Elbillading kan knele strømnettet - nrk.no

Startet av Jarv!s, søn 11. feb 2018, kl. 10:55

« forrige - neste »

zbk

Sitat fra: Øystein16 på ons 28. feb 2018, kl. 13:34
Eg er 100% tilfreds med organisajonsmodellen me har i regionen (Lyse).
Var du ironisk nå? Hvis ikke kan du ikke ha hatt noe særlig utenom normalen å gjøre med dem...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Øystein16

Sitat fra: zbk på ons 28. feb 2018, kl. 14:05
Var du ironisk nå? Hvis ikke kan du ikke ha hatt noe særlig utenom normalen å gjøre med dem...

Kva konkrete problem vil du at eg skal ha hatt med dei?

zbk

Jeg vil vel ikke akkurat at du personlig skal ha hatt problemer  ;).

Dog har de klart å gjøre meg grenseløst frustrert. Håndteringen deres av solcelleanlegget mitt og plusskundestatusen min vært så håpløs at 9mnd etter oppstart har de fortsatt til gode å levere fornuftig informasjon videre til min strømleverandør (men dette har vel lite med denne tråden å gjøre, så jeg stopper avsporingen her  8))
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Ketill Jacobsen

Nå har jeg endelig lest NVE's utredning om effekttariffer. Mange og nyanserte vurderinger legges fram, men konklusjonene er elendige! Det legges fram fire tariffmodeller, hvor NVE har klart å kalle en "time of use", der man på vinteren betaler en høyere pris per kWh mellom 6 0g 20. Altså i elektrisitetslandet Norge, det første landet i verden til å basere seg på elektrisk oppvarming, må man bruke et engelsk navn på en effekttariff? Kunne man ikke kalt det "tidsstyrt tariff" for eksempel. Eksempelet NVE bruker er: Fastledd 1749 kr. sommer 12,2 øre/kWh, vinter 15,2 øre/kWh, 38 øre/kWh i tidsrommet 6-20.

Punkt 1: det blir atskillig dyrere med strøm om vinteren (i dag er det fastledd og ens pris per kWh gjennom hele året). Kjekt for minstepensjonister som ikke har råd til varmepumpe. Vinteren er definert som fra og med november til og med mars. 2: en vil betale himmelhøye priser på strøm i 95% av tiden der effektkapasitet ikke er noe problem. Den tiden effektbruken i Norge overskrider 90% av høyeste effektbruk er 33 timer i året (i følge NVE's utredning)!

Hafslund dimensjonerer sine nett i forhold til de tre (kaldeste) dagene etter hverandre med høyets strømforbruk over ti år. Jeg kan godt være med på om Hafslund reduserer sine ambisjoner om gå fra 100% til i snitt 90%, så fremt vi får en fornuftig effekttariff (bare fyre med ved noen få dager i året, ikke lade elbil i rushtidene etc). En slik reduksjon i krav til nett vil føre til lavere kostnader og lavere priser til oss (mot at vi tilpasser oss minimalt).

NVE går imidlertid inn for en tarifftype de kaller "abonnert effekt" der en betaler fast kr 1060 og 689 kr per abonnert kW effekt, 5 øre per kWh og 100 øre per overforbrukstime (abonnerer på 5 kW gir fast 1060+ 5 x 689, pluss 5 øre per kWh og kr 1 for hver kWh for hver time du bruker mer enn 5 kWh i snitt). Altså en tariff som er fullstendig frakoplet tilgjengelig nettkapasitet og så godt som uavhengig av faktisk energibruk! En katastrofe for hytteeiere. Utrolig!

Amoss

Nå omtalte jeg systemet generelt, ikke enkeltselskaper. Godt mulig - uten at jeg kan påstå å vite noe om det - at enkeltselskaper driver uklanderlig etter de retningslinjer jeg skisserte. Men som det fremkommer fra huseiernes landsforbund er det helt klart at i det minste enkelte *ikke* gjør det.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 28. feb 2018, kl. 15:03
NVE går imidlertid inn for en tarifftype de kaller "abonnert effekt" der en betaler fast kr 1060 og 689 kr per abonnert kW effekt, 5 øre per kWh og 100 øre per overforbrukstime (abonnerer på 5 kW gir fast 1060+ 5 x 689, pluss 5 øre per kWh og kr 1 for hver kWh for hver time du bruker mer enn 5 kWh i snitt). Altså en tariff som er fullstendig frakoplet tilgjengelig nettkapasitet og så godt som uavhengig av faktisk energibruk! En katastrofe for hytteeiere. Utrolig!

Med tanke på at innen få år vil det være ulovlig å fyre med fossiler, så vil nettselskapene ha ett tilnærmet monopol (jada, med unntak av ved og andre bio-produkter) på å levere energi til oppvarming i vinterlandet Norge.

Det vi ser her virker som om markedet er i ferd med å posisjonere seg for denne nesten-monopol situasjonen.
Model S 85D

stefse

Sitat fra: Ketill Jacobsen på ons 28. feb 2018, kl. 15:03
Nå har jeg endelig lest NVE's utredning om effekttariffer. Mange og nyanserte vurderinger legges fram, men konklusjonene er elendige! Det legges fram fire tariffmodeller, hvor NVE har klart å kalle en "time of use", der man på vinteren betaler en høyere pris per kWh mellom 6 0g 20. Altså i elektrisitetslandet Norge, det første landet i verden til å basere seg på elektrisk oppvarming, må man bruke et engelsk navn på en effekttariff? Kunne man ikke kalt det "tidsstyrt tariff" for eksempel. Eksempelet NVE bruker er: Fastledd 1749 kr. sommer 12,2 øre/kWh, vinter 15,2 øre/kWh, 38 øre/kWh i tidsrommet 6-20.

Punkt 1: det blir atskillig dyrere med strøm om vinteren (i dag er det fastledd og ens pris per kWh gjennom hele året). Kjekt for minstepensjonister som ikke har råd til varmepumpe. Vinteren er definert som fra og med november til og med mars. 2: en vil betale himmelhøye priser på strøm i 95% av tiden der effektkapasitet ikke er noe problem. Den tiden effektbruken i Norge overskrider 90% av høyeste effektbruk er 33 timer i året (i følge NVE's utredning)!

Hafslund dimensjonerer sine nett i forhold til de tre (kaldeste) dagene etter hverandre med høyets strømforbruk over ti år. Jeg kan godt være med på om Hafslund reduserer sine ambisjoner om gå fra 100% til i snitt 90%, så fremt vi får en fornuftig effekttariff (bare fyre med ved noen få dager i året, ikke lade elbil i rushtidene etc). En slik reduksjon i krav til nett vil føre til lavere kostnader og lavere priser til oss (mot at vi tilpasser oss minimalt).

Forfatterne av dette dokumentet har ensidig fokusert på hvordan de kan få folk til å bruke mindre effekt, og fullstendig utelatt alle andre aspekt.

Jeg håper du tar deg tid til å skrive et tilsvar, og ikke bare skriver på elbilforum. For det tviler jeg på at NVE leser særlig ofte.
Fristen er i morgen!
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Carl Anton Stenling

En utfordring med NVE sine forslag er at de skyver hele effektproblematikken ned på den enkelte forbruker. De har ikke tatt inn over seg at i mange situasjoner er det "gratis effekt" tilgjengelig i systemet og da er det unødvendig å begrense alle som om det skulle være den kaldeste vinterdagen.

Nettselskapene har jo et ansvar for å optimalisere effektbruken - ikke bare fordele kostnadene.

For hurtigladere er forslaget katastrofalt siden hurtigladere blir belastet som om de var i bruk hele tiden.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

stefse

Sitat fra: Carl Anton Stenling på ons 28. feb 2018, kl. 18:22
En utfordring med NVE sine forslag er at de skyver hele effektproblematikken ned på den enkelte forbruker. De har ikke tatt inn over seg at i mange situasjoner er det "gratis effekt" tilgjengelig i systemet og da er det unødvendig å begrense alle som om det skulle være den kaldeste vinterdagen.

Nettselskapene har jo et ansvar for å optimalisere effektbruken - ikke bare fordele kostnadene.

For hurtigladere er forslaget katastrofalt siden hurtigladere blir belastet som om de var i bruk hele tiden.
Samle alle tankene dine i et dokument ettersom du kommer på ting. Evt. kopier fra denne tråden. Deretter renskriver du det og sender inn til nve@nve.no
Fristen er faktisk innen i morgen, når jeg leser linken.

Ser at de fremdeles åpner for å ha disse sinnrike tariffene med referansetimer. Det må vekk i sin helhet. Ingen skal bli skadelidende for å ha vært uheldig å brukt litt effekt i en eller annen vilkårlig time på døgnet, en eller annen tilfeldig dag. Med AMS og all verdens info tilgjengelig, er et slikt konsept totalt latterlig. En skulle tro at Elhub har råd til harddisker som kan lagre denne infoen oftere enn en eller annen vilkårlig time i uka eller måneden.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Carl Anton Stenling

Jeg har allerede gitt mine innspill til rette vedkommende i Elbilforeningen som kommer til å levere høringssvar.
Viktig at foreningen er på ballen i denne saken slik at vi unngår urimelige utslag av omleggingen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Oddaa

Ryktene sier at NVE kommer til å trekke forslaget etter massiv motstand i bransjen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: stefse på ons 28. feb 2018, kl. 10:40
I Norge bør vi ha såpass felleskapsånd og sunt bondevett at vi klarer å ha monopolselskap uten at resultatet blir sovjet-tilstander. Jeg er langt fra noen kommunist, men når det gjelder infrastruktur så tror jeg det hadde gått helt fint om staten eide og drev alt sammen uten krav til verken utbytte eller bruk av sinnrike finansielle virkemidler.

Det handler om å finne de riktige måleparameterne, og avkastning på penger er ikke den viktigste av dem.
Å holde folk med ren og rimelig energi, ren luft og fornuftige løsninger basert på tillit, er mye viktigere, og det kan faktisk være mer lønnsomt også. Nøkkelen til det er det siste punktet, og her har vi i Norge en stor fordel.
Vi kan stoler på at folk som vedlikeholder og bygger ut nettet ikke kaster vekk arbeidsdagene, og at de som fatter beslutninger, kan gjøre det med større mandat og grunnlag enn bare avkastning på penger som revisorer og aksjonærer skal kontrollere og sjekke.
Skulle ønske du fikk stort gjennomslag for dette. For det var kloke betraktninger.

stefse

Sitat fra: knut.aulie på ons 28. feb 2018, kl. 21:26
Sitat fra: stefse på ons 28. feb 2018, kl. 10:40
I Norge bør vi ha såpass felleskapsånd og sunt bondevett at vi klarer å ha monopolselskap uten at resultatet blir sovjet-tilstander. Jeg er langt fra noen kommunist, men når det gjelder infrastruktur så tror jeg det hadde gått helt fint om staten eide og drev alt sammen uten krav til verken utbytte eller bruk av sinnrike finansielle virkemidler.

Det handler om å finne de riktige måleparameterne, og avkastning på penger er ikke den viktigste av dem.
Å holde folk med ren og rimelig energi, ren luft og fornuftige løsninger basert på tillit, er mye viktigere, og det kan faktisk være mer lønnsomt også. Nøkkelen til det er det siste punktet, og her har vi i Norge en stor fordel.
Vi kan stoler på at folk som vedlikeholder og bygger ut nettet ikke kaster vekk arbeidsdagene, og at de som fatter beslutninger, kan gjøre det med større mandat og grunnlag enn bare avkastning på penger som revisorer og aksjonærer skal kontrollere og sjekke.
Skulle ønske du fikk stort gjennomslag for dette. For det var kloke betraktninger.
Takk for det. Det er veldig lett å telle kroner og øre, men livskvalitet og immatriell verdiskapning er værre å kvantifisere. Som kjent; "you get what you measure" og det krever innsiktsfull ledelse å måle de rette tingene. Ikke alt som er skrevet i lærebøker om økonomi, markedsmodeller og public management passer i Norge.

Btw, i morgen ser vi timepris på 245,43 øre fra 08-09. Dagsgjennomsnittet er 89 øre.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Mitt forslag til effekttariff: røde dager med høy nettleie per kWh i tidsrommet 16-19. Røde dager varsles tre dager i forveien og pris er for eksempel kr 2 per kWh (mot ca 19 øre i dag eks avgifter). Det vil være bare et fåtall slike røde (veldig kalde) dager per år.

NVE-utredningen nevner Tesla-eiere som lader med 22 kW og folk som bruker direkte oppvarming av vann (ikke så god ide etter min mening). Enten en er Tesla-eier eller Leaf-eier så lader en kanskje 60 kWh per uke. Tesla-eieren lader med 22 kW og belaster nettet 2,72 timer. Leaf-eieren lader med 2,3 kW og belastet nettet 60,1 timer. NVE later til å tro at alle Tesla-eiere lader samtidig og hver time i uken! Naturligvis så fordeler ladingen seg tilfeldig over ukens timer og mest om natten. Kort sagt så er 22 kW lading et lite problem. De færreste har behov for så kraftig lading og de færreste tar seg råd til å betale så mye en 22 kW ladeboks/kurs vil koste. Få biler kan lade med så mye som 22 kW.

Samtidighet for direkte oppvarming (ved dusjing) er gjerne et større problem enn store ladeeffekter, men slik oppvarming er vel ikke særlig utbredt og vil vel knapt bli det.

Andre folk nevner folks helse og velvære og har gode innlegg. La oss slippe å få effekttariffer som får folk til å grue seg til vinteren, som får folk til å vaske klær om natta, som får folk til å spekulere på hvilken måte de skal lade opp et stort bilbatteri, hvordan flytte strømbruk fra en tid på døgnet til en annen, hvordan kople hytta fra strømnettet, hvilke duppeditter for titusener for å spare 200 kr i året skal jeg kjøpe etc. Altså hauger av unødvendig bryderi som i 99% av tiden er formålsløst. Nå må NVE og politikerne våkne opp og gå inn for fornuftige ordninger (som røde dager)!

krl

Gjennomstrømningsvarmer er svært arealeffektivt. Gammeldags varmtvannsbereder tar fort opp en kvadratmeter gulvareal -- kanskje mer dersom den bygges inne i et skap eller eget rom..

Med kvadratmeterpriser på over 80.000 kr en del steder i Oslo, så er det ikke nødvendigvis fornuftig å sløse bort en hel kvadratmeter på varmtvann når en slik kan henges på veggen: http://www.coax.no/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA