Jordfeilbryter type B

Startet av Ketill Jacobsen, onsdag 07. februar 2018, klokken 21:48

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. mars 2018, klokken 15:39
Muligheten for at likespenningen fra batteriet skal komme seg over til nettet er vel tilnærmet lik null.
Sikkert sant, men det er ikke det den beskytter mot.
En overledning i en likeretter kan forårsake en en likestrømkomponent i tilførsels-ledningene til jord som ikke registres av en standard jordfeilautomat.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Sitat fra: Griffel på lørdag 24. mars 2018, klokken 16:25
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. mars 2018, klokken 15:39
Muligheten for at likespenningen fra batteriet skal komme seg over til nettet er vel tilnærmet lik null.
Sikkert sant, men det er ikke det den beskytter mot.
En overledning i en likeretter kan forårsake en en likestrømkomponent i tilførsels-ledningene til jord som ikke registres av en standard jordfeilautomat.
Hvis du leser svaret mitt i sammenheng med det over så ser du at det var akkurat det som var poenget med mitt svar. Jordfeilbryter type B er der ikke for å beskytte mot likespenningen i batteriet, og da er forskjellen mellom elbiler og annet som er påpekt under her uvesentlig.

«Men du glemmer å nevne en vesentlig forskjell på alle disse dingsene, og en elbil:
Elbilen har i tillegg et batteri med høy likesenning. Det er denne likespenningen som eventuellt er problemet, ikke selve likeretterfunksjonen»
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA