Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris!

Startet av Hammerholt, onsdag 07. februar 2018, klokken 19:05

« forrige - neste »

Vegar Beider

Espen, jeg har forståelse for at man har lett for å gå i fornektelse når man har brukt en million på en bil. Og jeg er lei meg på dine vegne for det, seriøst.
Men jeg har til gode å ligge bak en Model X hvor jeg ikke har kunnet se skjevheter og panel gaps på 20 meters avstand, eller mer. Alle, samtlige, uten unntak. Det er jo helt krise.

Les denne, dette er seriøse karer.
https://cleantechnica.com/2018/02/03/munro-compares-tesla-model-3-build-quality-kia-90s/

Det er trist, men det er sant.

Touring

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 17. februar 2018, klokken 23:41
Du vil bli storfornøyd om din e-tron har samme kvalitet som min Model X. Og alle tre av Model S, Model X og Model 3 produseres i dag i ca samme volum som det e-tron vil produseres i kanskje neste år.

Hva har dette med forventet pris på Audi å gjøre?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 17. februar 2018, klokken 23:54
Espen, jeg har forståelse for at man har lett for å gå i fornektelse når man har brukt en million på en bil. Og jeg er lei meg på dine vegne for det, seriøst.
Men jeg har til gode å ligge bak en Model X hvor jeg ikke har kunnet se skjevheter og panel gaps på 20 meters avstand, eller mer. Alle, samtlige, uten unntak. Det er jo helt krise.
Jeg kan fint innrømme at jeg ikke er den som fokuserer mest på at det er nøyaktig like mange millimeter her og der. Det som betyr noe for meg er at bilen fungerer og er en glede å kjøre. Og så klart, den bør se bra ut. Model X har ikke skuffet.

Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 17. februar 2018, klokken 23:54Les denne, dette er seriøse karer.
https://cleantechnica.com/2018/02/03/munro-compares-tesla-model-3-build-quality-kia-90s/

Det er trist, men det er sant.
Har sett den. Dette var en tidlig utgave, og de nyere er bedre. En del av kritikken er også helt feilslått. Du kan lese mine mer detaljerte kommentarer her: https://www.tu.no/artikler/slakter-tesla-model-3-som-en-kia-fra-90-tallet/430022

Sitat fra: Touring på lørdag 17. februar 2018, klokken 23:55Hva har dette med forventet pris på Audi å gjøre?
Spør Vegar Beider. Jeg forsøker å holde meg on-topic, men det kommer ustanselig feilinformasjon om Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vegar Beider

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 17. februar 2018, klokken 23:41
Sitat fra: Vegar Beider på lørdag 17. februar 2018, klokken 23:119 av 10 Model 3 må inn igjen for å justeres manuelt. Derfor tar det evigheter å få volum.
Sier du det? Hvor har du den informasjonen fra?

Det finnes mengder av informasjon om dette på nett, her er en artikkel som sier 90% av alle Model S og Model X må fikses på. Jeg har sett mange som sier det samme om Model 3, uten å ha laget bokmerker 

https://www.reuters.com/article/us-tesla-quality-insight/build-fast-fix-later-speed-hurts-quality-at-tesla-some-workers-say-idUSKBN1DT0N3

Spør deg selv: hvorfor får de ikke opp volumet? Mangel på deler, lite strøm, eller virker ikke fabrikken? Hva er mest logisk?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vegar Beider på søndag 18. februar 2018, klokken 00:08Det finnes mengder av informasjon om dette på nett, her er en artikkel som sier 90% av alle Model S og Model X må fikses på. Jeg har sett mange som sier det samme om Model 3, uten å ha laget bokmerker 

https://www.reuters.com/article/us-tesla-quality-insight/build-fast-fix-later-speed-hurts-quality-at-tesla-some-workers-say-idUSKBN1DT0N3
Informasjonen om Model S og Model X er flere år gammel og er helt utdatert. Løse rykter på internett om Model 3 er ikke akkurat noe håndfast, heller.

Sitat fra: Vegar Beider på søndag 18. februar 2018, klokken 00:08Spør deg selv: hvorfor får de ikke opp volumet? Mangel på deler, lite strøm, eller virker ikke fabrikken? Hva er mest logisk?
Dette er klart beskrevet av Tesla på siste conference call. Du kan høre på den om du er veldig nysgjerring. Litt raskt forklart - batterimodul-produksjonslinjen ved Gigafactory fungerte ikke som tenkt. Den fungerer sånn halvveis med omskrevet SW, men fungerer egentlig ganske dårlig fortsatt. Grohmann har designet nye batterimodulproduksjonslinjer som står i Tyskland nå. De skal pakkes sammen og sendes til Gigafactory. Sammen med de orginale produksjonslinjene og en del manuell sammenstilling skal det være mulig å komme seg opp til 5000 batteripakker i uken i andre kvartal.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

samotholt

Er det ikke slik at alle biler - uansett merke - må fikses på?

Har en S85D som har gått 50' km, 3 år og ikke vært inne overhodet (ikke engang service)! Problemene med A8'en derimot... Her har det vært en god del å ta tak i. Dyrt... Bedre finish, lakk og interiør - men jeg velger likevel Tesla'n når jeg skal ut. Drivlinjen er overlegen og ikke minst så mangler stanken (mao. klimautslippene).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Touring

@ Espen Haugaas Andersen: du skrev for et par dager siden på et annet forum at du synes  flere i Audi ledelsen bør fengsles og Audi lager kjedelige biler. Med den holdningen er du vel her bare for å trolle?  Eller hvorfor er du aktiv her?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Touring på søndag 18. februar 2018, klokken 00:23@ Espen Haugaas Andersen: du skrev for et par dager siden på et annet forum at du synes  flere i Audi ledelsen bør fengsles og Audi lager kjedelige biler. Med den holdningen er du vel her bare for å trolle?  Eller hvorfor er du aktiv her?
Tja, forsøker å bringe litt fakta til havet av disinformasjon, rykter og synsing om Tesla. Har holdt på med det siden ca 2012. Du kan kalle det en hobby.

Audi er nok ikke det jeg ville valgt, men folk er forskjellige, og vurderer annerledes. Jeg respekterer at folk har forskjellige ønsker og behov.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Touring

Tror du bare kan senke skuldrene. Tror de fleste her ikke tenker så mye på Tesla, eller er så interessert å høre om det. En prest går ikke inn i en moske under fredagsbønnen  heller og sier Jesus er eneste veien til paradis, selv om han tror det selv. Man ser an sitt publikum.

JorEl

Sitat fra: Touring på søndag 18. februar 2018, klokken 00:33
Tror du bare kan senke skuldrene. Tror de fleste her ikke tenker så mye på Tesla, eller er så interessert å høre om det. En prest går ikke inn i en moske under fredagsbønnen  heller og sier Jesus er eneste veien til paradis, selv om han tror det selv. Man ser an sitt publikum.
Du kan også senke skuldrene synes jeg. Ikke dra inn Jesus, for han ville nok valgt et alternativ som ikke forurenser luften for mennesker, planter og dyr. Fred være med deg :+1:

Se an sitt publikum.
Når man skal sammenligne noe, så må man ta utgangspunkt i noe. Her ble det kanskje Tesla-Audi, i stedet for
Audi-Tesla?
Forstår at du synes dette er Audi-territorium, men Espen.H.Andersen er  informativ, objektiv og formulerer seg forståelig. Dessuten så tilhører vi jo alle elbilforum og elsker elbiler, ikke sant?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Lassi

Modereringen på dette forumet er totalt fraværende og alle tråder ender i en jævla pissekonkurranse. Det gjelder i alle deler av forumet.  :-1:

JorEl

#146
Trenger ikke moderator for å holde en fin tone vel :)
Kan ikke være lett å være moderator om man skal blande seg inn i andres tissekonkurranser :police:

Edit: Tesla har i hvert fall klart å lage prislapp til bilene sine :angel:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Inge__1976

Utrolig lei av å høre om Tesla hver gang man snakker om andre kommende elbiler.
Er man vant til tysk kvalitet så driter man i Tesla. Tesla er stygg, har dårlig opplevd kvalitet, dårlig driftskvalitet og henger etter på veldig mye teknologi. Så la oss slippe å høre mer om Tesla! Hovedkonkurrenten til E-tron er andre motorsterke kvalitetsbiler fra både eget merke, Mercedes, BMW og Porsche. Skal jeg bruke 900 000 på en bil så er ikke Tesla en gang med i vurderingen. Galskap å gi så mye for den bilen. Det er stort kun i Norge hvor man kun tenker at konkurrentene til elbilene er andre elbiler. Overalt ellers er prisbildet helt annerledes.

Thorden

Sitat fra: Inge__1976 på søndag 18. februar 2018, klokken 13:30
Utrolig lei av å høre om Tesla hver gang man snakker om andre kommende elbiler.
Er man vant til tysk kvalitet så driter man i Tesla. Tesla er stygg, har dårlig opplevd kvalitet, dårlig driftskvalitet og henger etter på veldig mye teknologi. Så la oss slippe å høre mer om Tesla! Hovedkonkurrenten til E-tron er andre motorsterke kvalitetsbiler fra både eget merke, Mercedes, BMW og Porsche. Skal jeg bruke 900 000 på en bil så er ikke Tesla en gang med i vurderingen. Galskap å gi så mye for den bilen. Det er stort kun i Norge hvor man kun tenker at konkurrentene til elbilene er andre elbiler. Overalt ellers er prisbildet helt annerledes.

Amen!

Hadde vært fint å slippe Teslaprat her, det er fint lite relevant. Helt enig i at Audis konkurrenter i hovedsak er fossilbiler i premiumsegmentet, og at de er nødt til å lykkes på hjemmemarkedet med volum.

Denne artikkelen i TU understreker poenget, anbefaler alle å lese den, grundig. Og uten å relatere det til Tesla-tøv, for det er ikke relevant eller interessant i denne sammenheng.
Sitat:
Fokus er ikke nødvendigvis å tjene penger på den første bilen, men å finne en måte å klare det på lang sikt. Det gjør man ikke ved å lage små prototypeserier, men å gå hardt ut med volumproduksjon fra første stund, mener Niemand.

https://www.tu.no/artikler/audis-elbilsjef-leverandorene-har-nok-tenkt-at-audi-har-gatt-fra-vettet/429587

Det fremgår ganske klart av denne artikkelen at Audi sikter på volum, og at de sikter på aggressiv pris for å få det til. Andre i tråden her har poengtert dette godt, og jeg tror det stemmer. Så glem Tesla som konkurrent, og glem sammenligning med fossilbiler i Norge. Ingen av delene har noen hensikt.



Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Inge__1976 på søndag 18. februar 2018, klokken 13:30Utrolig lei av å høre om Tesla hver gang man snakker om andre kommende elbiler.
Er man vant til tysk kvalitet så driter man i Tesla. Tesla er stygg, har dårlig opplevd kvalitet, dårlig driftskvalitet og henger etter på veldig mye teknologi. Så la oss slippe å høre mer om Tesla! Hovedkonkurrenten til E-tron er andre motorsterke kvalitetsbiler fra både eget merke, Mercedes, BMW og Porsche. Skal jeg bruke 900 000 på en bil så er ikke Tesla en gang med i vurderingen. Galskap å gi så mye for den bilen. Det er stort kun i Norge hvor man kun tenker at konkurrentene til elbilene er andre elbiler. Overalt ellers er prisbildet helt annerledes.
Hovedkonkurrentene til e-tron og Tesla er helt klart fossilbilene. Men denne tråden handler om prisen, så da må man vurdere hva en konkurransedyktig pris faktisk er. Og det er ikke noe tvil om at elektrisk drivlinje er en fordel som fort utgjør stor verdi for kundene.

For Tesla er en konkurransedyktig pris opp i mot fossilbilene på 75-160.000 USD. De får da solgt sånn ca like stort volum som det Audi planlegger, for hver av S og X. Og om disse bilene faktisk er så forferdelige som du sier, så utgjør den elektriske drivlinjen en *ekstrem* fordel, som gjør at prisen kan settes kjempehøyt og fortsatt være konkurransedyktig.

Om Tesla klarer å selge 100.000 stk biler til snitt på rundt 100.000 USD per stk, og disse bilene "er stygg, har dårlig opplevd kvalitet, dårlig driftskvalitet og henger etter på veldig mye teknologi." Så må det være kjempelett for Audi å selge 50.000 stk biler til 120.000 USD per stk, der bilene er pene, har god opplevd kvalitet, god drifftskvalitet og som er ledende på teknologi.

Hva skjer om man priser en bil som er verdt 120.000 USD til 70.000 USD? Vel, du får ventetid fra her til evigheten.

Jeg har all forventning om at Audi vil selge hver bil de klarer å produsere. Jeg er mer i tvil om at den vil bli så billig som mange tror. Lange køer er ikke bare bra - da kan man få mange misfornøyde kunder. Og lave priser betyr mindre penger inn enn høyere priser. Alt tilsier at Audi bør forsøke å treffe en god balanse mellom bilens fortreffelighet og prisnivå, slik at de klarer å balansere tilbud og etterspørsel sånn noenlunde greit. Lavere priser tilsier at bilen bør gjøres dårligere, for at etterspørselen ikke skal bli uhåndterlig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA