Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbud fra elektriker ang. stikk for lading

Startet av Hln, onsdag 07. februar 2018, klokken 17:14

« forrige - neste »

Hln

Kjære elbilister! Jeg trenger hjelp her for er ganske desperat! Har lest flere innlegg uten å finne løsning på vår situasjon.

Vi har ingen elbil nå, men må skaffe oss en til sommeren som bil nummer to. Vet ikke hvilken merke og modell det blir enda, men vi trenger plass til to barneseter og noe bagasjeplass. Må sette meg inn i alt dette snart (alle tips mottas med takk!)

Så har vi kjøpt oss en prosjekt-leilighet som skal stå ferdig til høsten. Da jeg spurte elektrikeren om muligheten for lading i parkeringskjeller, svarer han følgende:
«Har ikke hørt noe fra utbygger om stikk for lading av el-bil til din leilighet, men dette kan vi fikse. Vi kan legge opp egen stikk 2x10A (Ihht NEK 400:2014)tilkoblet din strømmåler på din parkeringsplass... Tillegg for El-bil er kr 8450,-»

Prisen på 8500 virker ganske grei, men må jeg takke ja til dette tilbudet? Må jeg stille noen spørsmål om egen kurs, en fase lading e.l.? Er det noen krav jeg må stille? Blir vi nødt til å kjøpe ladeboks i tillegg eller skal det holde med en ladekabel?

Vi kommer ikke til å kjøre mye, så regner med at det blir mest lading på natta. Vi skal bo i leiligheta i maks 3-5 år siden barna blir større og vi blir nødt til å finne oss en større plass å bo etterhvert. Kanskje spørsmålene mine er veldig enkle for de som kan alt dette. Men jeg selv klarer ikke å finne løsningen dessverre. Hjelp!:)

jkirkebo

Sitat fra: Hln på onsdag 07. februar 2018, klokken 17:14
Kjære elbilister! Jeg trenger hjelp her for er ganske desperat! Har lest flere innlegg uten å finne løsning på vår situasjon.

Vi har ingen elbil nå, men må skaffe oss en til sommeren som bil nummer to. Vet ikke hvilken merke og modell det blir enda, men vi trenger plass til to barneseter og noe bagasjeplass. Må sette meg inn i alt dette snart (alle tips mottas med takk!)

Så har vi kjøpt oss en prosjekt-leilighet som skal stå ferdig til høsten. Da jeg spurte elektrikeren om muligheten for lading i parkeringskjeller, svarer han følgende:
«Har ikke hørt noe fra utbygger om stikk for lading av el-bil til din leilighet, men dette kan vi fikse. Vi kan legge opp egen stikk 2x10A (Ihht NEK 400:2014)tilkoblet din strømmåler på din parkeringsplass... Tillegg for El-bil er kr 8450,-»

Prisen på 8500 virker ganske grei, men må jeg takke ja til dette tilbudet? Må jeg stille noen spørsmål om egen kurs, en fase lading e.l.? Er det noen krav jeg må stille? Blir vi nødt til å kjøpe ladeboks i tillegg eller skal det holde med en ladekabel?

Vi kommer ikke til å kjøre mye, så regner med at det blir mest lading på natta. Vi skal bo i leiligheta i maks 3-5 år siden barna blir større og vi blir nødt til å finne oss en større plass å bo etterhvert. Kanskje spørsmålene mine er veldig enkle for de som kan alt dette. Men jeg selv klarer ikke å finne løsningen dessverre. Hjelp!:)

Ikke går for løsning med vanlig schuko-stikk og 10A sikring. Det er lov nå, men blir sannsynligvis snart forbudt for nye installasjoner (ny norm NEK400:2018 vil antageligvis påby Mode 3 lading, dvs. ladestasjon). Legg heller opp en litt større kurs (16A eller gjerne 20A) og sett opp en ladestasjon. Kjøper du en ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B blir det antageligvis ikke så veldig mye dyrere for deg da elektriker sikkert har tatt seg godt betalt for jordfeilbryter type B i skapet. Jeg vil anslå maks 5000,- ekstra for en 20A kurs med ladestasjon. Da lader du dobbelt så fort som på 10A schuko (som DSB anbefaler at ikke belastes med mer enn 8A kontinuerlig) og du kan ha standardladekabelen liggende i bilen hele tiden.

Mange borettslag og sameier har eksplisitte forbud mot lading på schuko-kontakter, bl.a av forsikringsgrunner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hln

Tusen tall for svar! Jeg har notert meg dette med litt større kurs og ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B. Men har det noe å si hvilken bil vi skal ha ift hvilken ladeboks vi bør velge? Er det elektriker som må installerere ladeboks og kan dette gjøres på et senere tidspunkt enn overtakelse?

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Hln på onsdag 07. februar 2018, klokken 17:14
Kjære elbilister! Jeg trenger hjelp her for er ganske desperat! Har lest flere innlegg uten å finne løsning på vår situasjon.

Vi har ingen elbil nå, men må skaffe oss en til sommeren som bil nummer to. Vet ikke hvilken merke og modell det blir enda, men vi trenger plass til to barneseter og noe bagasjeplass. Må sette meg inn i alt dette snart (alle tips mottas med takk!)

Så har vi kjøpt oss en prosjekt-leilighet som skal stå ferdig til høsten. Da jeg spurte elektrikeren om muligheten for lading i parkeringskjeller, svarer han følgende:
«Har ikke hørt noe fra utbygger om stikk for lading av el-bil til din leilighet, men dette kan vi fikse. Vi kan legge opp egen stikk 2x10A (Ihht NEK 400:2014)tilkoblet din strømmåler på din parkeringsplass... Tillegg for El-bil er kr 8450,-»

Prisen på 8500 virker ganske grei, men må jeg takke ja til dette tilbudet? Må jeg stille noen spørsmål om egen kurs, en fase lading e.l.? Er det noen krav jeg må stille? Blir vi nødt til å kjøpe ladeboks i tillegg eller skal det holde med en ladekabel?

Vi kommer ikke til å kjøre mye, så regner med at det blir mest lading på natta. Vi skal bo i leiligheta i maks 3-5 år siden barna blir større og vi blir nødt til å finne oss en større plass å bo etterhvert. Kanskje spørsmålene mine er veldig enkle for de som kan alt dette. Men jeg selv klarer ikke å finne løsningen dessverre. Hjelp!:)
Tenk også på om etablert ladestasjon  gir deg eit pluss ved salg om 3-5 år.


Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Espen Hugaas Andersen

#4
Sitat fra: Hln på onsdag 07. februar 2018, klokken 19:41Tusen tall for svar! Jeg har notert meg dette med litt større kurs og ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B. Men har det noe å si hvilken bil vi skal ha ift hvilken ladeboks vi bør velge?
Hvis man skal ha ladestasjon med fastmontert ladekabel så må man ta ett valg; Type 1 (f.eks Leaf) eller Type 2 (f.eks e-Golf). Om du ikke er sikker på hvilken bil det blir, så er kanskje det enkleste å ha en Type 2 ladestasjon uten fastmontert ladekabel. Da kan man lade alle elbiler med riktig ladekabel. Altså enten en standard Type 2 ladekabel, eller en Type 2 -> Type 1 ladekabel.

I tillegg er det litt spesielt om man velger Renault Zoe. Den krever 400V TN nett, eller skilletrafo. Om det er en ny leilighet er det trolig snakk om 400V TN, så det er neppe relevant.
Sitat fra: Hln på onsdag 07. februar 2018, klokken 19:41Er det elektriker som må installerere ladeboks og kan dette gjøres på et senere tidspunkt enn overtakelse?
Med fastkablet ladestasjon så må elektriker gjøre dette. Dette kan gjøres på ett senere tidspunkt, men strømmen kan ikke slås på før ladeboksen er montert, naturlig nok.

Det går også ann å sette opp ett industristikk, og så koble til en ladestasjon etter hvert. Da slipper man elektrikeren senere, men om jeg ikke tar feil så må man ha en ladestasjon som er godkjent for slik bruk. Da begrenser man seg altså litt der. Usikker på om dette også krever klasse B jordfeilvern i sikringskapet, eller om det var slik at ladestasjonen må ha dette innebygget. (Kirkebø/Ladespesialisten vet dette.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trekkoppbil

Når det gjelder plass til barneseter, så vil jeg anbefale å prøve ut aktuelle biler.

Det høres ut som et svært merkelig forslag å prosjektere 10A-kurs til biloppstillingsplasser til et framtidig bygg. Man kan vurdere å søke råd hos ulike elektrikkere.

16 eller 32A, og  enfase eller 400V trefase kan være det mest aktuelle for dagens elbiler.

Blå enfase-kontakter får du til bl.a 16 eller 32A, for ca 3-6 kw:

Rød trefase får du også til 16 eller 32A, for ca 11-22kw:

(Den kan ikke brukes hvorsomhelst: I store deler av landet finnes det gamle trafostasjoner som ikke støtter 400V)

Noen biler kan lade på bare en fase, mens andre har likeretter også for 3-fase.

Man kan blande og ha høy effekt til en biloppstillingsplass, og lågere til de andre. Skal man lade flere enfasebiler på røde kontakter, er faren at de lader fra samme fase, så man får skeivbelastning på nettet.

Det kan være vanskelig å forutse framtidige behov, og det kan være lurt å ha fleksible løsninger med ekstra trekkerør. Det kan jo bli aktuellt å trekke en datakabel også, så EVSE kan lese av strømforbruket på hver fase, fra strømmåleren.

arthur

Sitat fra: Hln på onsdag 07. februar 2018, klokken 17:14
Kjære elbilister! Jeg trenger hjelp her for er ganske desperat! Har lest flere innlegg uten å finne løsning på vår situasjon.

Vi har ingen elbil nå, men må skaffe oss en til sommeren som bil nummer to. Vet ikke hvilken merke og modell det blir enda, men vi trenger plass til to barneseter og noe bagasjeplass. Må sette meg inn i alt dette snart (alle tips mottas med takk!)

Det er IKKE lenge til sommeren, utbudet er dårlig og det er ventetid, laaaang ventetid, på nye biler som kommer for salg så ingen tid å miste hva angår sette seg inn i hva slags bil du ønsker deg! Har selv "kølapp" på to biler, Hyundai Kona og Kira Niro og selv med lavt nummer vil jeg nok ikke se noen av disse bilende før nærmere jul, og vel så det. I mellomtiden kan man kjøpe overprisete bruktbiler, overpriset når man ser på verdifall i forhold til en bensin/dieselbil.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Det du uansett bør gjøre nå er å få lagt et trekkerør på 20-25 mm direkte fra sikringskap til P plass.

Etter det står du fritt til å velge ladeutstyr og installatør. Med ferdig trekkerør blir installasjonen superrask og maks 2 t elektrikkerarbeid.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Egentlig burde det fremtidige sameiet/utbygger se på en felles løsning. Med felles løsning der ladeboksene «snakker sammen», vil totalløsningen vanligvis bli enklere, billigere og mer effektiv.

Hln

Sitat fra: KjellG på torsdag 08. februar 2018, klokken 10:32
Egentlig burde det fremtidige sameiet/utbygger se på en felles løsning. Med felles løsning der ladeboksene «snakker sammen», vil totalløsningen vanligvis bli enklere, billigere og mer effektiv.

Jeg har tenkt på dette, men leilighetsbygget skal bestå av bare 18 leiligheter, flere av disse er veldig små og de fleste om ikke alle kjøperne er veldig opp i årene. Med andre ord er jeg veldig usikker på om styret i sameie vil prioritere dette med felles lading:(


Vollis47

Anbefaler at du får ordnet dette for deg selv i god tid. Få gjerne elektriker til å legge gode trekkerør som electrolux foreslår. Legg inn så mye strøm som mulig og enstaller ladeboks med stikkontakt type2.

Om du venter til sameiet er etablert, er jeg redd det kan ta lang tid før du får noe skikkelig om ikke dere får valgt et oppegående styre.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

stefse

Her bør man helt klart være på hugget å få lagt opp kabler fra sikringskapet, både for din egen del og for fremtidig verdivurdering av leiligheten. 4mm2 trefas kabel frem til  biloppstillingsplass bør være minimum. Om du skulle velge shcuko og 10A sikring er du fremdeles fremtidssikret, da bytter man bare sikring og setter opp ladeboks senere og benytter eksisterende kabel.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

kebabi

#13
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. februar 2018, klokken 18:01

Jeg vil anslå maks 5000,- ekstra for en 20A kurs med ladestasjon.

Bra innlegg, men 5000,- inkl moms er normal pris for 16A kurs (30mA jordfeilbryter) med dobbelt elko utestikk og inntil 15 meter kabel, ihvertfall her i området. Så 5000,- maks er kanskje litt konservativt prisanslag, spesielt når elektrikeren har vunnet et prosjekt og har monopol på tilleggsarbeidene.

Trådstarter kan også vurdere å bare legge 25mm eller 32mm K-rør fra sikringsskapet til parkeringsplassen sin, da kan man trekke omtrent hva man vil bort dit kjapt og enkelt og man kan bestemme seg for endelig løsning når man har kjøpt bilen og Norsk Elektroteknisk Komite har bestemt seg for hva som er den beste løsningen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA