Flere ladeuttak på samme kurs

Startet av Sarwar, søn 11. feb 2018, kl. 10:09

« forrige - neste »

Sarwar

Hei, folkens. Trenger litt råd her.

Per dags dato så har jeg nylig installert dedikert ladeuttak i garasjen. Det er da 400V med 20A sikring og B-vern installert i sikringskapet. Ladeuttaket i garasjen er en rød industrikontakt. Bruker da Tesla's UMC med rød adapter. 20A kurs var det maksimale jeg lov av Agder Energi.

Nå har vi kjøpt oss el bil nummer 2 (type 2) og ønsker å lade begge to samtidig på en forsvarlig måte. Tok kontakt med samme elektriker firma som installerte de eksisterende ladeuttaket. I følge dem som måtte jeg trekke ny kurs for å lade bil ihht til forskriftene.

Syntes det skurrer litt. Tanken vår var installere to ladestasjoner med lastdeling imellom. Slik at den bilen som hadde lite batteri ladet ved høyere effekt.

Hvis jeg forstår elektrikeren korrekt så må et trekkes ny kabel, dele opp det eksisterende 20A sikring med to stykk 10A kurs.

Hvordan har dere med flere ladeuttak gjort hjemme hos dere? Forlag til løsninger. Begge bilene er type 2. Har en Tesla Wall Connector på vei inn.

Espen Hugaas Andersen

Trenger ikke å splitte kursen i 2 stk 10A. Tesla wall connector støtter lastdeling, så du kan kjøpe en til, og så er det en smal sak å sette opp disse til å dele på 20A kursen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sarwar

Det var det som var planen min. Er ikke helt med på hvorfor elektrikeren oppfordrer til ny kurs.

Hvordan blir det my B vern når to TWC tas i bruk på samme kurs. Må hver TWC ha sin egen b-vern?

jkirkebo

Sitat fra: Sarwar på søn 11. feb 2018, kl. 10:34
Det var det som var planen min. Er ikke helt med på hvorfor elektrikeren oppfordrer til ny kurs.

Hvordan blir det my B vern når to TWC tas i bruk på samme kurs. Må hver TWC ha sin egen b-vern?

Ja, det må de, om man skal følge forskriften. Enklere da å bruke ladestasjoner med integrert B-vern.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

Lastdeling krever f.eks to stykk Tesla wall conector eller 2 stykk andre ladestasjoner som er bygget for lasdeling.
Ved lastdeling er ikke TWC (og de fleste andre) mer avanserte enn at de deler det som er tilgjenglig likt.

Kombinasjon rød kontakt og TWC på samme kurs går ikke.

Ulempen med en kurs er at dersom sikring eller jordfeilbryter går blir begge kontakter uten strøm. Dette er nok en akseptabel ulempe for de fleste med 2 biler i samme familie. Elektrikker må nok da i samsvarserklæring skrive at han har understreket denne ulempen for huseier og fått aksept, og at det sikkerhetsmessig er tilfredstillende.

2 stk. To 20A kurser med lastdeling slik at de ikke trekker mer enn 20A tilsammen er også greit.

Zaptec har sikring og jordfeilbryter innbygget og kan derfor kobles med mange på samme kurs, også i offentlige anlegg og fellesgarasjer.

Dersom bil nr. 2 har enfaselader har dette med lastdeling den ulempen at begge får 1/2 strømstyrke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sarwar

Takk for svar

Sitat fra: Griffel på søn 11. feb 2018, kl. 13:30

Dersom bil nr. 2 har enfaselader har dette med lastdeling den ulempen at begge får 1/2 strømstyrke.

Dette var nytt. Bil nummer 2 har en fase lader. Vil det si at ved 20A kurs og 400V vil begge bilene lade ved 3.6kW? i3 60Ah tar max 3.6kW ved 10A og 400V. Tesla vil normalt lade ca 7 kW ved 10A og 400V, men ved have strømstyrken så vil den lade ved ca 3.6kW?

Griffel

Nei halv strømstyrke er 10A den er stadig 3fas. så ca. 7 kW er riktig. men bilen med enfaslader får kun 2,3kW, når de lader samtidig.

Om en da velger en ladestasjon hvor en ved lastdeling f.eks kan tilordene 14A til bilen med minst batteri, 6A til Tesla får bilen med enfase 3.2kW og Tesla 4kW.
Hyundai Ionic.

Sarwar

Trekkoppbil

Sitat fra: Sarwar på søn 11. feb 2018, kl. 10:09
Hvordan har dere med flere ladeuttak gjort hjemme hos dere?
Å sette opp 3 enfasekontaker på kursen. Da kan man lade 3 biler.

Det er en praktisk løsning, og et vegguttak koster godt under 100 kroner. Antakelig finnes det elektrikkere som kommer med påstander av ulike slag, som at det skal være dedikert kurs til hvert uttak, eller andre påfunn, men regelrytterene har tendens til å komme med mange påstander om lover og forskrifter, uten at man kommer med noe som helst henvisning. Denne "forskriften" uten navn som alle nevner, tar jeg ikke så høytidelig.

Finnes det gode grunner til B-vern på 1-faselading TN?

Jeg synes det er klønete å lade mer enn en bil fra rød kontakt. Har man 2 røde kontakter på samme kurs, er faren at begge bilene vil lade fra samme fase.  Man kan kjøpe forgreining med 3 uttak for å sikre at hvert uttak går på hver sin fase, men de eneste jeg har funnet i butikk, har schuko-uttak, og det ender med kabelspagetti i garasjen.

Griffel

Sitat fra: Trekkoppbil på tir 13. feb 2018, kl. 02:31
Denne "forskriften" uten navn som alle nevner, tar jeg ikke så høytidelig.
NEK 400:2014 delnorm 722.
Elektrikker som skal skrive samsvars erklæring tar den nok mer høytidelig.
Hyundai Ionic.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA