Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Vegar Beider

Sitat fra: daktari på tirsdag 20. februar 2018, klokken 21:47
Hva er "selge i volum" for deg VA?

Mente du meg?

Min mening er at de er nødt til å få en god utnyttelse av fabrikkens kapasitet i løpet av kort tid for å kunne kalle det volum. Hva kapsiteten er har de ikke sagt noe om, annet enn at den er betydelig lavere enn for A1. Blir ren gjetning, kanskje 70% av A1 kapasiteten? Den var ca. 110.000 i året, kunne ha vært høyere med større bemanning og behov.
De sier de skal lage e-tron med samme bemanning som A1. Så la oss si ca. 75.000 biler i året.
Klarer de ikke 75% av dette innen 12 måneder kan vi vel ikke si det er særlig suksess. Altså en takt på mer enn 55.000 biler i året innen 12 måneder. Det vil jeg si er et bra volum. Muligens optimistisk? Uansett vil det være bra.

Det er usannsynlig at de kommer til å produsere for USA til å begynne med, det kommer alltid en god stund senere. Kanskje 12 måneder senere, det er temmelig normalt.
Kina? Aner ikke hvor raskt de kan være i gang med leveranser der, og hvilke volumer det vil handle om.

Med andre ord har de en fabrikk som er bemannet til å produsere rundt 75.000 e-tron i året. Da er det vel en god idé å få solgt disse bilene, eller? Det kommer neppe til å skje om de priser den som Q7 e-tron. Det er jo en knallbil, men solgte bare 680 stykk i Tyskland, Europas klart største marked. Eller Model X, som solgte 1090 stykk i samme marked. Total katastrofe sett med Norske øyne, men vi har som kjent svært aggressive priser.
Ok, Norge kommer til å ta mange e-tron, det sier seg selv. Men hvor mange? Kanskje 15.000 i året, da ville i alle fall Audi Norge gnidd seg kraftig i hendende! Da er det fremdeles 40.000 igjen å selge i et marked som omtrent ikke kjøper elbiler. Altså, 0,7% markedsandel i Tyskland?

Alternativet er å la fabrikken gå på lav fart, det kan jo skje. Særlig offensivt er det ikke. Jeg tviler sterkt på at det er planen.

Det koker ned til spørsmålet: Hva skal til for å selge minst 40.000 e-tron utenfor Norge? Svaret på det er åpenbart; det er svaret på: Hvorfor kjøper vi så mye elbiler i Norge? :)

Espen Hugaas Andersen

#256
Bare for å nevne det, salget av Tesla S/X i Europa var på 28.000 stk i 2017: http://europe.autonews.com/article/20180220/ANE/180219831/tesla-model-s-outsells-german-luxury-flagships-in-europe

Av disse var 8400 stk i Norge, altså var salget i Europa utenom Norge på ca 20.000 stk. Jeg tror Audi planlegger noe ala samme volum som Tesla i Europa. Audi trenger kanskje være noe billigere enn Tesla for å få til det, men neppe veldig mye billigere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vegar Beider

#257
Sitat fra: gr på tirsdag 20. februar 2018, klokken 21:55
Oppsummert så skal den trekke minst like mye som den andre elbilen med brukbart hengerfeste (2250kg), hurtiglade raskere enn alle andre på markedet til nå, aksellerere bedre enn det meste annet (kun slått av Amcar P-modeller), produseres i antall som gjør at "alle skal få", se veldig bra ut, være tilnærmet feilfri, ha veldig bra opplevd kvalitetsfølelse og koste 500k?

Før du lar deg rive helt med bør du sjekke prisen på utstyr. "Fra" prisen i Audi-land er langt unna det du ender opp med, og dette er ikke et unntak. :)

Om startprisen liggger på 5-tallet, hvilket er svært sannsynlig, så vil nok sluttprisen på de fleste biler se 7-tallet, mange vil helt sikkert se 8 også.

Alternativt kan Audi velge å gjøre som Jaguar; ferdigspekke noen intro-modeller som er hhv. bra, knallbra og supert utstyrt. Da blir selvsagt prisen deretter. Det er ikke utenkelig, men Audi har ingen tradisjon for å gjøre sånt.

daktari

Da forstår jeg mer, jeg tror nemlig et volum på 50% av Q7 vil regnes som suksess (for klassen). Det er mer enn X solgte i Europa i fjor. Da kan de legge pris noe under X og Jaguar, eks. 5000€. Overhodet ikke tjene penger. Folk vil bli overrasket over pris. Selge i volum omtrent som Cayenne og Touareg.
Jo, de vil selge såpass fordi X gjør det, til høyere pris. Fordi elbil er ønsket av kjøpere, ikke bare fantaster!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vegar Beider

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 20. februar 2018, klokken 22:25
Bare for å nevne det, salget av Tesla S/X i Europa var på 28.000 stk i 2017: http://europe.autonews.com/article/20180220/ANE/180219831/tesla-model-s-outsells-german-luxury-flagships-in-europe

Av disse var 8400 stk i Norge, altså var salget i Europa utenom Norge på ca 20.000 stk. Jeg tror Audi planlegger noe ala samme volum som Tesla i Europa. Audi trenger kanskje være noe billigere enn Tesla for å få til det, men neppe veldig mye billigere.

Så du mener de skal la fabrikken gå for halv maskin med full bemanning, og være happy med det?

Men ok, følg med litt her nå.
En X75D som er godt (ikke topp) utstyrt koster i Tyskland ca. 830K NOK uten moms.
Dersom e-tron starter på rundt 500 (kan godt være 560 for alt jeg vet, kan godt være 599 også), så vil den fort koste 750-800K godt utstyrt hvis de følger normal Audi-praksis.

Da kan vi vel være enige om at den er "noe" billigere, men ikke "veldig mye" billigere?

Vil det være billig nok til å selge mer enn Model X?

Knut Røe

De har nå (leasing)kampanje på Q7 etron hvertfall, ferdig på veien med en bilpris rundt 900
Da har man masse utstyr:

(for ordens skyld, leasingen er på 4 år&60k km, totalpris ca 440k)
Standardutstyr:

       
  • Xenon/led kjørelys
  • Parksystem foran/bak
  • Elektrisk bagasjeromluke
  • Elektrisk speil
  • Elektrisk seter
  • Navi +
  • 3 sone klima
  • CC
  • Multifunkratt
Ekstrautstyr

       
  • S-line sportspakke
  • Assistenssystempakke
  • Adaptiv cruise stop&go
  • Skiltgjenkjenning
  • Vinterhjul
  • Fjernlysassistent
  • Elektrisk hengerfeste
  • Adaptiv luftfjæring
  • Metalliclakk


daktari

Ja, bare at de vil selge kun MED utstyret de første årene, da dette gir ekstra profitt og forsvarer høyere pris.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: tiger`n på tirsdag 20. februar 2018, klokken 22:43
De har nå (leasing)kampanje på Q7 etron hvertfall, ferdig på veien med en bilpris rundt 900
Da har man masse utstyr:

(for ordens skyld, leasingen er på 4 år&60k km, totalpris ca 440k)


Etter Q7-målestokk har den ikke masse utstyr.
Men for folk i "brød-og-smør-kategorien" som tar et steg opp til Q7 e-tron har den alt det man trenger. Jeg kunne levd fint med en slik Q7. Jeg trenger ikke keramiske bremser eller B&O til 81.000 kr.

Vegar Beider

Sitat fra: tiger`n på tirsdag 20. februar 2018, klokken 22:43
De har nå (leasing)kampanje på Q7 etron hvertfall, ferdig på veien med en bilpris rundt 900
Da har man masse utstyr:

(for ordens skyld, leasingen er på 4 år&60k km, totalpris ca 440k)
Standardutstyr:

       
  • Xenon/led kjørelys
  • Parksystem foran/bak
  • Elektrisk bagasjeromluke
  • Elektrisk speil
  • Elektrisk seter
  • Navi +
  • 3 sone klima
  • CC
  • Multifunkratt
Ekstrautstyr

       
  • S-line sportspakke
  • Assistenssystempakke
  • Adaptiv cruise stop&go
  • Skiltgjenkjenning
  • Vinterhjul
  • Fjernlysassistent
  • Elektrisk hengerfeste
  • Adaptiv luftfjæring
  • Metalliclakk

Ikke dårlig!

Dette er jo ikke veldig mye utstyr, men helt greit. Normal pris i Norge på den pakka er ca. 180K (!!)  ::)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 22:38Så du mener de skal la fabrikken gå for halv maskin med full bemanning, og være happy med det?
Dyrere mer kompliserte biler krever flere arbeidstimer enn billigere enkle biler. Vi vet ikke hvor mange biler fabrikken vil produsere, når den er fullt utnyttet. (Og fullt utnyttet vil den neppe være før e-tron sportback er i full produksjon.)

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 22:38Men ok, følg med litt her nå.
En X75D som er godt (ikke topp) utstyrt koster i Tyskland ca. 830K NOK uten moms.
Dersom e-tron starter på rundt 500 (kan godt være 560 for alt jeg vet, kan godt være 599 også), så vil den fort koste 750-800K godt utstyrt hvis de følger normal Audi-praksis.

Da kan vi vel være enige om at den er "noe" billigere, men ikke "veldig mye" billigere?

Vil det være billig nok til å selge mer enn Model X?
Det vil jeg tro. Jeg tror den kan også være en del dyrere enn det også. Om innstegsmodellen får 95 kWh, så må man nesten sammenligne med X100D.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorEl

Vegar  Beider ;
"Ok, Norge kommer til å ta mange e-tron, det sier seg selv. Men hvor mange? Kanskje 15.000 i året, da ville i alle fall Audi Norge gnidd seg kraftig i hendende! Da er det fremdeles 40.000 igjen å selge i et marked som omtrent ikke kjøper elbiler. Altså, 0,7% markedsandel i Tyskland?
Alternativet er å la fabrikken gå på lav fart, det kan jo skje. Særlig offensivt er det ikke. Jeg tviler sterkt på at det er planen.
Det koker ned til spørsmålet: Hva skal til for å selge minst 40.000 e-tron utenfor Norge?"

Spørsmålet Audi-Norge bør stille seg om dine tilslag slår til: Hvor mange av de 40.000 bilene kan vi få? :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

#266
Sitat fra: JorEl på tirsdag 20. februar 2018, klokken 23:10
Spørsmålet Audi-Norge bør stille seg om dine tilslag slår til: Hvor mange av de 40.000 bilene kan vi få? :)
Gitt at E-Tron blir populær blandt kundene og Audi kan lage hvor mange de vil. Hvor mange E-Tron kan Audi tillate seg selv og selge?

Kan det tenkes at Audi-aksjonærene ikke liker dette for det kanabaliserer eget salg av biler?
Lite populært innad i Audi der kanskje ansatte ikke hadde gått med på det?
Andre grunner?


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Stikkkontakt

#267
Sitat fra: JorEl på onsdag 21. februar 2018, klokken 09:05
Sitat fra: JorEl på tirsdag 20. februar 2018, klokken 23:10
Spørsmålet Audi-Norge bør stille seg om dine tilslag slår til: Hvor mange av de 40.000 bilene kan vi få? :)
Gitt at E-Tron blir populær blandt kundene og Audi kan lage hvor mange de vil. Hvor mange E-Tron kan Audi tillate seg selv å selge?

Blir nok ikke produsert mange e-tron. Tesla har sikret seg det meste av råstoffene som trengs i batteriproduksjonen slik at de andre ikke får batterier(eller må kjøpe fra Tesla megafactory)

Dette er fakta siden det ble fortalt av en som har hatt 18 forskjellige Teslaer.

JorEl

#268
Har ikke Samsung, eller LG nok batterier?
Audi sier de har presset leverandørene sine. Men ikke batteri-leverandørene, altså?

Edit: Du var kjapt ute med siste setningen :)
(Dette er fakta siden det ble fortalt av en som har hatt 18 forskjellige Teslaer.
« Siste redigering: i dag kl. 09:15 av Stikkkontakt »)

Men mener jeg har hørt at det ikke er så lett å fa tak i råstoffet som man trenger?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vegar Beider

Sitat fra: JorEl på tirsdag 20. februar 2018, klokken 23:10

Spørsmålet Audi-Norge bør stille seg om dine tilslag slår til: Hvor mange av de 40.000 bilene kan vi få? :)

Jeg tror kanskje noen misforstår poenget mitt litt her. Jeg hverken sier eller mener at et fiks ferdig e-tron med "riktig" utstyr kommer til å koste +/- 500K i Norge. Dette er kun ment som en sammenligningspris og et utgangspunkt.

Poenget og de faktisk forhold er:
- Audi Q7 starter på ca. NOK 480K i Tyskland, uten moms.
- En e-tron med tilsvarende utstyrsnivå som dette kan vanskelig koste noe mer om de skal ha noen forhåpning om å selge noe særlig av den i markeder som ikke har elbilsubsidier.

Nå kan det jo meget godt hende e-tron sitt standardustyr er bedre enn Q7 sitt. Det vil selvsagt øke prisen. Basic Q7 er langt fra velutstyrt, og snittprisen på de som selges er langt over 480K. Det handler bare om å sammenligne epler med epler, og det er en vanskelig øvelse i dette segmentet siden utstyret kan utgjøre så utrolig mye av prisen.

Heldigvis slipper vi moms på utstyret også her i landet, og det vil hjelpe mye. Men det kan også hende en del av dette spises opp av importør og forhandler.
Så om vi sier at en e-tron starter på Q7-nivå (480K), så må det helt sikkert 200K til for å få den greit utstyrt. Er den bedre utstyrt enn Q7 i utgangspunktet kommer den til å starte høyere, kanskje 100K høyere? Det vet vi ikke.

Så e-tron blir ikke akkurat noen billigbil, og jeg har ingen tro på at Audi klarer å selge 40.000 av den i Norge årlig. Snittpris blir nok fort +/- 700K.










© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA