Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

PionerThink

Tror fort at produksjonen i inneværende år blir litt "ta og føle på" mtp salg utover bestillinger de allerede har inne ved produksjonsstart etter sommeren ::)
Er det noen som vet hvor mange det er forhåndsreservert i Belgia eller andre land som har åpnet for reservasjon?
Hvis vi sier +/- 5000 produserte i antall før jul så vil vel de fleste som har reservert tidlig få sin andel, mens de som er senere ute må vente til neste år?
Er vel heller ikke unaturlig at de som nevnt avventer litt på salget og bestillinger i.l.a 2018 før de setter noen produksjonsmål for 2019?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

geear

Det er 10-12 måneders ventetid på e-Golf, i følge Møller på grunn av batterimangel, og er det ikke rundt 20k i året de produserer av den (?), med en 36kWh batteripakke. De har vist svært liten vilje til å faktisk øke produksjonen. Hvordan i all verden skal samme konsern plutselig klare å hoste ut 40k biler med tre ganger så stor batteripakke, og i tillegg til en betydelig lavere pris per kWh enn alle andre? Og hvorfor skal de ønske å gjøre det? De vil ødelegge sitt eget marked, og også spise fra sitt eget S og RS-segment med å levere biler som matcher performance. X100 aksellererer OG bremser bedre enn en SQ7 (med keramiske bremser forøvrig) og e-tron bør matche X100, og dermed også ødelegge for SQ7.

Audi trenger bilen kun for å få tilstrekkelig med ZEV credits i de 11 statene som har krav om det i USA, rampe opp for hvert år i takt mot overgangen til rent nullutslippssalg. De kan også benytte den for å skaffe seg kunnskap, skryte av at de fortsatt har "Vorsprung durch technik", og posisjonere seg foran overgangen til nullutslippsbiler.

På den positive siden har Audi alltid vært gode biler, men svingegenskapene har vært ødelagt av fossilmotor med tyngdepunkt foran forakslingen, og dette BØR kunne bli bedre nå med kun elmotorer!

Espen Hugaas Andersen

Det ble nevnt tidligere at kanskje skal e-tron få batterier fra LG Chems fabrikk i Polen. Denne fabrikken er estimert til å kunne produsere 4-6 GWh/år. Med 95 kWh per bil rekker det til 42-63.000 e-tron per år. Men den samme fabrikken skal også levere batteriene til mange andre biler også. Vi snakker om den eneste volumprodusenten av batterier i Europa...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Meget oppklarende de siste postene her synes jeg :+1:

Hva er en Duracell-kanin uten batteri? 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Ja, er klar over det, men min e-Golf har Panasonic-celler, mens facelift har fått Samsung, og allikevel har de problemer med leveringskapasiteten. Syns det virker som de fleste sliter med å levere nok av batterier i størrelse 20-40kWh, så det vil være utrolig om man plutselig bare kan pøse ut med 95kWh-batterier.

Stikkkontakt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 21. februar 2018, klokken 10:09
Det ble nevnt tidligere at kanskje skal e-tron få batterier fra LG Chems fabrikk i Polen. Denne fabrikken er estimert til å kunne produsere 4-6 GWh/år. Med 95 kWh per bil rekker det til 42-63.000 e-tron per år. Men den samme fabrikken skal også levere batteriene til mange andre biler også. Vi snakker om den eneste volumprodusenten av batterier i Europa...

Samsung SDI sin fabrikk i Ungarn er vel også snart i sving?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 21. februar 2018, klokken 10:37Samsung SDI sin fabrikk i Ungarn er vel også snart i sving?
Ser ut som den kan komme i gang mot slutten av året, og vil stå for omkring 2,5 GWh. Og så har du også SK Innovation som kommer med en 7,5 GWh fabrikk som skal være i drift i 2020.

Altså i 2020 vil man kunne lage omkring 168.000 elbiler i Europa med 95 kWh batteri og europeiske batterier. Hvor mye av dette Audi vil stå for er usikkert. (Forsåvidt har Nissan også en egen fabrikk i England, men disse batteriene er kun for Nissan.)

Det vil nok i tillegg fortsatt importeres en del batterier fra Asia, men det ser ikke ut som situasjonen er spesielt mye bedre der. De har mye batterier, men det skal også produseres *mange* elbiler i Asia.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Kan hende det var et sjakktrekk  MR.Musk gjorde, når han leverte disse powerpack batteriene til Australia. "Alle" trodde vel de skulle komme fra Gigafactory, men så kjøpte de vist av Samsung.
Støvsuging av Samsung-batterier?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Stikkkontakt

Ok. Siste jeg leste var at produksjonsstart var fremskyndet fra andre halvdel av 2018 til andre kvartal.

Vegar Beider

Sitat fra: gr på onsdag 21. februar 2018, klokken 09:53
Det er 10-12 måneders ventetid på e-Golf, i følge Møller på grunn av batterimangel, og er det ikke rundt 20k i året de produserer av den (?), med en 36kWh batteripakke. De har vist svært liten vilje til å faktisk øke produksjonen. Hvordan i all verden skal samme konsern plutselig klare å hoste ut 40k biler med tre ganger så stor batteripakke, og i tillegg til en betydelig lavere pris per kWh enn alle andre? Og hvorfor skal de ønske å gjøre det? De vil ødelegge sitt eget marked, og også spise fra sitt eget S og RS-segment med å levere biler som matcher performance. X100 aksellererer OG bremser bedre enn en SQ7 (med keramiske bremser forøvrig) og e-tron bør matche X100, og dermed også ødelegge for SQ7.

Jeg tror kanskje den analysen bør nyanseres en smule.
e-Golf er en compliance-bil, og har aldri vært ment for noe volum. De lager 35 stk. om dagen, som er mindre enn det norske markedet svelger unna alene. Derfor ventetid. Ingen regnet vel med (eller ønsket?) et slikt volum av e-golf. Den har også blitt populær andre steder.

Ventetiden skyldes så vidt meg bekjent ikke noen begrensning i batteri, men i produksjonskapasitet. Det er planer om å doble kapasiteten fra mars i år:
https://electrek.co/2017/12/27/vw-doubling-e-golf-electric-car-production-strong-demand/

Nei, e-tron vil ikke konkurrere med S og RS i særlig grad. I Norge fordi S og RS vil være ekstremt mye dyrere, og de som kjøper disse bilene vil ha det sånn. De er bevisste på at de skal ha en dyr og sprek bensinbil, og da kjøper de det. Ikke samme marked. Jeg kjenner mange slike, de hater elbiler av prinsipp, enn så lenge.
I andre land fordi elbilandelen er forsvinnende liten, grunnet mangel på insentiver. De fleste RS-kunder kjøper bilen fra et helhetsperspektiv, ikke fordi de ser på 0-100 tider. Bildet er mye mer komplisert enn som så, og når prisforskjellen er liten vil veldig få velge en batteribil med alle dens svakheter fremfor en RS. Det er alt for snevert å tro at kundene lar seg blende av 0-100 tider alene. Det er morsomt den første uken. Og en RS er ikke akkurat treig, med lett tuning er en RS3 under 3 sekunder, og billigere enn e-tron. Så da kjøper alle RS3 i stedet for alle andre Audier? Nei, de gjør faktisk ikke det.

Sitat fra: gr på onsdag 21. februar 2018, klokken 09:53
Audi trenger bilen kun for å få tilstrekkelig med ZEV credits i de 11 statene som har krav om det i USA, rampe opp for hvert år i takt mot overgangen til rent nullutslippssalg. De kan også benytte den for å skaffe seg kunnskap, skryte av at de fortsatt har "Vorsprung durch technik", og posisjonere seg foran overgangen til nullutslippsbiler.

Så det du sier er at e-tron er en "compliance car". Det er jo interessant, siden Audi hardnakket benekter det. Jeg velger å tro på Audi, beklager det.

Sitat fra: gr på onsdag 21. februar 2018, klokken 09:53
På den positive siden har Audi alltid vært gode biler, men svingegenskapene har vært ødelagt av fossilmotor med tyngdepunkt foran forakslingen, og dette BØR kunne bli bedre nå med kun elmotorer!

Vel, nå generaliserer du voldsomt, og/eller gjenforteller ting du har hørt andre fortelle. Faktum er at Audi S og RS modeller er svært så svingvillige og gjør det bra på bane. De har tre standarmodeller som klarer Nurburgring på under 8 minutter (R8, RS5 og TT RS), og flere til som ligger under 8:30. (RS4, RS3, TTS, S4, S5). Da er det fryktelig drøyt å si at svingegenskapene er ødelagt, det faller totalt på sin egen urimelighet.

JorEl

E-Golf dobler kapasiteten fra 35 biler til 70 altså....e-Golf er en compliance-bil, og har aldri vært ment for noe volum.

MEN E-Tron fra samme konsern er ikke compliance-bil..

Samme hvordan bilene er laget, viss du lager for få?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vegar Beider

Sitat fra: JorEl på onsdag 21. februar 2018, klokken 11:09
E-Golf dobler kapasiteten fra 35 biler til 70 altså....e-Golf er en compliance-bil, og har aldri vært ment for noe volum.

MEN E-Tron fra samme konsern er ikke compliance-bil..

Samme hvordan bilene er laget, viss du lager for få?

Nå skjønner jeg virkelig ikke hva du mener.

Ja, e-golf er en compliance bil. Det er opplest og vedtatt, og har aldri vært noen hemmelighet. VW har vist hva de skal levere av elektriske biler i nær fremtid, og det er ikke e-golf. De skjønner jo at batteribiler bygget på plattform ment for forbenningsmotor ikke er ideelt, de er ikke idioter heller. Så de kommer med elbiler bygget på egen plattform.

Når det gjelder Audi, så må du forstå at de ikke er VW. De er et frittsående, stort og velstående selskap, som selvsagt samarbeider i konsernet der det passer, men de er ikke lik VW bare fordi de har samme eiere. VAG eier også Bentley, Bugatti og Porsche, mens Audi eier Lamborghini. De er alle frittstående selskaper.
Når Audi lanserer e-tron, så er det jo klinkende åpenbart at det ikke er en compliance bil. Egen plattform, egen fabrikk, masse marketing og oppmerksomhet, sjefer som lover volum og tilgengelighet, og tonnevis med informasjon som i klartekst forteller at dette er alvor. Finnes det en eneste fornuftig grunn til å tro at de bløffer, og at dette ikke er alvor? Da må du nesten vise meg det, for jeg ser det ikke noe sted.


Touring

Sitat fra: JorEl på onsdag 21. februar 2018, klokken 11:09
E-Golf dobler kapasiteten fra 35 biler til 70 altså....e-Golf er en compliance-bil, og har aldri vært ment for noe volum.

MEN E-Tron fra samme konsern er ikke compliance-bil..

Samme hvordan bilene er laget, viss du lager for få?

Hvorfor selger den compliance bilen bedre enn Tesla i Norge?  Får det ikke til å rime med at de ikke vil selge e-Golf? Hvorfor nøyer de seg ikke med å selge feks 100 stk?  Tesla lovte å selge Model 3 for hvermansen til 35000 dollar? Hvorfor vil han ikke selge de ennå?  Er han grådig?  Bryr han seg bare om folk med penger og kun sine egne penger? Er model 3 bare en  compliance car? Vil egentlig ikke selge den kanske?

Gøy med diskusjon på sånt nivå? Føler det er sånt 'noen' driver med her inne.

JorEl

Sitat fra: Touring på onsdag 21. februar 2018, klokken 11:43
Sitat fra: JorEl på onsdag 21. februar 2018, klokken 11:09
E-Golf dobler kapasiteten fra 35 biler til 70 altså....e-Golf er en compliance-bil, og har aldri vært ment for noe volum.

MEN E-Tron fra samme konsern er ikke compliance-bil..

Samme hvordan bilene er laget, viss du lager for få?

Hvorfor selger den compliance bilen bedre enn Tesla i Norge? 
Viser ikke dette egentlig den fenomenale verdien av el-motoren, at man kan ta og putte den på en golf, og vips har man en ikke ideel, compliance-car, som kundene vurderer som den bilen de vil ha? EL-SUCCESSS :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Premium driver

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 21:08
Sitat fra: Premium driver på tirsdag 20. februar 2018, klokken 16:03
Det finnes holdepunkter for at det kommer ulike versjoner, deriblant en utgave med mindre batteri og 2 motorer.. Audi Chief Development Officer Mertens har sagt det til Car and Driver og pålitelige kilder i Tyskland har skrevet om det.

Mertens er absolutt ikke sitert på det i Car and Driver. Han er derimot sitert på at den kommer med tre motorer, og at han personlig har kjørt den med tre, og at den er i testing. Dette 2-motors alternativet virker å være noe C&D legger til for egen regning, det er i alle fall ikke sitat fra noen i Audi. Noe slikt er jeg ikke i stand til å finne noe annet sted heller.
Det samme gjelder ulike batteristørrelser. Jeg kan ikke finne ett eneste sted noen siteres på det. Tvert i mot fokuserer all offisiell informasjon på konseptbilens 95kWh og tre motorer, og sier at produksjonsmodellen (ikke modellENE) vil være tilsvarende.
Det kan godt hende det kommer varianter etter hvert, det kan vi aldri utelukke. Mitt poeng er at det ikke er noe som helst som tyder på at det blir mer enn én modell i så henseende ved lansering. Og når det gjelder pris i denne sammenheng, så snakker vi vel om den modellen man kan kjøpe i år, ikke kanskje en gang i fremtiden? Med andre ord antar jeg at denne tråden handler om akkurat det vi kan kjøpe i Norge i 2018, og ikke noe annet som kanskje kommer en annen gang.

Om du mener det finnes informasjon som sier at det ved lansering vil være flere ulike alternativer med ulik pris, altså grunnet færre motorer og mindre batteri, så hadde det vært fantastisk om du ville dele det her.

Det har blitt delt på forumet før men her er den en gang til:
https://blog.caranddriver.com/audi-e-tron-quattro-and-sportback-new-tech-details-on-the-tesla-model-x-rival/

Denne artikkelen baserer seg på en samtale med Peter Mertens og Siegfried Pint. Disse er ansvarlig for utvikling av bilen og bedre kilder kan man egentlig ikke ha.

Sitat:
Recent interviews we conducted with the automaker's R&D chief, Peter Mertens, and its technical director for powertrain development, Siegfried Pint, give us a better idea of how the upcoming e-tron Quattro—and the swoopier e-tron Sportback variant that will follow it by less than a year—will shape up.

Together they'll be the first true rivals for the Tesla Model X—and the first from the Volkswagen Group built on a new set of battery-electric vehicle components developed both for global sale and volume production. Just as with those models, they'll be offered at multiple battery sizes (at least two, in Audi's case), corresponding to the driving range that's needed.

All e-tron Quattro models will have all-wheel drive, of course. Base models will have a two-motor system (one in back, one in front), while an upper-spec model will have a three-motor system (two in back, one in front). The latter arrangement, Pint said, makes the e-tron corner "like a hunting dog chasing a rabbit," and it allows for the transfer of torque both front to rear and, at the rear, left to right.

Sitat slutt

Nå kan du mene at representantene fra Audi ikke sa dette eller det er noe C&D har funnet på uten dekning for innholdet. Deg om det.

Jeg tror dette er veldig troverdig informasjon. At det kommer ulike batteristørrelser er også blitt lansert av Georg Kacher i Süddeutsche Zeitung:

http://www.sueddeutsche.de/auto/kampf-im-konzern-vw-audi-und-porsche-werden-zu-allerbesten-feinden-1.3350408

Georg Kacher skrev om e-tron i Automobile Magazine allerede i desember 2014 (Dvs 9 måneder før det kom noe offisielt fra Audi) :
http://www.automobilemag.com/news/how-audi-bmw-mercedes-benz-and-porsche-plan-to-shock-tesla/

At han har gode kilder i Audi med informasjon som i ettertid viser seg å være riktig har han vist ved flere anledninger. Ikke minst skrev han om at det kommer en Sportback variant mange måneder før det ble offisielt fra Audi.

Jeg er enig i at det ikke finnes noen offisiell informasjon fra Audi om dette (enda). Det er alltid bare snakk om studien med tre motorer med 95 kwh batteri. Men det betyr ikke at de andre variantene ikke kommer. Utgaven med 95 kwh batteri kommer først, men jeg tror ikke de billigere variantene kommer lenge etter. Grunnen til det er måten det tyske elbilsubsidiestystemet er bygget opp på:

For å få støtte på EUR 4,000 er det en forutsetning at den billigste varianten i en modellserie koster mindre enn EUR 60,000 uten moms. Det betyr at alle e-tron variantene vil få subsidier i Tyskland så lenge de klarer å presse startprisen til den billigste under 60,000. Så vi kan forvente at det blir prisen på den billigste utgaven og at denne har to motorer og batteri som er mindre enn 95 kwh, sannsynlig i området 70-75 kwh.

Prisen på 95 kwh varianten med tre motorer vil ligge minst NOK 100,000 over dette og dermed lande på +/- NOK 700,000. Det gir prisindikasjonen fra den belgiske importøren på EUR 85-90,000 inkludert moms på 21% en god indikasjon på. Og denne prisen er fortsatt ca. EUR 20,000 - EUR 25,000 under det en Model X 100D koster i Tyskland (EUR 110,000) og dermed har Audi fortsatt sine ord i behold om at bilen er konkurransedyktig priset.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA