Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CSS Adapter?

Startet av kaaos, onsdag 07. februar 2018, klokken 18:54

« forrige - neste »

kaaos

Hei.
Det finnes i dag en Chademo adapter til tesla. Vil det i fremtiden være mulig å lage en CSS adapter?
Slik jeg har forstått det er det kommunikasjonen mellom bil og ladestasjon som eg forskjellig på Chademo og CSS. Men med en litt smart adapter i midten bør dette kunne løses?

Er det noe annet med CSS som gjør at den ikke er så kompatibel mot en CSS lader?
BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

OleJA

Har forstått det slik at CSS standarden ikke tillater noen form for adapter.

Amatøren

SitatCSS standarden ikke tillater

Det går vel på vilje.

For eksperter så går det fint å lage en interface som leser bilens protokoll for så å konvertere det til formatet som for eksempel en e-Golf/e-tron sendere ut og motsatt vei fra ladestasjon til bil.

Problemet er vel mer om det formålstjenlig økonomisk. Samt alt arbeidet for typegodkjenning.

Om det kommer ikke godkjente fra Kina på sikt skal man vel ikke se bort fra. Spesielt når det nye lynlade nettverket kommer med opp til 350 kW så kan det tenkes at det kommer Tesla/CSS adapter for å få høyere ladeeffekt enn via "vanlig"  CHAdeMO adapter.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Chris Neumann Ruud

Css støtter vel strengt tatt bare attributter definert av w3c i HTML, men det er vel kanskje CCS/Combo man mener?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Ellemelle

Hver gang dette temaet kommer opp, så nevnes det at noen har hørt at standarden ikke tillater adaptere. Men til dags dato er det ingen som har dokumentert denne påstanden.

Amatøren

Om elektronikken som "prater" med laderen sitter i bilen eller en adapter går ut på ett.

Det er vel mer om noen gidder å legge tid, krefter og penger i å utvikle en protokoll konverter.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amoss

En interessant vri er jo denne laderen:
https://electrek.co/2018/01/22/ev-fast-charging-station-tesla-ccs-chademo/
Sitat
First Tesla connector added to a public fast-charging station with CCS/CHAdeMO
...
But a third-party charging network aims to make it even easier and attract a few Tesla owners in the process.

We previously reported on GOFAST, a 150 kW fast-charging network coming online in Switzerland. The network is being marketed as 'Supercharger for all' due to its capacity aiming to be competitive with Tesla's Superchargers and its multi-standard support.

At their latest stations in Gunzgen, Switzerland, the company installed their first Tesla Type 2 connector with the automaker's trademark handle:
Model S 85D

elekTrond

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 07. februar 2018, klokken 19:57
Css støtter vel strengt tatt bare attributter definert av w3c i HTML, men det er vel kanskje CCS/Combo man mener?
Hva er dette "css" jeg hører snakk om?
'13 Mjau

Mobileum

Sitat fra: Amoss på torsdag 08. februar 2018, klokken 10:18
En interessant vri er jo denne laderen:
https://electrek.co/2018/01/22/ev-fast-charging-station-tesla-ccs-chademo/
Sitat
First Tesla connector added to a public fast-charging station with CCS/CHAdeMO
...
But a third-party charging network aims to make it even easier and attract a few Tesla owners in the process.

We previously reported on GOFAST, a 150 kW fast-charging network coming online in Switzerland. The network is being marketed as 'Supercharger for all' due to its capacity aiming to be competitive with Tesla's Superchargers and its multi-standard support.

At their latest stations in Gunzgen, Switzerland, the company installed their first Tesla Type 2 connector with the automaker's trademark handle:

Nå svarer Tesla i samme innlegg:

SitatDespite repeated discussion and warnings, EVTEC continues to use a damaged and dismantled Tesla DC adapter for a charging service they promote. The misuse of our logo and reference to Supercharging is misleading the public and implies Tesla supports these chargers. In fact, Tesla had no involvement in the development of this charging system and has not tested or authorized its safety for use with Tesla vehicles.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

Nice. Originalt Tesla-støpsel eller ei, håper det der blir mer utbredt!

Amoss

Sitat fra: Mobileum på torsdag 08. februar 2018, klokken 10:25
Nå svarer Tesla i samme innlegg:
...

Sant nok. Men ikke desto mindre støtter altså denne ladestasjonen standarden DC-mid. Dette er så langt jeg har kunnet se identisk med Tesla's europeiske Supercharger med unntak av at Tesla har en høyere lade-effekt enn DC-mid tillater.

Så nei, de kan ikke reklamere med "Tesla lader" eller "supercharger", men de kan reklamere med DC-mid eller "type 2 DC lading". Og ja, de KAN lade Tesla med DC på denne laderen.
Model S 85D

Porsgrunn

I følge JB Straubel CTO og batteri/ladeguru i Tesla så er tesla sin løsning 100% kompatibel med og oppfyller CCS standarden. Det burde ikke være noen hindringer for andre å lage løsninger som kan lade Teslaene.

At tesla i tillegg har et system hvor bilen snakker med laderen slik at tilgangen gis automatisk bør ikke endre dette. Det er så vidt jeg husker planer om å få på plass en tilsvarende autoriseringsløsning også i CCS standarden.

fredag

Sitat fra: Amoss på torsdag 08. februar 2018, klokken 12:41
Sitat fra: Mobileum på torsdag 08. februar 2018, klokken 10:25
Nå svarer Tesla i samme innlegg:
...

Sant nok. Men ikke desto mindre støtter altså denne ladestasjonen standarden DC-mid. Dette er så langt jeg har kunnet se identisk med Tesla's europeiske Supercharger med unntak av at Tesla har en høyere lade-effekt enn DC-mid tillater.

Så nei, de kan ikke reklamere med "Tesla lader" eller "supercharger", men de kan reklamere med DC-mid eller "type 2 DC lading". Og ja, de KAN lade Tesla med DC på denne laderen.

Ifølge Tesla har GOFAST demontert et Tesla Chademo-adapter og stappet denne inn i sin chademo ladestasjon, og skjøtet en kabel på Tesla-ladehåndtaket.

Det hadde vært artig å sett om denne hurtigladeren kan CE-godkjennes når den inneholder deler laget av Tesla som Tesla veldig tydelig omtaler som uautorisert misbruk av deres utstyr. De trenger nok ikke CE-godkjenning i Sveits, men i resten av Europa er dette nødvendig.

På den annen side burde jo Tesla åpne opp for DC-lading fra andre hurtiglader-produsenter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: fredag på torsdag 08. februar 2018, klokken 16:03
Ifølge Tesla har GOFAST demontert et Tesla Chademo-adapter og stappet denne inn i sin chademo ladestasjon, og skjøtet en kabel på Tesla-ladehåndtaket.

Aha, oppfattet ikke den delen av det jeg, men ser du kan ha rett ja. Da var det nok ikke en implementasjon av DC-mid likevel (dvs, det er vel strengt talt det Tesla-adapteret serverer bilen?).
Model S 85D

geear

Han lader tydeligvis med 104kW? Adapteret støtter bare 50?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA