Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Vegar Beider

Sitat fra: JorEl på onsdag 21. februar 2018, klokken 12:35

Viser ikke dette egentlig den fenomenale verdien av el-motoren, at man kan ta og putte den på en golf, og vips har man en ikke ideel, compliance-car, som kundene vurderer som den bilen de vil ha? EL-SUCCESSS :+1:

Nei, det viser den fenomenale verdien av insentiver som gjør en viss type bil fordelaktig på tross av at den er langt fra ide-el.

Hadde jeg kjøpt i3 om den ikke var sponset av staten, mulig å parkere gratis i byen der det er håpløst å parkere vanlig bil, og fremstår som et godt alternativ til en annen småbil totalt sett? Aldri i verden!
Jeg har rekkevidde på snaut 10 mil nå for tiden, helt latterlig upraktisk. Kun brukbart til og fra jobb og litt småkjøring i nærområdet. Må alltid ha et strømuttak i nærheten. Ikke sjelden jeg tar en av de andre bilene for å være sikker. Elendig på vinterføre er den også.
   

Stikkkontakt

Sitat fra: Premium driver på onsdag 21. februar 2018, klokken 13:21

For å få støtte på EUR 4,000 er det en forutsetning at den billigste varianten i en modellserie koster mindre enn EUR 60,000 uten moms. Det betyr at alle e-tron variantene vil få subsidier i Tyskland så lenge de klarer å presse startprisen til den billigste under 60,000.

Er du helt sikker på det?
Jeg mener bestemt at det bare var S75(D) som fikk denne støtten i Tyskland og ikke S100D.

Denne artikkelen tyder også på det.
https://ecomento.de/2017/12/01/trickste-tesla-bei-der-elektroauto-praemie/

Premium driver

Jeg er ikke ekspert på akkurat det men jeg mener å ha lest flere ganger at det er slik det fungerer. Den eneste modellen som har vært omfattet av denne regelen så langt er Tesla Model S og der fikk alle variantene støtte (før den ble tatt av listen for modeller som får støtte igjen)

https://www.saving-volt.de/2016/11/tesla-model-s-umweltbonus-gilt-fuer-alle-modelle/

JorEl

#288
Er litt imponert at Audi-fans tror på sjefene sine,når de sier de skal bli best på grønne biler osv..

Når de kansje ved en hver annledning, latterliggjør de Tesla-fans som tror på sin sjef...

:angel: Min grønne bønn; Kjære Gud la alle sjefer få som fortjent. Amen :angel: :angel:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

PionerThink

Vi får håpe Audi-sjefene har lært og taler mer riktig om E-Tron enn Musk gjør om Model 3 ;D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

JorEl

Sant nok. PionerThink.

Audi skal ha honør for at de ikke er blandt de siste. Og jeg ønsker dem vel.
Om det bare blir et lite "reklame-stunt" ut av det, så tror jeg vi normenn kommer til å ta i mot ElTron med åpne armer og lommebøker.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Inge__1976

Jeg håper den ikke blir for billig, vi ønsker vel ikke at hvem som helst skal kjøre rundt i en slik?
TEsla har jo blitt blodharry og noe av grunnen til det er at selv nabo-gunnar som jobber som sykepleier eller lærer har kjøpt seg en.

Upster!

Sitat fra: Inge__1976 på onsdag 21. februar 2018, klokken 20:49
Jeg håper den ikke blir for billig, vi ønsker vel ikke at hvem som helst skal kjøre rundt i en slik?
TEsla har jo blitt blodharry og noe av grunnen til det er at selv nabo-gunnar som jobber som sykepleier eller lærer har kjøpt seg en.

Trodde dette var satire, men no er eg ikkje så sikker lenger gitt!  :o

http://nyenyheter.com/2014/04/tesla-eier-forbannet-over-at-ingen-snur-seg-etter-ham-lengre/
InGolf, ca 65.000 km blå e-golf.
Venter på TM3, kvit, AP med 19" :-D

Stikkkontakt

Sitat fra: Inge__1976 på onsdag 21. februar 2018, klokken 20:49
Jeg håper den ikke blir for billig, vi ønsker vel ikke at hvem som helst skal kjøre rundt i en slik?
TEsla har jo blitt blodharry og noe av grunnen til det er at selv nabo-gunnar som jobber som sykepleier eller lærer har kjøpt seg en.

I-Pace blir nok  dyrere og mindre praktisk enn e-tron og kan således være en trygg havn om man frykter at navere og fattigfolk skal begynne å kjøre Audi batteribil

geear

#294
Sitat fra: Vegar Beider på onsdag 21. februar 2018, klokken 10:54
Nei, e-tron vil ikke konkurrere med S og RS i særlig grad. I Norge fordi S og RS vil være ekstremt mye dyrere, og de som kjøper disse bilene vil ha det sånn. De er bevisste på at de skal ha en dyr og sprek bensinbil, og da kjøper de det. Ikke samme marked. Jeg kjenner mange slike, de hater elbiler av prinsipp, enn så lenge.
Du har sikkert rett om dine kompiser, men ikke om alle. For meg konkurrerer elbilene definitivt mot de gromme tyske fossilbilene, både type M, RS og AMG, og dette gjelder også mange jeg kjenner, som i dag, i likhet med meg, kun kjører elbiler og ikke savner fossilbilene. Jeg har vært petrol head i alle år, men det hindrer meg ikke i å like eldrift. Har for eksempel leid Rudskogen og arrangert banekjøringer, har kjørt på baner mange ganger, både med raske og trege biler. Allikevel koser jeg meg i elbilene mine hver gang jeg kjører de. At de ikke er banebiler vet jeg godt, og det kan godt hende det dukker opp en kosebil igjen på et tidspunkt, men da ikke en nyere RS/M/AMG-bil, for det er uansett sjelden biler som blir tatt på bane.

Sitat fra: Vegar Beider på onsdag 21. februar 2018, klokken 10:54
De fleste RS-kunder kjøper bilen fra et helhetsperspektiv, ikke fordi de ser på 0-100 tider. Bildet er mye mer komplisert enn som så, og når prisforskjellen er liten vil veldig få velge en batteribil med alle dens svakheter fremfor en RS. Det er alt for snevert å tro at kundene lar seg blende av 0-100 tider alene. Det er morsomt den første uken. Og en RS er ikke akkurat treig, med lett tuning er en RS3 under 3 sekunder, og billigere enn e-tron. Så da kjøper alle RS3 i stedet for alle andre Audier? Nei, de gjør faktisk ikke det.
Det virker nesten som du har glemt at elbilene også har store fordeler kontra bensinbiler. Fordelene er faktisk ganske mange, men kan gi et eksempel på en ting jeg setter stor pris på. En av tingene jeg hatet mest med å kjøre M5 da jeg hadde 110-sone som jobbvei var å putre avgårde i aksellerasjonsfeltet ut på motorveien med kald motor, og kunne dra maks 3-4000rpm uten at samvittigheten fikk svi, fordi olja måtte få bli varm, og det tar gjerne et kvarter. Men da var som regel kjøreturen så godt som over. Med elbilene er det flat fjøl fra første øyeblikk. Glede!

Sitat fra: Vegar Beider på onsdag 21. februar 2018, klokken 10:54
Så det du sier er at e-tron er en "compliance car". Det er jo interessant, siden Audi hardnakket benekter det. Jeg velger å tro på Audi, beklager det.
Har GM sagt at Bolt/Ampera-e er en compliance car?

Sitat fra: Vegar Beider på onsdag 21. februar 2018, klokken 10:54
Vel, nå generaliserer du voldsomt, og/eller gjenforteller ting du har hørt andre fortelle.
Hva er det som gjør at du føler du kan insinuere at jeg prater piss? Opplevelsen av en bil er subjektivt, og hvis det er min opplevelse (og jeg har hatt Audi i mange år), så kan vel det få være min opplevelse? Du skal heller ikke snakke med mange som har kjørt litt på bane før du skjønner at svingegenskaper og Audi ikke er noen god kombinasjon. Dette har vært et av de største svakhetspunktene til Audi i mange år, og hvis elvarianten kan gjøre at dette forsvinner så er ingenting bedre!

Sitat fra: Vegar Beider på onsdag 21. februar 2018, klokken 10:54
Faktum er at Audi S og RS modeller er svært så svingvillige og gjør det bra på bane. De har tre standarmodeller som klarer Nurburgring på under 8 minutter (R8, RS5 og TT RS), og flere til som ligger under 8:30. (RS4, RS3, TTS, S4, S5). Da er det fryktelig drøyt å si at svingegenskapene er ødelagt, det faller totalt på sin egen urimelighet.
Du får sitte og se på tall som egentlig ikke sier noe som helst om svingegenskaper eller opplevelse av å kjøre, eller du kan sette deg bak rattet på en Audi og prøve å kjøre svinger helt på grensa, og kjenne på følelsen du får når den pløyer rett frem med forhjulene på tverra i stedet for å forsere svingen. Alternativet (forutsatt quattro) er å kjøre så fort at du får bakenden ut og får bilen til å overstyre, men da er det ofte kun en vei ut av svingen, og det er å dra på så hardt at du har tilnærmet hjulspinn helt til svingen er unnagjort, for slipper du opp går du rett ut. Har prøvd det også!

Igjen, dette var ment som et positivt innspill til en ren Audi elbil.

Mobileum

Jeg ønsker meg en elbil med god plass, 4WD, god kvalitet, god service og fornuftig pris. Ingen elbil kan idag oppfylle alle disse ønskene. Håper på Audi.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Thorden

Sitat fra: gr på torsdag 22. februar 2018, klokken 12:51
Du får sitte og se på tall som egentlig ikke sier noe som helst om svingegenskaper eller opplevelse av å kjøre, eller du kan sette deg bak rattet på en Audi og prøve å kjøre svinger helt på grensa, og kjenne på følelsen du får når den pløyer rett frem med forhjulene på tverra i stedet for å forsere svingen. Alternativet (forutsatt quattro) er å kjøre så fort at du får bakenden ut og får bilen til å overstyre, men da er det ofte kun en vei ut av svingen, og det er å dra på så hardt at du har tilnærmet hjulspinn helt til svingen er unnagjort, for slipper du opp går du rett ut. Har prøvd det også!

Det var snakk om S og RS-biler her, ikke sant? De har alltid quattro, ingen unntak.
Og VB har helt rett, gamle myter om understyring stemmer ikke i den virkelige verden når man snakker om RS-biler. Jeg har selv TTRS, og har kjørt både den, RS3 og RS5 på bane mange ganger. Jeg holder følge med Caterhamer i sving med min TT, så den er åpenbart ikke det alle minste understyrt. Det er ikke de andre jeg nevnte her heller, om man ikke ønsker å fremprovosere det. Selvsagt kan det fremprovoseres, det kan det på alle biler. Selv Porsche 911 med Cup dekk kan fint pløye rett frem om man kjører som en tulling.

Det at motorens plassering er spesielt langt fremme er tildels en myte, det at dette nødvendigvis medfører understyring likeså. Porsche klarer fint å lage fullstendig balanserte egenskaper med motoren bak bakakselen, og Audi klarer fint det samme med motoren foran.
Det sier seg selv at en A6 med forhjulstrekk og gubbe-understell ikke er noen fest på bane, men det skal gudene vite at en standard BMW 5-serie heller ikke er. De er ikke laget for det noen av dem.

Hvor bra tunge batteribiler er på bane er det nok en stund til vi får vite noe særlig om, men ikke glem at Newton hadde rett, og vekt alltid er en ulempe. At den er lavt og sentralt plassert gjør det mindre ille, men det sier seg selv at det uansett er en enorm ulempe å ha 500 kilo ekstra vekt å endre retning på. All den massen vil rett frem, det er ikke noe man kan snakke seg bort fra.

e-tron blir uansett ikke en bil det er noe poeng å dra på bane med, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er noe å snakke om her. Ok, så kommer jeg til å prøve da, bare for å ha gjort det.  ;D

Mobileum

#297
Sitat fra: Thorden på torsdag 22. februar 2018, klokken 16:21
e-tron blir uansett ikke en bil det er noe poeng å dra på bane med, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er noe å snakke om her.
Nettopp! For en som aldri har kjørt bil med hjelm, og knapt vet hvor Rudskogen er, blir dette meningsløst i denne tråden. "It is a thread for that" Somewhere...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Evtron

Produksjon av bilen starter i August. De første bilene kommer til Norge i Desember 2018. Pris +\- 800 k. for godt "spekket" bil...

Mobileum

Sitat fra: Evtron på torsdag 22. februar 2018, klokken 21:52
Produksjon av bilen starter i August. De første bilene kommer til Norge i Desember 2018. Pris +\- 800 k. for godt "spekket" bil...

Sikker kilde?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA