Fra E24: Mercedes-Benz satser 100 milliarder kroner på elbiler

Startet av TrondT, lørdag 10. februar 2018, klokken 12:08

« forrige - neste »

TrondT

Er dette å SATSE på EL-biler?

Fra E24: "Mercedes-Benz satser 100 milliarder kroner på elbiler"
https://e24.no/naeringsliv/elbil/mercedes-benz-satser-100-milliarder-kroner-paa-elbiler/24255321
"Nå er også Mercedes-Benz med i racet.
– Vi er klare til å elektrifisere fremtiden, sier Schäfer."

Vi ser ofte journalister som tydelig gjentar det bilprodusentene skriver. Men dessverre uten kritiske kommentarer.
Daimler satser 100 milliarder på 10 rene elbiler og 40 ! hybrider modeller.
Og fremhever Smart bilen som bevis på satsingen!
Daimler produserer ca 2,5 mill biler i året.
De skal bygge EN batterifabrikk.

Tesla skal produsere 500.000 biler i året av M3, og har EN stor batterifabrikk bare for den.

Men, egentlig står dette i stil. Daimlers ene fabrikk kan kanskje produsere batterier for 500.000 biler, som er ca 20% av deres planlagte modeller. Altså 10 modeller.

Kan dette være å SATSE på elbiler?
Hvorfor gjør ikke E24 egne vurderinger når en slik artikkel produseres?
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

Agmuns

Å satse betyr ikke å skrote alt annet de driver med. At de legger 100 milliarder på bordet vil jeg i aller høyeste grad kalle å satse.

Det er mange i Norge som glemmer at elbilen er uvesentlig i utlandet sammenlignet med andre biler. Produsentene skal mette et megastort marked for vanlige biler i mange år til.

Kristian O

Sitat fra: Agmuns på lørdag 10. februar 2018, klokken 14:01
Å satse betyr ikke å skrote alt annet de driver med. At de legger 100 milliarder på bordet vil jeg i aller høyeste grad kalle å satse.

Det er mange i Norge som glemmer at elbilen er uvesentlig i utlandet sammenlignet med andre biler. Produsentene skal mette et megastort marked for vanlige biler i mange år til.
Det er missvisende/feil å sei at de satser 100 milliarder på elbiler, når det aller meste er hybrider.  Føler eg dessverre rimelig trygg på at MB fortsatt har vondt i vilja, men smører tjukt på når de snakker om planene sine .
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

doldis1

Sitat fra: Kristian O på lørdag 10. februar 2018, klokken 14:09
Sitat fra: Agmuns på lørdag 10. februar 2018, klokken 14:01

Det er missvisende/feil å sei at de satser 100 milliarder på elbiler, når det aller meste er hybrider.  Føler eg dessverre rimelig trygg på at MB fortsatt har vondt i vilja, men smører tjukt på når de snakker om planene sine .

Må nok si meg enig der, det disse gutta egentlig satser på er å blende Eu-politikere med svære tall for å unngå et lovpålagt elbilmandat ...

Gardin

20% av 100 milliarder er kanskje ikke så mye som enkelte hadde håpet på, men 20 milliarder er penger det også som man pleier å si i Bærum.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA