Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

JorEl

Jeg har tenkt at en El-bil er billigere å produsere en en med bensin/diesel motor, og at en fin måte å kamuflere dette på, er å hive i masse utstyr. Vår E-golf ble levert med masse billig utstyr.(gammel 2015 E-golf)

Derfor har jeg også tenkt at Tesla har vært heldige som har fått holde på alene..
Veldig spennende tider.

Fikk forståelse for at VW-konsernet var glade for å ha blitt enige med arbeidere om at jobbene deres var sikret til 2025.(?) Om dette er tilfellet så går det vel mot mer og enklere produsering og mer bruk av maskiner.

Om eksos-produsentene passer på arbeidstyrkene sine i disse revolusjonære tider, så skal de ha skryt for det. Men kynisk som jeg er blitt, så tenker jeg at ledelsen jobber med alle slags løsninger som kan bli kvitt overflødige ansatte.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Espen Hugaas Andersen

Det er relativt enkelt å sammenstille elbiler, men batterier er dyrt.

Audi betaler trolig i området 150-200.000 kroner for et 95 kWh batteri til etron.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AudiTron

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 20. februar 2018, klokken 14:55
Det er relativt enkelt å sammenstille elbiler, men batterier er dyrt.

Audi betaler trolig i området 150-200.000 kroner for et 95 kWh batteri til etron.

Dette er feil, audi betaler 114 dollar pr kwh (887nok pr kwh. Det er også sagt at det blir den nye nmc 811 batteri standarden som kommer i E-tron levert av LG chem i polen.

Sjekk link: https://electrek.co/2017/06/28/audi-electric-car-battery-cost/

Det vi vet om batteriet så langt er at audi sjefen har sagt at det veier 700kg, til sammenligning så kommer hyundai kona med 60kwh levert av samme fabrikk med den nye nmc 811 standarden og det veier ca 350kg.
Det kan derfor muligens tenkes at audi e-tron kommer med 120kwh batteri som også er det største batteriet LG chem leverer. Stemmer dette blir produksjonsprisen hos audi på 120kwh = 106440kr, kommer den med 95kwh batteri blir prisen på batteriet ca: 84265kr.

Audi har også sagt at de har presset leverandørene knallhardt til media.



Espen Hugaas Andersen

Jeg snakket om batteripakke-nivå.

Men jeg var ikke klar over at de sier at de klarer å få batteri-cellene sine så billig. Kanskje jeg overvurderte litt. 100-125.000 er kanskje mer riktig. Uansett er det en grei prosentandel av bilprisen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Premium driver

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:25
Tyske forum antar:

Produksjonsstart etter sommerferien 2018
Startpris 65.000 EUR inkl.tysk moms (19%)

Det er jo dette som er blitt sagt hele tiden før denne tråden startet:

EUR 66,000 startpris i Tyskland inkludert tysk moms men fratrukket EUR 4,000 i tyske elbilinsentiver. Det gir en pris ut fra fabrikken på ca. EUR 59,000. Da får du en e-tron med ca. 70 kwh batteri, to motorer (en på hver aksel) og uten ekstrautstyr.

For en e-tron med 95 kwh batteri og tre motorer (en foran, en på hver side bak for optimal kjøredynamikk siden du kan akselerere hver side individuelt) blir prisen ca. EUR 72,500 ut fra fabrikk basert på informasjonen den belgiske importøren har gitt sine kunder.

Den ukjente faktoren er hva som blir standardutstyr og hva som koster ekstra og hvor mye, hvilken EUR kurs vil Møller legge til grunn. Dette vet vi ikke pt.

Forøvrig er produksjonskostnaden for en e-tron høyere enn for Q7 med 3.0 TDI motor, det ble vist på en egen slide i presentasjonen Stefan Niemand holdt i Oslo


AudiTron

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:28
Jeg snakket om batteripakke-nivå.

Men jeg var ikke klar over at de sier at de klarer å få batteri-cellene sine så billig. Kanskje jeg overvurderte litt. 100-125.000 er kanskje mer riktig. Uansett er det en grei prosentandel av bilprisen.

Ja:) Heldigvis presser de batteriprisene nedover hele tiden:)

Vegar Beider

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:45
Hvis vi antar at dette er i nærheten, vil den vel koste 650-700K topp utstyrt. Det er vel mulig å utstyre dyre Audier i dette nivået (150-200K)?

Klart, og sannsynligvis mer til. Klinker man skikkelig til er det nok fullt mulig å passere 300K i ekstra, men 400K tror jeg blir hardt. Så ja, jeg tror helt sikkert en meget godt utstyrt bil kan passere 800K.

ludwig_holberg

Skurrer det ikke litt at prisdifferansen mellom 70Kwh og 95Kwh - pluss en ekstra motor - er bare på EUR 6500? Når man ser bort i fra 4000 EUR i støtte som 70 Kwh får?

Sitat fra: Premium driver på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:34
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 20. februar 2018, klokken 13:25
Tyske forum antar:

Produksjonsstart etter sommerferien 2018
Startpris 65.000 EUR inkl.tysk moms (19%)

Det er jo dette som er blitt sagt hele tiden før denne tråden startet:

EUR 66,000 startpris i Tyskland inkludert tysk moms men fratrukket EUR 4,000 i tyske elbilinsentiver. Det gir en pris ut fra fabrikken på ca. EUR 59,000. Da får du en e-tron med ca. 70 kwh batteri, to motorer (en på hver aksel) og uten ekstrautstyr.

For en e-tron med 95 kwh batteri og tre motorer (en foran, en på hver side bak for optimal kjøredynamikk siden du kan akselerere hver side individuelt) blir prisen ca. EUR 72,500 ut fra fabrikk basert på informasjonen den belgiske importøren har gitt sine kunder.

Den ukjente faktoren er hva som blir standardutstyr og hva som koster ekstra og hvor mye, hvilken EUR kurs vil Møller legge til grunn. Dette vet vi ikke pt.

Forøvrig er produksjonskostnaden for en e-tron høyere enn for Q7 med 3.0 TDI motor, det ble vist på en egen slide i presentasjonen Stefan Niemand holdt i Oslo

AudiTron

Tror ikke Audi legger seg så lavt som på 70kwh dersom de velger å ha forskjellige batteri størrelser.
Dersom man antar at den kommer med 120kwh batteri tipper jeg en evt batteri fordeling ville se slik ut:

80-100-120kwh.

Premium driver

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:40
Skurrer det ikke litt at prisdifferansen mellom 70Kwh og 95Kwh - pluss en ekstra motor - er bare på EUR 6500? Når man ser bort i fra 4000 EUR i støtte som 70 Kwh får?

Sitat fra: Premium driver på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:34
Differansen er EUR 13,500 + moms (i Tyskland). Du sammenligner pris uten moms og med moms

Vegar Beider

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:40
Skurrer det ikke litt at prisdifferansen mellom 70Kwh og 95Kwh - pluss en ekstra motor - er bare på EUR 6500? Når man ser bort i fra 4000 EUR i støtte som 70 Kwh får?

Jeg tror ikke på at det kommer en 70kWh versjon med to motorer, i alle fall ikke til å begynne med. Det finnes få, om noen, gode holdepunkter for at noe slikt er planlagt ved lansering, knapt i det hele tatt. Dette er spekulasjon som jeg antar bunner i at "noen" skjeler til konkurrentens taktikk, og projiserer denne. Jeg ser ingen grunn til at Audi skal velge en slik taktikk med denne bilen, det gir ikke mening.

Lanseringsbilen vil ha tre motorer og minst 95kWh batteri, og det er den som vil koste rundt 500K i Norge.


Premium driver

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:52
Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:40
Skurrer det ikke litt at prisdifferansen mellom 70Kwh og 95Kwh - pluss en ekstra motor - er bare på EUR 6500? Når man ser bort i fra 4000 EUR i støtte som 70 Kwh får?

Jeg tror ikke på at det kommer en 70kWh versjon med to motorer, i alle fall ikke til å begynne med. Det finnes få, om noen, gode holdepunkter for at noe slikt er planlagt ved lansering, knapt i det hele tatt. Dette er spekulasjon som jeg antar bunner i at "noen" skjeler til konkurrentens taktikk, og projiserer denne. Jeg ser ingen grunn til at Audi skal velge en slik taktikk med denne bilen, det gir ikke mening.

Lanseringsbilen vil ha tre motorer og minst 95kWh batteri, og det er den som vil koste rundt 500K i Norge.

Jeg tror du tar feil og prisen du nevner er basert på din synsing om hva Audi burde gjøre og hvordan du tror det tyske markedet fungerer og er ellers fri for fakta

Knut Røe

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:52Lanseringsbilen vil ha tre motorer og minst 95kWh batteri, og det er den som vil koste rundt 500K i Norge.
Hvis dette har et snev av sannhet er det vel nesten bare å sette seg på liste med en eneste gang.

Premium driver

Det finnes holdepunkter for at det kommer ulike versjoner, deriblant en utgave med mindre batteri og 2 motorer.. Audi Chief Development Officer Mertens har sagt det til Car and Driver og pålitelige kilder i Tyskland har skrevet om det.

Stikkkontakt

Sitat fra: tiger`n på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:58
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. februar 2018, klokken 15:52Lanseringsbilen vil ha tre motorer og minst 95kWh batteri, og det er den som vil koste rundt 500K i Norge.
Hvis dette har et snev av sannhet er det vel nesten bare å sette seg på liste med en eneste gang.

Pga uttalelsene til Audi-ledelsen har jeg reservert en til. Frykter at prisen gjør køen uendelig lang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA