekladd med industrikontakt funker ikke. Jeg har funnet ut at jeg kan få montert ny pistol på den til 1.250 kroner og kommer nok til å gjøre det da jeg også har 16A-400 volt på fjellet og tenker da å ha en overgang fra 16A-400 til 16A-230 folt som jeg plugger denne ladekladden i. Ikke godkjent, men mye bedre enn dagens løsning med overgang fra 16A-400 til shuko 230 volt...

MÅ:
- Justerbar ladestyrke - Trenger ikke vært trinnløst, men når jeg investerer i ladestasjon vil jeg ikke vært låst til en hastighet. Normalt er f.eks 10 A helt greit, men fredagen når vi skal på fjellet og er hjemme 1-2 timer så er 32 a supert. Jeg har CEE 32-A i garasjen
- Stasjonen må være godkjent å ha CEE tilkobling så jeg slipper elektrikker på nytt. Vet ikke om dette er noe alle stasjoner kan få montert uten at det er noe problem? Egentlig kunne jeg tenkte meg ett strekk på 2 meter for å få ladestasjonen der jeg vil ha den, men ser det skrives om 30 cm som godkjent strekk??

BØR:
- B-vern, evt må dette monteres utenom, men jeg er ikke villig til å gi slipp på fler trinns lading og så langt har jeg bare sett fast ladehastighet på de med integrert B-vern av en eller annen grunn?

KJEKT Å HA:
- App - Siden ikke Tesla heller har justerbar ladestyrket så kunne jeg tenkt meg app der jeg styrte ladingen fra mobilen. Da kunne fruen bare koble til og slippe å forholde seg til ladeprogrammering i bilen, det skjer jo aldri uansett så det blir fort slik i dag at jeg må ned å justere for å unngå at batteriet blir stående med 100% over lang tid f.es

PalEngh

Følger denne.
Har også 400V TN hjemme, med eget sikringsskap i garasjen og trekkerør fra hovedsikringsskap.
Ønsker type 2 med kabel, og det virker smart med en app for å tidsstyre lading og effekt.

XC60 R Design T8
Forbruk: http://bit.ly/2C2gQ9n

jkirkebo

EcoLite har ihvertfall integrert B-vern, type 2 uttak, kan leveres med CEE-støpsel og du kan koble på en bryter for å velge ladeeffekt. Ofte brukes en Elko RS16/29 reguleringsbryter, da kan du velge mellom f.eks 32A, 25A, 16A og 7A.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Ulempen er ca. 8 ukers leveringstid for tiden pga. svært stor pågang.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Lars C. Krogenæs

Skal du koble noe til CEE kontakten er det, i følge forskriftene, krav om TypeB jordfeilbryter på kursen. Da hjelper det egentlig ikke at jorfeilbryteren er integrert i ladestasjon/ladekladd.
(Sikkerhetsmessig er det trolig ingen forskjell, men installasjonsfolket ved NEK skal nå melke kundene der de kan).

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Øyvind.h

Hmm. Tar dette opp med NEK/elbilgruppen.
Såfremt det ikke er noen svært gode argumenter for ikke å ha B-vernet i boksen burde ladeboks med B-vern være OK.
Strengt talt kortere fra bil til ladeboks enn bil til sikringsskap.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-zappi-ladestasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjoner

Noen som har erfaring med denne eller er den for ny til det?

Syns denne virker mest fremtidsrettet av de rimeligere laderene, men forstår det pt mangler litt software for oss som ikke har egen produsert strøm... Slik jeg forstår det så lader den bare på 6A eller 32A pr i dag når en ikke har egen strøm som disse Eco stegen er lagd for.

Det må komme, men det burde være en smal sak å fikse. Ellers liker jeg:

- Det skal komme app-styring
- Den kan regulere seg etter strømbruk (klipser på små målere som sender data via en enhet til laderen)
- Den har tidsstyring
- Den kan tilpasses smartmålere slik at bilen lader når det er rimelig strøm
- Den kan kommunisere med andre ladere på samme kurs og dermed ha lastfordeling
- Boost funksjon slik at du kan få bilen fort opp nok strøm til å kjøre igjen, men så lade rolig resten

Alt i alt mye spennende, ulempen er at den virker litt uferdig og uprøvd. Prisen virker veldig gunstig syns jeg... Ser ikke ut til å være tilgjengelig i 400 volt

kakemann

Sitat fra: bjoris på man 19. feb 2018, kl. 01:56
Noen som har erfaring med denne eller er den for ny til det?

Hei Bjoris,

Jeg har fått montert Zappi!

Jeg har hatt den montert i ca 2 uker foreløpig og kan ikke si annet enn at jeg er kjempe fornøyd!

I likhet med deg var noe av det som fristet meg nettopp de punktene du nevner i innlegget ditt.
Prispunktet og ikke minst de gode rådene og veiledningen jeg fikk fra elbilhjelpen gjorde at jeg hoppet på denne laderen. Hittil har den levert akkurat som forventet, og den virker veldig fremtidsrettet.

Særlig det geniale med at laderen kan lastfordele ved hjelp av små klips og trådløse enheter som sender dataene til Zappi, synes jeg var spesielt interessant. Jeg holdt egentlig på å kjøpe en Ev Link fra Schneider når denne kjekke saken dukket opp. Jeg var kjent med Elbilhjelpen fra før ettersom jeg kjøpte en lader i 2015 som har fungert plettfritt hittil. Den gamle laderen bruker jeg til min 1. generasjon Ampera, imens den nye forsyner vår Tesla. Når jeg så videre veide opp funksjonalitet/pris/innovasjon, var valget egentlig enkelt.

Jeg må si meg imponert over det selvforklarende grensesnittet og mulighetene som denne laderen gir.
Det er veldig fint å kunne følge med på forbruket, dag for dag, uke for uke, måned for måned osv. Jeg har fremdeles masse å sette meg inn i  :)
Jeg venter nå å motta den trådløse harvi enheten som kan sende lastdelingsinformasjon til laderen trådløst.

Vi har 3X63A inn til vårt hus, så elektrikeren vil montere den medfølgende klipsen på den fasen hvor elbilladerne er koblet på. På den måten vil Zappi kunne justere seg ned hvis belastingen blir for stor.
Jeg er veldig spent på dette, og regner med å få montert klipset og harvi enheten denne uken.
Jeg poster gjerne tilbake her når jeg har fått dette opp å gå.

Appfunksjonaliteten skal visstnok komme i løpet av våren sommeren.
Det ser jeg frem til - gadgetfreaken som jeg er.

Denne laderen virker solid og gjennomført.
Jeg synes ikke den på noen måte virker uferdig, så jeg kan personlig anbefale denne sterkt med tanke på hvor mye du får for pengene og ikke minst mulighetene laderen gir med appstyring, lastfordeling, forbruksmåling etc...

Under ser du noen bilder fra laderen montert i garasjen min.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Bjoris

Hei Kakemann, så bra. Kjekt med litt erfaring.

Kan du bekrefte at det pr i dag bare er 6A eller 32A lading? Forstod på elbilhjelpen.no at du skulle klare å manipulere to forskjellig ladehastigheter. Jeg kunne tenkt meg litt mer enn 6A, 10-13A hadde vært bra som daglig lading og så boost på 32A ved behov.

Jeg hadde tenkte å montere disse klipsene på kursene selv, men godt poeng å få den på den riktige fasen ja, det sliter jeg nok med å få til selv. Men nå skal jeg ha elektrikk til å montere B-vern så får han til å påvise hvilken fase jeg skal ha dette klipset rundt:)

Mer erfaring er gull, flott om du rapporterer tilbake ifht denne Harvi stasjonen. Jeg har 50 meter til garasjen, men elbilhjelpen sier den skal rekke over 100 meter så antar det går fint, har du lagt strekk?

pudderjagar

Eg ville ikkje ha valgt ein lader med fast type2 kabel. I dag er da 2 standarder som gjelder og med fast kabel så kan du bruke den på bare den eine. Hadde du hatt ein type2 kontakt i ladaren så kan du bruke denpå begge standardene.

Da kan være da kjem folk på besøk med ein Leaf og treng lading. Dei kan ikkje bruke den på bildet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Bjoris

Sitat fra: pudderjagar på tir 20. feb 2018, kl. 09:03
Eg ville ikkje ha valgt ein lader med fast type2 kabel. I dag er da 2 standarder som gjelder og med fast kabel så kan du bruke den på bare den eine. Hadde du hatt ein type2 kontakt i ladaren så kan du bruke denpå begge standardene.

Da kan være da kjem folk på besøk med ein Leaf og treng lading. Dei kan ikkje bruke den på bildet.

Det er en ulempe, men jeg liker at kabelen er fast, da kan disse kablene som følger med bare ligg i bilen og en slipper å planlegge. Kommer det en gml Leaf på besøk så kan den fint ladet på shuko, har B-vern på sikringen så det er ikke noe issue.

pudderjagar

Hvis du har ladestasjon som er fast tilkobblet med fast type2 kabel så kan du ikkje kobble til annet utstyr eller kontakter på same kursen desverre. JF type B er da krav til skal være dedikert ladekursen så har du 2 ladebokser må du ha 2 jordfeilbrytere desverre.

Da å ha kabelen ståande i ladestasjonen klar til å plugge inn i bilen er eit ultimatum for meg. Derfor har eg valgt ladestasjon med kontakt og kjøpt ein ekstra ladekabel som bare står i ladestasjonen. Den som ligg i bilen ligg der fast. Fort gjort å glemme å ta med kabelen når ein har bruk for hurtiglading når ein er på tur.
Kjører:

Bjoris

Sitat fra: pudderjagar på tir 20. feb 2018, kl. 11:21
Hvis du har ladestasjon som er fast tilkobblet med fast type2 kabel så kan du ikkje kobble til annet utstyr eller kontakter på same kursen desverre. JF type B er da krav til skal være dedikert ladekursen så har du 2 ladebokser må du ha 2 jordfeilbrytere desverre.

Da å ha kabelen ståande i ladestasjonen klar til å plugge inn i bilen er eit ultimatum for meg. Derfor har eg valgt ladestasjon med kontakt og kjøpt ein ekstra ladekabel som bare står i ladestasjonen. Den som ligg i bilen ligg der fast. Fort gjort å glemme å ta med kabelen når ein har bruk for hurtiglading når ein er på tur.

Men ikke hvis ladeboksen ikke har fast kabel? Må si jeg falt av på eventuell logikk der...???

Jeg føler at disse reglene går litt over stokk og stein uansett. Mitt opplegg er eldre enn fra når reglene tråtte i kraft så elektrikker sier at jeg MÅ ikke ha B-vern, men anbefaler det. Når jeg nå sette på B-vern på 32A sikringen ned til garasjen og har ladestasjon så tenker jeg at det er langt bedre sikkerhetsmessig enn det de fleste benytter, om jeg så har to ladestasjoner på dette opplegget som har lastfordeling seg i mellom så kan jeg ikke helt se at det er så feil at det er mer en teori vi snakker om?

pudderjagar

Du har heilt rett i at dette er teoretisk men deverre så har DSB vore ute med ei ny presisering no om at den plassen som du brukar fast til lading av elbil skal oppgraderes til dagens forskrifter. Grunnen er at DSB ser på dette som ei "vesenteg bruksendring". Dermed må kvar ladeplass ha eit dedikert jordfeilbryter typeB fordi at den eine bilen ikkje skal kunne slå ut alle bilane hvis da er feil på den. Hvis du i tillegg har 32A lading på ladeboksen så har du ikkje lov til å ha anna utstyr på kursen. Ein måte å omgå dette på er å montere eit wattmeter på heile kursen og programere ladeboksane til ikkje å trekje meir enn 25A samtidig. Dette bær gå i ein så avansert ladeboks som du har.

Da er husholdningskontaktane DSB er ute etter fordi dei er sikra med 16A eller 15A rundtom og dermed må dei sikrast ned til 10A.

Normen er veldig teoretisk og kronglete. Da som er problemet er at forsikringselskapa har fått dette med seg og dei krev eit godkjent alegg etter forskrift og norm. Har du ikkje da kan du risikera avkorting i forsikrigsutbetalinga hvis da skulle skje noko. Treng ikkje vera da elektriska som starter problema i heiletatt men tru meg, finn dei noko dei kan korta ned med så gjer dei da.
Kjører:

kakemann

Sitat fra: bjoris på tir 20. feb 2018, kl. 08:35
Kan du bekrefte at det pr i dag bare er 6A eller 32A lading?

I ladeboksens meny kunne jeg velge imellom 16A og 32A. Jeg fant ikke noe lavere, men får man brukt disse CT klammene kan man nok få den til å justere seg ned hvis en annen kurs eller en av hovedkablene trekker mye.
Jeg hadde tenkte å montere disse klipsene på kursene selv, men godt poeng å få den på den riktige fasen ja, det sliter jeg nok med å få til selv. Men nå skal jeg ha elektrikk til å montere B-vern så får han til å påvise hvilken fase jeg skal ha dette klipset rundt:)
Ja, sikkert lurt. Det var elektrikeren min sitt forslag. Jeg regner med å få harvi oppe å gå i løpet av uken.
Elektrikeren ble forøvrig imponert over denne laderen og hadde ikke vært borti noe lignende før. Han ville selge noen annet til meg, men innrømmet at denne varianten var smart, og tok på seg monteringsjobben.

Mer erfaring er gull, flott om du rapporterer tilbake ifht denne Harvi stasjonen. Jeg har 50 meter til garasjen, men elbilhjelpen sier den skal rekke over 100 meter så antar det går fint, har du lagt strekk?

Hva mener du med strekk, til harvi eller ladestasjonen?
Hos meg er det ca. 15 meter i luftlinje fra sikringsskapet til Zappi laderen.
Tanken er da at harvi plasseres ved sikringsskapet, men at selve harvienheten er plassert på utsiden av sikringsskapet med kabel til klammen som sitter inni. Setter den på utsiden for å sikre best mulig forbindelse til Zappi. Siden harvi sender trådløst, prøver jeg det først - og regner med at det går fint.

Jeg legger ut nye bilder og erfaring når jeg har fått satt det siste opp.

Forresten foretrekker jeg fast kabel, men forstår andres innspill med å ha løs, så lenge man har en ekstra som står klar til bruk i garasjen. Personlig liker jeg å ha ting fastmontert. I og med at jeg har en lader til på andre siden i garasjen med type 1 kabel, synes jeg selv jeg er godt nok dekket for eget bruk og eventuelle gjester. Så får gjester som har andre kontakter heller bruke medbragt lader.

Bjoris

Ja, får samsvarserklæring på mitt anlegg så forsikringselskapet vil slite med å ta meg for noe, men de kan kanskje gå på elektrikkeren?

Denne Zappi-laderen er lagd for fornybar energi, så jeg forstår Elbilhjelpen dit at det skal komme SW som er mer egnet for oss uten solceller/egen vindmølle. Laderen er lage slik at den kan lade med kun den energien du produsere selv, ganske fiffig:)

Kakemann, ja det er avstand jeg mener med strekk. Tenker også å montere den ute da jeg er redd det er på grensen med avstanden siden laderen blir stående inni garasjen. Mitt sikringsskap står helt ved ytterveggen...

Nei, skal bli gøy dette. Men ser det nok blir vanskelig for meg å få ett anlegg som er 100% etter forskriftene, blir nok lenge til vi setter opp en ekstra boks da vi or i dag kjører ganske kort med den ene bilen der det også er masse mulighet for lading på jobb.

Tror ikke en pr nå iallefall ikke kan programmer Zappi til annet enn 32A på Fast programmet, men teknisk er det bare SW siden denne stasjonen har trinnløs regulering konstant så må dette være enkelt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA