Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilbryter type B

Startet av Ketill Jacobsen, onsdag 07. februar 2018, klokken 21:48

« forrige - neste »

Sele

@Zero-talent
@Helge


Et punkt som har flere kontakter og en dedikert kurs er ikke det samme. Skal du lade på en kurs som ikke er dedikert så er det en bruksendring som krever oppgradering av anlegget.
Feks en dedikert kurs som er satt opp med A vern før nye regler kom krever ikke oppgradering til B vern altså ikke tilbakevirkende kraft.


geear

Hvis det ikke var krav om at det kun skulle være ett enkelt uttak for elbillading med schuko tidligere, så vil det fortsatt kunne stå som før så fremt det ble installert av elektriker med formål elbillading..

Installasjonen er noe elektriker risikovurderer på stedet - og dokumenterer bakgrunn/vurdering for eventuelle avvik.

Sele

#77
Noen form for dokumentasjon på at sånt har blitt satt opp av elektriker med formål elbil lading?

Ferry

Var det vanlig å spesifisere elbillading for stikk satt opp før nye krav? Vil det ikke ofte bare stå utestikk i skapet? 

Carl Anton Stenling

Det springende punktet er vel hvorvidt elektrikeren i sin tid var kjent med at uttaket var beregnet for elbillading.

For en del år siden hadde jeg en modifikasjon av kursen til lading før de nye reglene kom. Elektrikeren (en dyktig sådan) flyttet andre laster bort fra kursen og sikret at kvaliteten på opplegget var egnet for høy belastning over tid. Dette gjorde han straks han fikk vite at kursen skulle brukes til lading.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ferry

Er kursen din da merket elbil e.l? Evt. annen dokumentasjon? Faktura med spesifisert ombygging til ladekurs f.eks. Holder det å si at kursen ble tiltenkt elbillading? Alle kan jo si det i ettertid, og hvem skulle kunne si noe annet?

Carl Anton Stenling

Her må man nok ta hensyn til at det før de nye reglene ikke var vanlig å merke uttak spesielt med bruksområde. Elektrikerens vurdering basert på tilgjengelig informasjon er det som ligger til grunn.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

KjellG

Uansett, en bør ikke spekulere i dette. Bor en fast bør en vurdere ladestasjon uansett. Problemet er større der en bor til leie og tenker å flytte om ikke lenge. Da ville jeg vurdert kladd og sett over anlegget.

Carl Anton Stenling

Det greieste er rett og slett å installere etter dagens regler selv om man kanskje kunne slippe unna med en enklere løsning.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Robert Sund

Sitat fra: LA-Thing på mandag 12. februar 2018, klokken 17:14
Dersom jordfeilbryter type B skal oppdage og hindre likestrøm i å snike seg ut av batteriet, gjennom bilens lader, gjennom ladekladden på kabelen og inn i anlegget, burde det ikke da være et krav om type B for all batterilading?

Hva med lading av mobiltelefon, nettbrett, drill, lamper, elsykkel, lekebil, ordinært 12V blybatteri? Ikke samme type likestrøm fra slike småforbrukere, eller er det spenningen, kapasiteten eller noe annet som definerer når en må ha type B?
Alle disse har større risiko for jordfeil enn elbiler, og større risiko for DC jordfeil, enn elbiler. Fordi kraftelektronikk blir tatt mer seriøst og både komponenter og design er av høyere kvalitet.

Det er også verd å merke seg at risikoen til noen få enheter med feil eller lav kvalitet gir større utslag enn mange enheter med OK kvalitet. En dårlig "DAB radio" i en blokk er langt farligere enn en kjeller stappfull av ladende elbiler!

Spesielt mobilladere har det vært mye elendig kvalitet og farlig design på. Skremmende ofte er det bare lakken på viklingene som hindrer direkte overslag fra primærsiden (husstrøm) til lavspentsiden som blir likerettet (og glattet) og sendt til pluggen som settes i telefonen, på dårlige ladere. Telenor hadde en sak på forsiden for en stund siden om slike ladere. Det er nærmest en hobby for endel elektronikk-folk å demontere slike ladere og ta bilde og film av innmaten , horrorshow for fagidioter  ;) . Slike mobil-ladere kan uanstrengt mette vanlige jordfeilvern slik at de ikke virker, samt gi livsfarlige strømmer hvis noen tar i pluggen og noe som gir kontakt til jord, ved eventuell feil. Samt at mange er brannfarlige.


LED lyspærer, TVer, CD spillere og det meste annet av elektronikk utover ladere kan også gi likestrømmer langt utover det som metter ett vanlig jordfeilvern ved feil.

Eget dedikert type B vern for hver lyspære og dedikert kurs for hver lyspære gir omentrent like mye mening som DSB sitt skriv om B vern for elbiler; kanskje mer.


Det er forøvrig en grunn til for å ha eget jordfeilvern for elbil enn feil i selve laderen i bilen, og det er feil som oppstår på grunn av varmgang, da kretsen kan kobles ut med det samme det oppstår en liten jordfeil istedet for å ventet til det går så mye strøm at sikringene kan slå ut, men dette er rene vekselstrømmer og har ingenting med type B å gjøre.

Type B "kan alt" og er ikke galt, og færre koblingspunkter gir færre punkter det kan oppstå feil i. Men de punktene som er, er ikke tryggere (eller farligere) og hysteriet ser ut til å ta en smule overhånd av og til. Hysteri gir trangsyn og tvangstanker, ikke sikkerhet.

stefse

Spørsmålet er om man likegodt kan sette inn et B-vern på hovedsikringen i skapet. Jeg så et slikt 63A type B vern til salgs her forleden.
Da burde vel også elbillkursen være dekket, eller?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

bosonic

Robert Sund, din liste kan forlenges i det "uendelige": All elektronikk som er tilkoblet til nettstrøm må nødvendigvis ha en likeretterfunksjon i inngangskretsen.
Men du glemmer å nevne en vesentlig forskjell på alle disse dingsene, og en elbil:
Elbilen har i tillegg et batteri med høy likesenning. Det er denne likespenningen som eventuellt er problemet, ikke selve likeretterfunksjonen.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

turfsurf

Muligheten for at likespenningen fra batteriet skal komme seg over til nettet er vel tilnærmet lik null.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: stefse på lørdag 24. mars 2018, klokken 13:01
Spørsmålet er om man likegodt kan sette inn et B-vern på hovedsikringen i skapet. Jeg så et slikt 63A type B vern til salgs her forleden.
Da burde vel også elbillkursen være dekket, eller?

Felles jordfeilbryter for flere kurser er ikke godkjent lengre, det skal være separate vern nå. I tillegg skal ladestasjoner som står på samme kurs (f.eks med lastdeling) også ha separat jordfeilvern.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA